De vergrijzing

Wanneer ga jij met pensioen?

• Ik? Binnen minder dan 5 jaar.

• Binnen meer dan 5 jaar.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik heb het even opgezocht op mypension.be

Vroegste datum om op pensioen te gaan : 01/05/2036, brutopensioen van 2920.45 EUR
Wettelijke pensioenleeftijd : 01/09/2036, dan bedraagt mijn brutopensioen 2963.12 EUR.

Ik ben er eigenlijk niet echt mee bezig.

Ik weet wel dat ik het huidig ritme waaraan ik werk geen 14 jaar meer ga verder zetten.

Tis dat he. Voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn moest ik gewoon deeltijds kunnen werken. 3 à 4 dagen per week mij nuttig maken en wat sociaal zijn met collega's en de rest van de tijd doen wat je wil. Ik denk dat je ook langer blijft leven zo. Je moet een doel hebben, een reden om 's ochtends op te staan.
Ik zou na mijn pensioen nog graag iets in de natuur doen.

Ik heb dat gezien bij de grootouders van mijn vrouw, waren boeren en tot dik in hun 80er jaren in hun hofke aan het werken. Alle dagen buiten deed hun goed, dat zag je. Tot het lichamelijk moeilijker ging, meer vallen enzo. Dan zijn ze naar een rusthuis vertrokken. Daar zag je ze zo aftakelen,
hun brein dwaalde af naar het verleden, hun boerenleven, het mee aanleggen van de E40, tot ze uiteindelijk terug in W.O.2 zaten.
Daarna is het snel gegaan.

2049: 2650 netto (65j)
2051: 2750 netto l67j)

Ik zie collega's langer werken dan ze moeten, en ik heb ook al collega's gehad die hun pensioen niet halen.
We zien wel als het zover is.
Ik heb een collega die op z'n 50ste halftijds is gaan werken en die mens ziet er heel content uit. Hij had een afbetaald huis, kinderen buiten,.. en had niet meer geld nodig.

Voor sommigen zijn hun collega's of klanten de enige mensen die ze kennen of zien op een dag, als die stoppen met werken komen ze in isolement terecht en kan het rap gedaan zijn. Wij kenden vroeger iemand met een kruidenierswinkeltje, als ik me goed herinner was die zo goed als elke dag open en klopte die minstens 12u per dag. Als je zo een leven hebt is er weinig tijd voor familie of om sociale contacten uit te bouwen, je praatje met de klanten is dan de enige vorm van sociaal contact die je hebt. Ik kan me goed voorstellen dat die mensen werken tot ze er letterlijk bij doodvallen.
lijkt mij een leuke dood, imo wil ik helemaal niet de gepensioneerde zijn zoals die 12 in een dozijn, als ik fysiek en mentaal nog in orde ben zie ik niet in waarom ik uberhaupt zou stoppen met doen wat ik de dag van vandaag doe. Misschien zou ik wel wat meer tijd nemen voor andere hobby's maar ik snap die mensen wel, als je doet wat je graag doet is werken een leuk tijdsverdrijf, ik weet dat het voor de meesten moeilijk te snappen is maar als je doet wat je graag doet als werk kijk je toch met een gans andere ingesteldheid naar het pensioen. Ik zou er in ieder geval voor tekenen om 5 jaar langer te werken als mij dat de garantie geeft op 5 jaar langer te kunnen doorbrengen met mijn naasten, voor dat laatste heb ik meer angst dan om zogezegd niet meer te kunnen "genieten" van het leven buiten het werk.

Ik zou na mijn pensioen nog graag iets in de natuur doen.

Ik heb dat gezien bij de grootouders van mijn vrouw, waren boeren en tot dik in hun 80er jaren in hun hofke aan het werken. Alle dagen buiten deed hun goed, dat zag je. Tot het lichamelijk moeilijker ging, meer vallen enzo. Dan zijn ze naar een rusthuis vertrokken. Daar zag je ze zo aftakelen,
hun brein dwaalde af naar het verleden, hun boerenleven, het mee aanleggen van de E40, tot ze uiteindelijk terug in W.O.2 zaten.
Daarna is het snel gegaan.
en wat houdt u tegen om voor je pensioen al iets in de natuur te gaan doen? Je kan toch ook van zodra je redelijk safe zit kwa financiën uitkijken naar een job die mee bij je interesses/ hobby's ligt dan hetgeen je nu doet. Ik snap niet goed waarom mensen als het over het pensioen gaat zitten te roepen dat die extra 100 euro pensioen de boom in kan als ze daar langer voor moeten werken maar zo lang je aan het werk bent moet men wel zoveel mogelijk geld binnen harken. (Waar ik niet op doel dat jij zo bent natuurlijk maar gewoon algemeen)

