De Mol 2024 - Algemeen

dus aan de ene kant vinden we het geen goeie mol want er zat te snel veel volk op hem? (is dat eigenlijk wel zo, want ik dacht dat enkel de laatste 4 (3 kandidaten) er dus op zaten?)
De laatste 4 kandidaten. Dus bijna de helft van de deelnemers. Als je dan aflevering 1 en 2 wat buiten beschouwing laat, want op dat moment is het nog gewoon gokken, ben je gewoon bijzonder snel ontmaskerd.

Stéphanie zat ook al op Senne zoals gezegd.

Hij heeft zich ook gewoon verraden door dat weekendje Amsterdam, dubbel te huppelen bij de poppenkastproef en het was blijkbaar voor Bernard ook gemakkelijk om te deduceren dat hij de foute plek had doorgegeven in dat dorp in de vorm van een lichaam.

edit: Ik vond het nog altijd een heel tof seizoen, want op tv merk je er niet echt veel van.

Dat geld is eigenlijk bijzaak hé, je wil er gewoon zo lang mogelijk inblijven om de ervaring op te doen.
Dus daar loopt het wat fout, er is geen incentive om geld te verdienen.
Eigenlijk zou je de eliminatie (deels) moeten laten afhangen van het opgebrachte geld, dat je er echt wil voor strijden om naar de volgende eliminatie door te stoten.

Op welke manier zou het opgebrachte geld dan de eliminatie beïnvloeden? Want een mol die niets opbrengt valt dan ook op als hij in het spel blijft, of zie ik het fout?

Blijft een top programma. Knap in beeld gebracht, vaak schitterende locaties, goede presentator, (niet allemaal, maar toch vaak) leuke proeven, goede selectie van kandidaten, ...

Ik zou toch geen grote wijzigingen aan het concept doen. Het is goed dat ze er ieder seizoen wel een specialleke insteken (zoals nu die verdubbelaars). Het ene is al wat meer geslaagd dan het andere, maar goed dat ze het blijven doen.

Senne heeft inderdaad zijn hand toch wat overspeeld met dat weekendje Amsterdam. Dat lag er wat te dik op vrees ik. Voor de rest had hij wel een goeie kop en mimiek. Zijn 'boosheid' na de Toren-proef kwam toch geloofwaardig over bij de rest volgens mij.

Zo slecht heeft hij voor de rest toch niet gemold. Sommige zaken zoals met die ananas was wel vrij flauw inderdaad.

Hoe goed je bent als mol hangt ook wel wat van je tegenkandidaten af natuurlijk.

Dat geld is eigenlijk bijzaak hé, je wil er gewoon zo lang mogelijk inblijven om de ervaring op te doen.
Dus daar loopt het wat fout, er is geen incentive om geld te verdienen.
Eigenlijk zou je de eliminatie (deels) moeten laten afhangen van het opgebrachte geld, dat je er echt wil voor strijden om naar de volgende eliminatie door te stoten.

Dat te winnen bedrag is ook totaal niet geïndexeerd :unsure:

Volgens wikipedia:
Seizoen 1 - 1.150.000 Bfr (28.508 EUR)
Seizoen 2 - 1.145.000 Bfr (28.384 EUR)
Seizoen 3 - 33.100 EUR
Seizoen 4 - 30.790 EUR
Seizoen 5 - 27.250 EUR
Seizoen 6 - 27.665 EUR
Seizoen 7 - 34.050 EUR
Seizoen 8 - 22.835 EUR
Seizoen 9 - 18.240 EUR
Seizoen 10 - 26.390 EUR
Seizoen 11 - 27.320 EUR
Seizoen 12 - 24.160 EUR

Dus ik zou eerder stellen dat de uiteindelijk gewonnen bedragen in de eerste seizoenen hoger lagen, terwijl je tegenwoordig voor een euro een pak minder kan kopen dan vroeger.

