Play4 De Slimste Mens Ter Wereld 2023

Volgens mij is dit nog nooit gebeurd. Er is al een paar keer gebeurd dat de kandidaat te vroeg het 5de antwoord gaf en zich daardoor in eigen voet schoot.
Dat dit dan nog eens in de grote finale gebeurt is wel heel speciaal. Bovendien was het de enige manier om nog te kunnen winnen toen het iets van een 67-120 of zo stond, want zonder 5 antwoorden, kwam Jacotte nog aan de beurt en kon ze zich zelf laten zakken.
Gilles Van Bouwel heeft dat ook ooit gedaan, zei hier iemand recent.
 
Tom Waes ook ooit antwoord niet gegeven bewust om onder tegenstander te zakken, nadat er stop gezegd was door Waes zei hij het antwoord en dat had juist geweest.

Blijft hoe dan ook een geweldige move van Guga.
 
Ook de emoties op de gezichten van Jacotte en Guga zijn "priceless" :D

Gaat van de arrogantie/zelfverzekerdheid van Jacotte 'ik ga da spelleke hier winnen" en Guga "gij se achterl**k mens" (na die mokerslag van Jacotte)

naar de wanhoop van Jacotte als ze doorheeft wat Guga aan het doen is :laugh:
 
Een speciale live uitzending van 'Aan tafel met Gert' waarin de finale nog eens uitgebreid geanalyseerd werd, was uiteraard het hoogtepunt van de avond.
Wat daar wel gezegd werd is dat blijkbaar Guga en Jacotte zich maniakaal hebben voorbereid voor DSM. Neemt wel wat charme weg vind ik.

Met zulke achtergrondinfo hoopte bijna dat een Jeroen Leenders dat spelleke zou gewonnen hebben zonder enige voorbereiding :unsure:
 
Ook de emoties op de gezichten van Jacotte en Guga zijn "priceless" :D

Gaat van de arrogantie/zelfverzekerdheid van Jacotte 'ik ga da spelleke hier winnen" en Guga "gij se achterl**k mens" (na die mokerslag van Jacotte)

naar de wanhoop van Jacotte als ze doorheeft wat Guga aan het doen is :laugh:
Jacotte arrogant?

Guga was compleet geöbsedeerd erdoor. Puur op kennis was Jacotte imho sterker.

Jammer dat de finaleronde halen met 150 seconden voorsprong gewoon compleet waardeloos is, en je door zo een move iemand kan verslaan die al heel de aflevering gewoon sterker is.
 
Wat daar wel gezegd werd is dat blijkbaar Guga en Jacotte zich maniakaal hebben voorbereid voor DSM. Neemt wel wat charme weg vind ik.

Met zulke achtergrondinfo hoopte bijna dat een Jeroen Leenders dat spelleke zou gewonnen hebben zonder enige voorbereiding :unsure:
Dat is toch ieder jaar zo. Er zijn er altijd een paar bij die zich intensief voorbereiden (Jacotte gaf gisteren zelf nog het voorbeeld van Peter Van de Veire bv.). Je ziet meteen wie er écht meedoet om te winnen.

En daarnaast heb je er een hoop die meedoen voor de leut (of om van Erik zijn gezaag vanaf te zijn) of om in de picture te komen. Er zullen er telkens ook wel een paar bijzijn die 10 deelnames moeilijk kunnen rijmen met hun agenda en voor wie een aflevering of 2 ook wel genoeg is.
 
Dat we nog steeds aanvaarden dat zo'n brak finalespel kan beslissen over winst of verlies, ik ga het echt nooit snappen.

Jacotte arrogant?

Guga was compleet geöbsedeerd erdoor. Puur op kennis was Jacotte imho sterker.

Jammer dat de finaleronde halen met 150 seconden voorsprong gewoon compleet waardeloos is, en je door zo een move iemand kan verslaan die al heel de aflevering gewoon sterker is.

Tah, dat is nu eenmaal eigen aan een spel he, daar komt ook een dosis geluk bij kijken. Je kan als best voetballende ploeg ook verliezen. Je kan een potje kaarten ook verliezen, ookal ben je er eigenlijk beter in dan de ander. Etc.

Een droge opvraging van feitenkennis, daar zou niemand naar kijken. Anders kon je gewoon alle deelnemers een examen van 4 uur laten invullen, en degene met de beste score wint. Proficiat! Maar daar heeft de kijker niks aan natuurlijk. Pas op, ik vond Jacotte ook het sterkste doorheen de aflevering, maar Guga heeft de overwinning niet gestolen he. Gewoon heel sterk en slim gespeeld, binnen de regels van het SPEL.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat de finaleronde halen met 150 seconden voorsprong gewoon compleet waardeloos is, en je door zo een move iemand kan verslaan die al heel de aflevering gewoon sterker is.

