De nieuwbouw-topic!

Bij ons zijn het drukke tijden. D gietvloer was af op 3 maart, vorige week hebben ze de parket gelegd en zijn de deurframes geplaatst.
Vandaag zijn ze begonnen aan de keuken en inbouwkasten, dit zou donderdag klaar zijn. Vrijdag komt de plakker op de deuren uit te plakken en gewoon algemene afwerking. Volgende week komen die van de technieken alle kranen, priezen, ventilatie, warmtepopmp etc.. plaatsen en afwerken.
Als alles goed gaat kunnen we 1 april verhuizen!
Leuke vooruitzichten!

Zitten zowat even ver. :)
Vorige week heb ik domotica/elektriciteit kasten en voeding/driver borden aangesloten, ondertussen mijn vriendin de stopcontacten geplaatst.
Ventilatie unit is ook geleverd vorige week, dus deze moet ik nog aansluiten.
Warmtepomp is al in orde. We moesten de chape droging doen voor de tegels. Die staat al van begin december te draaien.

Vandaag zijn de begonnen aan de trap (eiken Z trap). Loodgieters aan de afvoeren in de kelder en inbouw kranen monteren. Morgen komen ze de keuken leveren en de dag erop beginnen ze te installeren. Morgen wordt het dus een drukke dag bij ons.
Schrijnwerker heeft vorige week al de vestiaire kast komen plaatsen.
Volgende week komen ze de deuren plaatsen en nadien de bezetter om alles proper uit te plakken.

Het zal hier tegen eind volgend week er ook al anders uitzien. :)

Alleen zal onze verhuis nog wat later worden. Wij willen graag pas verhuizen dat alles geschilderd is en oprit/terras/paadjes/omheining in orde is. Dit komen ze eind april doen.

Laatst bewerkt:
Alleen zal onze verhuis nog wat later worden. Wij willen graag pas verhuizen dat alles geschilderd is en oprit/terras/paadjes/omheining in orde is. Dit komen ze eind april doen.
Dat eerste snap ik (geschilderd en dus alles binnen echt afgewerkt) maar dat laatste zou ik mij nu niet laten tegenhouden om te verhuizen.
't Is natuurlijk te zien wat voor termijn het over gaat, maar in ons geval hadden we zelfs nog geen plannen voor de aanleg van de tuin en dus oprit+paadjes rondom het huis. Nog steeds niet, zo blijkt 😅.
Over het algemeen kost niet-verhuizen je ook wel wat geld he, al is het maar de huur of het vorige huis dat je betaalt en anders niet zou moeten betalen. Zo'n paar maanden 500-1000 euro (denk ook aan water, elektriciteit etc. dat je toch deels dubbel betaalt) tellen toch rap door...

Leuke vooruitzichten!

Zitten zowat even ver. :)
Vorige week heb ik domotica/elektriciteit kasten en voeding/driver borden aangesloten, ondertussen mijn vriendin de stopcontacten geplaatst.
Ventilatie unit is ook geleverd vorige week, dus deze moet ik nog aansluiten.
Warmtepomp is al in orde. We moesten de chape droging doen voor de tegels. Die staat al van begin december te draaien.

Vandaag zijn de begonnen aan de trap (eiken Z trap). Loodgieters aan de afvoeren in de kelder en inbouw kranen monteren. Morgen komen ze de keuken leveren en de dag erop beginnen ze te installeren. Morgen wordt het dus een drukke dag bij ons.
Schrijnwerker heeft vorige week al de vestiaire kast komen plaatsen.
Volgende week komen ze de deuren plaatsen en nadien de bezetter om alles proper uit te plakken.

Het zal hier tegen eind volgend week er ook al anders uitzien. :)

Schilderen kunnen ze toch niet zo snel doen? Kwestie van uitdrogen enzo?

