De Tijdloze 2021

Zeker die laatste klinkt magisch! Maar opnieuw: zitten deze bands (behalve The Stooges) überhaupt wel in de playlist van Stubru?
Ik luister geen StuBru. En neen, buiten The Stooges staan ze niet in de playlist dacht ik. Maar ik heb hun playlist niet nodig om te bepalen wat tijdloos is.

Ze draaien bijvoorbeeld nooit shoegaze, en dat voor een radio die zich naar eigen zeggen focust op alternative / indie rock.
 
Ik luister geen StuBru. En neen, buiten The Stooges staan ze niet in de playlist dacht ik. Maar ik heb hun playlist niet nodig om te bepalen wat tijdloos is.
Dat was mijn punt niet. :) Ik vroeg mij gewoon af of het realistisch is in het geval van deze lijst, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Het zou wel leuk zijn moesten er veel meer stemmers zijn die geen typische afgezaagde nummers in hun top 3 zetten. Moest het eens een niet afgezaagde lijst worden zou ik wie weet weer luisteren.

De Classics 1000 op Radio 1 is trouwens best een interessante lijst. Daar hoor je pas (vergeten) pareltjes in waarvan ik elke keer weer verbaasd ben dat ze worden gedraaid, maar vanaf de 100 laatste nummers verandert het meer in een Tijdloze en doet het mij niet meer veel.
 
Ooit gehoord van Cocteau Twins? De vrouw van This Mortal Coil en van Teardrop (of ook Black Milk bijvoorbeeld van Mezzanine) is Elisabeth Fraser. Die vormt samen met Robin Guthrie de kern van CT. Voeg daar dan nog eens Simon Raymonde en Harold Budd aan toe, en je hebt de Cocteau Twins: de voorloper van dromerige muziek en door het gitaarwerk van Guthrie ook een inspiratiebron voor shoegaze.
Leuke tekst alleen is Harold Budd niet echt lid van Cocteau Twins geweest, hij heeft er gewoon een album samen mee uitgebracht (en later ook nog wel met Robin Guthrie). Hij was op zichzelf een minimalistisch componist die met meerdere mensen samen gewerkt heeft. Zo heeft hij met Brian Eno onder andere The Pearl gemaakt, wat een van de mooiste ambient albums ooit is. Zeker een aanrader moest je die nog nooit gehoord hebben.
 
Leuke tekst alleen is Harold Budd niet echt lid van Cocteau Twins geweest, hij heeft er gewoon een album samen mee uitgebracht (en later ook nog wel met Robin Guthrie). Hij was op zichzelf een minimalistisch componist die met meerdere mensen samen gewerkt heeft. Zo heeft hij met Brian Eno onder andere The Pearl gemaakt, wat een van de mooiste ambient albums ooit is. Zeker een aanrader moest je die nog nooit gehoord hebben.
Ja, oké ze waren dus met drie. Heggie en Raymonde waren er maar tijdelijk bij. En met Budd hebben ze The Moon and the Melodies gedaan. Maar Cocteau Twins is vooral de stem van Fraser & het dromerige gitaarwerk van Guthrie.
 
Ik zou eigenlijk niet weten waar te beginnen voor zo'n top 3. Zeker als de genres zo breed zijn om uit te kiezen.
 
Ooit gehoord van Cocteau Twins? De vrouw van This Mortal Coil en van Teardrop (of ook Black Milk bijvoorbeeld van Mezzanine) is Elisabeth Fraser. Die vormt samen met Robin Guthrie de kern van CT. Voeg daar dan nog eens Simon Raymonde en Harold Budd aan toe, en je hebt de Cocteau Twins: de voorloper van dromerige muziek en door het gitaarwerk van Guthrie ook een inspiratiebron voor shoegaze.

Nadat de groep uit elkaar ging, heeft Guthrie ook heel wat solowerk uitgebracht, en dat is ook goed, met die typische gitaarsound (luister bvb. naar de score van Mysterious Skin of Time Baby III. Verder hoor je groepen die geinspireerd zijn door zijn gitaarwerk, bvb. de groep Love Spirals Downwards heeft goed gekeken naar CT. Faye Wong heeft in Fuzao ook duidelijke referenties naar CT. Een soort van Chinese Elizabeth Fraser.