In mijn ogen waren ze even sterk. Die 150 punten voorsprong kwam ook grotendeels dat Jacotte redelijk wat punten afgesnoept heeft van Charlotte omdat ze eerst mocht aanvullen.

In de finale leek Guga zelfs beter door zaken aan te vullen die Jacotte niet wist. G7 bv
 
In mijn ogen waren ze even sterk. Die 150 punten voorsprong kwam ook grotendeels dat Jacotte redelijk wat punten afgesnoept heeft van Charlotte omdat ze eerst mocht aanvullen.

In de finale leek Guga zelfs beter door zaken aan te vullen die Jacotte niet wist. G7 bv
Vraag over Dustin Hoffman en Shakespeare kan het kleinste kind. Amerikaans acteur oscar Rain Man en dan nog 5 bekenddye shakespear werken. Kom zeg.
 
Om nu te zeggen dat Jacotte sterker was doorheen de aflevering? Ze heeft toch voornamelijk haar voorsprong bij elkaar gekregen door te mogen aanvullen op het fragment van Charlotte. Als Guga daar als eerste mag aanvullen dan zijn de rollen gewoon omgedraaid negen van de tien. Dat is ook gewoon onderdeel van het spel.

Tegen eender wie had Jacotte trouwens het finalespel gewoon gewonnen hè. Het is enkel en alleen door de geniale tactische zet van Guga dat hij wint, anders maakt zij het gewoon af.
 
Denk dat Jacotte de beste kennis had, en Guga de beste speler van het seizoen is. Een terechte finale en een terechte winnaar voor mij.
Het feit dat je dat in de finale kan doen, op het cruciale moment, toont complete dominantie over het spel aan.
 
Tom Waes ook ooit antwoord niet gegeven bewust om onder tegenstander te zakken, nadat er stop gezegd was door Waes zei hij het antwoord en dat had juist geweest.

In die situatie was hij dan wellicht de 2de aan beurt, want anders kan de andere zich nog laten zakken (of het ontbrekende antwoord geven). Dan had Waes dus wellicht de keuze: direct stop zeggen (en niet het juiste antwoord geven) of hij had Guga-gewijs zich eerst nog wat kunnen laten zakken vooraleer het antwoord te geven (maar dan wel 20 seconden minder voor de volgende vraag maar ook 1 antwoord minder moeten geven). Situatie van Guga was in die zin specialer dat hij a) echt wel alle antwoorden moest kennen en geven, b) zich daarom ook 20" onder Jacotte moest laten zakken vooraleer het 5de antwoord te geven.
 
In die situatie was hij dan wellicht de 2de aan beurt, want anders kan de andere zich nog laten zakken (of het ontbrekende antwoord geven). Dan had Waes dus wellicht de keuze: direct stop zeggen (en niet het juiste antwoord geven) of hij had Guga-gewijs zich eerst nog wat kunnen laten zakken vooraleer het antwoord te geven (maar dan wel 20 seconden minder voor de volgende vraag maar ook 1 antwoord minder moeten geven). Situatie van Guga was in die zin specialer dat hij a) echt wel alle antwoorden moest kennen en geven, b) zich daarom ook 20" onder Jacotte moest laten zakken vooraleer het 5de antwoord te geven.
Klopt, en ik denk Gilles indertijd ook de 2de beurt was (ik zou het echt graag eens terugzien :headshake:). Dus wat Guga deed was wellicht nog nooit eerder gebeurd. Maar wel hetzelfde principe uiteraard. Nu, ik vind wel dat er een beetje té lyrisch over gedaan wordt in de pers, gaande van 'geniaal' tot 'meesterzet' of nog straffer. Het was gewoon de enige logische zet he, ik (en samen met mij nog vele anderen hier) had meteen door wat hij moest/ging doen.
 
In die situatie was hij dan wellicht de 2de aan beurt, want anders kan de andere zich nog laten zakken (of het ontbrekende antwoord geven). Dan had Waes dus wellicht de keuze: direct stop zeggen (en niet het juiste antwoord geven) of hij had Guga-gewijs zich eerst nog wat kunnen laten zakken vooraleer het antwoord te geven (maar dan wel 20 seconden minder voor de volgende vraag maar ook 1 antwoord minder moeten geven). Situatie van Guga was in die zin specialer dat hij a) echt wel alle antwoorden moest kennen en geven, b) zich daarom ook 20" onder Jacotte moest laten zakken vooraleer het 5de antwoord te geven.
Ongetwijfeld maar ik vind de redenering wel gelijkaardig :) .
 
Dit soort taal heeft hier geen plaats! (3de herhaling)
Guga is COOL , omdat te doen in zo'n stress situatie , chapeau, als Guga binnekomt daalt de temperatuur 2 graden ;)

Off topic : de tafel van Gert, links achter Eric van Looy in het publiek zat er wel iets heel mooi :)
Ik snap oprecht niet dat je zo’n gedrocht mooi kunt vinden
 
Terug
Bovenaan