De nieuwbouw-topic!

Sinds 1 oktober wonen wij in ons huis (nieuwbouw)
Op de laatste dag van september heb ik mijn adreswijziging doorgegeven aan de gemeente.
In de loop van oktober heb ik het huis aangemeld (aantal kamers, oppervlakte, verwarmde ruimtes en heel de zever)
Wijkagent is vrij snel gepasseerd, maar gaf aan dat de woning nog niet gekend was en we dus in een niet bestaande woning woonden.
Tegen november nog steeds geen aangepast adres en ik informeerde nogmaals bij de gemeente. Die gaf aan dat de woning nog steeds niet gekend was.
Recent eens gekeken op Myminfin en zag dat de woning erbij staat (woning > mijn onroerende gegevens raadplegen). Dat niet geïndexeerd kadastraal inkomen had ik dan weer liever niet gezien :cry2:
Opnieuw contact opgenomen met de gemeente, maar krijg weer:
Tot op heden is uw nieuw adres nog niet bij ons gekend om uw inschrijving te finaliseren.
Wij volgen dit evenwel strikt op en brengen u zo snel mogelijk op de hoogte.
Zorgt u er zeker voor dat het einde der werken geregistreerd is om een zo vlot mogelijke afronding te garanderen.
Wat kan ik nog doen om er voor te zorgen dat mijn adres gewijzigd kan worden?
Ik zou o.a. graag een GFT bak kunnen gaan halen (de energiepremie van de Overheid zou ook tof geweest zijn, al was het maar 2 x €65 aangezien enkel elektriciteit, maar dat zit er dus sowieso niet in) en ja, gewoon officieel in mijn huis wonen :unsure:

Dus, wat kan ik zelf nog ondernemen om dit in orde te krijgen?
 
Nog een bijkomende problematiek voor bouwers/verbouwers vandaag: aannemers die overkop gaan :sop:. Onze keukenbouwer is failliet. Moeten halsoverkop nieuwe keuken zoeken en voorschot kwijt. Gelukkig hebben we onze badkamer uiteindelijk elders besteld, inbouwkasten stonden bij hun eveneens op de planning maar hadden we nog niet besteld.
Was gezond bedrijf dat al 30 jaar actief was, maar in de huidig economische tijden van stijgende energie/materiaalprijzen, stijgende lonen, algemene inflatie, stijgende rentes gecombineerd met contractueel vaste verkoopprijzen, werven die langer lopen omwille van bevoorradingsproblemen en vooral dalende vraag etc kan men snel in liquiditeitsproblemen komen.
Ik zou vandaag bij het aangaan van nieuwe contracten waakzaam zijn en vooral voorschotten proberen te vermijden.

https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/recordaantal-faillissementen-in-de-bouwsector/10438523.html

In het huidig klimaat zou ik niet opnieuw willen beginnen bouwen. Ik ga blij zijn als ons huis binnen paar maand klaar is. Onze algemene aannemer had in het jaar van aankoop een topjaar, ze konden er absoluut niets meer bijnemen, sinds juni dit jaar valt de verkoop terug en zien ze zelf mensen hun geplande bouw uitstellen (waaronder onze buren, ons huis ging gelijk met hun opgetrokken worden maar daar is nog altijd niets bewogen, waardoor het bij ons wel veel sneller vooruitgaat).
We hebben grotendeels dezelfde keuken gevonden bij Dovy, gaan nu maar voor een keten omdat we bij hen geen voorschot moeten betalen. Qua prijs komen we met de batibouwvoorwaarden uit op onze oorspronkelijke keuken, gelukkig is het dan beperkt gebleven tot het voorschot.

Good luck all!
 
Inderdaad, wij bouwen SOD en wij hebben echt geluk dat onze prijs vast geklikt zit. Ook met de materialen hebben we geen problemen gehad. Voor de keuken moesten we gelukkig geen voorschot betalen.
Ook met de lening hebben we chance, want die we nog net afgesloten voordat de rentes omhoog gegaan zijn.

Onze oplevering staat gepland in februari, dus nog even en we kunnen intrekken.

Ik hoorde vorige van een vriend dat die nu 3.08% aangeboden krijgt en daarbij hogere prijzen maakt kopen/bouwen bijna onmogelijk voor jonge mensen.
 
Inderdaad, wij bouwen SOD en wij hebben echt geluk dat onze prijs vast geklikt zit. Ook met de materialen hebben we geen problemen gehad. Voor de keuken moesten we gelukkig geen voorschot betalen.
Ook met de lening hebben we chance, want die we nog net afgesloten voordat de rentes omhoog gegaan zijn.

