De tafel van vier

Ben er zeker van dat de gemiddelde 50+'er nog altijd zo'n beeld heeft van een Afrikaan. Eeuwen aan kolonisatie en Blanke suprematie wis je niet zo heel snel uit, dat heeft enkele generaties nodig. Dus laat de Gerten, Margrieten en Jean-Maries nog lachen voor de weinige jaren die hun generatie rest.

Het enige punt dat eigenlijk in dit programma werd besproken is 'hoe weet ik wanneer een bepaald woord kwetsend is of niet?'; woorden die vroeger zonder enige negatieve connotatie gebruikt werden.
Voor het n-woord zal dat intussen wel duidelijk zijn, maar weinigen kunnen uitleggen waarom.

Stel dat in de woke omgeving binnen een paar jaar plots commotie ontstaat over het woord "gay", dan is het moeilijk om iedereen vandaag de dag te overtuigen dat het niet gepast is.

De berisping van Marc-Marie naar Gert toe als "de boze blanke man" was er echt wel over, vooral als je ziet hoe lichtvoetig de discussie was (en ik denk niet dat ze ook de ambitie hebben om een programma te maken dat diepgaand is).

Ter illustratie een stukje tekst van Urbanus uit 1980:
En als Jezeke zā€™n bedje maakt en al zā€™n pluimpjes kwijtgeraakt
Dan begint het hier bij ons te sneeuwen
Toch bruint de zon in Afrika de negertjes tot chocola
Maar bijt ze niet want anders gaan ze schreeuwen

Urbanus bracht/brengt humor, kreeg in de jaren 80 de gehele Katholieke Kerk tegen zich omwille van zijn grappen over Jezus, maar er is werkelijk niemand die toen ergens aanstoot nam over dat woord.

En dat was het punt van Gert en meer niet...
Een scheet in een fles.
 
Veel jongere wokers willen precies niet snappen dat deze dingen vroeger allemaal geen probleem waren en dat die generatie hun mening niet rap zal veranderen (bij mij trouwens ook niet).
Scheet in een fles idd, zoals ik hierboven al las.

Maar wacht maar, bij jullie zal het later ook wel gebeuren.. opa simpson had gelijk.
 
Tja, voor dat soort programma's is er nog wel altijd een duidelijke markt. Boomers die al enkele decennia meegaan op het scherm, dat is iets wat er bij de gemiddelde - iets oudere - witte Vlaming nog altijd goed ingaat.

Nuja, als je bent opgegroeid met zaken zoals dit (1973), dan kan ik het me voorstellen dat je met nostalgie en plezier terugkijkt naar een tijd waar je ongestoord "Makakken, negers en zwartzakken" kon zeggen. Moet wel een plezante tijd geweest zijn ook, zo iedereen die onbewust 'fout' bezig is.


Ben er zeker van dat de gemiddelde 50+'er nog altijd zo'n beeld heeft van een Afrikaan. Eeuwen aan kolonisatie en Blanke suprematie wis je niet zo heel snel uit, dat heeft enkele generaties nodig. Dus laat de Gerten, Margrieten en Jean-Maries nog lachen voor de weinige jaren die hun generatie rest.
Goh het enige wat deze post toont is dat jij heel veel vooroordelen hebt over oudere witte mensen lol.

Uw beeld van de 50 plussen zijn gedrag is u beeld.

Uw zekerheid daaromtrent is enkel uw eigen vooroordeel en hoe deze u beĆÆnvloeden. Er zijn 50+ die meer hebben toegevoegd aan het racisme debat dan jij ooit zal doen.

Schild en vriend was dan weer het teken dat alle jonge witte mensen racisten zijn zeker?

En alle moslims zijn dan homohaters zeker?

Vooroordelen maken de wereld wel lekker simpel šŸ˜€
 
Uiteindelijk heeft hij Samson wel samen met Verbiest bedacht. Heb ooit podcast daarover met Verbiest gehoord: na een aflevering of 10 wou een aantal vrt-producenten Samson niet meer zelf maken omdat er teveel problemen van kwamen (een telefoneeractie legde heel de zone 02 plat en een tekenwedstrijd overbelastte de post). Verbiest, Verhulst en Bourlon zijn het dan maar extern gaan maken, waardoor die producenten buitenspel stonden. Uit die samenwerking zijn dan al de andere figuren en studio 100 ontstaan. Die producers moeten ook wel serieus gevloekt hebben als ze terugkijken naar dat moment
Dat is deze podcast voor de geĆÆnteresseerden.
Aanrader trouwens. Er worden ook andere castleden van Samson & Gert geĆÆnterviewd.
 
Goh het enige wat deze post toont is dat jij heel veel vooroordelen hebt over oudere witte mensen lol.
Kunnen we daar ook mee stoppen aub? Ik ben blank, en als je persƩ een kleur wil gebruiken dan ben ik eerder licht roos, in de zomer licht bruin, en als ik vergeten te smeren ben dan soms wel eens licht rood.
 
