De meest marginale stad van Vlaanderen

Inderdaad, Oostende is echt marginaal.
Het opmerkelijke aan Oostende is dat ze het niet geweten willen hebben. Want met misplaatste titels als "De koningin der badsteden" en veel misplaatst chauvinisme van hun inwoners, zou je bijna denken dat het een normale stad is. Niets is minder waar.
Goch, eigenlijk is er net zoals bij Menen ook maar een bepaald stuk van Oostende marginaal.
 
Deze côté is dat nog altijd Tienen. De stad is de laatste jaren geweldig opgefrist maar als je eens een wandeling door de straten doet geeft het publiek toch nog altijd dezelfde indruk 😅.
 
Begrijp echt niet dat Zelzate er niet tussen staat. Marginaler kan het niet worden

Omdat niemand ooit moet zijn in Zelzate.

Terwijl meesten wel ooit geweest zijn in Oostende en iedereen een bepaald beeld heeft van de barakken van Menen.

Aalst krijgt gewoon de stempel marginaal omwille van carnaval. Voor de rest is dat een middenklasse-stad gevuld met ambtenaren.
 
Omdat niemand ooit moet zijn in Zelzate.

Terwijl meesten wel ooit geweest zijn in Oostende en iedereen een bepaald beeld heeft van de barakken van Menen.

Aalst krijgt gewoon de stempel marginaal omwille van carnaval. Voor de rest is dat een middenklasse-stad gevuld met ambtenaren.
Zijn er dan zoveel mensen die in Menen of Eeklo of Ronse moeten zijn?
 
Zijn er dan zoveel mensen die in Menen of Eeklo of Ronse moeten zijn?

Ik heb geen flauw idee van Eeklo. Ik kan mij absoluut niets voorstellen bij Eeklo. Eeklo lijkt mij niet een plek waar je eens zomaar naartoe gaat.

Ronse en Menen hebben gewoon Franstaligen zonder job. Dus automatisch bestempeld als "marginaal" door iedereen. Ookal gaat niemand daarnaartoe. Dat is pure perceptie.
 
Zijn er dan zoveel mensen die in Menen of Eeklo of Ronse moeten zijn?
Ronse, nog ooit op een zotte zondag naartoe gereden om vervolgens de eindrondetitel te behalen met Lommel SK met een late-night winner. Vanaf Brussel op de snelweg geen enkele auto gezien bij wijze van spreken tot bij aankomst in het stadion. Het stadion dat trouwens tussen 2 huizen een 'inrit' heeft, classic awayday!
 
Heb daar gewerkt, vind ik nu niet echt eigenlijk. Ook ne keer ene gaan drinken in de Far West, u mss welbekend...
Far West en Peutie valt heel goed mee inderdaad. De laatste jaren vind ik het centrum, fabourg en een deel van kassei (waar ik opgegroeid ben) achteruit gaan. Ma bon in Eeklo, Ronse en Menen ben ik nog nooit geweest dus het kan zijn dat het daar erger is.
 
Nog niet vernoemd hier maar Turnhout gaf mij een mega marginale indruk. Ben er recent een paar keer kort na elkaar geweest naar een klant en was telkens blij toen ik daar weg was. Misschien omdat ik vooraf de perceptie had van een rustig Kempisch stadje maar echt veel sketchy figuren daar en ook een bijzonder vreemd taaltje.

De native Oostendenaren zijn niet niet meer of minder marginaal dan elders. Probleem van Oostende is gewoon dat het een magneet is voor gelukzoekers van allerlei allooi en afkomst. Het ligt aan de zee, er is een vrij ruige uitgaansscène en er is een groot station met directe verbinding naar alle steden. Als er vroeger boel was in de Langestraat met Engelsen dan was dat met de blote vuist of hoogstens eens met een gebroken bierfles. Maar die Tsjetjenen en Kosovaren nu trekken in het beste geval een mes en is het slechtste een taser, matrak of 9mm. Blankenberge kampt om dezelfde redenen met dezelfde problemen maar is veel kleiner en daardoor enkel in het toeristisch seizoen marginaal.
 
