De hopeloze zoektocht naar werk

Ik volg jullie wel hoor.

Maar het staat toch beter op je cv dat je wilt veranderen komende van een degelijke verantwoordelijke functie, dan dat je komt aankloppen als werkloze of rekkenvuller...

Ja toch?

Als werkloze of een lagere job doen als waarvoor ik later zou solliciteren, zou toch argwaan wekken?
Ik snap je twijfel hier. Maar er is toch nog een andere optie? En eentje die ik zou aanraden.
Je hebt je arbeidsvoorwaarden, daar hou je je aan. Jij hebt regels en hij heeft regels, en beide volgen die. Als hij aanvaardt dat je buiten de uren niet opneemt, geen taken doet die niet in je jobomschrijving zitten en precies presteert wat je moet, ben jij ook geholpen. Indien hij dan van je af wil, ontslaat hij je maar. En dan heb je alle rust en tijd om te gaan solliciteren.

Jij hebt ook rechten.

@TRUMP zet je ziek, geen scrupules met zo'n werkgever omg.
Of dien tegelijk ook klacht in bij arbeidsinspectie nadat je bewijzen hebt verzamelt. Je goed indekken, zodat je ontslagen kan worden en hij je moet verder betalen terwijl jij wat nieuws zoekt.
Je hebt verschillende opties, maar "zet je ziek" kan niet. Je bent ziek, of je bent het niet. Iets anders is fraude. Arbeidsinspectie gaat er niet voor zorgen dat TRUMP ontslagen gaat worden, en zeker niet dat hij uitbetaald gaat worden zonder zijn opzeg te moeten uitdoen.

Kans dat zo'n baas je zal ontslaan is trouwens imo heel klein. En dan nog, in dat geval heb je ofwel een heel mooie opzegvergoeding waardoor je wel even toekomt ofwel een vrij lange opzegtermijn met sollicitatieverlof erbij. Geen rampscenario.

op zoek gaan en solliciteren vind ik toch best moeilijk, als je nog je huidige job uit oefent. hoe doen de anderen dit hier, die ook uitkijken voor iets anders, maar nog gebonden zijn op een ander werk?
Sollicitatiegesprekken savonds doen rond 5 a 6 uur of fake meetings.

Kans dat zo'n baas je zal ontslaan is trouwens imo heel klein. En dan nog, in dat geval heb je ofwel een heel mooie opzegvergoeding waardoor je wel even toekomt ofwel een vrij lange opzegtermijn met sollicitatieverlof erbij. Geen rampscenario.
Idd, heb es geinformeerd hoeveel het zou kosten als hij mij ontslaat; en das best immens veel.
gaat hij nooit doen.
Sollicitatiegesprekken savonds doen rond 5 a 6 uur of fake meetings.
heb er een heleboel gepland voor komende maanden, maar meesten via overheidsfuncties. Geen enkele instantie daar helaas gaat buiten kantooruren mij willen ontvangen.
Is echt een probleem.

Moet wel zeggen : 1 overheidsinstantie was meteen bereid mijn ancienniteit mee te nemen.
Als ik zelf ontslag geef nu, moet ik zorgen dat ik binnen de 3 maanden ergens binnen geraak . das echt een druk die ik mezelf niet graag op leg.

want als ik na mijn opzeg ergens binnen wil geraak, ga ik wellicht geen ancienniteit kunnen vragen om mee te nemen? als je reeds de deur uit bent op je vorig werk, heb je geen sterk argument meer opdat zij je ancienniteit zouden mee nemen.

en das toch een serieuze hap.