Wij zitten met redelijk wat tijdsdruk en de trap gaan ze dus ook pas na de verhuis komen doen. We wonen ondertussen al meer dan 3 weken bij mijn schoonmoeder :smurf:

Dat eerste snap ik (geschilderd en dus alles binnen echt afgewerkt) maar dat laatste zou ik mij nu niet laten tegenhouden om te verhuizen.
't Is natuurlijk te zien wat voor termijn het over gaat, maar in ons geval hadden we zelfs nog geen plannen voor de aanleg van de tuin en dus oprit+paadjes rondom het huis. Nog steeds niet, zo blijkt 😅.
Over het algemeen kost niet-verhuizen je ook wel wat geld he, al is het maar de huur of het vorige huis dat je betaalt en anders niet zou moeten betalen. Zo'n paar maanden 500-1000 euro (denk ook aan water, elektriciteit etc. dat je toch deels dubbel betaalt) tellen toch rap door...
Wij zitten nu in een situatie dat het niet veel geld kost om hier tijdelijk langer te wonen.
Elektriciteit/water verbruik is wel zeer nihil, als je er niet inwoont. Vind ik nu niet echt een argument.

Ik zou graag oprit/paadjes klaar hebben omdat we nu al merken wat voor een zandbak het thuis is. :D
Het is ook nog best een grote opstap om binnen te kunnen. Momenteel lossen we dat op door palleten te stapelen.

Termijn is eind mei begin juni dat we willen verhuizen.
De verharding zal al ergens in april gedaan worden.

Het zal eerder van het schilderen afhangen. De beneden laten we schilderen + de overloop boven. De rest gaat mijn vriendin doen.
Maar ik vrees ervoor dat de bezet dat ze later gaan bijwerken (deuren/trap) nog te nat gaat zijn. Die stukken muren gaan we dan later nog doen. Daar gaan we niet op wachten om te verhuizen.

Laatst bewerkt:
Schilderen kunnen ze toch niet zo snel doen? Kwestie van uitdrogen enzo?

Wij zitten met redelijk wat tijdsdruk en de trap gaan ze dus ook pas na de verhuis komen doen. We wonen ondertussen al meer dan 3 weken bij mijn schoonmoeder :smurf:
Schilder is al eens langsgekomen en het zag er allemaal al goed uit voor hem.

De bezetters waren eind november/ begin december klaar met werken. Nadat ze zijn vertrokken ben ik begonnen met droog programma met de vloerverwarming (chape lag er toen al ff in). Nadien de woning op temperatuur houden. Regelmatig de ramen gaan openen en met ventilators werken.

Dus we verwarmen en verluchten de woning al een paar maanden. Tegen dat de schilder zal beginnen zijn we al 5 maanden verder.
Moest ik de vloerverwarming nog niet hebben gehad, dan zal het nog wel te vochtig zijn geweest denk ik.

Wij zitten nu in een situatie dat het niet veel geld kost om hier tijdelijk langer te wonen.
Elektriciteit/water verbruik is wel zeer nihil, als je er niet inwoont. Vind ik nu niet echt een argument.

Ik zou graag oprit/paadjes klaar hebben omdat we nu al merken wat voor een zandbak het thuis is. :D
Het is ook nog best een grote opstand om binnen te kunnen. Momenteel lossen we dat op door palleten te stapelen.

Het zal eerder van het schilderen afhangen. De beneden laten we schilderen + de overloop boven. De rest gaat mijn vriendin doen.
Maar ik vrees ervoor dat de bezet dat ze later gaan bijwerken (deuren/trap) nog te nat gaat zijn. Die stukken muren gaan we dan later nog doen. Daar gaan we niet op wachten om te verhuizen.
Kan je niet gewoon steenpuin leggen op de plekken waar je later paadjes wil?
Onze grondwerker gaat steenpuin komen leggen op de paadjes/oprit. Is ideaal als latere ondergrond en dan hoef je u niet af te haasten.
Gaan zondag naar Batibouw om wat inspiratie qua tuinaanleg/tuinhuis/oprit/gordijnen op te doen.

Kan je niet gewoon steenpuin leggen op de plekken waar je later paadjes wil?
Onze grondwerker gaat steenpuin komen leggen op de paadjes/oprit. Is ideaal als latere ondergrond en dan hoef je u niet af te haasten.
Gaan zondag naar Batibouw om wat inspiratie qua tuinaanleg/tuinhuis/oprit/gordijnen op te doen.
Haasten is het zeker niet.

