De nieuwbouw-topic!

Bedankt voor je toelichting. Heb je een idee van het verbruik nu de verwarming draait?
Ik vind dat moeilijk al in te schatten, aangezien de boven nog wat kouder is, en we de beneden niet te veel opwarmen omdat we dat niet nodig vinden.
Op 18 graden ingesteld is het als de verwarming draait eigenlijk goed qua temperatuur beneden. Niet super warm maar als de thermostaat 19 aangeeft voelt het "normaal" als je een trui aan hebt. Luchtvochtigheid is laag genoeg om dat zo te maken natuurlijk.

Vanmorgen eens het klokprogramma getest (opwarmen van 5 tot 8 's morgens, en dat was volgens de ketel 25 kWh als ik het goed heb. Dat was om waarschijnlijk van 18 naar 19 ofzo op te warmen over die uren (heb geen temperatuurshistoriek dus kan dat niet deftig opvolgen). Nu is het hier nog 18,5 graden, wat dus echt nog ok is met een trui om kantoorthuiswerk te doen m.i. De deur gaat hier ook te veel open om hondjes buiten te laten etc, dus op dat vlak is het hier zeker niet ideaal. Daarnaast hebben we eigenlijk niets van gordijnen dus langs de ramen kan alles direct naar binnen/buiten sijpelen. Geeft wel veel licht overdag 😅, wat ook veel waard is vind ik persoonlijk.
 
@rubenvb : Bedankt voor de erg uitgebreide post! Hoe ga je de boven dan verwarmen? Wordt dit niet afgestraft als je het op een niet propere manier doet ;-) ?
Dat deed er bij ons alleszins niet toe voor de aangifte. Veel van de airco/niet verwarmde ruimte dingen zijn volgens mij allemaal oa in de oververhittingsfactor gepropt, en worden zo op een andere manier meegenomen. Zolang het afgiftevermogen groter is dan het warmteverliesvermogen lijkt me er ook niets tegen in te brengen toch?

Boven hebben we voorlopig ook geen verwarming. Is wat kouder, maar we slapen graag in lagere temperaturen en zijn daar voor de rest ook niet veel voorlopig. De materialen die we gebruikt hebben helpen ook (clickvinyl en mortex in de badkamer voelen eigenlijk relatief warm aan).
Misschien zijn we ook gewoon "verwend" door het vorige, tochtige, koude (of juist bradend warme), slecht verluchtte huis... En bijgevolg dus
 
Nu hier over EPB en dergelijk gepraat wordt, effe hier op inpikken met een vraagje.
Ik heb gisteren een brief gekregen van de overheid om de ingebruikname van een nieuwbouw te melden. Hierop moet ik van alles invullen en 1 van de vragen is of het om een passief woning gaat. Online vind ik hier niet echt een grens of duidelijke definitie voor, maar volgens onze EPB voorstudie zouden we op een negatief E-peil van -6 komen. Heb ik dan een passief woning ja of nee?
 
Nu hier over EPB en dergelijk gepraat wordt, effe hier op inpikken met een vraagje.
Ik heb gisteren een brief gekregen van de overheid om de ingebruikname van een nieuwbouw te melden. Hierop moet ik van alles invullen en 1 van de vragen is of het om een passief woning gaat. Online vind ik hier niet echt een grens of duidelijke definitie voor, maar volgens onze EPB voorstudie zouden we op een negatief E-peil van -6 komen. Heb ik dan een passief woning ja of nee?
Hier staat wat uitleg over wat de overheid beschouwt als passiefwoning:
Basically een 15 kWh/m2/jaar voor verwarming/koeling en een luchtdichtheid van 0,6 (als ik me niet vergis is dit wel hetzelfde getal als in je EPB aangifte uit de blowerdoor test komt).
Let wel dat het passiefhuisplatform een andere berekeningsmethode hanteert (en ik dacht ook een andere maat voor de lichtdichtheid) en om daarvoor kwalificeren je doorgaans aan strengere eisen zal moeten voldoen (of dat haal ik toch uit wat ik erover lees... De software ervoor is niet gratis dus ik kan er niet mee spelen).

Dat formulier is voor het berekenen van het KI. De optie passiefwoning zal misschien invloed hebben op het vinkje dat je bij "verwarming aanwezig" zet, want dat bepaald het comfortniveau van je woning, wat weer invloed heeft op de hoogte van je KI.
Het KI heeft voor zover ik weet niets te maken met de inhoud van je EPB aangifte. Ons KI werd bepaald zonder definitieve EPB aangifte.
 
Hier hebben we deze week ook het verslag gekregen van onze SOD (halfopen bebouwing) : E-peil 9, EPC 17 kWh. Alleszins zeer tevreden hier gezien de doelstelling E-peil <30 (BEN) was. Met een luchtdichtheid van 0,89 m3/(h m2) komen we zelfs in de buurt van een passiefwoning.
 
Vandaag de keldertrap afgekregen - toch 2 dagen aan bezig geweest met mijn vader, maar weer veel bijgeleerd :).
Oud staal van de schoonvader nog tweede leven gegeven als wapening voor de trap. Veels te dik eigenlijk voor wat het moet zijn, maar het doet dienst :).
Er toch van geschrokken hoeveel beton erin kroop - 13 betonmolens afgedraaid.

Wat sfeerbeelden:
 
Nee, dat hebben ze niet gezegd... heb wel een plan gekregen van de vloerverwarming maar daar klopt vanalles niet op (collector staat op de verkeerde plaats enz).
En weet ook niet hoe ik het precies moet afregelen, er is een knop om open te draaien en een flowmeter.

Op de benedenverdieping staat de flowmeter vanonder en de knoppen vanboven... maakt dat een verschil?
Heb maar eens contact opgenomen met de installateur. Ze hebben gezegd dat we aan de flowmeter kunnen draaien om het aan te passen; oranje dopje er af halen, onderste zwarte ring los draaien en dan regelen door de bovenste zwarte ring naar links/rechts te draaien. Maar die zit muurvast. Als ik op het internet naar filmpjes kijk kunnen ze daar precies gewoon losjes aan draaien maar dat is bij ons dus niet. De installateur stuurt ons gewoon een handleiding door en zegt dat we het maar met een waterpomptang moeten proberen (wat wij dus niet in huis hebben). Is dat normaal of heeft er iemand een gouden tip?
We hadden ook een probleem met onze binnendeuren dat we de afdekplaatjes aan de klink er niet af kregen zonder heel de klink van de deur te trekken, zat ook gewoon muurvast. Is de schrijnwerker uiteindelijk gekomen, en zei die doodleuk dat het niet zo'n goede deuren zijn tegenwoordig en dat de afdekplaatjes inderdaad amper te verwijderen zijn, hij kreeg ze er wel af met veel moeite... Dus onze binnendeuren zijn allemaal geverfd met de afdekplaatjes er nog op, ziet er niet uit maar ja.
 
Hier hebben we deze week ook het verslag gekregen van onze SOD (halfopen bebouwing) : E-peil 9, EPC 17 kWh. Alleszins zeer tevreden hier gezien de doelstelling E-peil <30 (BEN) was. Met een luchtdichtheid van 0,89 m3/(h m2) komen we zelfs in de buurt van een passiefwoning.
Welke SOD?
 
Hier is het al een aantal weken goed nieuws. :D

De chapers lieten weten dat ze al vroeger konden starten. Kort daarna liet de bezetters weten dat ze vroeger konden starten. De bouw voor mij was niet op tijd klaar, dus ben ik voorgestoken. Nu gaan ze al klaar zijn tegen de tijd dat ze normaal gezien zouden starten.
Heb dan wel eventjes doorgewerkt om alles af te werken.

Ondertussen belde de verwarming installateur ook dat hij vroeger de warmtepomp kan komen plaatsen. Dan kan het droogprogramma al lopen voor de vloerder.

Hiervoor moest ik nog een funderingske gieten. Had thuis al een frame gemaakt en ging deze gisteren plaatsen. Daarna was het de bedoeling om betonmolen en gerief te halen om wat beton af te draaien.
Maar nu zag ik dat de buren net hun beton aan het storten waren met een pompwagen. Dus even gevraagd of ze een stuk betonnet konden missen en snel ook even mijn “plaatje” kunnen mee gieten.
Dat viel dan ook weer goed mee. :D

Dan ben ik maar gestart om al de kabels aan te sluiten op klemmen in de elektriciteit kast.

Straks komen ze de keuken opmeten en vrijdag de puntjes op de i zetten van de keuken. Dan zit dat er ook weeral op
 
Hier is het al een aantal weken goed nieuws. :D

De chapers lieten weten dat ze al vroeger konden starten. Kort daarna liet de bezetters weten dat ze vroeger konden starten. De bouw voor mij was niet op tijd klaar, dus ben ik voorgestoken. Nu gaan ze al klaar zijn tegen de tijd dat ze normaal gezien zouden starten.
Heb dan wel eventjes doorgewerkt om alles af te werken.

Ondertussen belde de verwarming installateur ook dat hij vroeger de warmtepomp kan komen plaatsen. Dan kan het droogprogramma al lopen voor de vloerder.

Hiervoor moest ik nog een funderingske gieten. Had thuis al een frame gemaakt en ging deze gisteren plaatsen. Daarna was het de bedoeling om betonmolen en gerief te halen om wat beton af te draaien.
Maar nu zag ik dat de buren net hun beton aan het storten waren met een pompwagen. Dus even gevraagd of ze een stuk betonnet konden missen en snel ook even mijn “plaatje” kunnen mee gieten.
Dat viel dan ook weer goed mee. :D

Dan ben ik maar gestart om al de kabels aan te sluiten op klemmen in de elektriciteit kast.

Straks komen ze de keuken opmeten en vrijdag de puntjes op de i zetten van de keuken. Dan zit dat er ook weeral op
Top, zo een goednieuws show hoor je zelden in de bouw :p
 
Hier is het al een aantal weken goed nieuws. :D

De chapers lieten weten dat ze al vroeger konden starten. Kort daarna liet de bezetters weten dat ze vroeger konden starten. De bouw voor mij was niet op tijd klaar, dus ben ik voorgestoken. Nu gaan ze al klaar zijn tegen de tijd dat ze normaal gezien zouden starten.
Heb dan wel eventjes doorgewerkt om alles af te werken.

Ondertussen belde de verwarming installateur ook dat hij vroeger de warmtepomp kan komen plaatsen. Dan kan het droogprogramma al lopen voor de vloerder.

Hiervoor moest ik nog een funderingske gieten. Had thuis al een frame gemaakt en ging deze gisteren plaatsen. Daarna was het de bedoeling om betonmolen en gerief te halen om wat beton af te draaien.
Maar nu zag ik dat de buren net hun beton aan het storten waren met een pompwagen. Dus even gevraagd of ze een stuk betonnet konden missen en snel ook even mijn “plaatje” kunnen mee gieten.
Dat viel dan ook weer goed mee. :D

Dan ben ik maar gestart om al de kabels aan te sluiten op klemmen in de elektriciteit kast.

Straks komen ze de keuken opmeten en vrijdag de puntjes op de i zetten van de keuken. Dan zit dat er ook weeral op
Jaloers :D

Hier dacht ik in de laatste rechte lijn te zitten, maar het mag niet zijn. Een van de vloerders is weer ziek gevallen en de anderen waren al bezig aan een badkamer ergens anders, dus die moet daar eerst verder afgewerkt worden. Plaatsen van al het schrijnwerk verplaatst waarschijnlijk ook naar volgend jaar. Maar, ergst van al is dat we met een vochtprobleem zitten :angry: Onderkant van het raam voelt nat aan. Hopelijk kunnen die van de ramen het snel en makkelijk oplossen en moet niet gans het kader eruit. Normaal moest er ook een zinkput gestoken zijn van 3.5k L (zo aangevraagd en staat zo op vergunning), op factuur staat 3k L... Voorlopig geen idee of het fout op factuur is of niet, antwoorden op mails doen die natuurlijk niet.

 
Ik weet niet goed waar ik moet vragen, maar ik vermoed dat iemand hier wel een antwoord op weet. Wij zijn pas verhuisd, en iets verderop staat een grote villa in aanbouw die achtergelaten is. Als in: blijkbaar liggen de werken daar al meer dan 8 jaar stil. Heb je als buurtbewoner opties om daar een klacht over neer te leggen? Niet alleen ziet het niet uit omdat het in verval is, ik vind het ook gewoon enorme zonde van de verloren woonruimte (of een andere bestemming).
 
Waar mensen tegenwoordig toch allemaal last van hebben.
Ik vind persoonlijk dat leegstand enorm storend is, al is het maar omdat er genoeg mensen zijn die moeilijk aan een huis geraken of zelfs op straat leven.
Ik weet niet goed waar ik moet vragen, maar ik vermoed dat iemand hier wel een antwoord op weet. Wij zijn pas verhuisd, en iets verderop staat een grote villa in aanbouw die achtergelaten is. Als in: blijkbaar liggen de werken daar al meer dan 8 jaar stil. Heb je als buurtbewoner opties om daar een klacht over neer te leggen? Niet alleen ziet het niet uit omdat het in verval is, ik vind het ook gewoon enorme zonde van de verloren woonruimte (of een andere bestemming).
Normaal moet een bouw binnen een periode van 5 jaar afgerond zijn.
Ik zou eens informeren bij de dienst stedenbouw van je gemeente wat er juist aan de hand is.
Voor hetzelfde geld is dat een persoon of familie die door een gigantisch moeilijke periode gaat wegens een of andere zotte reden.

In extremis zal je zelf klacht moeten indienen (in tegenstelling tot de gemeente, die in dit geval misschien al een procedure heeft lopen), met alle gevolgen van dien (gerechtskosten, advocatenkosten, evt burenruzies naar gelang de situatie, etc.).
 
Ervan uitgaande dat ze gepleisterd hebben na de chape, is enkel vloeren nog een horde waar je over moet alvorens de badkamer/keuken deftig geïnstalleerd kunnen worden. Ze kunnen veel zaken (zoals de keuken en binnendeuren) wel al opmeten na het pleisteren zodat die geproduceerd kunnen worden. Alvorens het vloeren kan starten moet de vloerverwarming best ook nog opgestart worden om de chape eens te laten uitzetten.

In dit seizoen is verse pleister wel een lastige, want de luchtvochtigheid zal zeer hoog zijn en met natuurlijke ventilatie (ramen open) gaat het niet lukken. Bij ons draait de bouwdroger nu al enkele weken en die zuipt elke dag 60kWh.
 
Terug
Bovenaan