De nieuwbouw-topic!

Is het geen uitkomst om van de garage een kantoor te maken? Daar kan een deel van je 'brol' bij, de rest van de brol naar de zolder.
Dan heb je 2 slaapkamers vrij, eventueel kan de dressing ook de kinderen faciliteren waardoor een geen kledingkast op die slaapkamers moet...
Goh het ding is , ons huidig huis Inc grond is geschat op een 400k . Als we dan moeten beginnen met vloer uitsmijten en ramen , isolatie ,… server rack verplaatsen ( te veel lawaai ) , overal nieuwe netwerk kabels beginnen trekken, enz kijken we ook naar een renovatie van om en bij de 100k. Ons huis is 15 jaar oud met een epc van <100. Te jong om te renoveren imo. Beter verkopen en het geld investeren in iets nieuws. Want zelf al bouwen we de garage om zitten we nog altijd met de te kleine keuken en badkamer.

Onze tuin loopt ook omhoog dus bijbouwen is ook niet echt een optie en mag volgens mij ook niet… onze voorgevel zou ook spuuglelijk zijn als die garage dichtgebetoneerd wordt met een raampje in.
 
Laatst bewerkt:
De prijs die ik vermelde is voor de bouw, aansluit kosten en BTW.
Voor de grond (610m2), 10% registratie en aktekosten (grond+bouw) hebben we 235k betaald.
Dus all in komen we op 645k uit als er geen onverwachte kosten meer bij komen.. En dat is nog met een zandbak rond het huis. Voor de carport, tuinhuis en tuinaanleg gaan we nog een jaartje sparen...
Serieuze spaarcapaciteit als je maar een jaar moet sparen daarvoor :tongue:
Indertijd toch wel onderschat hoeveel dat allemaal kost.
 
Serieuze spaarcapaciteit als je maar een jaar moet sparen daarvoor :tongue:
Indertijd toch wel onderschat hoeveel dat allemaal kost.
Ja, we zien wel. Heb me nog niet goed verdiept in wat het precies allemaal kost, maar het is voor ons bijzaak.
Ik woon nu 9 jaar zeer goedkoop op de bovenverdieping bedrijfspand. Maar geen isolatie, enkel glas, geen centrale verwarming, ... Dat was allemaal wel OK alleen en daarna met mijn vriendin, maar sinds een klein jaar hebben we een zoontje en ik werk vaak van thuis sinds corona.
Ik zit in de living met m'n bureau, de zoon slaap nog op onze kamer. En het beetje plaats dat we nog hadden staat vol met baby gerief en spullen voor de nieuwe woning.
Dus het zal een hele verademing zijn als we binnen meer plaats en comfort hebben.
 
Ja, we zien wel. Heb me nog niet goed verdiept in wat het precies allemaal kost, maar het is voor ons bijzaak.
Ik woon nu 9 jaar zeer goedkoop op de bovenverdieping bedrijfspand. Maar geen isolatie, enkel glas, geen centrale verwarming, ... Dat was allemaal wel OK alleen en daarna met mijn vriendin, maar sinds een klein jaar hebben we een zoontje en ik werk vaak van thuis sinds corona.
Ik zit in de living met m'n bureau, de zoon slaap nog op onze kamer. En het beetje plaats dat we nog hadden staat vol met baby gerief en spullen voor de nieuwe woning.
Dus het zal een hele verademing zijn als we binnen meer plaats en comfort hebben.
Jij huurt illegaal ofzo? dubbel glas is al lang verplicht in Vlaanderen bij huurwoonst (tenzij een raampje in achterdeur ofzo). Vanaf 1 januari kan de woonst zelfs onbewoonbaar verklaard worden
 
Jij huurt illegaal ofzo? dubbel glas is al lang verplicht in Vlaanderen bij huurwoonst (tenzij een raampje in achterdeur ofzo). Vanaf 1 januari kan de woonst zelfs onbewoonbaar verklaard worden
Nee, het is een handelspand met woongedeelte. Geen idee hoe dat dan in elkaar zit. Een paar jaar geleden zijn ze hier eens langs geweest en het enige wat ze moeten doen hebben, was rookmelders plaatsen.
Over een maand of 3 zijn we weg, dus ik maak me er niet te druk in.
 