Wij hadden al een plan uitgetekend en gaan rondzien achter materiaal. Ik wou al graag van te voren weten hoe we alles zouden indelen. Zodat ik de riolering en dergelijke al juist kan doen. (regenwaterput/infiltratieput/toezichtputjes/....

Dus offerte is al een tijdje geleden ondertekend en stonden al gepland van vorig jaar. :)

Voortuin/zijtuin weten we ook al wat we gaan doen. Enkel achtertuin niet, dat gaan we ontdekken als we er wonen.
Ik laat voorlopig achteraan een aantal meter vrij van omheining, zodat ze via die weg nog met kranen kunnen komen. Dan moeten ze niet via de zijtuin/oprit komen.

Laatst bewerkt:
Ik had het eerder over de vaste kosten van de aansluiting/contracten.
Zo ook is de het basistarief en comforttarief, en de korting op het vastrecht per inwoner.
Die krijg je niet zolang je er niet woont (en zelfs zolang ze hun database updaten, wat even kan duren en mede afhankelijk is van wanneer je gemeente dit doorgeeft).
Zo hebben wij voor maar 19 kuub meer dan 200 euro moeten betalen.
Zo ook betaal je voor elektriciteit op een niet-gedomicilieerd adres meer bijdrage aan het Energiefonds op je elektriciteitsfactuur.
Dus het is zeker niet enkel het verbruik dat telt.
Het is ook nog best een grote opstand om binnen te kunnen. Momenteel lossen we dat op door palleten te stapelen.

Ja, wij hebben chance met onze houtskelet, da's "direct" droog.
Een zandbak is het hier deels wel, maar de opstapjes storen nu niet extreem.
We moeten er gewoon eens werk van (laten) maken.
Want dat klopt wel zeker, wat ze zeggen: eens je verhuist gaat het allemaal veel trager en gebeurt er minder dan dat je anders zou gedaan hebben.

Vraag of jouw grondwerker betonpuin legt ipv steenpuin. Betonpuin kan je beter aantrillen, vriest niet kapot en draineert beter.

Ik had het eerder over de vaste kosten van de aansluiting/contracten.
Zo ook is de het basistarief en comforttarief, en de korting op het vastrecht per inwoner.
Die krijg je niet zolang je er niet woont (en zelfs zolang ze hun database updaten, wat even kan duren en mede afhankelijk is van wanneer je gemeente dit doorgeeft).
Zo hebben wij voor maar 19 kuub meer dan 200 euro moeten betalen.
Zo ook betaal je voor elektriciteit op een niet-gedomicilieerd adres meer bijdrage aan het Energiefonds op je elektriciteitsfactuur.
Dus het is zeker niet enkel het verbruik dat telt.

We delen de werfkast en pidpa met de buren, dus de vaste kosten worden gedeeld door 2. Dat gaat binnenkort wel stoppen.
Uiteindelijk hebben we ook al wat verbruikt door opstook protocol en woning te verwarmen om het sneller te doen drogen. En pakt dat wij tegen juni erin trekken en dus vanaf dan weer gaan verbruiken.
Hebben enkel elektriciteit aansluiting (warmtepomp)

Dan gaan die 2 maanden april en mei niet veel doen als het verbruik quasie nihil is. :) Over wat spreken we dan max €20 ofzo?

En zoals je zegt: "eens je verhuist gaat het allemaal veel trager en gebeurt er minder dan dat je anders zou gedaan hebben.".
Dan heb je een extra drijfveer om toch goed door te werken. :D

Laatst bewerkt:
Ik vind niet meteen een thread waar ik de vraag kan stellen, dus stel ze even hier.
We wonen inmiddels een half jaar in onze nieuwbouw.
Verwarming is via warmtepomp en vloerverwarming.
Dit staat altijd op dezelfde temperatuur en is dus altijd aangenaam. Van mij mocht het zelfs iets minder, maar mijn vriendin heeft het blijkbaar nogal snel koud.
Wanneer we volk uitnodigen, kan de temperatuur wel eens snel stijgen, tot 1,5 graden warmer. Aangezien ik het op de standaardtemperatuur al goed (tot warm) heb, is 1,5 graden warmer echt wel te veel. Ook ons bezoek heeft hier al opmerkingen over gemaakt. Ik zet dan wel eens een raam open, maar echt ideaal is dat niet.
Hoe zorg je ervoor dat je woning (die blijkbaar erg goed geïnsoleerd is :unsure: ) niet te snel opwarmt?
Of moeten we echt preventief de verwarming vooraf lager zetten zodat het al 1 graad kouder is als er volk toekomt? (aangezien we verwarmen met vloerverwarming moeten we echt al wel beginnen rekenen natuurlijk...)
Andere ideeën/oplossingen?

