De meest marginale stad van Vlaanderen

Maar het ding is dat de criminaliteitscijfers in de stationsbuurt van Denderleeuw lager liggen dan die van andere Oost-Vlaamse gemeenten en steden (muzv fietsdiefstallen blijkbaar), maar het onveiligheidsgevoel er toch veel hoger ligt.
Dat komt omdat er geregeld grote groepen jongeren hun 'bende-oorlogje' uitvechten aant station. Dat is ook maar een weinige keer dat zoiets voorvalt maar dat blijft langer hangen bij de mensen... allez zou ik denken he... :unsure:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230304_97189704
https://radio2.be/lees/opnieuw-vechtpartij-in-stationsbuurt-denderleeuw
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230724_93672850
https://www.hln.be/denderleeuw/hand...chrik-rond-en-vrezen-voor-escalatie~a81d79a8/
 
Uit interesse, wat zijn dan zoal die 'betere buurten' in Bxl?

Ik zat eind de jaren '90 op kot aan het einde van de Koningstraat, St. Maria kerk a/d grens Saint-Josse en Schaarbeek. Die buurt was laat ons zeggen nogal 'avontuurlijk'
 
Goch, eigenlijk is er net zoals bij Menen ook maar een bepaald stuk van Oostende marginaal.
Als geboren en getogen Oostendenaar moet ik dit toch tegen spreken.
(kom er nu nog wekelijks)
De marginaliteit zit echt overal.
Het Westerkwartier, den Opex, het centrum ook vol margi's, de Konterdam is ook aan het verloederen...
Enige uitzonderingen zijn de nieuwe appartementen aan Hendrik Baels, (een deel) van mariakerke, Raversyde , Stene (dat altijd wel een beetje een soort apart dorp is gebleven) en hier en daar wat duurdere straten.

Ik ken niet alle steden van Vlaanderen maar ze gaan van ver moeten komen om Oostende te kloppen.
Oostende op alle vlakken een eindstation.
 
Uit interesse, wat zijn dan zoal die 'betere buurten' in Bxl?

Ik zat eind de jaren '90 op kot aan het einde van de Koningstraat, St. Maria kerk a/d grens Saint-Josse en Schaarbeek. Die buurt was laat ons zeggen nogal 'avontuurlijk'
Hangt af van wat je als 'beter' beschouwd. Brussel telt 1,2 Mio inwoners.
Weinig of geen criminaliteit en rustige buurten: de Woluwes, Auderghem, Ukkel, Watermael... het zuiden van Brussel dus. Ook meteen de saaiste gemeenten naar mijn gevoel.

Ikzelf woon in nu in het centrum van Jette en vind het wel prima hier. Dicht genoeg bij het centrum maar tegelijk toch precies het gevoel dat ik in een doorsnee gemeente woon (wel met wat meer avontuur zoals jij het mooi omschrijft).

Ikzelf nomineer Oostende als marginaal. Denk dat ik nog nooit elders zoveel gevechten en agressie met eigen ogen heb gezien en ik heb 3 jaar in Molenbeek gewoond.
 
Brussel is wellicht de mooiste stad van Vlaanderen.
Marginaal is sterk afhankelijk van welke buurt. In de betere buurten zal jij nooit in staat zijn een woning te kopen. En dat is niet omwille van de marginaliteit.

Slechtst gerund? Akkoord.

Uw post wil ik nomineren voor het hoogste flamand-gehalte.

Als ik mijn huis hier verkoop kan ik quasi overal kopen in Brussel hoor. Belgische markt is goedkoop vgl met veel andere plaatsen.

Er is net een stuk verkocht hier (stuk grotere dan het mijne) maar zonder gebouwen voor de kleine 20M USD.

En heel die verkiezing is dwaas want zowel in BXL als in Menen ga je marginale stukken als mooie stukken.
 
Uit interesse, wat zijn dan zoal die 'betere buurten' in Bxl?

Ik zat eind de jaren '90 op kot aan het einde van de Koningstraat, St. Maria kerk a/d grens Saint-Josse en Schaarbeek. Die buurt was laat ons zeggen nogal 'avontuurlijk'
het zuid-oosten, alles rond het Zoniënwoud is eigenlijk onbetaalbaar maar ge hebt er veel groen en zijn vaak de rijkere gemeentes. Het is wel allemaal heel Frans. Dus niet per se franstalig, er wonen daar veel Fransen die letterlijk geen woord Nederlands spreken. Elsene, de Woluwes, Ukkel, Oudergem, Watermaal-Bosvoorde.