Nee, het is een handelspand met woongedeelte. Geen idee hoe dat dan in elkaar zit. Een paar jaar geleden zijn ze hier eens langs geweest en het enige wat ze moeten doen hebben, was rookmelders plaatsen.
Over een maand of 3 zijn we weg, dus ik maak me er niet te druk in.
Neemt niet weg dat het nog altijd niet in orde is natuurlijk :p

Voor de tuin inrichten gesproken. Dat kost echt een hele slof geld.
En geloof me vrij, eenmaal je in uw woning woont dan zal de spaarcapaciteit serieus dalen.
 
Wij gaan stilletjes aan aan ons "projectje" beginnen. Het is al te lang geleden wanneer we zelf gebouwd hebben (en op internet zie je ook van alles qua gemiddelde prijs /m²) maar is er misschien Iemand, die een indicatie kan geven van wat onderstaande ongeveer zou kunnen kosten? Ik bedoel maar dat een kelder en zolder waar de muren wel bepleisterd zijn maar verder enkel de vloer gechapet (geen idee of dat een juist NL woord is :) ) is, niet evenveel zal kosten dan een living en de slaapkamers. Moet niet op de eurocent correct uiteraard maar gewoon om een idee te hebben waaraan we ons mogen verwachten wanneer we hiervoor een offerte vragen gaan vragen. Bedoeling is dit te doen via een SOD daar ik zelf zo geen handige Harry ben.

Wat zouden wij graag willen bouwen?

-Open bebouwing. Eigentijds of modern.

-Qua oppervlakte:
gelijkvloers: 10,80 meter breed en 17 meter diep - ruimtes: dubbele garage, inkom, bureau, living, tv hoek, keuken, berging
Verdieping 1: 10,80 meter breed en 17 meter diep - ruimtes; master bedroom met dressing en badkamer, wasruimte, nog een paar slaapkamers/polyvalente ruimtes en nog een badkamer eventueel.
Zolderruimte: Zo groot mogelijk ... breedte zal wat afnemen maar dus ook 17m diep. (is eigenlijk een verdiep met "kamers onder dak" met vaste trap: muren bepleisterd, vloer in chape (wordt mijn mancave)
Volledig onderkelderd

Ruimte die ik zeker groot genoeg wil hebben is de fitness. Die mag op verdiep 1 of mee op zolder of in de kelder maakt eigenlijk niet veel uit. Moet gewoon groot zijn ... :) Garage moet niet persé dubbel zijn maar in elk geval toch groot genoeg voor mijn wagen en fietsen. Mijn vrouw kan ook leven met een carport. :)

Nice to have's zijn: doucheruimte in de garage (dat wanneer ik ga fietsen niet volledig vuil door het huis moet), een lift die van de kelder naar de zolder kan met op elk verdiep dus een tussenstop, ruimte voor wat wellness, sauna, bubbelbad, ...

Qua architectuur mag daar wel een fantasietje in maar eigenlijk wil ik de maximale ruimte benutten dus recht op recht is goed. :)

Met domotica en zonnepanelen moet nog geen rekening gehouden worden.

Alvast bedankt! :)
 
  • Haha
Waarderingen: lled
Dat is grof gezegd 734m2.

Uw smaak lijkt mij niet direct goedkoop. Maar laat ons uitgaan van 1500euro per m2. Omdat we alles niet gaan uitvoeren op duur niveau. En een kelder relatief goedkoop kan tov gelijkvloers. Zelfs dan zou ik deze raming nog als zonder btw houden.

Wat de constructiekost op 1.101.600 euro zijn, opnieuw ecl btw. Al verwacht ik dat dit onvoldoende gaat zijn.

Al verwacht ik niet dat je meer gaat moeten tellen dan 2250 euro exl btw. Wat het op 1.651.500 € excl btw brengt. Allez zolang je niet bij marmer, keukens van 100k of tegels van 300 euro per m2 start en uw buitenkant niet volledig ingericht moet worden.

Nu bon sowieso inschatting van architect nemen. Maar 700m2 is echt pokkegroot... uw gelijkvloers is al groter dan de gemiddelde oppervlakte van een hedendaagse nieuwbouwwoning.
 
Alvast bedankt voor de berekening.

Mja groot ... dat zegt inderdaad iedereen. Nu hebben we qua oppervlakte ongeveer hetzelfde maar dan zonder kelder. Dat is inderdaad niet klein en toch krijgen wij dat allemaal "te" vol. Ik vraag mij soms echt af hoe mensen met kinderen dat doen. Allez om een voorbeeld te geven: Wij hebben nu 5 slaapkamers, in één slapen wij (dooh :) ) die is dan met dressing en badkamer. Eén wordt gebruikt door mijn vrouw als bureau. 2 worden gebruikt als fitness en in de 5de staat mijn 2de playstation opgesteld met mijn gameseat en stuur. Dus boven alles vol ..

