De nieuwbouw-topic!

Ventilatie op hoogste stand?
Toch gewoon ergens een raam openzetten? Hoeft niet per se in de ruimte zelf he, kan ook ergens boven.
Mechanische koeling (airco)

Da's het "probleem" met thermossen, het zijn geen frigo's.
Maar liever een raam kunnen openzetten dan me blauw moeten stoken.
Ventilatie zal ik inderdaad eens testen. Zien wat dat geeft.
Raam openzetten is inderdaad geen ramp. En ja, beter een raam kunnen openzetten dan overdreven moeten stoken.

Tja, als je met veel volk zit blijft dat een dingetje natuurlijk. De klassieke radiatoren schakelen veel sneller dan vloerverwarming. Voor dat occasionele feestje een raam open zetten lijkt mij de beste optie. Je kunt ook je vriendin vragen kleren aan te doen zodat de verwarming sowieso een graadje kouder kan gezet worden ;)
Het zal inderdaad raam openzetten worden (en de ventilatie extra laten draaien toch ook eens testen)
Meer kleren? Die wil altijd in een topje kunnen rondlopen...
Heb inmiddels ook een dochter van bijna 7 maanden. Maar zij is, net als ik, een stoofke. Die kan ze dus ook niet "gebruiken" als excuus om het de verwarming hoger te zetten :unsure:

Bedankt voor de reacties.

Bij de albius zie je helaas wel geregeld gevels die groen uitslagen in de winter(in de zomer.trek dit weg).
Ik hoop voor u dat je er geen last van ga hebben.
We zien het inderdaad al op paar plaatsen aan de noord-oostkant maar gelijmd zou je daar nog meest last van hebben. Hopelijk is het beter eens het gevoegd is en er minder openingen zijn waarin vocht kan ophopen :/.

Zegt hij toch niet? Met mijn ervaringen met stedenbouwkundige diensten lijkt het me ook niet zo super vanzelfsprekend dat je zoiets in de straat mag neerpoten. De dienst stedenbouw is uiteindelijk verantwoordelijk om een oordeel te vellen over of de woning in het geheel van de straat/wijk past, waarbij niet altijd 100% in regels gegoten criteria worden toegepast. Ons plan moest ook aangepast worden omdat de dakkapel 'te dominant' ging zijn in het straatbeeld.

Ik snap evengoed dat een stedenbouwkundige dienst een woning als deze zou afkeuren. Komt wel 'stoer' over als individuele woning die er wat uitschiet, maar als iedereen zo de straat zou volbouwen komt de buurt wel heel kil en ongezellig over. En je kunt natuurlijk niet tegen de ene zeggen dat het wel mag en tegen de volgende niet. Iedereen moet een gelijkwaardige behandeling krijgen.

Dexels zou alleszins geen fan zijn van Tadao Ando.
Zijn opmerkingen zijn er anders wel naar en zo kwam zijn eerste post ook over. (Die hij ondertussen heeft aangepast. De uitleg die ik eerst quote was iets anders. )

Dat er beperkingen zijn weet ik. Zo mag er bij ons maximaal 50% van de gevel anders zijn dan gevelsteen. Dus een volledige woning in crepi zou niet mogen.
Ik vind dat zelf ook belachelijk. Gelukkig kun je een afwijking aanvragen.

Maar voorschriften waar het voorboden is om een gevel zonder ramen te plaatsen. Terwijl er voldoende ramen aanwezig zijn voor de ruimtes. ben ik nog niet tegengekomen.

Laatst bewerkt:
Bij ons in de gemeente Beveren moest minstens 10% van onze voorgevel uit ramen bestaan.
(onze bouwaanvraag is van 31 december 2021)

Wetende dat we volgens de verkavelingsvergunning ook verplicht waren van een inpandige garage te hebben is dat toch vrij veel nog.

Moet je per se kunnen binnenkijken bij mensen?
Dat argument kan je moeilijk inroepen, want dan moet je consequent zijn en de zijgevels ook blind maken zodat de buren niet bij je naar binnen kunnen loeren. Dat is iets wat me trouwens veel meer op de zenuwen werkt, dan een toevallige passant die via de voorgevel eens iets ziet.

Ik vind het standpunt van Dexels trouwens niet zo overdreven; ik woon zelf in een nieuwbouw met blinde voorgevel (gekocht als casco), en zonder videofoon zou ik me gewoon doodergeren dat ik niet kan zien wat er gaande is op straat. Zeker in een rustige wijk ga je 's nachts snel alerter zijn als je iets hoort, en bij een onveilig gevoel ga ik echt mijn voordeur niet open trekken om te kunnen zien wat er aan de hand is hoor.

Het is alvast een les die ik meeneem naar mijn volgende bouwproject.

Zijn opmerkingen zijn er anders wel naar en zo kwam zijn eerste post ook over. (Die hij ondertussen heeft aangepast. De uitleg die ik eerst quote was iets anders. )

Dat er beperkingen zijn weet ik. Zo mag er bij ons maximaal 50% van de gevel anders zijn dan gevelsteen. Dus een volledige woning in crepi zou niet mogen.
Ik vind dat zelf ook belachelijk. Gelukkig kun je een afwijking aanvragen.

Maar voorschriften waar het voorboden is om een gevel zonder ramen te plaatsen. Terwijl er voldoende ramen aanwezig zijn voor de ruimtes. ben ik nog niet tegengekomen.
Elke gemeente bepaalt zelf zijn regels. Bij ons in Grimbergen wil je geen crepi, moet verplicht elke 5 jaar geschilderd worden :/..
Bij ons was fietstalling verplicht (ruimten voor evenveel fietsen als het aantal slaapkamers) en de stalling van een wagen (garage/oprit). Wij hebben een garage dus geen probleem.

Dat argument kan je moeilijk inroepen, want dan moet je consequent zijn en de zijgevels ook blind maken zodat de buren niet bij je naar binnen kunnen loeren. Dat is iets wat me trouwens veel meer op de zenuwen werkt, dan een toevallige passant die via de voorgevel eens iets ziet.

Ik vind het standpunt van Dexels trouwens niet zo overdreven; ik woon zelf in een nieuwbouw met blinde voorgevel (gekocht als casco), en zonder videofoon zou ik me gewoon doodergeren dat ik niet kan zien wat er gaande is op straat. Zeker in een rustige wijk ga je 's nachts snel alerter zijn als je iets hoort, en bij een onveilig gevoel ga ik echt mijn voordeur niet open trekken om te kunnen zien wat er aan de hand is hoor.

Wij hebben een doorbird aan de voordeur (op stuk van de voorgevel) met melding op onze smartphone zodra iemand de oprit/voortuin betreedt.
Met onze hond zijn we ook wel snel gealarmeerd. De toekomstige eigenaars van mijn huidige woonst zijn hier net hun bord van de vergunningsaanvraag van hun geplande verbouwingswerken in de voortuin komen plaatsen. Ik hoorde aan het geblaf van onze hond dat er iets meer was dan een voorbijganger ;). Ze hadden mij eerder vandaag telefonisch geïnformeerd maar zat boven en dacht meteen ‘aha ze zijn er’ :p.

Ik heb helemaal niets veranderd behalve wat kleurtjes gegeven aan de post om dingen te benadrukken (dat het een mening was) zodat mensen ook de woorden konden zien waar ze gemakshalve eerst overheen keken.

Ik probeerde gewoon te achterhalen waarom hij vond dat zoiets geen vergunning zou mogen krijgen. Binnenkijken kon 1 van de argumenten geweest zijn.

Hier ook enkel maar zicht op straat door een raam in de inkom of via de ramen van mijn slaapkamer of bureau en dat is ergens wel een verademing.
/care wat er op straat is, als het nodig is kan ik wel eens kijken en ik heb ook camera’s hangen.

In de wijk van mijn ouders zijn dat huizen jaren 80 met grote ramen uitgevend op straat in hun living, iedere stap die je daar buiten zet heeft er wel iemand gezien.
Dan is het waar ik nu woon wel een verademing om niet bij het minste ogen in uw rug te voelen :p

@iamhollywood : serieuze stijlswitch wel, ik dacht dat jouw vorig huis meer pastorijstijl was?

En zie dat je te weten komt wat de architect wel of niet voor zijn rekening neemt. Sommige doen the bare minimum en dan kan je zelf in staan voor zoeken naar aannemers, offertes vergelijken, planning coordineren, werfopvolging.
Sommige nemen een heel stuk van dat werk op zich en vragen wat meer. De mijne vraagt 9% constructiebudget (ipv de gangbare 7) maar doet daar extra voor:
- aanbestedingsproces naar aannemers, vergelijken van offertes, aftoetsen tov lastenboek
- planning en coordinatie van aannemers
- werfopvolging, werfvergaderingen, ...
Onze vroeg 3% in 2019 (Eerste gesprek 2017)

Voor de berekening van de 3% baseer ik mij op de geraamde kostprijs van het voorontwerp (1150€/m² + Btw).

Mooiste was nog:
Dit komt neer op 225.75m² - aan 1150€/m² = 259 112,50€. -> 3% hiervan is 7788,37€
Gezien de hoogte van het bedrag kan ik de kelder (127,20m²) in deze berekening achterwege laten.

Super tevreden van, ik heb wel zelf offertes opgevraagd (ook mensen aanbevolen gekregen van hem) en planning mee opgevolgd. Maar eigenlijk bekeek hij ook alles mee over mijn schouder.

Ik vrees dat het tegenwoordig andere prijzen zijn

Onze vroeg 3% in 2019 (Eerste gesprek 2017)

Voor de berekening van de 3% baseer ik mij op de geraamde kostprijs van het voorontwerp (1150€/m² + Btw).

Mooiste was nog:
Dit komt neer op 225.75m² - aan 1150€/m² = 259 112,50€. -> 3% hiervan is 7788,37€
Gezien de hoogte van het bedrag kan ik de kelder (127,20m²) in deze berekening achterwege laten.

Super tevreden van, ik heb wel zelf offertes opgevraagd (ook mensen aanbevolen gekregen van hem) en planning mee opgevolgd. Maar eigenlijk bekeek hij ook alles mee over mijn schouder.

Ik vrees dat het tegenwoordig andere prijzen zijn
Voor een aanbouw op plan te zetten, was ik in 2007 al bijna 5000 euro kwijt. Dus enkel plannen tekenen en bouwaanvraag indienen. Ik denk dat je echt geluk hebt gehad!

Ik heb helemaal niets veranderd behalve wat kleurtjes gegeven aan de post om dingen te benadrukken (dat het een mening was) zodat mensen ook de woorden konden zien waar ze gemakshalve eerst overheen keken.
Dan heb ik de tekst inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses. :)

Deze week zijn er verschillende aannemers bezig, waarbij ik eens niets moet doen. Dus ik dacht een weekje rust. Maar helaas ben ik heel de week niks anders aan het doen dan miserie op te lossen. Ik loop dus een beetje gefrustreerd rond. :D

Elke gemeente bepaalt zelf zijn regels. Bij ons in Grimbergen wil je geen crepi, moet verplicht elke 5 jaar geschilderd worden :/..
Bij ons was fietstalling verplicht (ruimten voor evenveel fietsen als het aantal slaapkamers) en de stalling van een wagen (garage/oprit). Wij hebben een garage dus geen probleem.
Zelfs onderling in een gemeente is er verschil.
Zo loopt onze BPA tot einde van de wijk over ons. Is een zone van 1km op 1km.

Onze overburen hebben dus een afwijking moeten aanvragen omdat ze voor crepi en hout gaan. Kan perfect zijn moest die grond een paar straten verder gelegen hebben, was er geen probleem. Ik ken nu niet alle voorschriften van onze gemeente, enkel van ons deel. :)

En dan kan het nog zien dat er aanpassingen zijn geweest. BPA zegt dat er in onze zone tot 20m diep gebouwen mag worden. Maar de gemeente wilt dat niet meer, dus bij de verkaveling lieten ze het maar toe om tot 17m diep te gaan. Dus de 5 nieuwe woningen zijn minder diep dan de buren. Want daar zie je dat in verleden er toch tot 20m diep hebben gebouwen.

Het begint hier ook in laatste rechte lijn te gaan, 1 april verhuizen. De schilder is gisteren begonnen en dat is eigenlijk het laatste wat echt 'moet', naast dan nog de vloer cementsluier vrij maken als die klaar is.

Dan zijn er nog wel wat dingen, maar kan ook als we er reeds wonen. Daar gaan we allemaal niet meer op wachten.

Het begint hier ook in laatste rechte lijn te gaan, 1 april verhuizen. De schilder is gisteren begonnen en dat is eigenlijk het laatste wat echt 'moet', naast dan nog de vloer cementsluier vrij maken als die klaar is.

Dan zijn er nog wel wat dingen, maar kan ook als we er reeds wonen. Daar gaan we allemaal niet meer op wachten.
Idem hier. Enkel nog schilderen, kitten en plinten zetten. Ons target is half april - half mei.
Dit gaan we wel zelf doen. Gisteren begonnen met de keuken te primeren want die wordt volgende week geinstalleerd.

In juni wordt mijn appartement opgeleverd. Alles verloopt volgens plan, het enige jammere is dat er een gasketel voorzien is en geen warmtepomp zeker nu het verbod van aardgasaansluiting en aardgas in het algemeen er steeds sneller lijkt te komen

Terug
Bovenaan