De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik was erbij in het stadion (zoals meestal).

Eerste helft (vooral eerste kwartier) was een van de slechtste dingen die ik ooit zag van de Duivels.

Tweede helft was heel behoorlijk en in feite verdien je overall niet eens te verliezen qua goede kansenverhouding.

Als ze twee helften zo spelen zou de teneur heel anders geweest zijn, maar dus echt onbegrijpelijk hoe tam/zielloos/doelloos de Duivels acteerden in die eerste helft. Trossard zegt dat ze van Teddy afwachtend moesten starten... Tja... Een heel grote tja. Zeker na het stormachtige begin tegen Frankrijk dat zo goed werkte. Zou je bijna moeten hopen dat ze verliezen van Israël zodat de positie van Teddy volledig onhoudbaar is.

Qua tactiek werkte de verdedigende 5-3-2 lange tijd helemaal niet. Waarom dan zo lang wachten om bij te sturen? Er was geen middenveld (Onana stond quasi de hele tijd op een eiland). Spitsen werden helemaal niet bereikt. Begrijp ook niet waarom hij zolang wachtte om aanvallende flanken (Lukebakio/Bakayoko) in te brengen. De Italianen waren zeker te pakken; dat bleek wel uit de 2e helft waarin de Duivels zonder echt goed te spelen toch redelijk wat goede kansen kregen en een stortvloed aan corners.

Als ze twee helften zo spelen zou de teneur heel anders geweest zijn, maar dus echt onbegrijpelijk hoe tam/zielloos/doelloos de Duivels acteerden in die eerste helft. Trossard zegt dat ze van Teddy afwachtend moesten starten... Tja... Een heel grote tja. Zeker na het stormachtige begin tegen Frankrijk dat zo goed werkte. Zou je bijna moeten hopen dat ze verliezen van Israël zodat de positie van Teddy volledig onhoudbaar is.
Clan Trossard is ook niet de beste vrienden met Tedesco natuurlijk 😊

Als Degryse hem vraagt: "Waarom sturen jullie zelf niet bij op het veld of praten jullie met de coach?" Euhm euhm, ander systeem, moeilijk schakelen,...

Als het dan gaat over zijn betere prestatie in de 2e helft "Ja ik heb zelf beslist om anders te spelen en meer centraal te lopen"
Ene keer kan hij het wel zelf en dan andere keer zogezegd niet 😅

Toby die zegt dat men best in blok en met een goede organisatie kan starten, maar het blok stond te laag en te passief

En dan Degryse weer die Theater en Faes hun opstootje durfde te vergelijken met De Leeuw Gerrits.
Ook tijd dat die mens stopt met "analyses"

Ik vond het inderdaad wel een opvallende uitspraak tegen de coach in van Trossard. :) Verder niets gezien van de nabeschouwing.

Als ik kijk naar de 5-3-2 lijkt het me volstrekt logisch dat Trossard op de 8/10 vooral centraal zou lopen. Dat niet (genoeg) doen was net een van de redenen waarom er geen middenveld was in de 1e helft. Verder was Trossard de eerste helft vooral heel zwak (verloor zowat elke bal). De 2e helft vond ik hem misschien wel de beste. Hoe dat precies is bijgestuurd kon ik zelf moeilijk beoordelen, maar verschil was er zeker.

Eerste helft was inderdaad veel te passief, dat zeker. Amper druk, te weinig intensiteit, te weinig inzet in de duels zelfs. En zelf ook ontieglijk zwak in het uitvoetballen. Ze stonden gewoon niet goed en vonden geen vrije man.

Kijk, het is duidelijk dat op dit moment te veel jongens nog niet klaar zijn voor dit niveau, en dat mogelijk nooit zullen zijn. Maar zorg dan als coach dat je een systeem, een tactiek, een opstelling hebt die daar rekening mee houdt. Tedesco maakt het die jongens élke match opnieuw nog moeilijker door continue te schuiven met pionnen, spelers uit positie te spelen, ...

In 2024 zijn er 13 matchen gespeeld, in slechts 3 (!) matchen daarvan heeft Tedesco met dezelfde namen/opstelling achteraan gespeeld. En met uitzondering van Vertonghen kon hij daar gedurende dat jaar wel quasi op alle namen rekenen dus op blessures kan je het daar niet steken. Het is goed dat je op zoek gaat naar wat het beste werkt, maar op een bepaald moment moet je wel een keuze maken, want in combinatie met de blessures hoger op het veld zorg je er voor dat zowat élke match die wij onder Tedesco spelen de allereerste keer is dat we op een bepaalde manier en met een bepaalde opstelling spelen.

Ergens is het wel ironisch dat we jaren hebben geklaagd over Martinez en zijn halstarrig vasthouden aan zijn type ploeg, zowel qua tactiek als qua spelers, om dan nu te moeten zuchten over het feit dat zijn opvolger er maar niet in slaagt om een type ploeg uit te tekenen.

Ik was in het begin erg blij dat we een bondscoach hadden die durfde experimenteren maar het mag inderdaad stillaan eens gaan stoppen. Ik denk dat er ondertussen geen enkele veldspeler meer is die bij zijn oproeping al weet of hij gaat starten, waar hij op het veld gaat staan en wat zijn opdracht gaat zijn.

We moeten vooral hopen dat er achteraan nog 2 of 3 talenten zich plots heel snel zullen ontwikkelen.