Alles diametraal aan de overkant is meestal gezien als minder. Molenbeek is sterk aan het vervlaamsen (ligt eigenlijk ook bijna pal in het centrum en vlak bij de befaamde dansaertwijk). Jette is ook eigenlijk heel tof voor een groot deel, een beetje een dorp binnen bxl. Laeken (waar ik woon) vind ik een van de meest lelijke gemeentes, is ook zowat de toegangspoort tot Brussel vanuit Vlaanderen maar langs de andere kant zijn er wel super veel parken en hier kunt ge nog een huis kopen met een oprit en een garage. Dat moest ik in Molenbeek (waar ik vroeger woonde) niet proberen, daar is alles veel denser. Schaarbeek is heel bipolair. De ene straat is prachtig en de andere is vuil. Anderlecht ken ik niet maar ben ik eigenlijk nog nooit voor mijn plezier naartoe geweest.
 
Off-topic want Wallonië: Namen vond ik nog erger dan Luik. Heel dat centrum zit daar precies vol daklozen en junks.
Na Charleroi (mooie stad op zichzelf trouwens), vond ik Mons de meest marginale stad, met veel clochards en junkies, op een zondag eens enkele musea bezocht en ik voelde me er echt onveilig. Bij sommige musea moest je zelf eerst aanbellen voor je binnen kon uit veiligheidsoverwegingen.
 
Voor mij met voorsprong Geel.
Ook Landen, Tienen en Diest baden in dezelfde atmosfeer.

En uiteraard de cluster Vilvoorde/Machelen/Diegem
 
Voor mij is Tienen de marginaalste stad, want mijn vrouw is van daar afkomstig.

:angry:
Mijn ogen stonden wijd open als ik eens via Tienen naar het werk reed.
Aan de zijstraat van het ziekenhuis stond een hoogzwangere vrouw te roken als een turk.
Was rond 20 voor 8 's ochtends, mijn vermoeden is dat ze daarna het ziekenhuis binnen ging om te bevallen/controle...
Enkel de halve liter cara ontbrak nog om het plaatje compleet te maken.
 
Ik ben daar 1 keer met de moto doorgereden,het enige dat me is bijgebleven is de enorme stank van de suikerraffinaderij.

Kan me niet inbeelden dat dat ooit went.
 
Tgoch, ik ben origineel van West-Vlaanderen en er is wel iets te zeggen voor Oostende die hier kandidaat is op vlak van marginaliteit.

Dat gezegd zijnde, je moet het kennen om het marginaal te vinden. Ik heb geen mening over Aalst, Tienen of ook waar dan maar in Limburg, want... ik kom daar niet!

Ik ga het anders kaderen:

Mijn vriendin komt uit Tsjechië, uit het noorden net onder de Duitse grens (voormalig Sudetenland).

Alles wat wij hier "marginaal" vinden, in de hele thread, is daar over gans de lijn... "een mooie weekdag"

Belgie heeft steden die problematisch zijn, absoluut. Maar als je denk dat die problemen ook maar in de buurt komen van waar ze daar allemaal tegenkomen, dan denk ik dat onze "marginaliteit" nog altijd wel een stukje gebrek aan context in the big picture is.

Maar waarom: Oostende, der is wel iets voor te zeggen ;)
 
Ik ben daar 1 keer met de moto doorgereden,het enige dat me is bijgebleven is de enorme stank van de suikerraffinaderij.

Kan me niet inbeelden dat dat ooit went.
Die geur is er maar in bepaalde periodes, is geen constante. En je went er makkelijk aan. Is zelfs vanuit Hoegaarden te ruiken afhankelijk van de wind.
 
Ik ben 1 keer in de fabriek geweest, iets met het netwerk.

Holy shit dat was goor, mijn kleren waren echt doorweekt met een vieze geur die ik moeilijk kan omschrijven als je er niet bij was.
 
Ik ben daar 1 keer met de moto doorgereden,het enige dat me is bijgebleven is de enorme stank van de suikerraffinaderij.

Kan me niet inbeelden dat dat ooit went.
Die geur is er maar in bepaalde periodes, is geen constante. En je went er makkelijk aan. Is zelfs vanuit Hoegaarden te ruiken afhankelijk van de wind.
Vergeet ook niet de buurt rond Citribel (vroeger Citrique Belge), waar ze citroenzuur maken van melasse uit de suikerindustrie, met aspergillus-schimmel.

Daar heb je zo'n vage geur van schimmel erbij, en zien de gevels van de oude arbeiderswoningen bijna zwart door de sporen van die schimmel.
 