Onze oplevering staat gepland in februari, dus nog even en we kunnen intrekken.

Ik hoorde vorige van een vriend dat die nu 3.08% aangeboden krijgt en daarbij hogere prijzen maakt kopen/bouwen bijna onmogelijk voor jonge mensen.
Vastgeklikte prijzen. Wow... Ik kreeg niet alleen alle offertes minstens 10% duurder binnen dan de raming (van eind 2020), ik krijg even vlotjes alle meerprijzen integraal doorgerekend.

Momenteel is de schatting dat ik gemakkelijk 100k boven originele raming eindig. Maar de meerprijzen worden de afgelopen (en waarschijnlijk komende) maanden sneller aangekondigd dan wij ze kunnen verdienen.
Content dat ik bij de bank niet geleend heb wat we nodig hadden maar gewoon het max dat we (comfortabel) konden afbetalen (gezien de lage rentevoet van toen).
 
Nog een bijkomende problematiek voor bouwers/verbouwers vandaag: aannemers die overkop gaan :sop:. Onze keukenbouwer is failliet. Moeten halsoverkop nieuwe keuken zoeken en voorschot kwijt. Gelukkig hebben we onze badkamer uiteindelijk elders besteld, inbouwkasten stonden bij hun eveneens op de planning maar hadden we nog niet besteld.
Was gezond bedrijf dat al 30 jaar actief was, maar in de huidig economische tijden van stijgende energie/materiaalprijzen, stijgende lonen, algemene inflatie, stijgende rentes gecombineerd met contractueel vaste verkoopprijzen, werven die langer lopen omwille van bevoorradingsproblemen en vooral dalende vraag etc kan men snel in liquiditeitsproblemen komen.
Ik zou vandaag bij het aangaan van nieuwe contracten waakzaam zijn en vooral voorschotten proberen te vermijden.

https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/recordaantal-faillissementen-in-de-bouwsector/10438523.html

In het huidig klimaat zou ik niet opnieuw willen beginnen bouwen. Ik ga blij zijn als ons huis binnen paar maand klaar is. Onze algemene aannemer had in het jaar van aankoop een topjaar, ze konden er absoluut niets meer bijnemen, sinds juni dit jaar valt de verkoop terug en zien ze zelf mensen hun geplande bouw uitstellen (waaronder onze buren, ons huis ging gelijk met hun opgetrokken worden maar daar is nog altijd niets bewogen, waardoor het bij ons wel veel sneller vooruitgaat).
We hebben grotendeels dezelfde keuken gevonden bij Dovy, gaan nu maar voor een keten omdat we bij hen geen voorschot moeten betalen. Qua prijs komen we met de batibouwvoorwaarden uit op onze oorspronkelijke keuken, gelukkig is het dan beperkt gebleven tot het voorschot.

Good luck all!
Die bedrijven die failliet zijn is veelal met geen of heel weinig werknemers.
Maw van die charlatans die teveel geld hebben uitgegeven
 
Failliet maar wel eerst de "doos" leeghalen en zelf nog in een villa wonen en met een premium wagen rijden. Eigenlijk zou je hun velgen moeten gaan afhalen tot je het voorschot terug hebt...
 
Failliet maar wel eerst de "doos" leeghalen en zelf nog in een villa wonen en met een premium wagen rijden. Eigenlijk zou je hun velgen moeten gaan afhalen tot je het voorschot terug hebt...
Dat is ook wel het concept van een vennootschap...dat je niet met je eigen volle persoonlijke vermogen aansprakelijk bent zodat je niet dakloos wordt als de zaken slecht gaan.
 
Nog een bijkomende problematiek voor bouwers/verbouwers vandaag: aannemers die overkop gaan :sop:. Onze keukenbouwer is failliet.
Alkeba?

Misschien kan je je verlies nog goedmaken door een koopje te doen met de showroomkeukens of -badkamers die ze gaan veilen:

Of met een bedrijfsvoertuig: https://vhauctions.com/nl/list/1308
 
Dat is ook wel het concept van een vennootschap...dat je niet met je eigen volle persoonlijke vermogen aansprakelijk bent zodat je niet dakloos wordt als de zaken slecht gaan.
Nee dan mag eerst de belastingsbetaler er eerst nog wat voor opdraaien :unsure:
 
Alle weer water aant wegpompen uit de kelder van onze bouw. Deze keer door de klungelaars van De Watergroep, de prop zat niet goed dus vollebak grondwater binnen. Stond makkelijk 10cm in de kelder. Leuk leuk
 
Alkeba?

Misschien kan je je verlies nog goedmaken door een koopje te doen met de showroomkeukens of -badkamers die ze gaan veilen:

Of met een bedrijfsvoertuig: https://vhauctions.com/nl/list/1308
Ja ind :), ze verkopen zelf praktisch onze keuken: https://vhauctions.com/nl/lot/lot-details/108838/demo-keuken-voorzien-van-inbouwtoestellen
Wij hadden die uitgewerkt met losstaand eiland, kookplaat in de nis en gezien het losstaand eiland symmetrische verdeling van kolomkasten rond de nis.

Echter zijn onze elektriciteitswerken en watervoorzieningen intussen al uitgevoerd. Die keuken past dus niet. Plus wil mijn vriend er geen eurocent meer aan uitgeven.
 
Nog een bijkomende problematiek voor bouwers/verbouwers vandaag: aannemers die overkop gaan :sop:. Onze keukenbouwer is failliet. Moeten halsoverkop nieuwe keuken zoeken en voorschot kwijt. Gelukkig hebben we onze badkamer uiteindelijk elders besteld, inbouwkasten stonden bij hun eveneens op de planning maar hadden we nog niet besteld.
Was gezond bedrijf dat al 30 jaar actief was, maar in de huidig economische tijden van stijgende energie/materiaalprijzen, stijgende lonen, algemene inflatie, stijgende rentes gecombineerd met contractueel vaste verkoopprijzen, werven die langer lopen omwille van bevoorradingsproblemen en vooral dalende vraag etc kan men snel in liquiditeitsproblemen komen.
Ik zou vandaag bij het aangaan van nieuwe contracten waakzaam zijn en vooral voorschotten proberen te vermijden.

https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/recordaantal-faillissementen-in-de-bouwsector/10438523.html

In het huidig klimaat zou ik niet opnieuw willen beginnen bouwen. Ik ga blij zijn als ons huis binnen paar maand klaar is. Onze algemene aannemer had in het jaar van aankoop een topjaar, ze konden er absoluut niets meer bijnemen, sinds juni dit jaar valt de verkoop terug en zien ze zelf mensen hun geplande bouw uitstellen (waaronder onze buren, ons huis ging gelijk met hun opgetrokken worden maar daar is nog altijd niets bewogen, waardoor het bij ons wel veel sneller vooruitgaat).
We hebben grotendeels dezelfde keuken gevonden bij Dovy, gaan nu maar voor een keten omdat we bij hen geen voorschot moeten betalen. Qua prijs komen we met de batibouwvoorwaarden uit op onze oorspronkelijke keuken, gelukkig is het dan beperkt gebleven tot het voorschot.

Good luck all!
Dit is echt het laatste dat je wilt meemaken..
Hopelijk viel het voorschot nog mee en kan de nieuwe keuken snel geleverd worden. :hug:
 
Merci voor de uitleg. Dat apprecieer ik enorm!

Ja dat zijn maar schetsen hé en ik ben uiteraard geen architect. ;-) Die wellness, en dergelijk (fitness eventueel ook) zou ik ook voorzien in de kelder inderdaad. Dat moet daar ook nog niet direct staan. Dat is zoals de lift. Ik wil dat wel voorzien zodat er later niet gerenoveerd dient te worden maar dat kan perfect achteraf. De lift als voorbeeld: Dat zal gemakkelijk wel 25 tot 30k kosten maar als we de plaats en schacht er al voor voorzien en dan (we zijn nu 40 en 38 jaar) binnen 20 - 30 jaar, als we dan nog leven, de feitelijke lift laten installeren is dat een kost die dan pas valt. Die had ik wel getekend. Dat is dat "vierkant" op elk verdiep ongeveer iets meer naar links in het midden. Garage in de kelder zou inderdaad ideaal zijn maar daar zijn praktische problemen. Aan de voorkant mogen we geen oprit maken naar een lager niveau (aan de achterkant eventueel wel maar dat doet het zicht van de tuin kapot in mijn ogen). Er zijn dan 2 mogelijkheden maar praktisch moeilijk haalbaar. 1ste is er een soort "belle etage" van maken maar dan moet er over een heel groot oppervlak grond verhoogt worden. 2de is een parkeerlift voor auto's. Maar het budget swingt nu al de pan uit en zo decadent moet het nu ook weer niet worden .... ;-)

Die keuken was nu maar een voorbeeld. Was ook maar ruw een prijs op geplakt door de verkoper omdat het "maar" een inlichting was ... kan evengoed nog meer zijn ook uiteraard maar bon zoals ik zei, er zijn grenzen. Het is niet dat ik een ezelke heb dat geld kakt! ;-)

De werkwijze van SOD ken ik. Degene waarmee wij gebouwd hebben gaf ons ook 100% vrijheid. Eigen architect, alle keuzes die we maar wilden (zelfs als ze die zelf niet aanboden) waren geen probleem. Zoiets zoeken we nu dus opnieuw. Keuken en badkamer zijn ook door iemand anders geplaats net als de vloeren op de kamers boven. Nu zouden we wel overal opnieuw parket voorzien. Niet in de kelder en niet op de zolder natuurlijk.

Zoals ik al zei zijn er ook grenzen. Als het écht té veel wordt gaan we moeten inkrimpen. Het moet wel een beetje binnen de perken blijven ook uiteraard. :) Maar als het kan ...
Sorry dat ik een oude post terug tot leven kick.

Maar als ik u schetsen bekijk, zie ik meer verloren ruimte.
Haal de garage eruit en plaats een car-port buiten die uitgeeft op een deur, zodat je overdekt binnen kunt. Bespaard u kosten.

Waarom slaap je niet beneden? In onze nieuwbouw woning slapen wij beneden apart met badkamer & dressing. Op oude dag moeten wij niet meer boven zijn. Kinderkamers zijn daar alsook mijn polyvalente ruimte. Geen lift nodig en geen onderhoud & gemakkelijk. Zelfs nu als je bvb. u been breekt.

Een zolder zal moeilijk worden voor het S-peil. Ideale bouwvorm is een cirkel (wat technische niet mogelijk is) i.v.m. warmte verliezen, dus daarmee dat een rechthoek met platte daken wordt gedaan.
 
Dit is echt het laatste dat je wilt meemaken..
Hopelijk viel het voorschot nog mee en kan de nieuwe keuken snel geleverd worden. :hug:
Hier ook keukenwinkel die failliet is gegaan. Voorschot was waarschijnlijk kwijt. Winkel werd na enkele maanden stilte overgenomen en de orders werden alsnog afgewerkt. Alles dus goedgekomen. En eigenlijk goed, want de initiële keuken zou nooit gepast hebben (schuiven die niet zouden kunnen opengaan, kasten zouden te hoog tegen plafond gekomen zijn. Opmeter had ook grote fouten gemaakt, afmetingen waren volledig fout, keuken zou nooit gepast hebben). Dat werd dus gecorrigeerd door de nieuwe uitbaters. Oef!
Keuken wordt deze week geplaatst (ze zijn er nu mee bezig 🥳).
Was voorzien voor juni 2022, maar toch blij dat die er uiteindelijk komt.

Ook bedrijf voor de ramen, de screens en de buitenbekleding is failliet gegaan. Voor deze order was ik klant bij mijn bouwcoördinator (bedrijf van de ramen deed enkel B2B). Hij heeft na faillissement dan een ander bedrijf het resterende werk laten doen. Was gelukkig niet zo veel meer. Dus dat komt goed. Hij had zelf ook gelukkig nog niet alles betaald, enkel wat gedaan was. Maar blijft vervelend uiteraard.
 
Een zolder zal moeilijk worden voor het S-peil. Ideale bouwvorm is een cirkel (wat technische niet mogelijk is) i.v.m. warmte verliezen, dus daarmee dat een rechthoek met platte daken wordt gedaan.

Het klopt dat een bol de ideale vorm is naar S-peil toe, maar hetgeen dit het meeste benaderd is een vierkante blok met een hellend dak erop. Plat dak is qua S-peil minder goed.
 
Misschien iets minder goed kwa S-peil, maar wel veel goedkope ruimte er bij als je 2 bouwlagen neemt en daar op een zadeldak.
Of scheelt dat echt zoveel punten?
 
Laatst bewerkt:
Als ge een goed S-peil wil dan gebruikt ge ofwel veel minder ramen ofwel gewoon ne kelder. De keldermuren tellen ook mee voor de schil en hebben uiteraard geen ramen. Dit brengt u S-peil extreem omlaag.
 
Als ge een goed S-peil wil dan gebruikt ge ofwel veel minder ramen ofwel gewoon ne kelder. De keldermuren tellen ook mee voor de schil en hebben uiteraard geen ramen. Dit brengt u S-peil extreem omlaag.
Die kelder dat geldt enkel wanneer die effectief in de EPB schil zit hé, en dan moet die ook geïsoleerd zijn. Dat wordt dan wel vrij duur enkel om een goed S-peil te halen natuurlijk. Een gewone niet geïsoleerde kelder wordt normaal niet meegenomen in de EPB berekening en kan zelfs minder goed zijn voor het S-peil.

Wat die ramen betreft dat klopt, veel en grote raampartijen zijn nefast voor het S-peil.
 
Terug
Bovenaan