Wel een serieus budget inderdaad, had ik mij wel aan verwacht. Anderzijds had ik gehoopt dat die onafgewerkte kelder/zolder de prijs toch wat meer zouden gedrukt hebben.

Toevallig vrijdag een keuken gaan bestellen voor mijn ouders. Ondertussen wat rondgelopen om zelf wat inspiratie op te doen. Uiteindelijk op iets gebotst wat wij eigenlijk in één van onze eerste ruwe schetsen getekend hadden. kwam op ongeveer 45k inclusief dus dat viel nog mee qua dure smaak vond ik ... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan stilletjes aan aan ons "projectje" beginnen. Het is al te lang geleden wanneer we zelf gebouwd hebben (en op internet zie je ook van alles qua gemiddelde prijs /m²) maar is er misschien Iemand, die een indicatie kan geven van wat onderstaande ongeveer zou kunnen kosten? Ik bedoel maar dat een kelder en zolder waar de muren wel bepleisterd zijn maar verder enkel de vloer gechapet (geen idee of dat een juist NL woord is :) ) is, niet evenveel zal kosten dan een living en de slaapkamers. Moet niet op de eurocent correct uiteraard maar gewoon om een idee te hebben waaraan we ons mogen verwachten wanneer we hiervoor een offerte vragen gaan vragen. Bedoeling is dit te doen via een SOD daar ik zelf zo geen handige Harry ben.

Wat zouden wij graag willen bouwen?

-Open bebouwing. Eigentijds of modern.

-Qua oppervlakte:
gelijkvloers: 10,80 meter breed en 17 meter diep - ruimtes: dubbele garage, inkom, bureau, living, tv hoek, keuken, berging
Verdieping 1: 10,80 meter breed en 17 meter diep - ruimtes; master bedroom met dressing en badkamer, wasruimte, nog een paar slaapkamers/polyvalente ruimtes en nog een badkamer eventueel.
Zolderruimte: Zo groot mogelijk ... breedte zal wat afnemen maar dus ook 17m diep. (is eigenlijk een verdiep met "kamers onder dak" met vaste trap: muren bepleisterd, vloer in chape (wordt mijn mancave)
Volledig onderkelderd

Ruimte die ik zeker groot genoeg wil hebben is de fitness. Die mag op verdiep 1 of mee op zolder of in de kelder maakt eigenlijk niet veel uit. Moet gewoon groot zijn ... :) Garage moet niet persé dubbel zijn maar in elk geval toch groot genoeg voor mijn wagen en fietsen. Mijn vrouw kan ook leven met een carport. :)

Nice to have's zijn: doucheruimte in de garage (dat wanneer ik ga fietsen niet volledig vuil door het huis moet), een lift die van de kelder naar de zolder kan met op elk verdiep dus een tussenstop, ruimte voor wat wellness, sauna, bubbelbad, ...

Qua architectuur mag daar wel een fantasietje in maar eigenlijk wil ik de maximale ruimte benutten dus recht op recht is goed. :)

Met domotica en zonnepanelen moet nog geen rekening gehouden worden.

Alvast bedankt! :)
Allé kom zeg, ofwel zijt ge compleet aan het trollen ofwel hebt ge echt geen besef van afmetingen en oppervlaktes.

Uw gelijkvloers en verdiep is al 367m² wat gewoon al gigantisch groot is voor een nieuwbouw. En daar wil je nog eens een complete onderkeldering (dan nog bepleisterd dus ik vermoed ook geïsoleerd en geventileerd) en een zolder over de volledige oppervlakte van uw verdiep. Ook ingericht, want ge wilt die gaan gebruiken als woonruimte.

Daarnaast, als ge een keuken van 45k niet echt dure smaak vindt, dan gaat ge wellicht uw woning niet afwerken met standaardmaterialen maar eerder dure zaken kiezen (die in uw ogen "standaard" zijn wellicht).

Dit nu zomaar gaan ramen is gewoon onmogelijk zonder plan en een eerste opsomming van uw verwachtingen qua afwerking en technieken, maar het zal minstens rond 1.100.000€ excl BTW en architect draaien. Dus die raming van @Renegadexxripxx zal zeker in de buurt liggen.

Kan best zijn dat dit in de richting van uw budget ligt, maar wanneer je over uw "projectje" spreekt stel ik me toch wel vragen.
 
