De meest marginale stad van Vlaanderen

ik heb er 6 of 7 jaar gewerkt. Halverwege mijn verblijf daar werd er een cafetariaplan gestart voor kaderleden. Mijn medewerkers (woonden in Charleroi, Chatelet en Farciennes) hadden binnen de maand diepe krassen op hun nieuwe wagen. Not done, met een nieuwe wagen rondrijden daar.
Ik ben er ooit aangesproken door iemand toen ik bij de bakker buiten stapte. Die mij vroeg of ik het normaal vond dat ik een nieuwe BMW had terwijl hij amper voldoende allocation (uitkering dus) had om mee te leven...
Maar ik denk dat jij die ingesteldheid wel kent, als je daar drie jaar gewoond hebt:cool:
Ik had mijn (toen splinternieuwe) SUV buiten moeten parkeren omdat ik er geen garage vond. De schade viel op zich mee na 3 jaar nl. 3 klein krassen, 2 lege halve liter Jupiler op de bovenkant gedumpd en de portier die werd ondergezeken. In Vilvoorde en Brussel steek ik mijn auto nu steevast in een ondergrondse parkeerplaats (parkeerplaats heb ik nu aangekocht in mijn appartementsgebouw aangezien mijn ervaringen in Charleroi)
 
De buren van Wervik moeten niet zoveel onderdoen vind ik. Ook veel werkloze Franstaligen in PSG of Nike jogging.
Beiden zijn redelijk goedkoop om er te wonen maar dat heeft zen gekende reden uiteraard. Lauwe is dan weer behoorlijk duur.
Wat bedoel je met duur? Duur in vergelijking met de rest van menen? Want voor de omgeving (Marke, Wevelgem, Aalbeke) valt die zo net redelijk goedkoop uit.
 
Middelkerke is ook behoorlijk marginaal, samen met De Panne. Je hebt aan de kust zowel lokale marginalen, maar ook een groot deel marginalen die zich hier komen vestigen uit allerlei provincies.

Steeds terugkerende zaken:

* Met blikken bier over straat lopen en sigaretten roken, uiteraard worden de peuken gewoon op de grond gegooid, blikken worden vaak gewoon in een voortuin gegooid of ergens in een struik, in de duinen worden er vaak friet/hamburgerafval gedumpt.
* Een Stafford als hond nemen en die meepakken aan de schoolpoort en de drollen niet oprapen, hondendrollen is trouwens een zeer groot probleem aan de kust, alsook mensen die hun hond overal laten loslopen.
* Drugs,drugs, drugs en nog eens drugs, al een paar maand heb ik een vermoeden dat er hier ergens een dealer zit door het veelvoud aan rare types die ik telkens van de tram zie komen en in dezelfde richting lopen.
* Werkloosheid, er is vrij veel werkloosheid, het is hier ook perfect mogelijk om je te verstoppen aan de kust in 1 van de vele caravans, kelderappartementen, studio's, etc...
* Zwerfvuil, overal zie je sluikstorten, onlangs lag er een uitgebroken plafond in de duinen, vorige week een hoop steenbrokken die gedumpt was op een parking aan het strand.
 
Campings en vakantieparken zijn idd. een hotspot voor dit soort figuren.
Middelkerke/Westende (cf. de campingmoord in dat milieu een paar jaar geleden) maar ook Bredene wat in feite een voorstad is geworden van Oostende.
 
Nog niet vernoemd hier maar Turnhout gaf mij een mega marginale indruk. Ben er recent een paar keer kort na elkaar geweest naar een klant en was telkens blij toen ik daar weg was. Misschien omdat ik vooraf de perceptie had van een rustig Kempisch stadje maar echt veel sketchy figuren daar en ook een bijzonder vreemd taaltje.
:D
 
Voilà; en dit is volgens mij de kern van de zaak

Ik zie dat Tienen hier een aantal keer wordt opgenoemd. Het gemiddeld inkomen in Tienen bedroeg 20601 EUR in 2020, in vergelijking met het Vlaams gemiddelde (19671 EUR) lijkt het dus best wel mee te vallen.