Faes, daarmee gaan we echt nergens geraken. Inzet en mentaliteit geen probleem he, maar hij is gewoon niet goed genoeg.
Theate heeft zich precies ook totaal niet verder ontwikkeld. Zijn eerste matchen bij de duivels was ik er nog enthousiast over, maar de laatste maanden vind ik het echt zeer matig allemaal bij hem.
De Cuyper moet nog wat boterhammen eten. Inzet en mentaliteit ook weer dik OK, maar defensieve foutjes die keihard afgestraft worden op dit niveau. Eigenlijk moet die dringend naar een betere competitie verhuizen (sorry Club Brugge fans).
Castagne leek me vroeger ook beter dan nu.

Debast geef ik nog het voordeel van de twijfel. Daar gaan we de komende 2-3 jaren zien wat de ontwikkeling is. Maar het lijkt me logisch dat hij snel Faes zal voorbij steken in de CV rangorde bij de duivels.

Ergens is het wel ironisch dat we jaren hebben geklaagd over Martinez en zijn halstarrig vasthouden aan zijn type ploeg, zowel qua tactiek als qua spelers, om dan nu te moeten zuchten over het feit dat zijn opvolger er maar niet in slaagt om een type ploeg uit te tekenen.

Ik was in het begin erg blij dat we een bondscoach hadden die durfde experimenteren maar het mag inderdaad stillaan eens gaan stoppen. Ik denk dat er ondertussen geen enkele veldspeler meer is die bij zijn oproeping al weet of hij gaat starten, waar hij op het veld gaat staan en wat zijn opdracht gaat zijn.

Was dat nu de vorige interlandperiode dat Doku op de rechterwingback stond?

Zoiets vind ik best choquerend, dat je als coach niet op voorhand weet dat dat nooit ofte nimmer zal werken. Dat is een leuk experiment voor op de playstation misschien, maar in de realiteit kan dat niet.

Was dat nu de vorige interlandperiode dat Doku op de rechterwingback stond?

Zoiets vind ik best choquerend, dat je als coach niet op voorhand weet dat dat nooit ofte nimmer zal werken. Dat is een leuk experiment voor op de playstation misschien, maar in de realiteit kan dat niet.
Het ding is vooral: als je een deftige basis hebt, dan kan je eens met 1 a 2 mensen gaan experimenteren. Tedesco is intussen bijna 2 jaar aan de slag, en heeft nog altijd geen echte basisploeg. Deels door blessures, absoluut, maar zoals ik hierboven al aangaf heeft hij op 13 wedstrijden in 2024 amper 3 keer met dezelfde achterlinie gespeeld, en daar kan hij het niet op blessures steken. Hij heeft gewoon geen idee en gooit iedere wedstrijd opnieuw maar gewoon wat namen op het veld in de hoop dat de mayonaise deze keer wel zal pakken. Maar daardoor heb je 11 spelers op het veld staan met twijfels en ergernis.

Moest hij nu al eens gewoon drie a vier matchen op rij het vertrouwen geven aan dezelfde achterlinie, dat zou al veel doen, voor heel de ploeg. Idealiter is dat dan met echte backs, die ook aan spelen toekomen bij hun club, maar beggar's can't be choosers.

Laatst bewerkt:

Het probleem bij Martinez was niet zozeer dat hij een typeploeg had. Maar vooral dat hij daar voor geen mm van wou afwijken, ongeacht de vorm waarin sommige spelers zich op dat moment bevonden. En hij had totaal geen plan B om bij te schakelen gedurende de match.

En Teddy is meer fan van de draaideur methode. Dit is niet echt meer experimenteren, dit is gewoon vanalles tegen de muur gooien en kijken wat blijft plakken.

Hopelijk Philippe Clement binnenkort beschikbaar, is een Belg, heeft al heel wat ervaring en Mannaert kent hem.

Met Tedesco zie ik het echt niet meer goedkomen.

Het probleem bij Martinez was niet zozeer dat hij een typeploeg had. Maar vooral dat hij daar voor geen mm van wou afwijken, ongeacht de vorm waarin sommige spelers zich op dat moment bevonden. En hij had totaal geen plan B om bij te schakelen gedurende de match.

En Teddy is meer fan van de draaideur methode. Dit is niet echt meer experimenteren, dit is gewoon vanalles tegen de muur gooien en kijken wat blijft plakken.
Klopt wat je zegt van Martinez, zo bedoelde ik het ook. Hoegenaamd geen plan B en ook de flexibiliteit niet om plan A aan te passen als een belangrijke speler hiervoor er niet bij was. Maar hij had op zijn minst al een plan A.

Tedesco heeft nog geen kladversie van een plan A. Het lijkt inderdaad echt alsof die een hoop namen in een hoge hoed gooit en er daar 11 uit trekt, nadat hij een dartspijl heeft gegooid naar een bord met een tactief of 6 op.

Vandaar dat ik het zo ironisch vind. Liggen we jaren te zagen dat Bobby niet kan wisselen van tactiek, krijgen we gvd een flexibele coach van Temu.

"We hebben amper twee keer getraind", ja jongens. Dat is de kern van het probleem hé. Heb je een ploeg met allemaal spelers die het gewoon zijn van met elkaar te spelen, die ervaring hebben op het hoogste niveau, dan kan dat nog lukken. Maar met een ploeg met zoveel nieuwkomers, moet je het gewoon simpel houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan