De meest marginale stad van Vlaanderen

Vind ik toch een speciale keuze, is toch halfuurtje rijden ofzo voor mij maar ga ik tegenwoordig graag al eens wandelen gewoon langs het water ofzo. Voldoende gezellige plekskes om iets te drinken. Geweldige authentieke cinema waar je met je glas Duvel nog binnen mag, ... .

Wat is er marginaal aan Lier? Misschien wat jeugd die al is voor overlast zorgt maar waar heb je dat niet zegt.
 
Laatst bewerkt:
Menen kan je in 1 afbeelding zo omschrijven:
download-jpeg-1.jpg

Al enkele keren doorgereden en gewandeld. Ben toch blij dat ik zonder kleerscheuren of autokrassen daar weg ben.

De buren van Wervik moeten niet zoveel onderdoen vind ik. Ook veel werkloze Franstaligen in PSG of Nike jogging.
Beiden zijn redelijk goedkoop om er te wonen maar dat heeft zen gekende reden uiteraard. Lauwe is dan weer behoorlijk duur.

Qua gemeenten denk ik dan weer direct aan Houthulst.
 
Menen kan je in 1 afbeelding zo omschrijven:
download-jpeg-1.jpg

Al enkele keren doorgereden en gewandeld. Ben toch blij dat ik zonder kleerscheuren of autokrassen daar weg ben.

De buren van Wervik moeten niet zoveel onderdoen vind ik. Ook veel werkloze Franstaligen in PSG of Nike jogging.
Beiden zijn redelijk goedkoop om er te wonen maar dat heeft zen gekende reden uiteraard. Lauwe is dan weer behoorlijk duur.

Qua gemeenten denk ik dan weer direct aan Houthulst.

Er is een verschil:

Wervik is marginaal omwille van de beschaving. (Economische-sociale problematiek, de "overflow" van Rijsel/Kortrijk, werklozen in joggings,...)
Houthulst is marginaal omdat de beschaving daar nooit geraakt is. :p Je hebt nog een paar van die plekken in die streek :p. de Far West van Vlaanderen.
 
Idd.. kben ook nog eens geweest. Maar das ook een van de weinige momenten dat ge volk met bier om 7 uur s'morgens ziet in aalst :D
Bwaa.. Toen ik om 08u aan het station toekwam zaten er in de café's daar toch al een groot aantal te pintelieren.
 
Houthulst is marginaal omdat de beschaving daar nooit geraakt is. :p Je hebt nog een paar van die plekken in die streek :p. de Far West van Vlaanderen.
Zeg maar gerust de hele Westhoek, vooral veel verborgen misérie daar en een mentaliteit die 20 jaar achterkomt.

Nu, die verborgen misérie, die zit overal hoor. In die marginale steden valt het op omdat het veel zichtbaarder is. Hier in de gemeente die er op zich best ok uitziet, typische Vlaamse plattelandsgemeente, is er een zeer grote drugsproblematiek in het uitgaansleven en de scholen bvb. Het valt gewoon niet op in het dageljkse straatbeeld.
 
Er is een verschil:

Wervik is marginaal omwille van de beschaving. (Economische-sociale problematiek, de "overflow" van Rijsel/Kortrijk, werklozen in joggings,...)
Houthulst is marginaal omdat de beschaving daar nooit geraakt is. :p Je hebt nog een paar van die plekken in die streek :p. de Far West van Vlaanderen.
De beschaving is weldegelijk tot in Houthulst geraakt.
Meer bepaald "Man Bijt Hond":
 
Er is een verschil:

Wervik is marginaal omwille van de beschaving. (Economische-sociale problematiek, de "overflow" van Rijsel/Kortrijk, werklozen in joggings,...)
Houthulst is marginaal omdat de beschaving daar nooit geraakt is. :p Je hebt nog een paar van die plekken in die streek :p. de Far West van Vlaanderen.
Te zien welke delen van Houthulst toch. Vroeger gewoond en de naam van krapuul gemeente.
Niet veel van gemerkt.
 
Zeg maar gerust de hele Westhoek, vooral veel verborgen misérie daar en een mentaliteit die 20 jaar achterkomt.

Nu, die verborgen misérie, die zit overal hoor. In die marginale steden valt het op omdat het veel zichtbaarder is. Hier in de gemeente die er op zich best ok uitziet, typische Vlaamse plattelandsgemeente, is er een zeer grote drugsproblematiek in het uitgaansleven en de scholen bvb. Het valt gewoon niet op in het dageljkse straatbeeld.
Vooral dit. Hoewel velen dat ook wel beseffen eens ze uit de westhoek komen. Maar dat besef verdwijnt precies eens ze terug in de Westhoek zijn.

Op gebied van marginaliteit kom je dat toch in iedere stad tegen, in mijn ogen komen we daar gewoon bitter weinig mee in contact en hebben we daardoor veelal een verkeerde perceptie.
 
Vooral dit. Hoewel velen dat ook wel beseffen eens ze uit de westhoek komen. Maar dat besef verdwijnt precies eens ze terug in de Westhoek zijn.

Op gebied van marginaliteit kom je dat toch in iedere stad tegen, in mijn ogen komen we daar gewoon bitter weinig mee in contact en hebben we daardoor veelal een verkeerde perceptie.

Waart gij dat niet waarvan de ouders van een ex uit Lo-Reninge jou afkeurden omdat jouw ouders gescheiden waren? Zo van die jaren '50-'60 ideeën :p.

(wat perfect een kandidaat is voor dit topic want Lo is een stad.)
 
Waart gij dat niet waarvan de ouders van een ex uit Lo-Reninge jou afkeurden omdat jouw ouders gescheiden waren? Zo van die jaren '50-'60 ideeën :p.

