De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uiteindelijk moet je gewoon naar een eindtornooi met uw beste spelers. Imo hoort Witsel daar gewoon bijzijn. De alternatieven zijn gewoon 'gene vette' om het zo te zeggen. Mocht je nu nog met jonge potentiele toptalenten zitten zou ik nog akkoord gaan, maar zo'n Faes is toch ook 'alweer' bijna 26. Ik vind dat echt geen basismateriaal en veel beter gaat die toch ook niet meer worden. Als je dan kan kiezen tussen hem of Witsel is mijn keuze toch snel gemaakt hoor.

Ik zie net trouwens dat Al-Daklil bij dezelfde club als ik heeft gevoetbald in de jeugd :crazy:
Niemand vindt Faes basismateriaal, waarom wordt steeds gedaan alsof de keuze Faes of Witsel is?

En jong talent zoals Debast?

In hun gat gebeten? Niet bepaald hoor :). Maar voor mij is het zo dat als je de kwalificatie matchen niet wilt spelen omdat je je wil focussen op familie en club (nogmaals hun goed recht) dan moet je ook niet afkomen op het eindtornooi om de vruchten te plukken van die spelers die zich wel bereid voelden om die matchen te spelen. En ivm Witsel die werd 1x gepasseerd en kondigde toen ook zijn afscheid aan en dan ga je verder met de beschikbare spelers. Zeker als je dan een type als Witsel niet of moeilijk kan gebruiken in het systeem dat we spelen (met 4 vanachter, een dynamisch middenveld,...) dan hoef je hem er ook niet bij te halen lijkt me. Als we zouden schakelen naar een systeem met 3 CV's dan kan hij idd zijn waarde hebben (dat heb ik ook niet tegengesproken).

Maar dit alles heeft niets te maken met in mijn gat gebeten zijn ;-)
Ik vind heel die retoriek van "niet bereid voelden om kwalificatiematchen" te spelen gewoon larie en apekool. Dat is emotioneel supportersgewauwel, dat bedoel ik met in je gat gebeten te zijn. Dat is toch gewoon op niets gebaseerd? Moesten dat er nu twee zijn die in het verleden ook al vedettenkuren hadden, maar neen toch? Beide spelers hebben tussen nu en het moment waarop ze hun afscheid aankondigden hun tweede adem gevonden. Alderweireld als patron van Antwerp en bij Witsel is het vooral dat hij zijn omvorming tot verdediger eindelijk geaccepteerd heeft. En daar nu gewoon op het allerhoogste niveau in presteert. Dat is een veel meer plausibele uitleg dan dat ze geen goesting meer hadden in kwalificatiematchen.
Helemaal niet. Al vind ik het toch wel not done om na de kwalificaties opeens weer te willen meedoen, na zelf afgezegd te hebben, maar ben zeker niet in mijn gat gebeten. Soms is een hoofdstuk afgesloten en moeten we verder.

Vooral voor Witsel vind ik het wat weinig tijd om die nog deftig uit te testen. Voor mij gaat het vooral erom dat het nu soms lijkt alsof Tedesco hier een fout begaat om beide heren niet mee te nemen, terwijl ik hem gewoon volledig versta. Soms lijkt het ook alsof een bondscoach nooit goed kan doen.
Dat laatste is natuurlijk ook deels omdat hij het op bepaalde vlakken gewoon niet goed doet. Je beste verdediger op de LB zetten, geen enkele echte LB oproepen, ... De defensieve pijnpunten onder Martinez zijn nog niet opgelost onder Tedesco.

En ofwel kies je vol voor de vernieuwing en speel je met De Cuyper, Theate, Debast*, Castagne, ofwel stel je je sterkst mogelijke defensie op. En dat is mijn inziens echt niet met Theate op de LB en met Vertonghen en Faes als centraal duo.

Onder Tedesco heb je dus noch een verdediging die langer dan 1 toernooi zal meegaan (Vertonghen op pensioen, Theate die naar de CV zal schuiven en Faes die zijn plek zal verliezen) noch de sterkste verdediging (waarbij imo enkel Castagne de beste speler op zijn positie is).

* Of welke CV er het meest talent heeft

Laatst bewerkt:
Ik vind heel die retoriek van "niet bereid voelden om kwalificatiematchen" te spelen gewoon larie en apekool. Dat is emotioneel supportersgewauwel, dat bedoel ik met in je gat gebeten te zijn. Dat is toch gewoon op niets gebaseerd? Moesten dat er nu twee zijn die in het verleden ook al vedettenkuren hadden, maar neen toch? Beide spelers hebben tussen nu en het moment waarop ze hun afscheid aankondigden hun tweede adem gevonden. Alderweireld als patron van Antwerp en bij Witsel is het vooral dat hij zijn omvorming tot verdediger eindelijk geaccepteerd heeft. En daar nu gewoon op het allerhoogste niveau in presteert. Dat is een veel meer plausibele uitleg dan dat ze geen goesting meer hadden in kwalificatiematchen.

Dat laatste is natuurlijk ook deels omdat hij het op bepaalde vlakken gewoon niet goed doet. Je beste verdediger op de LB zetten, geen enkele echte LB oproepen, ... De defensieve pijnpunten onder Martinez zijn nog niet opgelost onder Tedesco.

En ofwel kies je vol voor de vernieuwing en speel je met De Cuyper, Theate, Debast*, Castagne, ofwel stel je je sterkst mogelijke defensie op. En dat is mijn inziens echt niet met Theate op de LB en met Vertonghen en Faes als centraal duo.

* Of welke CV er het meest talent heeft
Onze verdediging is gewoon ook onze zwakste linie. Daar valt weinig aan te veranderen. Ik kijk trouwens geen matchen van Rennes, dus daar moet ik u dan op vertrouwen dat Theate onze beste verdediger is. Puur bij de RD is dat voor mij Vertonghen, maar dat kan omdat Theate niet op zijn positie speelt. De Cuyper blijft voor mij ook nog wel een vraagteken zover ik erover kan oordelen. Faes moet sowieso eruit.

Ik vind de lengtes waartoe sommigen hier gaan om Witsel en Alderweireld zeker niet meer op te roepen toch wat absurd hoor.

Uiteindelijk lijkt het er mij vooral op neer te komen dat mensen in hun gat gebeten zijn dat die twee hun pensioen hebben aangekondigd, want voor zowat elk "rationeel" argument dat gebruikt wordt kan je de halve ploeg in vraag beginnen stellen.
Integendeel, ik ben zo blij dat we eigenlijk van Witsel af zijn bij de Rode Duivels.

Voor Alderweireld kan ik eventueel nog een lans breken, maar een Witsel heeft anno 2024 niets meer te zoeken bij de Rode Duivels.

Integendeel, ik ben zo blij dat we eigenlijk van Witsel af zijn bij de Rode Duivels.

Voor Alderweireld kan ik eventueel nog een lans breken, maar een Witsel heeft anno 2024 niets meer te zoeken bij de Rode Duivels.

En waarom Alderweireld wel en Witsel niet?

En waarom Alderweireld wel en Witsel niet?
Sowieso ben ik geen fan van het opnieuw proberen oproepen van gestopte spelers, maar ALS er dan iemand gekozen moet worden, dan zou ik voor Alderweireld gaan omdat dat tenminste een echte verdediger is en daar tijdens zijn carrière met de Rode Duivels steeds heeft gespeeld.

Maar nogmaals: voor mij moeten geen van beide terugkomen. Als Tedesco een beetje normaal had gedaan tijdens de kwalificaties had je nu gewoon De Cuyper op links en Theate en Vertonghen centraal en had heel deze discussie onnodig geweest.

Supportersgewauwel? Alderweireld haalde zelf aan in een interview met het Nieuwsblad dat de verplaatsingen naar bvb Azerbidjan een reden waren om te stoppen met de RD zodat hij meer tijd had voor familie en club dus ja hij wil die matchen niet meer spelen.

Jammer dat Dendoncker zo weinig aan spelen toekomt want ik zie dit als een valabele optie achterin. Heeft body, goeie techniek en heeft snelheid.

En ivm het supportsgewauwel waarvan hier zou sprake zijn of gat gebeten of whatever:

Een quote van Alderweireld uit een interview met De Morgen van 14 oktober 2023:

Er komt volgend jaar een EK aan in Duitsland, lekker dichtbij.​

Alderweireld: “Ik geef toe dat het wel even zal kriebelen, maar ik vind niet dat ik het verdien om erbij te zijn. De jongens die de kwalificatieronde hebben gespeeld en die wél de verplaatsingen naar Azerbeidzjan en Estland hebben gemaakt, verdienen het meer. Het is niet aan mij om een plaats op te eisen.”

Hij zegt zelf dus dat de andere spelers de selectie meer verdienen omdat zijn wel de verplaatsingen gedaan hebben naar Estland, Azerbidjan.

Soit voor het lijkt of ik anti-Toby ofzo ben. Hij heeft zijn verdienste gehad (en nog steeds voor Antwerp) en is idd nog steeds bij de betere CV's van het land. Maar nu is het tijd aan de anderen om bij de RD te spelen

De Cuyper en Sardella hadden altijd al eens hun kans moeten krijgen. Sardella nu helaas geblesseerd.