Laatst bewerkt:
Bij marginaliteit denk ik aan volkse buurten met voornamelijk arbeiderswoningen waar echt nog van dat stads- en dorpsvolk woont dat dag in dag uit op café gaat. Waar gezopen wordt op straat en waar men roept en tiert. Openbare dronkenschap is er normaal, en in de buurt van het fritkot vind je regelmatig eens een portie overgeefsel.

Dit is totaal iets anders dan dorpen en steden waar een onveiligheidsgevoel hangt, en criminaliteit is niet hetzelfde als marginaliteit.

Aalst was vroeger marginaal ja, maar dat is logisch want Aalst was een arbeidersstad. Bijna in elke wijk had je een grote fabriek staan, en de mensen woonden rondom die fabrieken in arbeiderswijken, en hun enige plezier was op café gaan. De kinderen haalden dan maar wat deugnieterij uit op straat.

Tegenwoordig woont er amper nog van dat arbeidersvolk in Aalst, maar zijn al die voormalige arbeiderswijken nu bevolkt door nieuwkomers en die brengen een héél ander soort "marginaliteit".

De Varkensmarkt (over het water) was vroeger dé volkse buurt bij uitstek in Aalst, er zijn zelfs carnavalsliedjes over uit de jaren 60. Tegenwoordig wordt daar openlijk drugs gedeald en durven de (oudere) bewoners niet meer buiten komen als het donker is.
 
Brussel is wellicht de mooiste stad van Vlaanderen.
Marginaal is sterk afhankelijk van welke buurt. In de betere buurten zal jij nooit in staat zijn een woning te kopen. En dat is niet omwille van de marginaliteit.

Slechtst gerund? Akkoord.

Uw post wil ik nomineren voor het hoogste flamand-gehalte.
Mooiste stad van Vlaanderen?? Waarschijnlijk nog niet eens de mooiste stad van het BH gewest.
 
De Varkensmarkt (over het water) was vroeger dé volkse buurt bij uitstek in Aalst, er zijn zelfs carnavalsliedjes over uit de jaren 60. Tegenwoordig wordt daar openlijk drugs gedeald en durven de (oudere) bewoners niet meer buiten komen als het donker is.

Ik heb toch de indruk dat sommige mensen zichzelf een onveiligheidsgevoel aanpraten. De beste vriendin van mijn moeder heeft aan het station van Aalst gewoond en durfde 's avonds niet buitenkomen. Tis niet alsof ik daar heel veel passeer, maar als ik daar eens moest passeren dan zag je wel wat dronkaards en marginalen, maar die leven toch vooral in hun eigen wereld. Zelfde met de varkensmarkt, eind december moest ik per toeval daar 's avonds in de buurt zijn en ik had nog niet gegeten, dus ben daar naar de lokale pittazaak gegaan. Wat vreemde snuiters op straat maar die keken niet op of om naar mij.
Als het drugdealers zijn hebben ze er juist alle belang bij om mij met rust te laten, als ze mij lastigvallen trekken ze juist meer de aandacht op zich, en een goede drugsdealer wil gewoon zo onzichtbaar mogelijk zijn deals doen met zijn klanten. In quasi elke grootstad waar ik al op citytrip ben geweest hebben ze mij drugs aangeboden. Je zegt gewoon 'no thanks' en wandelt verder, geen enkele kerel die mij is blijven lastigvallen want over 5 minuten passeert er een toerist die misschien wel wat wil experimenteren.

Disclaimer: als man heb je sowieso minder redenen om je onveilig te voelen. Ik wandel ook een paar keer per jaar in het donker door de Seefhoek in Borgerhout en daar voel ik mij ook niet onveilig. Af en toe is mijn vrouw mee en die zegt dan dat ze daar nooit alleen zou durven lopen, en dat kan ik begrijpen, want buiten haar loopt er daar geen énkele vrouw op straat in het donker, enkel Arabische mannen.
 
Mijn vriendin komt uit Tsjechië, uit het noorden net onder de Duitse grens (voormalig Sudetenland).

Alles wat wij hier "marginaal" vinden, in de hele thread, is daar over gans de lijn... "een mooie weekdag"

Belgie heeft steden die problematisch zijn, absoluut. Maar als je denk dat die problemen ook maar in de buurt komen van waar ze daar allemaal tegenkomen, dan denk ik dat onze "marginaliteit" nog altijd wel een stukje gebrek aan context in the big picture is.
Veel van die grensovergangen DE-CZ zijn idd. extreem goor met van die barakken waar routiers en andere passanten "bediend" worden en allemaal sketchy volk dat daar rond hangt.
 
Terug
Bovenaan