en wat houdt u tegen om voor je pensioen al iets in de natuur te gaan doen? Je kan toch ook van zodra je redelijk safe zit kwa financiën uitkijken naar een job die mee bij je interesses/ hobby's ligt dan hetgeen je nu doet. Ik snap niet goed waarom mensen als het over het pensioen gaat zitten te roepen dat die extra 100 euro pensioen de boom in kan als ze daar langer voor moeten werken maar zo lang je aan het werk bent moet men wel zoveel mogelijk geld binnen harken. (Waar ik niet op doel dat jij zo bent natuurlijk maar gewoon algemeen)
Momenteel doe ik al mijn job die mijn hobby tevens is ->autotechnieker. En zijn dan nog opvanggezin voor powerbreeds ( pitbulls, bullys, mechelaars...)
Doe het met heel mijn hart maar eist ook lichamelijk zijn tol. Heb al mannen die kop en nek groter zijn en de helft meer wegen (de beren zoals ze zeggen ) eraan zien kapot gaan, veelweg de rug en nek/ gewrichten. Dus ik zou niet weten waarom ik nog 5j extra mijn lichaam zou overbelasten voor amper 117/mnd meer. Gelukkig komt burn-outs dan weer zo goed als nooit voor in mijn functie, waarschijnlijk door’de vele variatie in de job. Jammer dat leercontract( ben op mijn 16 begonnen in de peugeot concessies) niet telt zoals studiepunten afkopen. Maar bon, das even neven de kwestie.
Waar ik gewoon op doelde was om nog een bezigheid te hebben na mijn pensioen, niet zozeer dat ik nu zit weg te kwijnen voor meer loon.
Want dan was ik al lang gestopt om iets totaal anders te doen. Ik heb in het verleden ook totaal andere dingen gedaan maar blijf steeds terugkomen naar technieker.

De PS wil na 10 jaar werken dat je een pensioen kan krijgen van 1500€ lees ik in de media, als ik na 43 jaar werken en bijgedragen te hebben aan het systeem op pensioen ga zal ik volgens Mypension 1600€ hebben! En dan heeft de PS het nog niet over gelijkgestelde periodes, jaja iemand die 10 jaar in de hangmat gelegen heeft (gedopt) trekt dan ook 1500€ ? Om maar te zwijgen van het aanzuigeffekt dat dit gaat hebben op economische vluchtelingen, België als,het OCMW van de hele wereld….

Score! semi-FIRE just became much easier :'-)

Seriously, ik gok dat er veel zijn die dan eerder dan 65 zullen stoppen. Ik dacht dat we mensen langer aan de slag wilden houden.

De PS wil na 10 jaar werken dat je een pensioen kan krijgen van 1500€ lees ik in de media, als ik na 43 jaar werken en bijgedragen te hebben aan het systeem op pensioen ga zal ik volgens Mypension 1600€ hebben! En dan heeft de PS het nog niet over gelijkgestelde periodes, jaja iemand die 10 jaar in de hangmat gelegen heeft (gedopt) trekt dan ook 1500€ ? Om maar te zwijgen van het aanzuigeffekt dat dit gaat hebben op economische vluchtelingen, België als,het OCMW van de hele wereld….
Als ik het goed begrijp krijg je na 30j hangmatliggen 1500 euro pensioen.

Wat zijn gelijkgestelde dagen voor pensioen?
Het gaat hier vooral om onvrijwillige werkloosheidsperiodes, tijdskrediet (in specifieke gevallen), ziekte, arbeidsongeval, beroepsziekte, militaire dienst, ouderschapsverlof.
Dus een beroepsdopper die niet wil werken en geen moeite doet kan theoretisch lang (jaren) onder de radar blijven, alhoewel ik vermoed dat dit in Vlaanderen (heel) wat moeilijker zal zijn dan in Brussel of Wallonie…

Ik vermoed dat we de cijfers uit Wallonië nooit te zien gaan krijgen. Kwestie van de discussies niet te moeilijk te maken voor de PS....

Ik vermoed dat we de cijfers uit Wallonië nooit te zien gaan krijgen. Kwestie van de discussies niet te moeilijk te maken voor de PS....
Die cijfers opvragen is discriminatie, net zoals Brussel - de regio waar alles kan, alles mag, er geen controles zijn - op niets.

Wat zijn gelijkgestelde dagen voor pensioen?
Het gaat hier vooral om onvrijwillige werkloosheidsperiodes, tijdskrediet (in specifieke gevallen), ziekte, arbeidsongeval, beroepsziekte, militaire dienst, ouderschapsverlof.
Dus een beroepsdopper die niet wil werken en geen moeite doet kan theoretisch lang (jaren) onder de radar blijven, alhoewel ik vermoed dat dit in Vlaanderen (heel) wat moeilijker zal zijn dan in Brussel of Wallonie…
Ik vermoed dat het niet absurd moeilijk is om lang werkloos te blijven, zelfs in Vlaanderen.