Ronse, nog ooit op een zotte zondag naartoe gereden om vervolgens de eindrondetitel te behalen met Lommel SK met een late-night winner. Vanaf Brussel op de snelweg geen enkele auto gezien bij wijze van spreken tot bij aankomst in het stadion. Het stadion dat trouwens tussen 2 huizen een 'inrit' heeft, classic awayday!
Ronse is nog ca va, een beetje het Menen van Oost-Vlaanderen: Slechte naam maar al bij al valt dat daar best wel mee. Die E429 snelweg is idd nog een leuke om te doen, er rijdt daar geen kat en schoon uitzicht. Is van hieruit soms vlotter dan in de file te gaan staan op de E40 richting Brussel.
 
Eeklo ken ik persoonlijk niet goed maar ooit is er een proefopname geweest voor een Vlaamse versie van 'Oh oh Cherso' en dat is uiteindelijk nooit uitgezonden omdat het tè erg was. De groep die gevolgd werd was van Eeklo.
 
Far West en Peutie valt heel goed mee inderdaad. De laatste jaren vind ik het centrum, fabourg en een deel van kassei (waar ik opgegroeid ben) achteruit gaan. Ma bon in Eeklo, Ronse en Menen ben ik nog nooit geweest dus het kan zijn dat het daar erger is.
Is al van 2015 geleden, en ik ken waarschijnlijk een paar plekken, maar al zeker niet bij naam.
 
Eeklo ken ik persoonlijk niet goed maar ooit is er een proefopname geweest voor een Vlaamse versie van 'Oh oh Cherso' en dat is uiteindelijk nooit uitgezonden omdat het tè erg was. De groep die gevolgd werd was van Eeklo.

Dit lijkt mij toch Limburg ze. :unsure:
 
Wat maakt een stad marginaal natuurlijk.

Leegstand en verloederde huizen? De gemiddelde inwoner met een pint in zijn handen om 07u s' morgens? het aantal hondendrollen op het voetpad? Sluikstorten?

Gewerkt in Aalst en nu in Oostende. Beiden kunnen alvast vele van die voorwaarden afvinken.
 
Ik heb gewoon aan die twee niet gedacht eigenlijk als steden. Wat is dat daar eigenlijk toch in Oost-Vlaanderen: Aalst, Dendermonde, Geraardsbergen, Ninove, Ronse, ...
Steden met verloren gegane (maak)industrie.

Ik moet het eens terugvinden maar De Standaard heeft 1 of 2 jaar geleden in een meerdelige podcast gemaakt waar ze de oorzaken van de grote populariteit van (extreem) rechtse partijen in deze steden onderzocht en de vergane gloriedagen 'uit den ouden tijd' waren een belangrijke factor.
 
Dit lijkt mij toch Limburg ze. :unsure:
Nog eens opgezocht, ze hadden eerst gerecruteerd in Eeklo en Blankenberge. Maar blijkbaar een groep Limburgers gevonden die nog erger waren. en dan klagen dat het tè erg is en het programma afvoeren. Zit er hoegenaamd niet op te wachten maar ooit komt dat nog wel eens boven water denk ik.


"In Nederland werden specifiek jongeren uit Den Haag gezocht. In België zou de zoektocht zich vooral toespitsen op Eeklo en Blankenberge. "
 
Wat maakt een stad marginaal natuurlijk.

Leegstand en verloederde huizen? De gemiddelde inwoner met een pint in zijn handen om 07u s' morgens? het aantal hondendrollen op het voetpad? Sluikstorten?

Gewerkt in Aalst en nu in Oostende. Beiden kunnen alvast vele van die voorwaarden afvinken.
zeker niet dat ge me aalst carnaval toevallig daar gewerkt hebt? :unsure:
 
Terug
Bovenaan