Alvast bedankt voor de berekening.

Mja groot ... dat zegt inderdaad iedereen. Nu hebben we qua oppervlakte ongeveer hetzelfde maar dan zonder kelder. Dat is inderdaad niet klein en toch krijgen wij dat allemaal "te" vol. Ik vraag mij soms echt af hoe mensen met kinderen dat doen. Allez om een voorbeeld te geven: Wij hebben nu 5 slaapkamers, in één slapen wij (dooh :) ) die is dan met dressing en badkamer. Eén wordt gebruikt door mijn vrouw als bureau. 2 worden gebruikt als fitness en in de 5de staat mijn 2de playstation opgesteld met mijn gameseat en stuur. Dus boven alles vol ..

Wel een serieus budget inderdaad, had ik mij wel aan verwacht. Anderzijds had ik gehoopt dat die onafgewerkte kelder/zolder de prijs toch wat meer zouden gedrukt hebben.

Toevallig vrijdag een keuken gaan bestellen voor mijn ouders. Ondertussen wat rondgelopen om zelf wat inspiratie op te doen. Uiteindelijk op iets gebotst wat wij eigenlijk in één van onze eerste ruwe schetsen getekend hadden. kwam op ongeveer 45k inclusief dus dat viel nog mee qua dure smaak vond ik ... ;-)
Als het past in je budget en het is wat je wil moet je er gewoon voor gaan natuurlijk, maar de andere comments hebben ook wel 100% gelijk dat wat jij wil doen heel uitzonderlijk is en ja, echt gigantisch groot voor de dag van vandaag (en vroeger toch ook wel). Heb je zelf al iets van een kleine schets ofzo gemaakt die je misschien eens kan delen? Je weet nooit dat we hier nog wat tips hebben om ruimtes anders te verdelen oid.

Je geeft ook een apart bureau en aparte game ruimte aan, dat is ook allesbehalve standaard. Net als 2(!) ruimtes als fitness. Je zou ook kunnen zeggen dat dit in 1 ruimte kan die je wat slim onderverdeeld. Ik snap ook niet waarom je en een volledige zolder en een volledige kelder wil. Zou 1 van de 2 ook niet voldoende zijn?


De gemiddelde oppervlakte van een nieuwbouwwoning in 2021 bedroeg 197,5 m² voor een woonhuis en 104,4 m² voor een flat. Deze oppervlakte daalt, vooral sinds 2015. In dat jaar bedroeg de gemiddelde oppervlakte voor een woonhuis en een flat respectievelijk 260,6 m² en 139,5 m².
 
Hier zijn de schetsen die ik zelf eens gemaakt heb een jaar of 2 geleden: (Ik ben geen architect dus daar zullen wel fouten in staan ;-) )

Kelder: (nog geen echte indeling qua ruimtes maar vermoed dat die muren er toch zullen moeten staan om de rest recht te houden)


Gelijkvloers: (90% overgenomen van de huidige situatie)


1Ste verdiep: Bovenaan dus vlnr: badkamer, slaapkamer, dressing, daaronder vlnr wasruimte, slaapkamer/poly/, badkamer, onderaan hele grote bureau in 2 stukken met een schuifdeur om daar een scheiding te kunnen maken indien nodig. Kan ook nog iets anders worden dit is maar een probeersel ...


Zolder: die zal wel iets smaller worden in het echt vermits je daar een stuk plaats verliest onder het dak.


Stockage Zolder: (met trap in plafond) Dat is ook zoals we dat nu hier hebben. Daar staat (veel te veel) brol. :)


Wij hebben nu wel een stevig budget voorzien maar bon op alles staat een limiet uiteraard ... :)

En ja groot voor de dag van vandaag. Er waren vroeger wel meer dingen die ik beter vond dan hoe dat "vandaag de dag" benaderd wordt. ;-)
 
Ik heb een inpandig garage altijd zoveel verloren plaats gevonden. Ik snap het nut wel, vroeger bij huurhuis had ik dit ook, maar bij onze eigen bouw niet gekozen, veel te veel verloren ruimte.

@Ibico wat ikzelf zeker moest hebben was toegang tot de kelder van buiten het huis.
Wij hebben een 'hellingsbaan' voorzien naar de kelder, een trap was veel goedkoper maar niet handig genoeg voor mijn bedoeling.
 
Ik hoop dat je inziet dat die garage veel te klein is om op een praktische manier 2 wagens in te stallen? Die ene deur draait net niet tegen een wagen. En de bestuurder van de eerste wagen moet steeds langs de passagier in- en uitstappen.