Gewoon debiel doen op sollicitaties, nooit aangenomen worden. Als het ooit gebeurt, paar maanden geen zak uitsteken tot ze je opnieuw ontslaan.

Debiele slots voorstellen voor gesprekken a la "ik heb geen auto", "de bus rijdt niet", "mijn kinderen", dan duurt het waarschijnlijk al lang voor je op gesprek kan en eventueel aangeworven wordt.

En de VDAB, stond erbij en keek ernaar. Er zijn gewoon veel marginalen die niet willen werken en die maar al te goed weten hoe ze in het systeem moeten rondbewegen. Zo moeilijk is het ook niet....

En die krijgen momenteel allemaal 1500 pensioen. Toppie !!

Krijgen die dan meer pensioen dan dop?

Het kan he, maar zou het nog absurder vinden dan hoe makkelijk je langdurig kan doppen.
Nee die krijgen geen pensioen maar een een InkomensGarantie voor Ouderen. Het bedrag is afhankelijk van de gezinstoestand. Maar een alleenstaande krijgt iets van een 1340,... /Maand.

Nee die krijgen geen pensioen maar een een InkomensGarantie voor Ouderen. Het bedrag is afhankelijk van de gezinstoestand. Maar een alleenstaande krijgt iets van een 1340,... /Maand.
Dat is dan waarschijnlijk nog gewoon bruto waarvan ze standaard de 10,xx% van afhouden?
Toch al een verschil met 1500.

Het verkrijgen van overheidsmiddelen voor een menswaardig bestaan na leeftijd 67, dit concept zal moeten worden opgetrokken, of je dat nu leuk vindt of niet, het kan gewoon niet anders.

Vind je het onrechtvaardig dat iemand recht heeft op de ziekenkas vanaf zijn eerste werkdag of moet hij de chemotherapie zelf betalen tot aan een zeker aantal jaren van anciënniteit ? Het recht op gezond zijn vinden de meeste mensen normaal, maar over het concept werk & verloning denken we anders omdat zogezegd iedereen wel kan werken. En hoe harder IK werk, hoe harder ik verwacht dat anderen dat ook zullen doen. Maar niet iedereen kan per definitie functioneren op gelijk welke werkvloer. Landbouwer met 70-uren week aan 1450 netto, ambtenaar die er de kantjes van af loopt, self-made man zonder tertiair onderwijs die een talent ontwikkelt en miljonair wordt, allemaal andere fulltime verhalen die in éénzelfde systeem moeten worden geplaatst. Als je heel je leven lang geen informatie krijgt over andermans loon en werkethiek en over wat je te wachten staat behalve een abstract 'je zult nooit iets te kort hebben net zoals de buurman' dan zou er minder jaloezie zijn of gevoel van onrecht.

Met een bepaald profiel kan je gewoon niet het parcours afleggen dat een 'hardwerkende Vlaming' aflegt. Ik zou als overheid maximaal investeren in activeringscoaches, je hebt als moedeloze werkloze niet alleen een job nodig en bestraffing van misbruik maar ook een omgeving die werken stimuleert. Maar de instantie die bevoegd is om te beletten dat zijn onderdanen niet corrupt zijn, is zelf corrupt. We willen het geld wat we niet nodig hebben niet afgeven want het komt niet goed terecht.

Ik zou niet graag in een rusthuis zitten in 2060.

Dat is dan waarschijnlijk nog gewoon bruto waarvan ze standaard de 10,xx% van afhouden?
Toch al een verschil met 1500.
Het gaat hier wel nog op iemand die zijn heel leven ofwel geen inkomen heeft gehad, ofwel leefloon heeft gekregen.

Die moeten met dat bedrag ook alles betalen. Huur, nutsvoorzieningen, eten, enz...

Het gaat hier wel nog op iemand die zijn heel leven ofwel geen inkomen heeft gehad, ofwel leefloon heeft gekregen.

Die moeten met dat bedrag ook alles betalen. Huur, nutsvoorzieningen, eten, enz...
Ik voel nog geen medelijden opkomen.
Huur en nutsvoorzieningen gaat iemand die altijd aan leefloon zat, sowieso aan sociaal tarief krijgen. Veel kans dat die meer overhoudt dan iemand met een gewoon pensioen die op de gewone huur- en energiemarkt zit. Terwijl die laatste meer zal opgebracht hebben voor de maatschappij.

Terug
Bovenaan