Dus inderdaad, dat geld is sowieso geen incentive. Doe dat volgend seizoen allemaal eens maal 10 en je zal toch een ander programma te zien krijgen denk ik.

Ik zie hierboven een discussie over hoe het geldgewin terug belangrijker kan worden.

De test met de kennis over de mol moet uiteraard behouden blijven want is het hoofddoel van het spel.

Maar verder kan je toch gewoon vrijstellingen/pasvragen vaker laten afhangen van wie het beste presteert in een proef (meeste geldgewin o.i.d.) in plaats van - zoals het nu meestal is - het vaak af te zetten tegenover geldgewin.

Nadeel is dan wel dat de kandidaten die daar voor gaan, zichzelf wel serieus uit de kijker spelen als mogelijke mol. Dus kan best zijn dat ook dit niet werkt in de praktijk...

Bij ex aequo score vliegt de persoon die het minste geld heeft opgebracht eruit?

En dat tot en met de finale, waar er toch al een paar keer ern tweede ronde heeft moeten plaatsvinden omdat ze evenveel juist hadden. Ook daar de tweede ronde afschaffen en op basis van de opbrengst de winnaar bepalen bij een gelijke stand.

En hoe ga je in al die gemeenschappelijke proeven bepalen wie hoeveel geld heeft opgebracht? Ik zou niet te veel rommelen aan de formule, die werkt al meer dan 10 jaar quasi perfect. Zowat elke kandidaat zegt achteraf ook niet bewust gemold te hebben om zichzelf verdacht te maken, bij heel veel proeven denk ik zelf ook: doe deze proef in een teambuilding en je hebt zelfs geen mol nodig om die de helft van de tijd te doen falen. Of je daar nu meer geld of meer incentive voor geld aan koppelt of niet, ik denk niet dat dat zoveel verschil gaat maken eerlijk gezegd.

Wat ik wel meer wil zien zijn van die mindfucks, genre 'kies je voor een gegarandeerde 2000 euro / weekendje met je mama" na deelname of voor x-pasvragen/vrijstelling.

Bij ex aequo score vliegt de persoon die het minste geld heeft opgebracht eruit?

En dat tot en met de finale, waar er toch al een paar keer ern tweede ronde heeft moeten plaatsvinden omdat ze evenveel juist hadden. Ook daar de tweede ronde afschaffen en op basis van de opbrengst de winnaar bepalen bij een gelijke stand.
Dergelijke dingen gaan nooit gebeuren vermoed ik. Je zit geregeld met verschillende proeven in één waar het ene deel minder/meer kan verdienen dan het andere deel. Of waar uw deel volledig misloopt door gepruts van uw mede-kandidaat. Dan heb jij op het einde mogelijks minder opgebracht dan iemand anders die voornamelijk geprofiteerd heeft van het goede werk van anderen.

Het blijft uiteindelijk een programma om de mol te vinden. Niet om zoveel mogelijk geld te verdienen.

Het blijft uiteindelijk een programma om de mol te vinden. Niet om zoveel mogelijk geld te verdienen.
“Vandaag kunnen jullie € xxxx verdienen!”
“Met de verdubbelaars kunnen jullie extra € verdienen!”
“Kom we gaan ons best doen om De Mol te slim af te zijn en vandaag eens € te verdienen!”
“Oei, jullie hebben de kans op € xxxx laten liggen.”

Het spel draait net wel rond zoveel mogelijk geld te verdienen. Wat ben je met De Mol te vinden en dan niks te krijgen?

dat geld is bijzaak. ze kunnen er evengoed monopoly-geld voor gebruiken
Zowel Bernard dit jaar als Lancelot vorig jaar hebben hun geld gedoneerd aan goede doelen (Lancelot koos zelfs een goed doel van mol Comfort), dus het geld is zelf helemaal niet belangrijk voor de kandidaten.

dat geld is bijzaak. ze kunnen er evengoed monopoly-geld voor gebruiken
Zowel Bernard dit jaar als Lancelot vorig jaar hebben hun geld gedoneerd aan goede doelen (Lancelot koos zelfs een goed doel van mol Comfort), dus het geld is zelf helemaal niet belangrijk voor de kandidaten.
Ik denk dat beide aangegeven hadden een deel van de winst te doneren. Iets die jaarlijks wel gedaan wordt voor 1 of ander goed doel. 5% is ook een deel he...

“Vandaag kunnen jullie € xxxx verdienen!”
“Met de verdubbelaars kunnen jullie extra € verdienen!”
“Kom we gaan ons best doen om De Mol te slim af te zijn en vandaag eens € te verdienen!”
“Oei, jullie hebben de kans op € xxxx laten liggen.”

Het spel draait net wel rond zoveel mogelijk geld te verdienen. Wat ben je met De Mol te vinden en dan niks te krijgen?
Alles (de eer en de ervaring). Veel kandidaten zouden liever de mol winnen met 0 euro dan de mol niet te winnen en gegarandeed 20k krijgen (hoe vroeger ze eruit vliegen, hoe meer dit opgaat).

Kijk naar de artis-punten opmerking van Bart enkele jaren geleden die de teller 10k naar beneden liet lopen (en gestopt werd door de productie). Geld lijkt me echt bijzaak hoor voor quasi alle deelnemers. Je doet mee om de mol te vinden, voor de ervaring en om zo ver mogelijk te geraken. Geld is een leuke extra (uiteraard), maar niet meer dan dat.

Alles (de eer en de ervaring). Veel kandidaten zouden liever de mol winnen met 0 euro dan de mol niet te winnen en gegarandeed 20k krijgen (hoe vroeger ze eruit vliegen, hoe meer dit opgaat).

Kijk naar de artis-punten opmerking van Bart enkele jaren geleden die de teller 10k naar beneden liet lopen (en gestopt werd door de productie). Geld lijkt me echt bijzaak hoor voor quasi alle deelnemers. Je doet mee om de mol te vinden, voor de ervaring en om zo ver mogelijk te geraken. Geld is een leuke extra (uiteraard), maar niet meer dan dat.

Die teller werd niet gestopt door de productie, die had een plafond van een bepaald bedrag. Bart liet dat bedrag tot dat plafond lopen (zonder te weten dat er een plafond was natuurlijk), dan ging het automatisch weer terug naar boven. Ik herinner me dat stukje dat ze dit uitlegden, nog heel goed.

Niet dat dat je punt verzwakt, integendeel. Bart was bereid om meer uit te geven aan die vrijstelling dan het effectief gekost heeft.

Ik had een leuk idee ipv Verdubbelaars om het de mol moeilijker te maken.

Maar weet niet of het effectief zou werken. Mss zie ik nog enkele nadelen niet.

Als iemand de correcte mol aanduidt op het examen dat er zoveel euro (bvb. 500 euro in de pot gaat per correct antwoord) en dit tot aflevering 3-5 ofzo.

• De mol moet veel subtieler mollen, er hangt zeker iets vanaf nu.
  • De deelnemers weten niet of hun antwoord correct was.
  • Enigste minpunt dat ik zie is als de meerderheid in de eerste aflevering direct de correcte mol aanduidt.

Peins dat de mol er meer baat bij zal hebben door niks te doen. Dan zijn de andere deelnemers er minder zeker van wie het is waardoor er minder correcte antwoorden zijn.

Plus, azo kunnen de deelnemers te weten komen hoeveel correcte antwoorden er dan zijn waardoor de mol al veel sneller ontmaskerd kan worden. Tenzij de productie verzwijgt hoeveel euro erbij gekomen is maja dan nog zal de mol beter af zijn van niks te doen en dat is niet de bedoeling van dit spel.

Laat de verdubbelaars er maar in. Dit seizoen hebben ze niks opgebracht maar kan altijd veranderen in de komende seizoenen.

Terug
Bovenaan