(wat perfect een kandidaat is voor dit topic want Lo is een stad.)
Jup. En ondertussen heeft ze zelf ook zo'n mentaliteit gekregen. Het laatste wat ik heb gehoord is dat ze gebroken heeft met waar beste vriendin nadat ze op die vriendin een hoop kritiek gegeven had omdat zij haar carriere uitbouwd terwijl haar man partime werkt zodat hij het huishouden kan doen.
 
Op gebied van marginaliteit kom je dat toch in iedere stad tegen, in mijn ogen komen we daar gewoon bitter weinig mee in contact en hebben we daardoor veelal een verkeerde perceptie.
Voilà; en dit is volgens mij de kern van de zaak

Ik zie dat Tienen hier een aantal keer wordt opgenoemd. Het gemiddeld inkomen in Tienen bedroeg 20601 EUR in 2020, in vergelijking met het Vlaams gemiddelde (19671 EUR) lijkt het dus best wel mee te vallen.

De stad met het laagste gemiddelde inkomen in Vlaanderen is Ronse (17276 EUR), gevolgd door Maasmechelen (17.779 EUR) en Antwerpen (17.915 EUR)

Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om Charleroi eens te bezoeken wanneer je echt marginaliteit wilt zien. Charleroi, ook wel gekend als Cara-pils-land. Het is ook daar dat een rechter oordeelde dat iemand die met een Jaguar rijdt niet verbaasd moet zijn wanneer er voortdurend bij hem wordt ingebroken.
Jarenlang bestuurd door PS-politici met een erg linkse koers, hun manier om gelijkheid van inkomen na te streven lijkt er op gebaseerd om het inkomen van iedereen naar beneden te trekken. Indien het woord troosteloos niet zou bestaan, zou ik het ter plekke hebben uitgevonden in de periode dat ik in de regio werkte.
 
Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om Charleroi eens te bezoeken wanneer je echt marginaliteit wilt zien. Charleroi, ook wel gekend als Cara-pils-land. Het is ook daar dat een rechter oordeelde dat iemand die met een Jaguar rijdt niet verbaasd moet zijn wanneer er voortdurend bij hem wordt ingebroken.
Jarenlang bestuurd door PS-politici met een erg linkse koers, hun manier om gelijkheid van inkomen na te streven lijkt er op gebaseerd om het inkomen van iedereen naar beneden te trekken. Indien het woord troosteloos niet zou bestaan, zou ik het ter plekke hebben uitgevonden in de periode dat ik in de regio werkte.
Ja maar het ging over Vlaanderen. In Wallonië heb je ook wel wat parels, met Charleroi op kop misschien. Al heb je rond Luik en Bergen toch ook schrijnende zaken. Vroeger voor op wedstrijd te gaan wel eens de "salle omnisports" moeten zoeken in pakweg Seraing, Florennes, ... en echt vrolijk word je er niet van.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan jullie trouwens allemaal aanraden om Charleroi eens te bezoeken wanneer je echt marginaliteit wilt zien. Charleroi, ook wel gekend als Cara-pils-land.
Ik heb er 3 jaar gewoond en kom er nog vaak. Het is er marginaler dan eendert welke plaats in Vlaanderen. Dat is marginaliteit van een andere dimensie, de zaken dat ik daar heb meegemaakt...mijn buren zware drugverslaafden en zuiplappen maar ondanks dit waren ze steeds vriendelijk en behulpzaam. De meeste mensen zijn er eigenlijk vriendelijk maar alcohol, drugs en werkloosheid neemt daar vaak de bovenhand
 
Als we Wallonië betrekken dan zou ik zeggen dat de Borinage met stip op 1 staat qua marginaliteit. Wat een triest gebeuren voor een eerste wereldland vond ik dat in onder andere Boussu, Quiévrain, Jemappes… Nu zijn dat geen steden maar dat blijft me toch altijd bij.

Voor Vlaanderen wou ik ook graag nog Vilvoorde toevoegen, gek dat ik daar niet aan dacht terwijl ik op de luchthaven werk & er vaak kom. Die hele stad valt precies uit elkaar en je vindt er uitsluitend nog kebabzaken. Je kan wel nog parkeren voor 20 cent! :) Tenminste geen dronken pipo’s op elke straathoek dus dat scheelt :p

Over de luchthaven gesproken, Machelen wat vlakbij ligt ( ik weet, geen stad) is ook echt een troosteloos gat met de meest zuurkijkende mensen die ik ooit gezien heb - erger dan in Charleroi
 
Ik heb er 3 jaar gewoond en kom er nog vaak. Het is er marginaler dan eendert welke plaats in Vlaanderen. Dat is marginaliteit van een andere dimensie, de zaken dat ik daar heb meegemaakt...mijn buren zware drugverslaafden en zuiplappen maar ondanks dit waren ze steeds vriendelijk en behulpzaam. De meeste mensen zijn er eigenlijk vriendelijk maar alcohol, drugs en werkloosheid neemt daar vaak de bovenhand
ik heb er 6 of 7 jaar gewerkt. Halverwege mijn verblijf daar werd er een cafetariaplan gestart voor kaderleden. Mijn medewerkers (woonden in Charleroi, Chatelet en Farciennes) hadden binnen de maand diepe krassen op hun nieuwe wagen. Not done, met een nieuwe wagen rondrijden daar.
Ik ben er ooit aangesproken door iemand toen ik bij de bakker buiten stapte. Die mij vroeg of ik het normaal vond dat ik een nieuwe BMW had terwijl hij amper voldoende allocation (uitkering dus) had om mee te leven...
Maar ik denk dat jij die ingesteldheid wel kent, als je daar drie jaar gewoond hebt:cool:
 
Terug
Bovenaan