Zoals eerder gesteld ben ik een voorstander van een terugkeer van Toby = Vertonghen en Alderweireld centraal met echte backs ernaast.

Als Toby geen optie is zou ik kiezen voor Debast die automatismen heeft met Vertonghen. Zeno zal ook wel nog stappen zetten en wellicht basis cv zijn zijn de toekomst.

Geen fan van een terugkeer van Witsel. Al is dat vooral een gevoelsmening omdat hij de belichaming is van alles wat niet ok was onder Martinez. Uitstralen van club Med vakantie, het inspiratieloze voetbal. Wat hij nu doet in de verdediging bij Atletico.. geen idee wegens het niet echt volgen van de Spaanse competitie.

Spelers die ermee stoppen maar terug willen keren en ook nog steeds hun niveau halen zijn altijd welkom voor mij..

Spelers uit pensioen halen is altijd een moeilijke, ik denk onmiddellijk aan Vanderelst in 1998 en Nilis in 2000. Dat waren - ondanks de intrinsieke kwaliteiten van beide spelers - geen successen (#neverforgettraumaturkije2000)

Ik weet dat Toby dat gezegd heeft vadis, maar ik vind dat evengoed gewauwel. De Bruyne heeft die verplaatsingen ook niet meegedaan, OK niet zijn keuze, maar die twee eerste matchen van Tedesco die hij wel heeft meegespeeld gaan het verschil niet maken met een Alderweireld of Witsel qua ingespeeld raken in het systeem van Tedesco. Als - volstrekt hypothetisch - De Cuyper straks nog wordt opgepikt door een absolute topploeg en daar de pannen van het dak speelt, dan gaat Tedesco die ook gewoon oproepen en in de basis droppen. Dan gaan we ook niet lullen over dat hij die verplaatsingen niet heeft meegedaan.

Voor mij is dat allemaal weer een teken aan de wand dat het voetbal nog te veel geregeerd wordt door ego en emotie. Teamgeest is belangrijk, maar als iemand duidelijk beter is dan jou is het eerder zielig als je gaat protesteren met "ja maar, ik heb wel moeten vliegen naar Azerbeidzjan en hij niet!" wanneer je je plek kwijt geraakt.

Voor mij is het gewoon duidelijk: ofwel kies je vol voor de vernieuwing, en dan drop je ook een Vertonghen. Ofwel stel je het best mogelijke team op. En dan moet je durven kijken naar Witsel en Alderweireld. Zelfs naar Mertens als die de maanden voor het EK er elke match 3 in het mandje zou leggen.

En zelfs wanneer je vol voor de vernieuwing kiest, zou ik op de bank nog altijd de beste veteranen meepakken.

Als Toby geen optie is zou ik kiezen voor Debast die automatismen heeft met Vertonghen. Zeno zal ook wel nog stappen zetten en wellicht basis cv zijn zijn de toekomst.
De beste moet gewoon spelen, de rode duivels zijn geen opleidingsploeg. Als die stappen potentieel gezet kunnen worden lukt dat ook wel bij de eigen club.

Hoe zijn we in godsnaam weer bij Witsel terechtgekomen. :oink:

Toby en Witsel zijn gestopt. Van Toby vond ik dat nog jammer, maar laat het maar zoals het is.

Nu heb je in iedere linie met Vertonghen, De Bruyne en Lukaku spelers met zéér veel ervaring. Omring ze voor de rest met talentvolle, jonge spelers. De terugkeer van Toby of Witsel in de verdediging gaat ons niet plots 20% meer kans geven op het EK.

Er is talent en kwaliteit genoeg om er wat van te maken. Voor de verdediging moet Tedesco er maar voor zorgen dat er een zeer goede organisatie staat en dat er zoveel mogelijk automatismen zijn. We hebben bv. Nederland in de voorbije 2 decennia vaak ook ver zien geraken op een toernooi met op papier soms zeer matige verdedigers, om maar een voorbeeld te geven.

Laat ons eerst al eens beginnen met een deftig middenveld op poten te zetten zodat onze defensie geen 90 minuten onder druk komt te staan omdat ze 20m verder staan te verzuipen in de zoveelste man minder situatie. Daarna kunnen we kijken of een Witsel of een Toby echt zoveel beter zijn als wat er daar nu staat. Ik heb er in elk geval mijn twijfels bij maar ik denk persoonlijk dat we veel zwaardere problemen hebben bij deze coach dan Toby ipv Faes.

Laat ons eerst al eens beginnen met een deftig middenveld op poten te zetten zodat onze defensie geen 90 minuten onder druk komt te staan omdat ze 20m verder staan te verzuipen in de zoveelste man minder situatie. Daarna kunnen we kijken of een Witsel of een Toby echt zoveel beter zijn als wat er daar nu staat. Ik heb er in elk geval mijn twijfels bij maar ik denk persoonlijk dat we veel zwaardere problemen hebben bij deze coach dan Toby ipv Faes.
Ideaal voor mij zijn Onana en Dendoncker voor de defensie, twee brekers en lopers. Dan kan je aan uw vleugelbacks meer vrijheid geven. Dendoncker kan inzakken tussen de twee stoppers. Vermeeren lijkt mij nog iets te licht te zijn, hoewel hij wel knap is ingevallen op Oostenrijk toen de hele ploeg onder druk zat.

Hoe zijn we in godsnaam weer bij Witsel terechtgekomen. :oink:
De enige Belgische verdediger zijn die wekelijks bij een topclub in een topcompetitie in de basis staat en daar al een heel seizoen een zeer hoog niveau haalt, zal er misschien iets mee te maken hebben?

Sorry, maar ik vind het verbijsterend om te moeten lezen hoe we in "godsnaam" bij een verdediger in topvorm bij Atletico Madrid uitkomen wanneer je naar de recente selecties kijkt. Twee Anderlechtspelers (een 37-jarige en een 20-jarige), een basisspeler bij Rennes, een meestal basisspeler bij Wolfsburg (maar die heeft nog maar 5 minuten mogen spelen en werd daarna niet meer geselecteerd), een talentvolle bankzitter bij Burnley, een basisspeler bij tweedeklasser Leicester, een talent van Club Brugge waar de Bruggelingen zelf steeds over zitten te klagen, en een verdedigende middenvelder die niet van de bank komt bij Aston Villa.

Is dat nu echt zo absurd om dan na te denken over Witsel?
Op dat middenveld is het ook niet ideaal hé. Je hebt daar idealiter twee verdedigende middenvelders, en vorig seizoen zouden we gezegd hebben: Onana - De Bruyne - Lavia. Maar Lavia zie ik dit seizoen niet meer in vorm geraken. En de andere opties zijn ofwel niet sterk genoeg (Mangala), niet wat we daar nodig hebben (Tielemans), komen nog maar net piepen (Vermeeren, Keita, Vranckx, ...), of komen niet van de bank (Dendoncker).

Ik weet dat Toby dat gezegd heeft vadis, maar ik vind dat evengoed gewauwel. De Bruyne heeft die verplaatsingen ook niet meegedaan, OK niet zijn keuze, maar die twee eerste matchen van Tedesco die hij wel heeft meegespeeld gaan het verschil niet maken met een Alderweireld of Witsel qua ingespeeld raken in het systeem van Tedesco. Als - volstrekt hypothetisch - De Cuyper straks nog wordt opgepikt door een absolute topploeg en daar de pannen van het dak speelt, dan gaat Tedesco die ook gewoon oproepen en in de basis droppen. Dan gaan we ook niet lullen over dat hij die verplaatsingen niet heeft meegedaan.

Voor mij is dat allemaal weer een teken aan de wand dat het voetbal nog te veel geregeerd wordt door ego en emotie. Teamgeest is belangrijk, maar als iemand duidelijk beter is dan jou is het eerder zielig als je gaat protesteren met "ja maar, ik heb wel moeten vliegen naar Azerbeidzjan en hij niet!" wanneer je je plek kwijt geraakt.

Voor mij is het gewoon duidelijk: ofwel kies je vol voor de vernieuwing, en dan drop je ook een Vertonghen. Ofwel stel je het best mogelijke team op. En dan moet je durven kijken naar Witsel en Alderweireld. Zelfs naar Mertens als die de maanden voor het EK er elke match 3 in het mandje zou leggen.

En zelfs wanneer je vol voor de vernieuwing kiest, zou ik op de bank nog altijd de beste veteranen meepakken.
Daar ligt het verschil dat ze zelf niet wouden spelen <=> geen oproep door de bondscoach. Hadden Witsel en Alderweireld niet zelf aangekondigd dat ze niet meer wouden spelen dan is er ook geen vuiltje aan de lucht. Maar dat is nu niet het geval natuurlijk dus ja dan kies je voor de spelers die wel beschikbaar waren en bvb De Cuyper was beschikbaar op die moment. En Debruyne bijhalen slaat toch ook nergens op. Hij was gewoon geblesseerd en zou anders er altijd bij geweest zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan