Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En is het marginaliteitsniveau gedaald of gestegen sinds ze daar weg is?Voor mij is Tienen de marginaalste stad, want mijn vrouw is van daar afkomstig.
![]()

Daar gedaald, elders gestegen!En is het marginaliteitsniveau gedaald of gestegen sinds ze daar weg is?![]()
Zowat gans Vlaanderen buiten Limburg. Dat kan wel ongeveer kloppen ja.Eigen perceptie qua marginale steden en gemeenten in Vlaanderen.
- Oostende
- Menen
- Blankenberge
- Ronse
- Poperinge
- Roeselare
- Heist Op Den Berg
- Aalst
- Denderleeuw
- Geraardsbergen
- Genk
- Ninove
- Zoutleeuw
- Tienen
- Landen
- Boom
- Temse
- Willebroek
- Turnhout

Yup. Dat valt niet meer te redden.Boom.
zelfs geen vergane glorie maar gewoon vergaan
Ge bedoelt Denjerlie-ehDenderleeuw en Ninove. De afvoerputjes van Brussel + achtergebleven locals.

Giesberg dikken, Geraardsbergen,
Ook waarNiet om te zeveren maar Denderleeuw, Hamme, Boom, Temse,... zijn niet eens steden.
Dat is ook wel echt Frankrijk, en is niet iets waar we ons aan moeten meten. Ik ken geen enkel land waar in alle grote steden de geur van verschaalde urine je letterlijk om elke hoek kan opwachten. Bij ons in Brussel ook, maar da's dan ook een soort van klein-Parijs, zelfde problemen maar niet de internationale uitstraling.Telkens ik op verlof naar Frankrijk ga in "top" regio's zie ik daar zwervers in vuilnis naast hotels liggen
Dat is ook wel echt Frankrijk, en is niet iets waar we ons aan moeten meten. Ik ken geen enkel land waar in alle grote steden de geur van verschaalde urine je letterlijk om elke hoek kan opwachten. Bij ons in Brussel ook, maar da's dan ook een soort van klein-Parijs, zelfde problemen maar niet de internationale uitstraling.
Ik ga akkoord dat echte marginaliteit in Vlaanderen wel bestaat, maar veel beter verborgen wordt, tenzij dan in de lijn onder Franse invloedssfeer: Menen, Wervik, etc. Op een kleine bijkomende selectie van plaatsen na (Blankenberge, Ninove, Oostende, Aalst, etc) is het niet in your face hier en moet je al moeite doen om het te vinden. Ik denk dat qua provincies W-VL wel op kop staat - ondanks enkele plaatsen die het compleet tegenovergestelde zijn van marginaal - maar ze hebben dan ook pech van de enige Vlaamse provincie te zijn die grenst met Frankrijk (het marginaalste gebied van Frankrijk bovendien) en Blankenberge is dan weer vooral importmarginaliteit. Oostende is wel een heel triest verhaal eigenlijk, die stad was ooit van wereldklasse, hier en daar zie je nog herinneringen daarvan, maar door een combinatie van economische tegenslagen en slecht stadsbestuur is die stad compleet verloederd op een vrij korte tijd en zijn de verkeerde mensen aangetrokken om er te gaan wonen.
Lelijkheid heb je wel volop in Vlaanderen. Maar da's niet hetzelfde als marginaliteit. Ik ken wel geen enkele "marginale" gemeente die niet lelijk is, maar omgekeerd betekent lelijkheid niet automatisch marginaliteit.

Maar wel allemaal met wat nog steeds wordt genoemd een "stedelijke problematiek"Niet om te zeveren maar Denderleeuw, Hamme, Boom, Temse,... zijn niet eens steden.