Laatst bewerkt:
Je hebt verschillende opties, maar "zet je ziek" kan niet. Je bent ziek, of je bent het niet. Iets anders is fraude. Arbeidsinspectie gaat er niet voor zorgen dat TRUMP ontslagen gaat worden, en zeker niet dat hij uitbetaald gaat worden zonder zijn opzeg te moeten uitdoen.
Ik denk wel dat ik kwalificeer hoor voor ziek/bore out/burn out.
mijn hartslag de laatste weken is echt niet oké, ik slaap minder, ik vlieg uit tegen m'n vrouw voor het minste door alles wat er op mijn werk gebeurt, vermager, ik kan zonder overdrijven een half uur vertellen over wat er allemaal mis gaat op het werk waar ik niet eens kan aan doen, maar wel aangewreven krijg. Ik masturbeer niet meer op mn werkpc wegens stress/erectieproblemen :p

Maar goed ja, met afwezig te zijn breng ik de arbeiders ook in de problemen:
indien weerverlet of geen werk, moet IK dop aanvragen voor de arbeiders, eerste dag van de maand.

als ik ziek val, dan ga ik meteen ook de knop omdraaien en geen werk meer aan trekken. met als gevolg dat die eerste dop dag niet aangevraagd zal worden, en alle arbeiders ook geen werkloosheidsuitkeringen gaan ontvangen. want niemand pakt mijn werk over hé.
of betalingen die niet meer uitgevoerd gaan worden. of lonen die niet meer kunnen berekend worden. alles zal in een soep lopen.
maar goed ja, das crue gezegd mijn probleem ook niet op dat moment.

die sollicitatiegesprekken zijn allemaal voor in komende maanden, dus nog niet voor morgen. spijtig dat het allemaal niet rapper gaat, want ik wil zo snel mogelijk de knop kunnen omdraaien.
back up plan is echt: nu al opzeg geven, en eens een mooie reis maken naar vrienden die in de filipijnen wonen, het komt er anders nooit van.
maar zoals gezegd: zou echt jammer zijn dat ik die 10 jaar ancienniteit dan niet meer in de schaal kan werpen bij toekomstige sollicitaties.

Laatst bewerkt:
Dat heeft daar weinig mee te maken hoor, met onderbrekingen qua anciënniteit.
Bij veel overheidsdiensten (maar niet allemaal!) nemen ze het sowieso mee. Soms zelfs als je achter de kassa zat en je wordt dossierbeheerder bijvoorbeeld.

Dat heeft daar weinig mee te maken hoor, met onderbrekingen qua anciënniteit.
Bij veel overheidsdiensten (maar niet allemaal!) nemen ze het sowieso mee. Soms zelfs als je achter de kassa zat en je wordt dossierbeheerder bijvoorbeeld.
??
dat is dan toch geen ancienniteit?

heb nog nooit geweten dat ze niet-gerelateerde ancienniteit zomaar toekennen. wel weinig ervaring mee natuurlijk, maar zou gewoon onlogisch zijn. dat zijn cadeau's geven.

En nog een vraag: als je zelf ontslag geeft, en je bent ziek tijdens die opzeg periode, moet je die dan inhalen?
Want ik heb een groot vermoeden dat hij me zal gek maken , nog meer dan anders, tijdens mijn opzeg periode.
Als ik dan uitval, en ik moet dit allemaal inhalen, ben ik er ook aan voor de moeite.

Pas op: ik zou liefst van al in schoonheid eindigen, dwz een opvolger goed opleiden zodat hij correct en autonoom zijn plan kan trekken als ik er niet meer ben. want door ziek te zijn tijdens je opzeg, en een opvolger die er niets van kent, ben je ook geen stap verder: dan zal hij me steeds blijven opbellen, zelfs al zou ik al op een nieuw werk zitten.

Ik snap je twijfel hier. Maar er is toch nog een andere optie? En eentje die ik zou aanraden.
Je hebt je arbeidsvoorwaarden, daar hou je je aan. Jij hebt regels en hij heeft regels, en beide volgen die. Als hij aanvaardt dat je buiten de uren niet opneemt, geen taken doet die niet in je jobomschrijving zitten en precies presteert wat je moet, ben jij ook geholpen. Indien hij dan van je af wil, ontslaat hij je maar. En dan heb je alle rust en tijd om te gaan solliciteren.

wellicht nog nooit in KMO gewerkt? dat staat allemaal niet beschreven hé wat ik wel en niet moet doen.
en die "deconnectie" na je uren, waar een tijd geleden wet werd over gestemd, is ook enkel maar voor +50 werknemer bedrijven.
alles is super vaag, en hij weet dat ik veel tijd over heb, dus natuurlijk geeft hij me extra's zoals auto's schoonmaken, materiaal gaan leveren, bloemknollen planten, z'n kippen voederen, de parking afspuiten...