Ben je ook zeker dat je 17m diep mag bouwen? Ik dacht dat dit meestal beperkt werd tot 15m.
 
Ik hoop dat je inziet dat die garage veel te klein is om op een praktische manier 2 wagens in te stallen? Die ene deur draait net niet tegen een wagen. En de bestuurder van de eerste wagen moet steeds langs de passagier in- en uitstappen.

Ben je ook zeker dat je 17m diep mag bouwen? Ik dacht dat dit meestal beperkt werd tot 15m.
Verdiep is meestal beperkt tot 15m, gelijkvloers niet.

Als je van plan bent om twee wagens te stallen in de garage dan is die inderdaad te klein imo.
 
Mja groot ... dat zegt inderdaad iedereen. Nu hebben we qua oppervlakte ongeveer hetzelfde maar dan zonder kelder. Dat is inderdaad niet klein en toch krijgen wij dat allemaal "te" vol. Ik vraag mij soms echt af hoe mensen met kinderen dat doen. Allez om een voorbeeld te geven: Wij hebben nu 5 slaapkamers, in één slapen wij (dooh :) ) die is dan met dressing en badkamer. Eén wordt gebruikt door mijn vrouw als bureau. 2 worden gebruikt als fitness en in de 5de staat mijn 2de playstation opgesteld met mijn gameseat en stuur. Dus boven alles vol ..
Mja, heeft weinig zin om in zo'n project op basis van ruimte te werken. Best overleggen met de architect en eventueel binnenhuisarchitect als je er zelf niet echt beslagen in bent en er het geld voor kan missen zodanig dat je het huis kan ontwerpen in functie van jullie beiden hun behoefte. En niet gewoon al stoemelings x oppervlakte voorziet waar je dan achteraf niet weet wat er mee aan te vangen.
Maar dan nog gaat het niet goedkoop zijn.

Als ik grofweg even kijk naar de plannetjes dan zie ik niet echt veel info terug over de welness en dergelijke. Dus lijkt mij persoonlijk een goed idee dat je bij een architect langs gaat en duidelijk eens uw behoefte inventariseert op voorhand om dan te overleggen van kijk dit is hetgeen ik wens (en voor de fitness dit materiaal moet er inzitten). En dit is hetgeen van waar ik kom. En dit is mogelijk op het gebied van oppervlakte van het gebouw. Om dan te eindigen bij een plan waar die architect u dan ook direct een raming op kan plakken. Waar je dan 15 - 20% reserve op houdt of voorziet dat je bepaalde zaken op termijn kan in doen als je in budget beperkter bent. Vb je start met de bouw zodanig dat je erin kan wonen, en je laat al die leuke zaken zoals Wellness, aangepaste Fitness, etc... doen op het moment dat uw huidig huis verkocht is, zodanig dat je dan 400 - 600k reserve kan opbrengen zonder dat je dan zit met problemen zoals een overnamekrediet of dergelijke. Op voorwaarde natuurlijk dat je de verkoop van uw huidige huis ziet zitten.

Zodanig ook dat je vb de fitnessruimte op maat van jullie beider behoeften naar materialen kan voorzien, en tegelijkertijd erlangs dan vb een sauna of bubbelbad of... voorziet waarin je dan kan relaxen na de inscpanning. Al zou mijn eerste idee hiervoor zijn om dat eerder naar de kelder te verplaatsen (stabiliteittechnisch is dat altijd interessanter, al zal het dan waarschijnlijk nog geen probleem zijn).

Wel een serieus budget inderdaad, had ik mij wel aan verwacht. Anderzijds had ik gehoopt dat die onafgewerkte kelder/zolder de prijs toch wat meer zouden gedrukt hebben.
Mja, 1500€ excl BTW is al een gedrukte prijs. Maar mogelijks dat je er nog wel wat kan afpitsen hier en daar als je uw afwerkingsgraad beperkt. Maar uw plan, en idee is gewoon immens groot. Het feit dat je bij wijze van spreken een volledige kelder hebt waar je niet weet wat mee aan te vangen die groter is als een appartement zegt eigenlijk al genoeg. Ik begrijp waarom je dat liever hebt. Ik heb dat ook liever. Maar een piste zou vb kunnen zijn om in plaats van die rommelruimte op zolder, dat te verplaatsen naar uw kelder. Als je dan geen speciaal dak moet metsen, en je voorziet daar toch niet direct iets anders, dan ga je van 700+m2 naar +/-560m2. Wat op zijn eigen al minstens 210k€ van uw ruwe prijs afschaaft en extra budgetruimte geeft om de rest deftig af te werken.