De inhoudelijke discussie rond deze topics mag verder gevoerd worden in P&A. In onder andere deze threads:

 
Terug over het format zelf: De tafel van vier valt na enkele dagen uitzenden te licht uit. Er worden idd vragen gesteld die je niet echt terug vindt in Terzake maar het zijn niet echt de vragen die je niet durft stellen. Dat item over de Queen gisteren was OK maar zijn dat de nooit gestelde vragen? Ik denk het niet.

Mijn indruk is ook dat hij zelden gebeten is door het onderwerp. Het lijkt alsof hij cue cards in zijn handen krijgt gestopt en dat zo aframmelt met oppervlakkige kennis van het onderwerp. Ik denk dat een (laat)avondshow zoals De wereld draait door of De laatste show tegenwoordig niet echt meer pakt in Vlaanderen. Tot die conclusie was de VRT gekomen met Vandaag, de opvolger van Van Gils en gasten.

Als ik kijk naar de CIM cijfers heeft het programma ook last van de concurrentie met Thuis en Familie, het haalt tussen 180.000 en 200.000 kijkers. De controverse heeft geen extra kijkers gelokt, mss dat er duchtig over wordt gepraat maar ze laten er hun dagelijkse soap niet voor staan. De kijkers komen nadien wel bij Play4 voor de Allerslimste mens ter wereld.
 
Ik denk dat een (laat)avondshow zoals De wereld draait door of De laatste show tegenwoordig niet echt meer pakt in Vlaanderen. Tot die conclusie was de VRT gekomen met Vandaag, de opvolger van Van Gils en gasten.

Als ze het goed aanpakken wel. De sterkte van De Laatste Show was dat er een goede mix was van actualiteit, cultuur, humor, muziek, ...., maar vooral een zekere warmte en gezelligheid die constant aanwezig was. Een beetje thuiskomen...
Vooral de jaren met Bruno en Frieda waren misschien de beste.
Zoals Arno ooit zei tegen Bruno: "je bent goed bezig omdat je space kan laten en niet constant aan het babbelen bent".

Programma's zoals 'Vandaag' en 'Van Gils & Gasten' namen zichzelf veel te au sƩrieux.
Ten eerste was de interviewstijl veel koeler, maar het ludieke ontbrak volledig (geen Erik Van Looy die Hollywood sterren gaat beledigen, geen Sven De Leiyer die quotes komt bespreken, etc...).
Laat maar komen De Laatste Show 2022!
 
Ik denk dat een (laat)avondshow zoals De wereld draait door of De laatste show tegenwoordig niet echt meer pakt in Vlaanderen. Tot die conclusie was de VRT gekomen met Vandaag, de opvolger van Van Gils en gasten.
Ik denk het namelijk wƩl, dat er misschien meer dan ooit nood is aan dergelijke talkshows. Maar omroepen zijn vandaag de dag oh zo bang om risico's te nemen, wat leidt tot zielloze praatclubjes waarin iedereen elkaars piem bewondert.

Wat ook vaak vergeten wordt, is dat de presentator het belangrijkste is. Je moet voor deze man of vrouw kunnen rooten en een echte fan kunnen zijn. Danira, Van Gils en Verhulst zijn gewoon niet likeable genoeg. De eerste kan het gewoonweg niet en geeft me heel erge Imke Courtois-vibes, Van Gils zag zichzelf veel te graag en Verhulst doet daar nog wat dikkenekkerij bovenop.

Nu ik erover nadenk, komen al deze presentatoren simpelweg tekort qua kennis en research. Bij een Frieda Van Wijck, Matthijs Van Nieuwkerk, Mark Uytterhoeven en Bruno Wyndaele zag je tenminste dat het hen interesseerde (of niet, maar dan maakten ze het hilarisch) en dat ze werk hadden gestoken in hun voorbereiding. Dat zie ik de luie presentatoren/omroepen in Vlaanderen vandaag niet doen.
 
Ik vind wel dat 'live' op vrt het nog wel goed doet als hybride tussen talkshow en journaal maar dat concept is nu ook geen volledige talkshow. Misschien daarop voortbouwend dat een Riadh Bahri het nog wel kan
 
Laatst bewerkt:
Man, die Goedele Wachters.
Lijkt me een heel toffe (en knappe) dame, maar de manier waarop zijn het journaal (laat) presenteert, daar kan ik Ć©cht niet mee om
't is precies een schooljuffrouw, zo'n belerend toontje!
 
Riad Bahri lijkt me bij de vrt inderdaad iemand te zijn die zo een show nog zou kunnen hosten. De man heeft genoeg kennis van zaken, is aimable, en past ook perfect in het hedendaagse plaatje.
 
Riad Bahri lijkt me bij de vrt inderdaad iemand te zijn die zo een show nog zou kunnen hosten. De man heeft genoeg kennis van zaken, is aimable, en past ook perfect in het hedendaagse plaatje.

En vooral een zekere rust brengen.
Dat hyperkinetisch gedoe van een James Cooke bijvoorbeeld is irritant.

En zelfs Gert solo moet zijn vraagjes aframmelen alsof zijn leven er van afhangt...
 
https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2022%2F09%2F13%2F07d23aa8-e7cf-40bf-98b9-d9266ccdd528.png


Ik heb precies die maandag een gecensureerde versie gezien.
Er was niks verkeerd aan dat hele debat!
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan