De Slimste Mens Ter Wereld 2025

Zo'n kandidaten zijn tof om er eens in te hebben voor één of twee afleveringen, maar niet langer. Bij momenten begon ik me toch ook te ergeren en dan met name in de finaleronde.

Jammer dat Ayana er al uit ligt na 1 afl.

Ik vond die in begin nog wel plezant maar oh shit jongens, irritant manneke.

Kan er mss niet veel aan doen natuurlijk.

Ik ben ook echt gefrustreerd dat ze er al uit ligt na 1 aflevering, en dan nog weer door dieje Felix..... Ook wel een klein beetje door haar eigen schuld maar das weer als als natuurlijk.

Ik vind dat eigenlijk geen excuus meer. Al ken ik nie super veel van autisme maar ik vind toch dat het wat minder mag nu en dat ie daar niet moet mee werg komen omdat em autisme heeft.
Kun je net zo goed zeggen dat iemand die in een rolstoel zit wel wat meer op z'n benen mag gaan staan.

Ja autisme is een mentale beperking maar Felix heeft daar net zoveel controle over als gij.

Zo'n kandidaten zijn tof om er eens in te hebben voor één of twee afleveringen, maar niet langer. Bij momenten begon ik me toch ook te ergeren en dan met name in de finaleronde.

Jammer dat Ayana er al uit ligt na 1 afl.
Ik vond die in begin nog wel plezant maar oh shit jongens, irritant manneke.

Kan er mss niet veel aan doen natuurlijk.
Ik ben ook echt gefrustreerd dat ze er al uit ligt na 1 aflevering, en dan nog weer door dieje Felix..... Ook wel een klein beetje door haar eigen schuld maar das weer als als natuurlijk.
Ik vind dat eigenlijk geen excuus meer. Al ken ik nie super veel van autisme maar ik vind toch dat het wat minder mag nu en dat ie daar niet moet mee werg komen omdat em autisme heeft.

De comments hier over Felix staven exact waarom hij er in moet zitten. “Het stoort.” Terwijl de reden dat hij er al enkele afleveringen in zit is omdat hij gewoon beter quizt dan de rest. Wat mag er eigenlijk stoppen? Dat iemand met autisme succes heeft op tv? Dat hij met kennis verder geraakt dan anderen? Hij komt niet “met iets weg” — hij doet het gewoon goed.

De frustratie die sommigen hier voelen zegt meer over hoe we als maatschappij nog altijd omgaan met mensen die anders communiceren of zich anders gedragen, dan over Felix zelf. Als iemand goed is in wat hij doet, zou dat het enige criterium moeten zijn.

En eerlijk: het idee dat hij er “niet meer moet inzitten” omdat zijn manier van doen irriteert, toont net waarom zulke representatie nodig is. Dat ongemak is precies wat aantoont hoe weinig we gewoon zijn om diversiteit écht te zien, ook buiten documentaires en sensibiliseringscampagnes.

Dikke heads up voor Jan-Jaap trouwens in zijn omgang met Felix.

De comments hier over Felix staven exact waarom hij er in moet zitten. “Het stoort.” Terwijl de reden dat hij er al enkele afleveringen in zit is omdat hij gewoon beter quizt dan de rest. Wat mag er eigenlijk stoppen? Dat iemand met autisme succes heeft op tv? Dat hij met kennis verder geraakt dan anderen? Hij komt niet “met iets weg” — hij doet het gewoon goed.

De frustratie die sommigen hier voelen zegt meer over hoe we als maatschappij nog altijd omgaan met mensen die anders communiceren of zich anders gedragen, dan over Felix zelf. Als iemand goed is in wat hij doet, zou dat het enige criterium moeten zijn.

En eerlijk: het idee dat hij er “niet meer moet inzitten” omdat zijn manier van doen irriteert, toont net waarom zulke representatie nodig is. Dat ongemak is precies wat aantoont hoe weinig we gewoon zijn om diversiteit écht te zien, ook buiten documentaires en sensibiliseringscampagnes.

Dit. Ik heb mij in het verleden eerlijk gezegd al veel meer geërgerd aan andere kandidaten die geen autisme o.i.d. hebben.

Akkoord hoor maar dat ligt volledig aan mij.

Ik kan bijvoorbeeld ook niet kijken naar mensen met syndroom van Down op TV, ik word daar zeer ongemakkelijk van (wat uiteraard niet te vergelijken valt met autisme)

Van zodra iemand en met alle respect gezegd, “afwijkt” dan is dat goed voor eventjes maar laat mij daar niet naar verschillende afl naar zien.

Chapeau dat hij dat wilt doen en kan doen, het zullen er veel niet gegeven zijn om met autisme in zo’n programma’s te zitten.

Ik kan hem nog altijd wel hebben. Heerlijk eerlijk, op het randje van arrogant/frank. Misschien iets te streng voor Ayana soms maar goed. Spijtig ergens dat ze er uit ligt want ik vond ze verrassend goed.

Zo zie je maar hoe velen kijken naar mensen die afwijken van de norm in onze maatschappij.

Zo zie je maar hoe velen kijken naar mensen die afwijken van de norm in onze maatschappij.
Het is toch niet omdat iets afwijkt van de norm, dat we dat steeds moeten toejuichen. Ik vind hem alleszins geen leuke kandidaat.

Psychopaten en narcisten wijken ook af van de norm. Maar die wil ik ook liever niet in een vrolijke tv-quiz.

Uitspraken van felix tegen Ayana:

-“Gij zijt ook geen snelle eh!”
- “Maakt een keuze! Man man”

Dat meiske voelde zich oprecht aangevallen. Ge voelt dat ze het probeert weg te lachen. Maar die was toch echt geshockeerd 😅

Ik vraag me soms af zijn die zijn social skills echt zo slecht door autisme.

Dit. Ik heb mij in het verleden eerlijk gezegd al veel meer geërgerd aan andere kandidaten die geen autisme o.i.d. hebben.
Dikke 2nd !

- Daphne Agten
- James
- Soundos
- Joost Klein
- Astrid Stockman
- Jonathan Medart
- Jennifer Heylen
- Stefaan Degand
- Kandidaten die daar verkleed zitten alsof ze juist van carnaval komen, en dan nog denken dat ze design kledij aan hebben

Laatst bewerkt:
Heb jij nu autisten vergeleken met Psychopaten?
Louter omdat hierboven werd gesuggereerd dat we alles wat afwijkt van de norm automatisch 'tof' moeten vinden.

Ik vind die Felix echt niet aangenaam, geen idee of het door zijn autisme komt. Zijn 'grapje' dat hij de baas was thuis, vond ik best eng. Zijn 'grappen' komen steeds heel gemeen over. Hij lacht ook enorm met z'n eigen grappen wat ik steeds een irritante eigenschap vind.

Wat niet wegneemt dat er ook andere irritante kandidaten/juryleden zijn geweest in het verleden die geen autisme hebben. Stefaan Degand bv.

Best een sterk trio gisteren. Had zo een aflevering van de finale-week kunnen zijn.

Jammer dus dat Ayana er direct uit ligt, want tegen het merendeel van de kandidaten had ze gewoon een aflevering verder gegaan.

Als vader van een kind met autisme herken ik inderdaad heel veel van mijn kind in Felix en zijn "botte" uitspraken. Ik kan er ook niet veel meer over zeggen dan dat er gewoon een filter ontbreekt in dat hoofd en ze gooien het er gewoon uit zoals het erin springt. Wij als normale mensen zouden eerste nog eens denken van: kunnen we dat zo wel zeggen? Dat kunnen zij dus niet he.

Voorbeeldje van mijn kleine onlangs nog: afscheid van een juf en bij het verlaten van school krijgen ze allemaal nog een traktatie. En dan zegt die van mij: "bedankt en tot nooit meer he..." Ja dan zak je als vader ook de grond in he. Maar hij bedoelt het goed he, maar een "tot ziens" komt daar dan niet uit.

Als vader van een kind met autisme herken ik inderdaad heel veel van mijn kind in Felix en zijn "botte" uitspraken. Ik kan er ook niet veel meer over zeggen dan dat er gewoon een filter ontbreekt in dat hoofd en ze gooien het er gewoon uit zoals het erin springt. Wij als normale mensen zouden eerste nog eens denken van: kunnen we dat zo wel zeggen? Dat kunnen zij dus niet he.

Voorbeeldje van mijn kleine onlangs nog: afscheid van een juf en bij het verlaten van school krijgen ze allemaal nog een traktatie. En dan zegt die van mij: "bedankt en tot nooit meer he..." Ja dan zak je als vader ook de grond in he. Maar hij bedoelt het goed he, maar een "tot ziens" komt daar dan niet uit.
Heh, herkenbaar. Kans is groot dat uw kind dat niet negatief bedoelt. Hij besefte dat hij zijn juf niet meer zal zien, dus zegt hij dat puur omdat het zo is. Net als bij Felix, mocht je daar dan iets over zeggen tegen hem, is het mogelijk dat ie dan beseft hoe het overkomt. En als je dan zegt wat ze best wel zeggen gaan ze dat overnemen.

Autisme is overigens een heel spectrum. Dus niet alle mensen met autisme zijn zo, verre van zelfs. Feit is wel dat de meeste moeite hebben met sociale omgang, maar dat kan zich op veel manieren manifesteren.

Terug
Bovenaan