Garlands is meer een album die typischer is voor de early 80's, met een grotere post-punk invloeden, meer accentuering op het donkere en percussieve gitaarwerk. En de stem van Fraser die nog iets minder op de voorgrond treedt. Maar ominous is het eerste dat naar voorkomt als je dat beluistert. Ook iets meer "gothic" nog.

Head over Heels is de overgang van Garlands naar Treasure.

Treasure is het meest etherische album en misschien de piek van de Cocteau Twins. Dat zal misschien ook meer aan This Mortal Coil doen denken, ook uit hetzelfde jaar als Treasure.

Victorialand is een meer minimalistischer en rustiger album, waar de focus meer op een zachter geluid komt. Dit klikt minder snel dan de andere albums, maar is eigenlijk even goed en een enorm onderschat album. The Thinner The Air <3.

Blue Bell Knoll vind ik een minder album, maar is al een evolutie richting een tweede piek Heaven or Las Vegas.

Heaven or Las Vegas is het beste droompop album ooit gemaakt.

De andere albums ken ik iets minder goeds, alsook de EP's maar ze zijn ook het beluisteren waard.
Ik was een grote fan van John Peel en van zijn Peel sessions, en Peel was fan van de Cocteau Twins, zo heb ik ze leren kennen.
Ik hou van de stem van Fraser, en ik hou vooral van hun eerste drie albums.
Maar, This mortal coil is zo veel meer dan Elisabeth Fraser, Je hebt lisa Gerrard van Dead Can Dance en Caroline Crawley, van Shelleyan Orphan en nog zo veel andere getalenteerde mensen die meegewerkt hebben aan deze supergroep.
 
Dopesmoker op 1.

Niet dat het het beste nummer ooit is, just for the fun of it. Wie neemt die lijst serieus...
Dopesmoker van Sleep op 1. 63 minuutjes
Mirror Reaper van Bell Witch op 2. 83 minuutjes
Hail Satan Worshipping Doom van Bongripper op 3. 53 minuutjes

:unsure:
 
Ik was een grote fan van John Peel en van zijn Peel sessions, en Peel was fan van de Cocteau Twins, zo heb ik ze leren kennen.
Ik hou van de stem van Fraser, en ik hou vooral van hun eerste drie albums.
Maar, This mortal coil is zo veel meer dan Elisabeth Fraser, Je hebt lisa Gerrard van Dead Can Dance en Caroline Crawley, van Shelleyan Orphan en nog zo veel andere getalenteerde mensen die meegewerkt hebben aan deze supergroep.
Dat wist ik zelfs niet. Maar volgens mij had Fraser idd maar bij één album meegewerkt. Lisa Gerrard van Dead Can Dance ken ik wel. The Host of Seraphim is zo goddelijk schoon.
 
Through The Fire and Flames van Dragonforce stond nog niet in hun lijst, dus direct toegevoegd. Da's 1 van de nummers waar ik het meest naar luisterde dit jaar. Ik weet dat het de lijst niet zal halen maar altijd dezelfde kak in die top steekt ook zwaar tegen. Vooral Bohemian Rhapsody. Da's niet eens een top 3 nummer van Queen. Don't stop me now, Love of My Life, Innuendo, Tie Your Mother Down,... allemaal beter.

Voor de rest Eerste Sneeuw van Jan De Wilde en J'ai Envie De Toi van Gaia toegevoegd. Dat 1e is voor mij 1 van, zoniet het allerbeste Nederlandstalige nummer. Dat 2e is eentje die ik dit jaar ontdekt heb en echt veel naar geluisterd heb.
 
Eergisteren gestemd. Random nummers gekozen die op die moment in mijn kop zaten, vandaag zou het er waarschijnlijk anders uit zien.

Queen & David Bowie - Under Pressure
Oasis - Champagne Supernova
Billy Idol - Rebel Yell

Sleep heb ik niet gedaan... Ze kunnen in die tijdloze zelfs November Rain nog niet uitspelen, wat zouden ze moeten doen met een nummer van een uur.
 
Terug
Bovenaan