De nieuwbouw-topic!

Bovenop het raamprofiel inderdaad. Hij is normaal nog te benaderen langs de buitenkant, dus niets van afbraakwerken nodig. ZipX Zero van Wilms als ik het mij goed herinner.
In ieder geval was het de voorkeur van de architect om het op deze manier te doen.

Hier zie je hoe het gedaan is (ander raam, maar je snapt het wel): En daar dan nog wat extra isolatie in en afkasting om dicht te maken.
Ha het zijn toch andere screens dan ik dacht. :)

Zijn zowat dezelfde als de onze, maar iets anders geplaatst (is een esthetische keuze).
Wij hebben van het merk harol sc1000-ZIP.
 
Vandaag komen ze bij ons de isolatiechape plaatsen en dan mogen we er 5 dagen niet op. Ik ben benieuwd naar het uitzicht vanavond 🙂
Ze zijn dus niet geweest.. hun eerste werf was meer werk dan gedacht en ze gingen tegen 19u komen. Dat is daar dus pikdonker "maar ze hebben lichten hoor"
Kgeb gezegd dat ze het morgenvroeg maar moesten doen want dat de buren het wss niet zouden appreciëren dat daar tot 23u bedrijvigheid is.. dus ze komen morgen pas
 
Ik wou aan de straatzijde 'zwart glas' steken met het idee om beperkte inkijk te hebben maar wel licht binnen te trekken.
Krijg nu offerte en google het glas dat ze hebben aangeboden (Black Pearl van AGC) en die lichttoetreding is echt belachelijk laag (6-7%).. Kan evengoed geen ramen steken.

Mensen hier ervaring met ramen die de inkijk toch beperken maar nog licht binnen laten? Eerste google levert mij op dat ik richting zonwerende beglazing moet kijken, maar daar heb je dan weer in de avond en nachtsituatie: Vrijwel geheel transparant en er kan onbelemmerd van buiten naar binnen worden gekeken.

Melkglas vind ik geen mooie oplossing. Zoek dan eerder spiegeleffect/...


e; door zoekfunctie hier nog op beland;
Hi-Finity reeks is enkel een type schuifraam. Er bestaan geen Hi-Finity raamprofielen.

In de praktijk zijn de vaste ramen dan Masterline (deze kun je zo minimalistisch maken zoals je zelf wilt, met u afwerking) en met de Hi-Finity reeks kun je dat minimalistische doortrekken in u schuifraam.

Omdat onze schuifraam haaks staat op de vaste ramen, valt dat niet zo op. Daarmee dat we niet gekozen hebben voor Hi-Finity. Moest deze in het verlengde van de vaste ramen staan of meer in het zicht vanuit de living dan zouden we dat eventueel overwegen. Nu hebben we die masterpatio mono rail, waardoor de hoek minimalistisch is afgewerkt en als optie dat de middenstijl 5cm breed is. Bij elke plaatser waar we zijn geweest raadde dit ook aan ipv de Hi-Finity.

Dit is een voorbeeld. Wat je hier ziet is de Masterline 8. Omdat we dan kiezen voor mono rail, wordt de hoek ook zo afgewerkt. Bij ons heb je dan links in het verlengde van dat stukje raam de schuifraam doorlopen en daar komt haaks weer zo'n raam op.
reynaers-aluminiumramen-deuren-masterline_5.jpg

Paar ramen uit de offerte, Masterline 8HI met coatex structuurlak (prijzen excl BTW. incl plaatsing)
-vast raam 4400 x 2650 = €1484 (zoiets als de afbeelding hierboven)
-Vast raam 800 x 2450 = €537
-1 deel vast / 1deel draaikip 1800 x 2100= €1475 (incl aluminium dorpel en krukken "touch")
-draaikip 1100 x 2100 =€1210 (incl aluminium dorpel en krukken "touch")
-Masterpatio monorail 3000 x 2650 = €3773 (met de smalle middenstijl en hier ook de "touch" als hendel)

Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met Alinel en hun hebben me dan in contact gebracht bij de dichtstbijzijnde plaatser. Zelf vond ik die niet zo gemakkelijk. Dichtstbijzijnde is toch ook nog 45 minuten rijden van bij mij.
Ik had hier in de streek al een paar gevonden maar die deden allemaal Renson bekleding, maar die liggen een stuk hoger dan die van Alinel.
Heb ook een offerte aanvraag lopen voor bekleding van reynears (is nog maar iets vrij nieuw. Ik zal ook bij hem de eerste zijn waar hij die zou plaatsen), maar ik schat dat die in dezelfde lijn gaat liggen als Renson. Omdat het ook iets vrij recent is kun je dat ook niet int echt zien, buiten wat staaltjes. Terwijl van Renson en Alinel heb je showrooms en kun je adressen vragen. Je hebt hier in de streek dan ook nog wel wat plaatsers die met Mato werken, dus daar kan ik ook nog polsen.

Zelf vind ik dat geld verspilling dat ik eerst iets anders zou plaatsen, om dan een paar jaar later dat weg te doen en dan aluminium bekleding te plaatsen. Dus dat zou ik nooit doen. Zeker nu de rente laag staat zou ik liever op het einde dan nog extra voor lenen. (Soit is nu niet nodig in mijn geval, het past allemaal nog in mijn budgetten)
Als je uiteraard echt geen geld hebt, zal je geen keus hebben.

Dat zijn echt wel scherpe prijzen voor die ramen?? Schuifraam aan 475 eur/m2 dat kan toch bijna niet?
Ik heb een offerte voor Masterpatio monorail (4200*3000) aan 11398 euro :eek: Da's dubbel zo duur..?
 
Laatst bewerkt:
-vast raam 4400 x 2650 = €1484 (zoiets als de afbeelding hierboven)
Krijg jij hier gewoon garantie op dit raam?
Moet onze q
Afmeting is te goei nakijken, maar op ons groot raam wouden ze geen garantie geven vanaf het uit de fabriek kwam door de grootte... dacht iets van een 5m op 2,75. En dus zal dit in 2 stukken zijn met een latje tussen.😪
 
Dat zijn echt wel scherpe prijzen voor die ramen?? Schuifraam aan 475 eur/m2 dat kan toch bijna niet?
Ik heb een offerte voor Masterpatio monorail (4200*3000) aan 11398 euro :eek: Da's dubbel zo duur..?

De prijzen dat ik heb gepost zijn excl glas. Toen ik de post typte zou ik waarschijnlijk er te snel zijn over gegaan.

Offerte is opgesteld met de prijzen per raam/deur/... incl plaatsing. Maar het glaswerk is een aparte post op de offerte. Dit is 1 prijs.

Masterpatio monorail 3.000x2.650 = €3.773 excl btw
schuifraam.jpg

Het glaswerk is in totaal €12.065 excl btw. Dit is dan voor het glas (3 dubbel) + plaatsing.
Dit is dan voor 72,5m² aan ramen. Dus €166/m².
Maar in deze prijs zit dan het kraanwerk gemengd met de ramen zonder kraanwerk. Ramen dat is voorzien met veiligheidsglas en zonder. Dus moeilijk te zeggen hoeveel het exact is voor het schuifraam.
glas.jpg

Van de 4 firma's waar we prijzen hebben gehoord was hij niet de goedkoopste. Bij de goedkoopste had ik niet zo een goed gevoel.
Bij deze firma had ik wel een beter gevoel. Mijn architect + ruwbouwaannemer kende hem en waren daar wel content van.
 
Laatst bewerkt:
Krijg jij hier gewoon garantie op dit raam?
Moet onze q
Afmeting is te goei nakijken, maar op ons groot raam wouden ze geen garantie geven vanaf het uit de fabriek kwam door de grootte... dacht iets van een 5m op 2,75. En dus zal dit in 2 stukken zijn met een latje tussen.😪
Ik ben bij 4 ramen plaatser geweest en niemand deed daar moeilijk over. Het kwam enkel aan bod om eventueel de prijs te drukken om dat op te splitsen.
Als ik in de brochures kijk van bv Reynears zie ik die afmetingen wel meer en nog groter. Evenals op de sites van de plaatsers en glasleveranciers meer als genoeg voorbeelden van ramen die groter zijn. Kan me dan moeilijk inbeelden dat ze daar allemaal geen garantie op geven, maar het vervolgens wel plaatsen.

Toen de firma kwam van het glas heb ik daar ook nog eventjes mee gepraat en deed daar niet moeilijk over. Hun hebben nog grotere ramen als deze geplaatst. Dat is een firma dat al jaren bestaat en enkel maar glas op maat maakt en plaatst.

Bij hoeveel firma's ben je geweest en wat zei de rest?

glas-plaatsing.jpg

Op de site van de glas plaatser. Lijkt me 2,5m x 6m?
17-2035-0614.jpg
 
Laatst bewerkt:
Amai da zal een duur raamke zijn oO Meestal alz ze zo een grote ramen plaatsen doen ze dit enkel als gewapend glas omdat het zichzelf anders moeilijk kan dragen.
 
Ik wou aan de straatzijde 'zwart glas' steken met het idee om beperkte inkijk te hebben maar wel licht binnen te trekken.
Krijg nu offerte en google het glas dat ze hebben aangeboden (Black Pearl van AGC) en die lichttoetreding is echt belachelijk laag (6-7%).. Kan evengoed geen ramen steken.

Mensen hier ervaring met ramen die de inkijk toch beperken maar nog licht binnen laten? Eerste google levert mij op dat ik richting zonwerende beglazing moet kijken, maar daar heb je dan weer in de avond en nachtsituatie: Vrijwel geheel transparant en er kan onbelemmerd van buiten naar binnen worden gekeken.

Melkglas vind ik geen mooie oplossing. Zoek dan eerder spiegeleffect/...


e; door zoekfunctie hier nog op beland;


Dat zijn echt wel scherpe prijzen voor die ramen?? Schuifraam aan 475 eur/m2 dat kan toch bijna niet?
Ik heb een offerte voor Masterpatio monorail (4200*3000) aan 11398 euro :eek: Da's dubbel zo duur..?
Je zoekt iets dat niet bestaat vrees ik… Als er licht door komt, kan je er ook doorkijken. Enige oplossing is melk glas.

Of je steekt hoge ramen die lang en smal zijn. Bij ons zit dat zo en wij trekken veel licht binnen, maar geen inkijk.
 
We hebben in onze woning vloerverwarming boven en beneden. Ik heb gemerkt dat de badkamer boven de koudste ruimte blijft, en daar staat de thermostaat boven, dus de vloerverwarming blijft maar warmen en de slaapkamers warmen hierdoor te veel op. En als ik het op de kamers af zet wordt het daar te koud; wij slapen graag vrij warm en hebben ook bureaus boven. De vloer in de badkamer is wel erg warm, warmer dan de andere kamers, maar het blijft er koud. Vb 19 graden in de badkamer, 20-21 in de slaapkamers. Ik merk dat als ik de deur in de badkamer dicht doe, het er wel warmer wordt. Precies dat de luchtstroom van de gang naar de afzuig van de ventilatie (D) het daar kouder maakt. Is dat normaal?
Ze hebben ook in alle ruimtes van die irritant tikkende aan/uit kamerthermostaten gezet, die de hele tijd op en af tikken (binnen de 10 min als de temperatuur zo ongeveer bereikt is) en dus eigenlijk onbruikbaar zijn. Wij worden daar wakker van. En de bouwfirma heeft ons niks van uitleg gegeven hoe we de vloerverwarming via de collectors kunnen bijregelen. :cautious:
 
We hebben in onze woning vloerverwarming boven en beneden. Ik heb gemerkt dat de badkamer boven de koudste ruimte blijft, en daar staat de thermostaat boven, dus de vloerverwarming blijft maar warmen en de slaapkamers warmen hierdoor te veel op. En als ik het op de kamers af zet wordt het daar te koud; wij slapen graag vrij warm en hebben ook bureaus boven. De vloer in de badkamer is wel erg warm, warmer dan de andere kamers, maar het blijft er koud. Vb 19 graden in de badkamer, 20-21 in de slaapkamers. Ik merk dat als ik de deur in de badkamer dicht doe, het er wel warmer wordt. Precies dat de luchtstroom van de gang naar de afzuig van de ventilatie (D) het daar kouder maakt. Is dat normaal?
Ze hebben ook in alle ruimtes van die irritant tikkende aan/uit kamerthermostaten gezet, die de hele tijd op en af tikken (binnen de 10 min als de temperatuur zo ongeveer bereikt is) en dus eigenlijk onbruikbaar zijn. Wij worden daar wakker van. En de bouwfirma heeft ons niks van uitleg gegeven hoe we de vloerverwarming via de collectors kunnen bijregelen. :cautious:
Zoals Jasper zegt. De badkamer vloerverwarming, op de collector, zwaarder opendraaien zodanig dat door die leidingen een hoger debiet stroomt. Terwijl je die anderen desnoods wat dicht nijpt.
 
En weet je welke kring door de badkamer loopt? Want het zal makkelijkste zijn om je kringen af te regelen.
Nee, dat hebben ze niet gezegd... heb wel een plan gekregen van de vloerverwarming maar daar klopt vanalles niet op (collector staat op de verkeerde plaats enz).
En weet ook niet hoe ik het precies moet afregelen, er is een knop om open te draaien en een flowmeter.

8DDPaOb.jpeg


Op de benedenverdieping staat de flowmeter vanonder en de knoppen vanboven... maakt dat een verschil?
 
Laatst bewerkt:
EPC is ingediend. E19 (EPC 34) en S29, bouwaanvraag 2020. We voldoen dus aan de regels van 2023 zonder issue. Een passiefhuis bouwen was nooit de bedoeling (uit vrees voor ondermaatse ontwerp/uitvoering met mislukking tot gevolg) dus we hebben eigenlijk exact wat we wilden.

Enorm slechte geometrie energetisch gezien (vormfactor 0.62 met bouwvolume 840 m3, bruto oppervlak 265m2), en heel veel (driedubbel) glas (70m2 van de 692 m2 verliesoppervlakte), het meeste op het westen/noorden. Screens enkel op het zuiden (meer ZZW eigenlijk) op de tweede verdieping. Luchtdichtheid is 1.58 m3/h.m2. Verwarming met VVW (voorzien op 35 graden aanvoertemperatuur) enkel op gelijkvloers met een 15kW gasketel en apart boilervat van ergens een 200 liter ofzo. Systeem D ventilatie zonder vraagsturing (de ComfoAir kan wel op automatisch maar dan lijkt die gewoon continu in stand 2 te staan). Ventilatie m-factor is 1.24 (geen idee hoe dit getal berekend werd). Verbruikt heel de dag door iets van een 50 W op stand 1, wat voor ons tweeën ruim voldoende verse lucht blijkt te geven uit ondervinding.
5,6 kWp aan zonnepanelen aan een monofase 5 kW omvormer.

Er waren nog wat extraatjes die denk ik bij ons konden toegepast worden in de EPB software die hier en daar wat afpitsen, maar aangezien we E19 (en dus 100% korting op de onroerende voorheffing voor 5 jaar) behaald hebben, is dat natuurlijk gewoon extreem kommaneuken en de moeite niet waard om te overleggen met de EPB ingenieur.

Er zijn zeker dingen die we voor de EPB beter konden doen, en de meesten heb ik al in dit topic vroeger al eens aangehaald:
- vraagsturing ventilatie: een eerste stap zou ons een duizend euro kosten en het E-peil met misschien 1 doen zakken. Een tweede stap nog eens 600 euro en misschien een half E-punt.
- Douchewarmtewisselaar: kostprijs ook kleine duizend euro. Loodgieter was er geen fan van. Aangezien onze douche spijtig genoeg ver weg is van de boiler zou ons dat ook maar 1 puntje hebben opgeleverd.
- in de aangifte: momenteel aangeduid dat er groot potentieel tot ventilatie is, maar als ik de technische uitleg en vereisten lees kunnen er nog twee stappen hoger gegaan worden, dis zou het S-peil en E-peil beiden met een tweetal punten kunnen doen zakken. Waarom denk ik dat? Al onze opengaande ramen kunnen in klapstand (en dus een "niet volledig open stand"), en alle kamers van belang volgens de vereisten hebben 2 opengaande ramen aan verschillende muren. Dat was punt 1 om aan te brengen indien we hoger hadden uitgekomen
- een raam vooraan heeft vaste spijlen die het zonlicht van het zuiden vrij hard buitenhouden. Of dit echt kan aangegeven worden weet ik niet, maar die 50% block heeft volgens mij wel een invloed.
- meer zonnepanelen: zonder meer de goedkoopste (naar economische opbrengst kijkende) optie om het E-peil te doen zakken. We hebben nog een heel plat dak om vol te leggen en een drie-fase aansluiting, dus dat kon "gemakkelijk".
- Een ketel met geintegreerde boiler of doorstromer. Dit geeft wonderbaarlijk een verschil van 4-5 E-punten. Kostprijs was ook een duizend euro, en dit moesten we vrij snel beslissen, dus hebben dat niet gedaan. De werkelijke opbrengst hiervan lijkt me ook niet zo extreem als de EPB software er van wil maken. Volgens de loodgieter waren aparte toestellen ook veel en veel eenvoudiger om te onderhouden.
- warmtepomp: een L/W warmtepomp zou bovenop het vorige nog 4-5 puntjes opleveren. Een geothermische nog enkele puntjes meer, ook door de passieve koeling. Ieder van deze stappen kostte volgens de offertes toen om en bij de 10k extra. We hebben hier niet bij anderen ook gehoord, dit was allemaal dezelfde technieker. Dus misschien kon dat goedkoper.

In de plaats van deze soms kostelijke ingrepen hebben we de keuken helemaal aangekleed ipv half, en gaan we nu ook de vaste trap naar zolder laten plaatsen binnenkort.
Zoals al aangegeven in deze thread is de nieuwe "kortingseis" E20/E10 en ga je naar alle waarschijnlijkheid ofwel een overdaad aan zonnepanelen moeten leggen of semi verplicht de warmtepomp optie nemen. Het verschil met 2-3 jaar geleden is dat de kosten-baten analyse qua verbruik wel verschoven is in het voordeel van de warmtepomp, dus dat is in principe minder een tegenargument lijkt me. Met de duurdere gasaansluiting die minder en minder mogelijk wordt bij nieuwbouw is de balans nog verder omgeslagen weg van de gasketel. Het is en blijft desondanks een vrij grote investering.

We hebben tot voor enkele dagen de verwarming af laten staan (thermostaat stond op 16 graden). Door onze grote glaspartijen, die ondanks driedubbel glas te zijn en dus allemaal onder Uw=1 vielen, maar toch nog tien keer slechter isoleren dan de geïsoleerde muren, zakt de temperatuur wel relatief veel en hebben we soms aan de 17 graden gezeten. Nu voelt dit door het gezonde binnenklimaat (door de ventilatie zeker? Of is dat toch een effect van de houtskelet?) minder koud aan als je zou denken. Het waanzinnig dikke pak (25 cm) cementgebonden EPS isolatie onder de vloer helpt hier ook wel enorm! We hebben nu de thermostaat op 18 gezet en hij warmt op tot 19 graden. Voor langdurig verbruik is het dus veel te vroeg om iets te zeggen, hoewel iedere euro, ik bedoel kWh dat door die VVW gejaagd wordt ik wel zie verschijnen op mijn P1 meter app...
 
Ik wou aan de straatzijde 'zwart glas' steken met het idee om beperkte inkijk te hebben maar wel licht binnen te trekken.
Krijg nu offerte en google het glas dat ze hebben aangeboden (Black Pearl van AGC) en die lichttoetreding is echt belachelijk laag (6-7%).. Kan evengoed geen ramen steken.

Mensen hier ervaring met ramen die de inkijk toch beperken maar nog licht binnen laten? Eerste google levert mij op dat ik richting zonwerende beglazing moet kijken, maar daar heb je dan weer in de avond en nachtsituatie: Vrijwel geheel transparant en er kan onbelemmerd van buiten naar binnen worden gekeken.

Melkglas vind ik geen mooie oplossing. Zoek dan eerder spiegeleffect/...


e; door zoekfunctie hier nog op beland;


Dat zijn echt wel scherpe prijzen voor die ramen?? Schuifraam aan 475 eur/m2 dat kan toch bijna niet?
Ik heb een offerte voor Masterpatio monorail (4200*3000) aan 11398 euro :eek: Da's dubbel zo duur..?
Wij hebben hier (nog in aanbouw) zwart glas gestoken in de deur die richting de carport gaat en aan de oostzijde zit. Dus er komt al niet veel licht op en ik heb tot nu toe wel het idee dat het best donker zal blijven binnen ook. Misschien op een klare dag dat je wel genoeg zal zien binnen om iets in die ruimte halen (berging), maar ik vermoed dat het toch snel te donker zal zijn.
Langs buiten kan je alvast niet binnen kijken, tenzij er licht gaat branden natuurlijk. Van binnen kan je wel buiten kijken (maar ik vermoed ook weer eens er licht brand niet meer).

Dit zijn zowat de beste foto's die ik heb ervan, geeft natuurlijk een vertekend beeld, ook omdat er nog geen deur zit die de berging afsluit: Bij de laatste 3 foto's gaat het dus om de ruimte die wat donker is. Het type is 'Climatop XN dark grey'.
 
Wij hebben hier (nog in aanbouw) zwart glas gestoken in de deur die richting de carport gaat en aan de oostzijde zit. Dus er komt al niet veel licht op en ik heb tot nu toe wel het idee dat het best donker zal blijven binnen ook. Misschien op een klare dag dat je wel genoeg zal zien binnen om iets in die ruimte halen (berging), maar ik vermoed dat het toch snel te donker zal zijn.
Langs buiten kan je alvast niet binnen kijken, tenzij er licht gaat branden natuurlijk. Van binnen kan je wel buiten kijken (maar ik vermoed ook weer eens er licht brand niet meer).

Dit zijn zowat de beste foto's die ik heb ervan, geeft natuurlijk een vertekend beeld, ook omdat er nog geen deur zit die de berging afsluit: Bij de laatste 3 foto's gaat het dus om de ruimte die wat donker is. Het type is 'Climatop XN dark grey'.

Bedankt voor de info! Vind dat knap zo een zwart glas maar is dus niet het effect dat ik binnen zoek..
De deur na die inkomdeur (die ik voor privacy niet in gewoon glas wil) is bewust een glazen deur op plafondhoogte om het licht van de inkom verder naar binnen te trekken.
 
EPC is ingediend. E19 (EPC 34) en S29, bouwaanvraag 2020. We voldoen dus aan de regels van 2023 zonder issue. Een passiefhuis bouwen was nooit de bedoeling (uit vrees voor ondermaatse ontwerp/uitvoering met mislukking tot gevolg) dus we hebben eigenlijk exact wat we wilden.

Enorm slechte geometrie energetisch gezien (vormfactor 0.62 met bouwvolume 840 m3, bruto oppervlak 265m2), en heel veel (driedubbel) glas (70m2 van de 692 m2 verliesoppervlakte), het meeste op het westen/noorden. Screens enkel op het zuiden (meer ZZW eigenlijk) op de tweede verdieping. Luchtdichtheid is 1.58 m3/h.m2. Verwarming met VVW (voorzien op 35 graden aanvoertemperatuur) enkel op gelijkvloers met een 15kW gasketel en apart boilervat van ergens een 200 liter ofzo. Systeem D ventilatie zonder vraagsturing (de ComfoAir kan wel op automatisch maar dan lijkt die gewoon continu in stand 2 te staan). Ventilatie m-factor is 1.24 (geen idee hoe dit getal berekend werd). Verbruikt heel de dag door iets van een 50 W op stand 1, wat voor ons tweeën ruim voldoende verse lucht blijkt te geven uit ondervinding.
5,6 kWp aan zonnepanelen aan een monofase 5 kW omvormer.
Bedankt voor je toelichting. Heb je een idee van het verbruik nu de verwarming draait?
Wij hebben een houtskelet gezet met 840m3 volume en 232m2 vloeroppervlak. Enkel het binnenschrijnwerk, ventilatie unit, zonnepanelen en voegen moet nog gebeuren. Voorberekening is ook S29 en E11. Maar we gaan nog wat E peil punten zakken want we hebben achteraf nog wat extra panelen besteld.

De warmtepomp is 2 weken geleden geïnstalleerd en heeft nu ff gedraaid als test. Afgelopen weekend ongeveer 8kWh per dag verstookt met de thermostaat op 21°c en ik vond het daar eigenlijk te warm toen ik zondagavond terug langs ging dus 19°C moet wellicht ook kunnen. Ventilatie unit (D systeem) is nog niet geïnstalleerd, dus dat zie zal ook wel nog wat verlies geven.
 
Bedankt voor je toelichting. Heb je een idee van het verbruik nu de verwarming draait?
Wij hebben een houtskelet gezet met 840m3 volume en 232m2 vloeroppervlak. Enkel het binnenschrijnwerk, ventilatie unit, zonnepanelen en voegen moet nog gebeuren. Voorberekening is ook S29 en E11. Maar we gaan nog wat E peil punten zakken want we hebben achteraf nog wat extra panelen besteld.

De warmtepomp is 2 weken geleden geïnstalleerd en heeft nu ff gedraaid als test. Afgelopen weekend ongeveer 8kWh per dag verstookt met de thermostaat op 21°c en ik vond het daar eigenlijk te warm toen ik zondagavond terug langs ging dus 19°C moet wellicht ook kunnen. Ventilatie unit (D systeem) is nog niet geïnstalleerd, dus dat zie zal ook wel nog wat verlies geven.

Houdt rekening met droogstoken.
Houdt ook rekening met het feit dat er even passeren niet hetzelfde is als er effectief wonen.
 
Vrijdag hebben ze de PUR gespoten en gisteren en vandaag zijn ze al bezig met de vloerverwarming te leggen. Het blijft vlotjes gaan.
Volgens de planning komen ze vrijdag de chape gieten en dan zou voor de kerstvakantie nog de gyproc bezet worden en de vloer gelegd zijn.
Dus hopelijk allemaal niet te lang meer in het nieuwe jaar 🙃
 
Terug
Bovenaan