De Tijdloze 2021

BlackOccult

Well-known member
Crowdfunder FE
Om het met de alleszeggende omschrijving van Shiftyke uit het onderwerp van vorig jaar te citeren:
De meest irrelevante en voorspelbare lijst die ons eigenlijk niet interesseert maar waar ons toch graag druk in maken.

Stemmen kan op https://stubru.be/stem/detijdloze.
Op welke nummers stemmen jullie?

Ik ben alvast volop begonnen met aftellen. :love:
 
Om het met de alleszeggende omschrijving van Shiftyke uit het onderwerp van vorig jaar te citeren:


Stemmen kan op https://stubru.be/stem/detijdloze.
Op welke nummers stemmen jullie?

Ik ben alvast volop begonnen met aftellen. :love:

1. Buffalo Tom - Sodajerk

2. The Flaming Lips - Race for the Price

3. Eels - That Look You Give That Guy
 
Sleep - Dopesmoker
Holy Other - Nothing Here
Godspeed You! Black Emperor - Sleep

Dopesmoker erin, we kunnen het!
 
Sleep - Dopesmoker
Holy Other - Nothing Here
Godspeed You! Black Emperor - Sleep

Dopesmoker erin, we kunnen het!
Ambitieus :D

Ik gooi het ook weer over de andere boeg, het mag eens gedaan zijn met die voorspelbare rockschijven. Wou eigenlijk Martha Reeves & The Vandellas met Dancing in the streets er nog in maar ik wou ook een hiphop nummertje dus Juicy er maar ingestoken.

Marvin Gaye - What's goin on
Otis Redding - Sittin' on the dock of the bay
Notorious Big - Juicy
 
Ambitieus :D

Ik gooi het weer over de andere boeg, het mag eens gedaan zijn met die voorspelbare rockschijven. Wou eigenlijk Martha Reeves & The Vandellas met Dancing in the streets er nog in maar ik wou ook een hiphop nummertje dus Juicy er maar ingestoken.

Marvin Gaye - What's goin on
Otis Redding - Sittin' on the dock of the bay
Notorious Big - Juicy
Marvin Gaye. :music:
 
Ambitieus :D

Ik gooi het ook weer over de andere boeg, het mag eens gedaan zijn met die voorspelbare rockschijven. Wou eigenlijk Martha Reeves & The Vandellas met Dancing in the streets er nog in maar ik wou ook een hiphop nummertje dus Juicy er maar ingestoken.

Marvin Gaye - What's goin on
Otis Redding - Sittin' on the dock of the bay
Notorious Big - Juicy
Dat dat nummer van Gaye er niet standaard in staat is een inbreuk op de mensenrechten.
 
Ik stem elk jaar op drie vrouwen

1. Donna Summer - I Feel love (al is dat eigenlijk eerder van Moroder)
2. PJ Harvey - C'mon Billy
3. Breeders - Cannonball

maar moest ik mijn échte top 3 erin willen stemmen zou het wss iets zijn met Tool, QOTSA, Beastie Boys, Massive Attack, Portishead,... :unsure:
 
Voila si, ook mijn stem uitgebracht.

ik dacht hetzelfde te doen als @Pegasus en op 3 vrouwen te stemmen, maar twee van mijn favoriete songs, gezongen door een vrouw, zijn gezongen door Elizabeth Fraser, dus heb ik op de laatste moment toch mijn all time favorite voor de tijdloze er ingezet:
Marquee moon van Television:

Ik heb op de website van de tijdloze eens gekeken, en Television heeft er nog nooit ingestaan, geen enkel van deze 4 nummers heeft ooit in de top 100 gestaan, dat is een beetje ontluisterend.

Roads van portishead:

En This mortal Coil met Song to the siren:

De derde plaat gezongen door een vrouw die ik er wou inzetten was Teardrop van Massive Attack:
 
Ik heb geen idee wanneer Stubru ze opgepikt heeft, is ook maar iets relatief recents denk ik hoor. Tien jaar geleden kwam dat zeker niet aan bod.
Ik luisterde als puber naar Stubru (intussen meer dan 10 jaar geleden zelfs), dus inderdaad.
 
Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Funkadelic - Maggot Brain

Mijn woordje uitleg die ik meestuurde:
Baanbrekende nummers die door het experimentele karakter v/d nummers ook nauwelijks dateren, en daarom erg mooi blijven klinken - en dus zoals de beschrijving van deze lijst insinueert - tijdoos zijn, ook omdat ze als inspiratiebron dienen voor veel andere groepen.

Wat ook had gekund:
Zo goed als elk nummer van The Velvet Underground
Donna Summer - I Feel Love
Nina Simone - Sinnerman
 
Voila si, ook mijn stem uitgebracht.

ik dacht hetzelfde te doen als @Pegasus en op 3 vrouwen te stemmen, maar twee van mijn favoriete songs, gezongen door een vrouw, zijn gezongen door Elizabeth Fraser, dus heb ik op de laatste moment toch mijn all time favorite voor de tijdloze er ingezet:
Marquee moon van Television:

Ik heb op de website van de tijdloze eens gekeken, en Television heeft er nog nooit ingestaan, geen enkel van deze 4 nummers heeft ooit in de top 100 gestaan, dat is een beetje ontluisterend.

Roads van portishead:

En This mortal Coil met Song to the siren:

De derde plaat gezongen door een vrouw die ik er wou inzetten was Teardrop van Massive Attack:
Ooit gehoord van Cocteau Twins? De vrouw van This Mortal Coil en van Teardrop (of ook Black Milk bijvoorbeeld van Mezzanine) is Elisabeth Fraser. Die vormt samen met Robin Guthrie de kern van CT. Voeg daar dan nog eens Simon Raymonde en Harold Budd aan toe, en je hebt de Cocteau Twins: de voorloper van dromerige muziek en door het gitaarwerk van Guthrie ook een inspiratiebron voor shoegaze.

Nadat de groep uit elkaar ging, heeft Guthrie ook heel wat solowerk uitgebracht, en dat is ook goed, met die typische gitaarsound (luister bvb. naar de score van Mysterious Skin of Time Baby III. Verder hoor je groepen die geinspireerd zijn door zijn gitaarwerk, bvb. de groep Love Spirals Downwards heeft goed gekeken naar CT. Faye Wong heeft in Fuzao ook duidelijke referenties naar CT. Een soort van Chinese Elizabeth Fraser.

Garlands is meer een album die typischer is voor de early 80's, met een grotere post-punk invloeden, meer accentuering op het donkere en percussieve gitaarwerk. En de stem van Fraser die nog iets minder op de voorgrond treedt. Maar ominous is het eerste dat naar voorkomt als je dat beluistert. Ook iets meer "gothic" nog.

Head over Heels is de overgang van Garlands naar Treasure.

Treasure is het meest etherische album en misschien de piek van de Cocteau Twins. Dat zal misschien ook meer aan This Mortal Coil doen denken, ook uit hetzelfde jaar als Treasure.

Victorialand is een meer minimalistischer en rustiger album, waar de focus meer op een zachter geluid komt. Dit klikt minder snel dan de andere albums, maar is eigenlijk even goed en een enorm onderschat album. The Thinner The Air <3.

Blue Bell Knoll vind ik een minder album, maar is al een evolutie richting een tweede piek Heaven or Las Vegas.

Heaven or Las Vegas is het beste droompop album ooit gemaakt.

De andere albums ken ik iets minder goeds, alsook de EP's maar ze zijn ook het beluisteren waard.
 
Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Funkadelic - Maggot Brain
Zeker die laatste klinkt magisch! Maar opnieuw: zitten deze bands (behalve The Stooges) überhaupt wel in de playlist van Stubru?
 
Terug
Bovenaan