Enkel als je zegt van ik heb die ruimte echt nodig voor x of y, dan is dat iets wat je niet kan doen. Maar het blijft gewoon enorm enorm enorm groot. Een gemiddeld gezin heeft namelijk geen eigen fitness ruimte op de verdieping, of zo. Die gaan naar de fitness ;p. Of velen kijken naar de mogelijkheid om dit in de kelder te voorzien.

ECHTER : in uw plannetjes komt op dit moment geen lift naar voren. Eventueel ook na te denken of de kelder te gebruiken als stuk garage ook niet interessanter is in het gehele concept, maar zoals al gezegd best even goed het wie en wat bekijken. Ik vind een interne garage nog altijd een super ding. Vooral naar de toekomst met elektrische wagens waar temperatuur een impact heeft op de prestaties van het opladen van de batterij, lijkt mij dat gewoon een slim idee. Al zal het kostprijstechnisch natuurlijk niet in de buurt komen. Maar als je dan toch over dergelijke bedragen spreekt, zou ik het zonde vinden om de mogelijkheid niet te voorzien.

Toevallig vrijdag een keuken gaan bestellen voor mijn ouders. Ondertussen wat rondgelopen om zelf wat inspiratie op te doen. Uiteindelijk op iets gebotst wat wij eigenlijk in één van onze eerste ruwe schetsen getekend hadden. kwam op ongeveer 45k inclusief dus dat viel nog mee qua dure smaak vond ik ... ;-)

Mja, is moeilijk iets over te zeggen. Maar laat ons duidelijk zijn 45- 50k voor een keuken hoort al bij de dure smaak. Een gewone smaak zit rond de 10 - 20k. Een goedkope smaak zit rond de 3 - 8k. Al moet je de bedragen niet als set in stone zien. Mijn keuken vb was 15k, en ik hoorde mijn buren zeggen dat hun keuken 25 - 28k was en kleiner en minder functioneel was als de mijne. Maar dat steek ik dan ook weer op de SOD... aangezien ik keukenfirma's heb tegen elkaar uitgespeeld, en zij dat niet konden want door SOD geen keuze om kortingen te rapen.
Mijn vermelding van 100k was eerder de categorie zot duur. Al begint dat eerder zo rond de 55k - 100k. En hoger noem ik dan belachelijk zot duur ;p.
Maar opnieuw dat zijn arbitraire beschrijvingen. Dus niet te veel belang aan hechten, behalve als ruwe conclusie dat het toch wel eerder aan de hogere kant zit.

Zie opnieuw naar de budgetten die men bij SOD's voorziet, gaande in de richting van 7 - 9.5k of zo, waar de meesten dan iets voor mogen bijleggen. De zaken die voor de meeste klanten oorsprong zijn voor meerwerken zijn :

1) keuken
2) badkamer - ergo sanitair materiaal
3) tegelkeuze, vloerkeuze en plintkeuze
4) elektriciteitsvoorzieningen incl upgrade van 1f -> 3f
5) domotica incl netwerkvoorzieningen (datarack, serverkast, etc...)
6) verlichting
7) aansluitkosten voor de nutsvoorzieningen
8) stabiliteitstechnisch kosten + grondverzet, etc.
9) aangezien oppervlakte vast ligt (maar als je bouwoppervlakte kan aanpassen is dit natuurlijk ook een belangrijke)

