De Slimste Mens Ter Wereld 2025

Het is toch niet omdat iets afwijkt van de norm, dat we dat steeds moeten toejuichen. Ik vind hem alleszins geen leuke kandidaat.

Psychopaten en narcisten wijken ook af van de norm. Maar die wil ik ook liever niet in een vrolijke tv-quiz.

Er komen desondanks wel heel wat mensen op tv narcistisch over (ook al is dat door hun beroep dat het zo overkomt 😅)
Mensen met Autisme komen toch niet zoveel op tv,... dus het mag wel eens prime time

Louter omdat hierboven werd gesuggereerd dat we alles wat afwijkt van de norm automatisch 'tof' moeten vinden.

Ik vind die Felix echt niet aangenaam, geen idee of het door zijn autisme komt. Zijn 'grapje' dat hij de baas was thuis, vond ik best eng. Zijn 'grappen' komen steeds heel gemeen over. Hij lacht ook enorm met z'n eigen grappen wat ik steeds een irritante eigenschap vind.

Wat niet wegneemt dat er ook andere irritante kandidaten/juryleden zijn geweest in het verleden die geen autisme hebben. Stefaan Degand bv.
Ik heb nergens gezegd dat je dat "tof" moet vinden. Puur uit kijkplezier heb ik ook liever andere kandidaten dan Felix.

Maar reacties zoals 'ik vind dat geen excuus meer', tjah... Dat is precies tegen een blinde zeggen dat hij geen excuus meer heeft om het niet te kunnen zien.

Louter omdat hierboven werd gesuggereerd dat we alles wat afwijkt van de norm automatisch 'tof' moeten vinden.

Ik vind die Felix echt niet aangenaam, geen idee of het door zijn autisme komt. Zijn 'grapje' dat hij de baas was thuis, vond ik best eng. Zijn 'grappen' komen steeds heel gemeen over. Hij lacht ook enorm met z'n eigen grappen wat ik steeds een irritante eigenschap vind.

Wat niet wegneemt dat er ook andere irritante kandidaten/juryleden zijn geweest in het verleden die geen autisme hebben. Stefaan Degand bv.
Nergens beweerd dat alles wat afwijkt van de norm tof moet zijn. Maar iemand afrekenen op zijn ziekte is eveneens eng.

De comments hier over Felix staven exact waarom hij er in moet zitten. “Het stoort.” Terwijl de reden dat hij er al enkele afleveringen in zit is omdat hij gewoon beter quizt dan de rest. Wat mag er eigenlijk stoppen? Dat iemand met autisme succes heeft op tv? Dat hij met kennis verder geraakt dan anderen? Hij komt niet “met iets weg” — hij doet het gewoon goed.

De frustratie die sommigen hier voelen zegt meer over hoe we als maatschappij nog altijd omgaan met mensen die anders communiceren of zich anders gedragen, dan over Felix zelf. Als iemand goed is in wat hij doet, zou dat het enige criterium moeten zijn.

En eerlijk: het idee dat hij er “niet meer moet inzitten” omdat zijn manier van doen irriteert, toont net waarom zulke representatie nodig is. Dat ongemak is precies wat aantoont hoe weinig we gewoon zijn om diversiteit écht te zien, ook buiten documentaires en sensibiliseringscampagnes.

Dikke heads up voor Jan-Jaap trouwens in zijn omgang met Felix.
Leuke lezing die je hier geeft betreffende het omgaan met autisme, maar gezien je mijn post hierin betrekt moet ik hier wel even op reageren natuurlijk.

Ik heb namelijk helemaal geen probleem met zijn autisme, want in het begin heb ik bij momenten gewoon goed met hem kunnen lachen en gisteren was dat bij momenten nog steeds het geval, maar zijn gedrag in de finaleronde ging er wel wat over hè, dat gaan we nu toch niet ontkennen neem ik aan. Als een normale kandidaat dat doet vinden we dat ook gewoon ergerlijk, dus ik zie niet in waarom dat in dit geval anders zou moeten zijn. Dat staat absoluut los van zijn autisme.

Er zijn trouwens genoeg kandidaten de revue gepasseerd doorheen de jaren die ik er al na 1 aflevering eruit wou en waarin ik vervolgens quasi elke aflevering zat te hopen dat ze er dan zouden uitgaan, dat heb ik in dit geval zeker niet. Ik beoordeel een kandidaat over hoe ze overkomen tijdens het programma en of ze nu afwijken van de norm heeft daar helemaal geen invloed op.

Leuke lezing die je hier geeft betreffende het omgaan met autisme, maar gezien je mijn post hierin betrekt moet ik hier wel even op reageren natuurlijk.

Ik heb namelijk helemaal geen probleem met zijn autisme, want in het begin heb ik bij momenten gewoon goed met hem kunnen lachen en gisteren was dat bij momenten nog steeds het geval, maar zijn gedrag in de finaleronde ging er wel wat over hè, dat gaan we nu toch niet ontkennen neem ik aan. Als een normale kandidaat dat doet vinden we dat ook gewoon ergerlijk, dus ik zie niet in waarom dat in dit geval anders zou moeten zijn. Dat staat absoluut los van zijn autisme.