Laatst bewerkt:
Ik maak het alle dagen mee, ik moet het toekennen aan de medewerkers in het systeem... De FOD waar ik mee verantwoordelijk voor ben kent alles toe behalve zaken zoals periodes op mutualiteit. Maar zoals gezegd doet niet elke FOD dat, maar wel veel... In mijn eigen geval werd ook mijn volledige loopbaan toegekend.

Als je zelf ontslag neemt, is er geen opschorting bij ziekte en loopt het gewoon door. Bij ontslag door werkgever wel.

Laatst bewerkt:
Ik maak het alle dagen mee, ik moet het toekennen aan de medewerkers in het systeem... De FOD waar ik mee verantwoordelijk voor ben kent alles toe behalve zaken zoals periodes op mutualiteit. Maar zoals gezegd doet niet elke FOD dat, maar wel veel... In mijn eigen geval werd ook mijn volledige loopbaan toegekend.

Als je zelf ontslag neemt, is er geen opschorting bij ziekte en loopt het gewoon door. Bij ontslag door werkgever wel.
Dus als ik het goed begrijp nemen ze je hele werkhistorie mee in ancienniteit dan? Ik heb nu vele malen moeten veranderen van werk omwille van mijn kinderen. (ASS-testen, diagnoses, onderzoeken, etc...) Ik kon door de vele onderzoeken en veranderingen van scholen telkens niet blijven op mijn werk. Mijn ancienniteit werd daardoor iedere keer terug op 0 gezet. Dus als ik nu aanvaard zou worden door FOD zouden ze de hele carriere meenemen? Dat lijkt mij echt wel heel sterk.

wellicht nog nooit in KMO gewerkt? dat staat allemaal niet beschreven hé wat ik wel en niet moet doen.
en die "deconnectie" na je uren, waar een tijd geleden wet werd over gestemd, is ook enkel maar voor +50 werknemer bedrijven.
alles is super vaag, en hij weet dat ik veel tijd over heb, dus natuurlijk geeft hij me extra's zoals auto's schoonmaken, materiaal gaan leveren, bloemknollen planten, z'n kippen voederen, de parking afspuiten...
I said it before and I'll say it again... droppen die handel ofwel het hem zodanig beu maken dat hij jou ontslaat. Dit zijn moderne slavernij-praktijken.

Beginnen met telefoon niet meer opnemen na het werk. Tis niet omdat je niet veel tijd hebt dat je daarom die tijd moet spenderen aan je baas. Je kan met die tijd bvb iets gezellig gaan eten met de madam. Ik wil maar zeggen, er zijn grenzen en dat zijn grenzen die je zelf moet zetten. Ook met die werkloosheid van de werknemers, als jij in verlof bent moet iemand anders dat doen. Daar is de baas/werkgever voor verantwoordelijk om dat in orde te krijgen. KMO of niet.

Gewoon al starten met iets tijdelijks om naar iets anders uit te kijken zal jou een mentale rust geven en belangrijker, je privé-leven. Er zijn er genoeg waarvan het privé-leven in de soep draait door werk. Ik ben ook vrij zeker dat de madam ook blijer zal zijn als je zegt dat je stopt en iets anders zoekt om mentaal tot rust te komen. Kan enkel de privé-sfeer maar ten goede komen.

Zo'n dingen veranderen soms van dag tot dag en probeer maar eens uitsluitsel daarover te hebben voordat je binnenstapt bij een overheid :p.

Ze zoeken nog 10 miljard :p.

Ook voor zo een baas gewerkt vroeger en als jonge gast me blaasje laten wijs maken, maar als 40 jarige sta je toch op uw strepen...
Begin met geen telefoon meer aan te nemen na xx uur en ik denk dat knollen planten en kippen voederen echt wel niet als nodig werk aanzien kan worden.