Als je vb weet dat voor vloerkeuze bij een SOD budgetten voorzien zijn van 30 - 50€. Dan moet je weten dat je die bedragen al kan delen door 2 want dat stuk wordt door de meeste SOD's (niet alle, maar wel de meesten die ik ken) gebruikt voor de plaatsingskosten te verrekenen. En zit je dus aan materiaalprijzen van 15 - 25€/m2. Je kan voor 25€/m 2 wel iets vinden (al wordt de keuze beperkt wanneer men schrijft plint inbegrepen in deze prijszetting), voor die van 15 is het in de meeste gevallen wel de goedkoopste tegel die je tegenkomt. En bij parket moet je bij die bedragen zelfs niet afkomen... En zoals gezegd, kortingen bedingen op vloeren is daar dan ook een nono, wat in een eigen bouw wel iets makkelijker is of zou kunnen. Maar ook geen certitude als je een specifieke smaak hebt. Maar STEL dat we spreken over de gelijkvloers en verdieping uitrusten met parket of een iets duurdere tegel (100€/m2 geleverd en geplaatst)... dan verhoogt de kost voor vloertegels op het gelijkvloers en uw verdiep de kost van een iets of wat ok versie van een vloertegel de totaalkost voor de vloer al gewoon met 17000k€. En ik herhaal, dan hebben we nog echt geen enorm dure smaak. Ik heb buren gehad die een tegel hebben gestoken van 200€/m2 waarop nog allemaal extra meerkosten voor plaatsing tgv groote/ verband, voorbereiding, etc.. gekozen hebben. Dan schiet die prijs gewoon nog zwaarder de grootte in. Dezelfde buren hadden hun badkamer uitgerust in een soort van product dat gespoten werd, zodanig dat er geen naden waren. Dat spelletje alleen al was voor een badkamer van 10m2, 12500€. En dan spreken we nog niet over materiaalgebruik en dergelijke. Kortom je kan de kostprijs enorm snel omhoog doen schieten afhankelijk van uw wensen, behoefte... daarom dat het ook ooooohhh zo belangrijk is om al die zaken OP voorhand volledig uit te klaren. En liefst gedurende het bouwproces daar ook niet meer van af te wijken.

Iedereen die bouwt met een SOD kan ik enkel aanraden om hun keuzes te maken op voorhand en daar bij te blijven als ze geen slechte ervaring wensen bij hun bouwproces. Anders gaat dat een vat der frustraties zijn. Een ander vat der frustraties dan wanneer je zelf bouwt (niet het eerste koppel dat tijdens hun bouwproces scheiden omdat alles niet vooruit gaat zoals verwacht, budgetten de keuze beperken en men niet akkoord is met elkaar voor de keuzes die er gemaakt worden, etc...)
 
Ik geloof ook niet dat iemand die een huis van 700 vierkante meter wil bouwen een afwerking van 1500 de vierkante meter wil. Dat is eerlijk gezegd ook maar dat. Als ik die man lees schrijven denk ik dat hij eerder een huis van 2500 de vierkante meter minimum voor ogen heeft. Dus reken al maar minstens anderhalf miljoen.
 
Ik geloof ook niet dat iemand die een huis van 700 vierkante meter wil bouwen een afwerking van 1500 de vierkante meter wil. Dat is eerlijk gezegd ook maar dat. Als ik die man lees schrijven denk ik dat hij eerder een huis van 2500 de vierkante meter minimum voor ogen heeft. Dus reken al maar minstens anderhalf miljoen.
Daarom dat ik initieel die prijs van 2250€ ook vermelde ;).

Die 1500€/m2 was eerder omdat je de kelder en zolder niet uitvoert zoals je normaliter de rest van de ruimtes uitvoert. Ook de technieken die je daar voorziet zijn beperkter (geen vloertegels vb in de kelder, enkel gepolierde beton). Ook omdat hij in zijn eigen post had vermeld dat die uitvoering niet op eenzelfde niveau dient te zijn.
Daarnaast spreken we ook over serieuze oppervlakten.

Bij een woning van 700+m2 die voorzien is op 2250€ excl. BTW. Wil eigenlijk zeggen dat je voor de kelder en zolder (helft oppervlakte;)) voorziet aan 1500€/m2. En dan uw gelijkvloers en uw eerste verdieping aan 3000€/m2. Weeral allemaal excl BTW. Inclusief BTW is die 2250€ al 2722.5 wat boven die 2500€/m2 zit ;). In het voorbeeld wil dit zeggen dat je uw kelder uitvoert voor een 266k€ excl BTW. Laat mij duidelijk zijn voor een kelder of voor een rommelzolder dat meer dan een haalbare kaart is.
Wat dan toch nog iets toelaat om wat te spelen met de uitvoeringswerkwijze. Maar natuurlijk ook niet voldoende is als je een dure smaak hebt.
Maar ja, als zijn uitvoering voor die kelder en zolder exact dezelfde is als het gelijkvloers of zijn verdieping dan mag je rekenen met 1500€/m2 of zelfs 2250€/m2 volledig vergeten.

Het was dan ook maar een eerste streefcijfer voor een ruw idee en ik wilde nu ook niet afkomen met de vermelding van 2500 excl. BTW*700+ in basis aangezien dat bij dergelijke oppervlaktes direct een enorm verschil in totaalbedrag geeft, en onfair zou zijn. Exacte ramingen is op basis van expliciete behoefteprogramma's, en zelfs daar is dat allemaal niet evident. Ramingen enkel en alleen op basis van oppervlakte is BS.
 