Bij ons schieten de werken ook goed op. Buitenschrijnwerk/pleisterwerken en alle sanitaire werken zijn rond. Volgende week wordt de pur gespoten om 2 april met de vloerverwarming te starten.

Tuin is ook al genivelleerd. Hebben van’t weekend de nodige inkopen gedaan. Zodra het weer betert gaan we inzaaien.
Ik vraag me af waarom er vanachter niet meer glas is aangezien er langs de voorkant al geen ramen zijn?

Ventilatie op hoogste stand?
Toch gewoon ergens een raam openzetten? Hoeft niet per se in de ruimte zelf he, kan ook ergens boven.
Mechanische koeling (airco)

Da's het "probleem" met thermossen, het zijn geen frigo's.
Maar liever een raam kunnen openzetten dan me blauw moeten stoken.

Ik vraag me af waarom er vanachter niet meer glas is aangezien er langs de voorkant al geen ramen zijn?
Achtergevel en de zijgevels zijn ruim voorzien van glas. Heel de achterwand van het gelijkvloers is in glas, daar zit de leefruimte en de keuken. Aan de leefruimte is nog een groot zijraam van bijna 3 meter lang. Dat maakt dat we natuurlijk ook niet veel kasten in de leefruimte kunnen zetten en moeten werken met groot inbouw-tvmeubel om toch wat kastruimte te hebben.
Links zit mijn bureel, daar is een glazen inkomdeur in de linkergevel en een glazen binnendeur tussen de keuken en het bureel. Verder zit langs de voorzijde louter de garage (met nog een raam in de linkergevel) en de inkomhal (inkomdeur aan de rechtergevel is in glas, hebben lichtkoepel in het dak en glazen deur tussen leefruimte en de hal).
De architect wou een stoere look door geen glas in de voorgevel te gebruiken.
Achteraan zit volledig de master bedroom met dressing en badkamer. De 2 andere slaapkamers hebben ramen via de zijgevels.

De gevel is ook nog niet gevoegd, wordt toon op toon gevoegd, nu zie je nog het donkerder metselwerk.

Of moeten we echt preventief de verwarming vooraf lager zetten zodat het al 1 graad kouder is als er volk toekomt? (aangezien we verwarmen met vloerverwarming moeten we echt al wel beginnen rekenen natuurlijk...)
Tja, als je met veel volk zit blijft dat een dingetje natuurlijk. De klassieke radiatoren schakelen veel sneller dan vloerverwarming. Voor dat occasionele feestje een raam open zetten lijkt mij de beste optie. Je kunt ook je vriendin vragen kleren aan te doen zodat de verwarming sowieso een graadje kouder kan gezet worden ;)

aangepast.

Ik ben zelf geen voorstander van dit soort blinde gevels en vind het vreemd dat zoiets vergund kan worden.
verder is de woning prima hoor. (smaken verschillen nu eenmaal)
Wat voor een kutopmerking is dat jong? Ge vraagt waarom er niet meer glas is voorzien, ge krijgt een antwoord.
Waarom moet ge dan nog efkes u ongevraagde mening geven op de meest arrogante manier mogelijk?

aangepast.

Ik ben zelf geen voorstander van dit soort blinde gevels en vind het vreemd dat zoiets vergund kan worden.
verder is de woning prima hoor. (smaken verschillen nu eenmaal)
Er mag dus enkel zaken vergund worden dat jij mooi vind?
Zolang dat het voldoet aan de voorschriften , doet een mens wat die wilt in mijn ogen.

Terug
Bovenaan