De Nederlandstalige muziekdraad

Het lijkt me dat er nog geen draad is voor alle jullie meningen over Nederlandstalige hits, klassiekers, nieuwtjes, optredens etc.
Sinds kort heeft Joe zelfs een nieuwe digitale zender met enkel Lage Landen hits. Radio 2 Bene Bene bestaat al langer in hetzelfde genre.

Het spreekt voor zich dat één van mijn persoonlijke favoriete artiesten Willy Sommers is, maar ik kan ook het werk van Yevgueni heel erg appreciëren.
Het beste Nederlandstalige lied is voor mij dit;

 
Met het "lichtere genre" heb ik eigenlijk weinig, maar een groep als De Mens kan ik zeker waarderen. Verder ook wel (grote) fan van Jan de Wilde & Kris de Bruyne. En als Kris dan nog eens Jan zingt...



En uiteraard ook "Walter (Ballade van een goudvis)", tristesse in tekstvorm.
 
Niet veel animo in deze thread.

Bram Vermeulen moet volgens mij zo wat de meest Vlaams zingende Nederlander geweest zijn, ik hou van zijn stem timbre, hij heeft enkele prachtige albums gemaakt, spijtig genoeg veel te vroeg gestorven, en spijtig genoeg nooit live gezien.

 
Een paar van mijn favorieten:







Niet echt fan de studioversie wel van deze live versie.
 
Moedertaalmuziek; ik ben fan. Nu, niet van het lichtere genre, maar eerder van zaken met een hoek af of venijnig maatschappijkritisch.
De projecten van auteur Elvis Peeters staan hier bijna allemaal in de platenkast:


De absurditeiten van Kamagurka en Hugo Matthysens solowerk:


Ondergewaardeerd en lang niet bekend genoeg: De Duiven. Hun debuut heb ik al grijsgedraaid - een mengelmoes van allerlei genres die schippert tussen dikke fun en ontroering. Nieuw werk komt er dit jaar aan!


En natuurlijk mag de Italo-disco van Willy Organ niet ontbreken. Opgelet: oorwurm!

 
Aroma Di Amore is altijd goed. :music:
Jaren geleden, ik denk ruim voor 2010, hadden ze hun complete back catalogue gratis online gezet, tijd dat ik die mp3tjes nog eens bovenhaal.


Arbeid Adelt! ook zo'n beetje in hetzelfde vaarwater.

 
Het beste Nederlandstalige lied is voor mij dit;


Dijk van een nummer! Als tiener kocht ik onwetend het compilatiealbum 90/00 Avanti! omdat het van de radio bekende Satelliet S.U.Z.Y. daarop stond - het enige nummer dat ik toen kende. Was dat even een klets muzikale melancholie om de oren. Sindsdien zowat alles gekocht waar Meuris een muzikale hand in had.

Nu goed, er is gewoon te veel goede Nederlandstalige muziek om op te noemen. Mijn smaak gaat heel breed, hieronder een paar complete random nummers die ik fantastisch vind:




 
Vlaams en Nederlandstalig. Kunnen ze net zo succesvol zijn als Nederlandstalig bij de noorderburen of Franstalig bij de Fransen?

Het lijkt wel steeds wat beter te worden

Metejoor feat. Babet - 1 Op Een Miljoen​


 
Recent

Licht werk

Suzan & Freek - Onderweg Naar Later​



Minder licht

S10 x Frenna x Kevin - Adem Je In (Live)​



zwaar werk
Dopebwoy & Jonna Fraser - Erop Eraf
 
En natuurlijk mag de Italo-disco van Willy Organ niet ontbreken. Opgelet: oorwurm!

Ik kende enkel Faalangst van Willy Organ en dacht toen je deze linkte "Dat kan toch geen oorwurm zijn, die vent maakt enkel absolute kutmuziek".

Ondertussen al heel de dag grijs aan het draaien :unsure: godmiljaar dat nummer blijft hangen, swingt echt wel.

Bedankt ervoor!
 
OwPllAk.jpg




Bilal Wahib - 501 ft. Ronnie Flex 2021
 
Terug
Bovenaan