Alle onze ramen en Linarte afwerking staan toch nog voor het bouwverlof. Toch 1ne aannemer die zijn afspraken wel is na komt.
Hopelijk vlot het na het bouwverlof met de rest ook wat, kunnen we er misschien tegen de zomer nog in. Dan heeft het bouwen maar 3,5 jaar geduurd 🙄
 
Ik hoop dat je inziet dat die garage veel te klein is om op een praktische manier 2 wagens in te stallen? Die ene deur draait net niet tegen een wagen. En de bestuurder van de eerste wagen moet steeds langs de passagier in- en uitstappen.

Ben je ook zeker dat je 17m diep mag bouwen? Ik dacht dat dit meestal beperkt werd tot 15m.

Verdiep is meestal beperkt tot 15m, gelijkvloers niet.

Als je van plan bent om twee wagens te stallen in de garage dan is die inderdaad te klein imo.

De afmetingen van de garage zijn identiek zoals we ze nu hebben. Dat lukt feitelijk perfect. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn maar op zich niet zo moeilijk. (Mercedes C Break en BMW 1)

Meeste bouwgronden hebben inderdaad een restrictie om op het verdiep maar 15meter diep te mogen maar deze mag over de volledige 17m benut worden. Hebben we lang genoeg naar gezocht ...
Als ik grofweg even kijk naar de plannetjes dan zie ik niet echt veel info terug over de welness en dergelijke.

...
Merci voor de uitleg. Dat apprecieer ik enorm!

Ja dat zijn maar schetsen hé en ik ben uiteraard geen architect. ;-) Die wellness, en dergelijk (fitness eventueel ook) zou ik ook voorzien in de kelder inderdaad. Dat moet daar ook nog niet direct staan. Dat is zoals de lift. Ik wil dat wel voorzien zodat er later niet gerenoveerd dient te worden maar dat kan perfect achteraf. De lift als voorbeeld: Dat zal gemakkelijk wel 25 tot 30k kosten maar als we de plaats en schacht er al voor voorzien en dan (we zijn nu 40 en 38 jaar) binnen 20 - 30 jaar, als we dan nog leven, de feitelijke lift laten installeren is dat een kost die dan pas valt. Die had ik wel getekend. Dat is dat "vierkant" op elk verdiep ongeveer iets meer naar links in het midden. Garage in de kelder zou inderdaad ideaal zijn maar daar zijn praktische problemen. Aan de voorkant mogen we geen oprit maken naar een lager niveau (aan de achterkant eventueel wel maar dat doet het zicht van de tuin kapot in mijn ogen). Er zijn dan 2 mogelijkheden maar praktisch moeilijk haalbaar. 1ste is er een soort "belle etage" van maken maar dan moet er over een heel groot oppervlak grond verhoogt worden. 2de is een parkeerlift voor auto's. Maar het budget swingt nu al de pan uit en zo decadent moet het nu ook weer niet worden .... ;-)

Die keuken was nu maar een voorbeeld. Was ook maar ruw een prijs op geplakt door de verkoper omdat het "maar" een inlichting was ... kan evengoed nog meer zijn ook uiteraard maar bon zoals ik zei, er zijn grenzen. Het is niet dat ik een ezelke heb dat geld kakt! ;-)

De werkwijze van SOD ken ik. Degene waarmee wij gebouwd hebben gaf ons ook 100% vrijheid. Eigen architect, alle keuzes die we maar wilden (zelfs als ze die zelf niet aanboden) waren geen probleem. Zoiets zoeken we nu dus opnieuw. Keuken en badkamer zijn ook door iemand anders geplaats net als de vloeren op de kamers boven. Nu zouden we wel overal opnieuw parket voorzien. Niet in de kelder en niet op de zolder natuurlijk.
Ik geloof ook niet dat iemand die een huis van 700 vierkante meter wil bouwen een afwerking van 1500 de vierkante meter wil. Dat is eerlijk gezegd ook maar dat. Als ik die man lees schrijven denk ik dat hij eerder een huis van 2500 de vierkante meter minimum voor ogen heeft. Dus reken al maar minstens anderhalf miljoen.
Zoals ik al zei zijn er ook grenzen. Als het écht té veel wordt gaan we moeten inkrimpen. Het moet wel een beetje binnen de perken blijven ook uiteraard. :) Maar als het kan ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan