De nieuwbouw-topic!

Die plint is eigenlijk een luifel/oversteek. Niet aan te raden.

Eerste aannemer failliet gegaan in oktober van 2021 (zeiden dat ze konden verder doen met een ander bedrijfje van hun, maar wij hebben dit geweigerd)
Dan nieuwe aannemer moeten zoeken (architect laten zoeken, want die eerste aannemer had hij aangeraden en niemand wou een al gestart project overnemen. Als architect hebde toch wat rapper antwoord) Uiteindelijk gevonden en die kon dan beginnen in april 2022. Ging zogezegd gedaan zijn in juni.
Die heeft ook serieus zijnen tijd gepakt.. Had pas gedaan eind september. Met excuses dat hij langdurige zieken had etc.. Heel moeilijk bereikbaar. Maar bon het werk was wel goed gedaan. Normaal hadden we de ramen al kunnen opmeten voor bouwverlof augustus maar aannemer was niet klaar dus kon niet opgemeten worden. Dus dat heeft ook een pak langer geduurd.
Als de planning vanaf nu wel gerespecteerd word zouden we in april/mei kunnen verhuizen.

Heel veel miserie dus wel, alles veel duurder. Problemen met de bank want onze opnameperiode van het krediet loopt af in december maar dan is alles uiteraard nog niet klaar.. Overbrugginskrediet liep ook af dus hebben ons huidig huis al moeten verkopen en moeten er eind februari uit. Zo in de verkoopsacte gezet. Dus laat ons zeggen dat het een klein mirakel is dat we van alles stress nog niet gescheiden zijn Het heeft wel al voor serieus wat spanning gezorgd.. .. Nu volgt iedereen de planning wel goed op, plaatsen ramen, technieken enzo.. Hopelijk blijft dat zo. Het geeft ons toch een beetje hoop dat we dit overleven.
Wij hebben ook zo een oversteek aan ons nieuw (ruwbouw) huis, waarom ben je hier niet tevreden over?

Troost u, bij ons gaat het nog trager, maart 2021 (denk ik) beginnen pompen voor de kelder en in december komen pas de ramen...
Wij moesten wel niet verkopen en kan geloven dat dit enorm veel stress geeft.
 
Wij hebben ook zo een oversteek aan ons nieuw (ruwbouw) huis, waarom ben je hier niet tevreden over?

Troost u, bij ons gaat het nog trager, maart 2021 (denk ik) beginnen pompen voor de kelder en in december komen pas de ramen...
Wij moesten wel niet verkopen en kan geloven dat dit enorm veel stress geeft.
Ik ben er uiteindelijk wel blij mee, het is heel mooi en speciaal. Het heeft alleen veel meer(x3 ofzo) gekost dan de raming van den architect.
 
Ik ben er uiteindelijk wel blij mee, het is heel mooi en speciaal. Het heeft alleen veel meer(x3 ofzo) gekost dan de raming van den architect.
Heb je puur afgegaan voor alles op de raming van de architect ? Zo heb ik toch meer dan 1 aannemer gepasseerd voor enkel de ruwbouw werken om een beter idee te krijgen.
 
Yup ziet er zo uit dan.

272-D6-C2-C-10-E5-46-DF-B4-D2-F6-EC4-DC70-CDD.jpg
Is dat toevallig in Genk?
 
Heb je puur afgegaan voor alles op de raming van de architect ? Zo heb ik toch meer dan 1 aannemer gepasseerd voor enkel de ruwbouw werken om een beter idee te krijgen.
Nee we hebben wel degelijk ruwbouwaannemers vergeleken en de prijs van die luifel was altijd wel rond het bedrag van de architect
 
Bij ons stonden die als aller eerste. Daar rond dan de muren gezet.
Onze ramen zijn pas opgemeten eens de gevelsteen ertegen stond.
We hadden drie opties:
  1. ramen bestellen op plan, met risico voor ons als ze niet zouden passen
  2. ramen opmeten voor de gevelsteen, met risico dat de gevesteen dus niet mooi uitkomt met het raamkader
  3. ramen opmeten na gevelsteen, waardoor alles dus 100% zeker past.
We hadden wat enkele maanden kunnen "besparen" door voor optie 2 te gaan (optie 1 lijkt me een te groot risico behalve als je schrijnwerker/ruwbouwaannemer zich strict aan het plan houdt of snel aanpassingen kan doen bij de plaatsing ramen, of indien je met gehele voorgemaakte muren werkt die dan op de werf enkel in elkaar gezet worden).
Op aanraden van architect optie 3 gedaan. We hadden dan ook enkele "speciallekes" zoals ramen verzonken in de vloer en een raam dat langs drie kamers passeerde waardoor we geen extra risico wilden lopen. In de omgeving zie je ook meestal die 4-16 weken wachttijd tussen gevelsteen klaar en ramen erin, dus dat lijkt me ook de meest gangbare optie als je aannemer de muren niet op voorhand maakt (met ramen in).
 
Dus wat ik zei, als je aannemers zich daarnaar willen en kunnen schikken is dat leuk en een goede optie.

Maar een houtskelet met een groot zwevend deel met gevelsteen die doorloopt over achter, zij en voorgevels, dan nog handvorm en zonder voeg... good luck om dat netjes symmetrisch rond je ramen te krijgen. Ofwel overschat ik de moeilijkheid hier. Punt is dat we op safe gespeeld hebben en dan maar wat langer gewacht hebben. Niet het einde van de wereld lijkt me.
 
Maandag de laatste kolom gesteld & gegoten in onze kelder.
Nu ffkes rust en wachten tot volgende woensdag, dan is het welfseldag :).
Blij dat ik van de zware betonblokken vanaf ben :D

Waarvoor dient die kolom? Steun? Is de steun van de blokken niet genoeg?

20170421_195230.jpg


Op de Nederlandse manier dan, eerst ramen stellen en pas de muren errond.
In België niet echt gebruikelijk natuurlijk.
Wat voor absurditeiten zijn dat?! Hoe krijg je dat nu ooit deftig gemonteerd? Onderaan en opzij wat zitten klungelen of zo? En bovenaan? En de waterkering? En de dagkanten? Mijn kop heeft efkes een kortsluiting.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor absurditeiten zijn dat?! Hoe krijg je dat nu ooit deftig gemonteerd? Onderaan en opzij wat zitten klungelen of zo? En bovenaan? En de waterkering? En de dagkanten? Mijn kop heeft efkes een kortsluiting.
Ze wachten eerst nog op de levering van het dak voor ze aan de muren beginnen. :unsure:

Maar op een meer serieuze noot: wordt dat vaak gedaan, of is dat in Nederland ook een niet-gebruikelijke methode?
 
Terug
Bovenaan