Gewoon ergens een streep trekken en ook al wil jij proper afsluiten, van zijn kant zie ik dat niet direct gebeuren, want hij was toch zo een goede baas en jij laat hem in de steek en bla bla bla. Wij waren toen als werknemer een noodzakelijk kwaad, niet meer en niet minder. Voor zo een bazen wil je imo niet werken.

Hou de eer aan uzelf en dien uw ontslag in, je vindt heus wel iets anders. (waarom 3 maand?)

Technisch gezien kunnen ze via mycareer alles bekijken waar en voor hoe lang ik er gewerkt heb dus ik zie wel in waar ze alle info kunnen uithalen om een zekere ancienniteit toe te kennen. Ik denk dan meer dat een schending van privacy is maar ook weer niet omdat ze de info niet gebruiken naar een andere werknemer... Of mss denk ik er te veel over na

Technisch gezien kunnen ze via mycareer alles bekijken waar en voor hoe lang ik er gewerkt heb dus ik zie wel in waar ze alle info kunnen uithalen om een zekere ancienniteit toe te kennen. Ik denk dan meer dat een schending van privacy is maar ook weer niet omdat ze de info niet gebruiken naar een andere werknemer... Of mss denk ik er te veel over na

Wie is "ze"?

Je moet zelf je anciënniteit aanvragen. Dat wordt niet gedaan voor jou.

Ook voor zo een baas gewerkt vroeger en als jonge gast me blaasje laten wijs maken, maar als 40 jarige sta je toch op uw strepen...
Begin met geen telefoon meer aan te nemen na xx uur en ik denk dat knollen planten en kippen voederen echt wel niet als nodig werk aanzien kan worden.

Gewoon ergens een streep trekken en ook al wil jij proper afsluiten, van zijn kant zie ik dat niet direct gebeuren, want hij was toch zo een goede baas en jij laat hem in de steek en bla bla bla. Wij waren toen als werknemer een noodzakelijk kwaad, niet meer en niet minder. Voor zo een bazen wil je imo niet werken.

Hou de eer aan uzelf en dien uw ontslag in, je vindt heus wel iets anders. (waarom 3 maand?)

Ik denk dat hij zit te wachten totdat de huidige regering recht op beperkte periode van werkloosheiduitkering na zelf ontslag nemen "publiceert'. :p

opzegtermijn is 13 weken, dus +- 3 maand.
Ik denk dat hij zit te wachten totdat de huidige regering recht op beperkte periode van werkloosheiduitkering na zelf ontslag nemen "publiceert'. :p
dat is slechts binnen 4 maand, en ja dat zou me toch net iets meer zekerheid geven, want al die sollicitatiegesprekken die gepland staan, ik zal daar zeker niet als enige op afkomen hé.
Dusja voor het eerst, en enige keer in mijn leven, 6 maand gewaarborgd recht op inkomen hebben, zou me toch meer gemoedsrust geven ja.

Of ik daar nu echt op ga wachten weet ik nog niet, laat ons hopen dat ik eind volgende maand al een positief reactie krijg op één van de vele interviews.

Maar goed, zoals @Madeen dus aangeeft, anciënniteit wordt quasi overal als je werkloos bent, in de privé toch, terug op 0 gezet hoor. waarom zouden ze het ook over nemen, als je werkloos bent op dit moment. Dat ze bij sommige FOD's, het meenemen is verbazend mooi, maar geen garantie.

Zo'n dingen veranderen soms van dag tot dag en probeer maar eens uitsluitsel daarover te hebben voordat je binnenstapt bij een overheid :p.

Ze zoeken nog 10 miljard :p.

Misschien, maar je kan alleen antwoord geven met hoe het nu is of kan zijn als iemand nu binnenkomt, met de info die er nu is.

Mycareer gaan ze niet raadplegen. Je moet zelf dienststaten bezorgen, normaal binnen de drie maanden na aanwerving.

Terug
Bovenaan