De stad met het laagste gemiddelde inkomen in Vlaanderen is Ronse (17276 EUR), gevolgd door Maasmechelen (17.779 EUR) en Antwerpen (17.915 EUR)

Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om Charleroi eens te bezoeken wanneer je echt marginaliteit wilt zien. Charleroi, ook wel gekend als Cara-pils-land. Het is ook daar dat een rechter oordeelde dat iemand die met een Jaguar rijdt niet verbaasd moet zijn wanneer er voortdurend bij hem wordt ingebroken.
Jarenlang bestuurd door PS-politici met een erg linkse koers, hun manier om gelijkheid van inkomen na te streven lijkt er op gebaseerd om het inkomen van iedereen naar beneden te trekken. Indien het woord troosteloos niet zou bestaan, zou ik het ter plekke hebben uitgevonden in de periode dat ik in de regio werkte.

Tienen heeft nog een aantal deftige deelgemeentes en dat zal de inkomens naar boven trekken. In het centrum kom je soms wel wat tegen hoor van volk...:)
 
Triestigste plek waar ik in dit land ben geweest, is toch met voorsprong Charleroi.
Eind vorig jaar eens een lange wandeling gemaakt langs de oude industrie dat ons langs de buitenwijken richting binnenstad bracht.
 
HET IS VLAANDEREN MANNEKES.

Ik vind Maasmechelen marginaal. Het is geen stad, maar het wilt wel graag een stad zijn. Alles moest daar wijken voor een shoppingcentrum dat nu eigenlijk gewoon leeg staat. Cultuur van showboaten, is het niet met een brommer, is het met een auto. Ge moét daar bijna meedoen met carnaval om er bij te horen. Er zijn afrekeningen in het drugsmilieu. Ge hebt daar bekende maffieuze families rondlopen. Veel racisme. Er zijn hoop en al twee cafés in het centrum.
 
Ik snap niet waarom "Tienen" beschouwd wordt als marginaal. :p
Paar keer geweest in Tienen, terrasje gedaan op hun markt,... Niets marginaals gezien of gehoord.

Toch veel ergere plekken op dat vlak in Vlaanderen dan Tienen.
 
Ja maar het ging over Vlaanderen. In Wallonië heb je ook wel wat parels, met Charleroi op kop misschien. Al heb je rond Luik en Bergen toch ook schrijnende zaken. Vroeger voor op wedstrijd te gaan wel eens de "salle omnisports" moeten zoeken in pakweg Seraing, Florennes, ... en echt vrolijk wordt je er niet van.

Off-topic want Wallonië: Namen vond ik nog erger dan Luik. Heel dat centrum zit daar precies vol daklozen en junks.
 
Ik denk dat die gemeentemonitor wel goed aantoont waar de marginaliteit zit. Natuurlijk met een korreltje zout te nemen omdat de deelgemeentes daarbij steken.

top 10 op basis van "vaak/altijd" onveilig.


Gemeente
NIS-codeIndicatorJaarNooit/zelden (%)Af en toe (%)Vaak/altijd (%)
Turnhout
13040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
37​
39​
24​
Denderleeuw
41011​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
32​
24​
Oostende
35013​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
39​
41​
20​
Boom
11005​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
35​
20​
Machelen
23047​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
50​
30​
20​
Zelzate
43018​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
47​
35​
18​
Ronse
45041​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
40​
43​
17​
Sint-Niklaas
46021​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
42​
41​
17​
Willebroek
12040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
46​
37​
17​
Vilvoorde
23088​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
50​
33​
17​


Top 10 op basis van laagste "nooit/zelden" onveilig

GemeenteNIS-codeIndicatorJaarNooit/zelden (%)Af en toe (%)Vaak/altijd (%)
Turnhout
13040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
37​
39​
24​
Oostende
35013​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
39​
41​
20​
Ronse
45041​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
40​
43​
17​
Sint-Niklaas
46021​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
42​
41​
17​
Maasmechelen
73107​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
43​
41​
16​
Denderleeuw
41011​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
32​
24​
Aalst
41002​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
40​
16​
Leopoldsburg
71034​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
40​
16​
Boom
11005​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
35​
20​
Roeselare
36015​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
41​
14​
 
Ik denk dat die gemeentemonitor wel goed aantoont waar de marginaliteit zit. Natuurlijk met een korreltje zout te nemen omdat de deelgemeentes daarbij steken.

top 10 op basis van "vaak/altijd" onveilig.


Gemeente
NIS-codeIndicatorJaarNooit/zelden (%)Af en toe (%)Vaak/altijd (%)
Turnhout
13040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
37​
39​
24​
Denderleeuw
41011​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
32​
24​
Oostende
35013​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
39​
41​
20​
Boom
11005​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
35​
20​
Machelen
23047​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
50​
30​
20​
Zelzate
43018​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
47​
35​
18​
Ronse
45041​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
40​
43​
17​
Sint-Niklaas
46021​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
42​
41​
17​
Willebroek
12040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
46​
37​
17​
Vilvoorde
23088​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
50​
33​
17​


Top 10 op basis van laagste "nooit/zelden" onveilig

GemeenteNIS-codeIndicatorJaarNooit/zelden (%)Af en toe (%)Vaak/altijd (%)
Turnhout
13040​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
37​
39​
24​
Oostende
35013​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
39​
41​
20​
Ronse
45041​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
40​
43​
17​
Sint-Niklaas
46021​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
42​
41​
17​
Maasmechelen
73107​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
43​
41​
16​
Denderleeuw
41011​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
32​
24​
Aalst
41002​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
40​
16​
Leopoldsburg
71034​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
44​
40​
16​
Boom
11005​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
35​
20​
Roeselare
36015​
Onveiligheidsgevoel in de gemeente
2023​
45​
41​
14​

Mja, dat zegt ook niet alles. Een gemeente als Denderleeuw heeft problemen rond de stationsbuurt, maar het onveiligheidsgevoel wordt daar al jaar en dag meer gecreëerd en gevoed door de niet-aflatende bang- en stemmingsmakerij van verschillende politieke partijen in de hoop zo stemmen te winnen bij de volgende verkiezingen. De criminaliteitscijfers liggen er niet hoger dan elders, maar de grote diversiteit in de gemeente is een makkelijk doelwit.
 
Ik wil ook graag Bxl nomineren. Is toch veruit de lelijkste, marginaalste en slechts gerunde hoofdstad in West Europa.

Brussel is wellicht de mooiste stad van Vlaanderen.
Marginaal is sterk afhankelijk van welke buurt. In de betere buurten zal jij nooit in staat zijn een woning te kopen. En dat is niet omwille van de marginaliteit.

Slechtst gerund? Akkoord.

Uw post wil ik nomineren voor het hoogste flamand-gehalte.
 
Mja, dat zegt ook niet alles. Een gemeente als Denderleeuw heeft problemen rond de stationsbuurt, maar het onveiligheidsgevoel wordt daar al jaar en dag meer gecreëerd en gevoed door de niet-aflatende bang- en stemmingsmakerij van verschillende politieke partijen in de hoop zo stemmen te winnen bij de volgende verkiezingen. De criminaliteitscijfers liggen er niet hoger dan elders, maar de grote diversiteit in de gemeente is een makkelijk doelwit.

Maar een stationsbuurt is nu wel een plaats waar veel mensen moeten langsgaan. Dat hoort geen onveilige plaats te zijn.

Ik ken Roeselare een tikkeltje van vroeger wat ook een vrij slechte stationsbuurt had (Sommigen noemden de stationsbuurt van Roeselare de Gazastrook.)
Vrij recent hebben ze daar een politiekantoor gezet op het stationsplein. Zo'n dingen helpt wel.
 
Maar het ding is dat de criminaliteitscijfers in de stationsbuurt van Denderleeuw lager liggen dan die van andere Oost-Vlaamse gemeenten en steden (muzv fietsdiefstallen blijkbaar), maar het onveiligheidsgevoel er toch veel hoger ligt.
 
Brussel is wellicht de mooiste stad van Vlaanderen.
Marginaal is sterk afhankelijk van welke buurt. In de betere buurten zal jij nooit in staat zijn een woning te kopen. En dat is niet omwille van de marginaliteit.

Slechtst gerund? Akkoord.

Uw post wil ik nomineren voor het hoogste flamand-gehalte.
Het wordt eerder als "Flaams" uitgesproken door Franstaligen...

Verder klopt alles in deze post
 
Terug
Bovenaan