Er zijn trouwens genoeg kandidaten de revue gepasseerd doorheen de jaren die ik er al na 1 aflevering eruit wou en waarin ik vervolgens quasi elke aflevering zat te hopen dat ze er dan zouden uitgaan, dat heb ik in dit geval zeker niet. Ik beoordeel een kandidaat over hoe ze overkomen tijdens het programma en of ze nu afwijken van de norm heeft daar helemaal geen invloed op.
Als je geen probleem hebt met autisme moet je zijn gedrag in de finale ook niet veroordelen lijkt me. Alles na de "maar" doet er niet toe. En je laatste paragraaf is overbodig want heeft geen relevante meerwaarde voor de discussie.

Ik erger me ook aan de term "een normale kandidaat". Normaliteit is subjectief en volgt een bepaalde cultuur. Je spreekt jezelf tegen. Ik geef trouwens ook geen lezing, ik wijs enkel maar op hypocrisie.

Als je geen probleem hebt met autisme moet je zijn gedrag in de finale ook niet veroordelen lijkt me. Alles na de "maar" doet er niet toe. En je laatste paragraaf is overbodig want heeft geen relevante meerwaarde voor de discussie.
Zijn uitlatingen tijdens de finaleronde waren gewoon storend. Er is helemaal niets verkeerd mee om die mening te hebben, ik ben daarin niet de enige. Zelfs Ayana kon daar op dat moment duidelijk niet mee lachen. Het is niet omdat we dat vinden, dat dat meteen wil zeggen dat we problemen hebben met mensen die autisme hebben. In tegenstelling tot die ronde zijn er trouwens genoeg momenten geweest waar ik wél kon lachen met wat Felix allemaal verkondigde.

Ik erger me ook aan de term "een normale kandidaat". Normaliteit is subjectief en volgt een bepaalde cultuur. Je spreekt jezelf tegen. Ik geef trouwens ook geen lezing, ik wijs enkel maar op hypocrisie.
Bon, een kandidaat zonder autisme dan, wat jij wil. Je weet goed genoeg wat ik bedoel en ik spreek me verder zeker niet tegen.

Ik hoop dat Felix niet in een zwart gat zal vallen nadien. Hij is iets té enthousiast over alles wat daar aan het gebeuren is. Het is alsof hij open bloeit en het komt wat over alsof hij dat nadien enorm zal missen.

Ik hoop dat Felix niet in een zwart gat zal vallen nadien. Hij is iets té enthousiast over alles wat daar aan het gebeuren is. Het is alsof hij open bloeit en het komt wat over alsof hij dat nadien enorm zal missen.
Hij zal links en rechts nu wel mogen een act de présence doen. En volgend jaar waarschijnlijk in de jury 😅

De Tafel van Gert mag je sowieso al zeker van zijn. En eens de bal aan het rollen gaat, zit je zonder het te beseffen in Bake Off Vlaanderen, de Verraders, in duet met G Goran in The Masked Singer,...

Ik vind het wel merkwaardig om te zien hoe verschillend de botte uitspraken en het 'enthousiast' zijn verschilt tussen iemand met autisme en iemand met ADHD, aangezien het een symptoom is dat bij beide kan voorkomen. Van de ADHD'ers die ik ken (heb zelf ook ADHD) komt dat 'bot' zijn eerder als 'ad rem' arrogant over, maar vaak nog op een leuke manier. Bij die Felix klinkt en ziet dat er gewoon sociaal onhandig uit en als soort van stimming.

Een goede quizzer, maar een beetje te snotterig om geboeid door te blijven. De eerste afleveringen was hij nog grappig, nu eerder ruis op de lijn.

FFS man... En morgen tegen Charlotte Sieben, kan em nog maar eens een van mn favoriete kandidaten er uit spelen.... Dan ga k passen met kijken tot em er zelf uit ligt en hopen dat het intussen niet met Emma Moortgat is of ik ga helemaal zot worden.

Bekijk het programma al enkele jaren niet meer, maar gisteren toevallig nog eens opgezet omdat ik Jan-jaap wel graag bezig zie.

Opnieuw weer belachelijk makkelijke foto rondes, altijd een voor een overlopen van elk antwoord, geforceerde mopjes,...

Ik moest opzoeken wie Felix was en kwam op Wikipedia uit waar staat dat hij door "verschillende Vlaamse kranten omschreven wordt als de revelatie van het seizoen vanwege zijn intelligentie, authenticiteit en frisse verschijning".. De hoeveelste aflevering is dit precies dat hij meedoet?

Voor mij hoeft dit progamma niet meer en is helemaal uitgemolken.

Wtf is dit allemaal :laugh:

Ik klaag wel niet dat die Roger eruit ligt, zal vast en zeker wel een sympathieke pee zijn, maar veel voegde die nu toch ook weer niet toe.

Ik: CHARLOTTE, DOMME KALLE ! WUK DOEJE GIE NU ?!
Ook ik: oef, ben blij da ze door gaat (wel beke te doen met Roger, was nog ne sympathieke mens)

Terug
Bovenaan