De hopeloze zoektocht naar werk

Mijn vriendin heeft 10 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt als bediende. Ze heeft steeds goede feedback gekregen en een baas gehad die in haar geloofde. De werkomgeving is echter vrij toxisch, waarbij vastgeroeste collega’s er steeds alles aan doen om te roddelen en mensen zwart te maken.

Gisteren wordt ze bij haar baas geroepen, en zegt hij dat ze het laatste jaar minder goed gepresteerd heeft, minder uren doet dan voor de geboorte van ons eerste dochtertje (logisch uiteraard) en dat hij haar opzeg gegeven heeft. Hij zegt dat doodleuk dat hij dat als een wakeup call voor haar zag, waarbij hij aangaf dat hij dit steeds ongedaan kan maken. Nu gaat hij er van uit dat ze nog meer dan 30 weken haar opzegtermijn uitdoet, en ondertussen in onzekerheid moet leven en ze mag het ook tegen geen enkele collega zeggen. Ze heeft de voorbije periode (of voordien) nooit een opmerking, negatieve feedback, waarschuwing of zo gehad.

Zo werkt het toch helemaal niet. Ook de redenen die hij aangaf zijn allemaal van de pot gerukt:

• Vrij veel ziek geweest de laatste maanden: Ja, dat klopt. Er was namelijk een geplande operatie waardoor ze een weekje out was, en een pickup in kader van een IVF behandeling waarbij ze eveneens een drietal dagen afwezig was. Uiteraard ben je, als jonge ouder, ook af en toe eens een dagje out met griep, covid, buikgriep met een kindje die alles vanuit de creche mee pakt.
  • Er mag maximaal 1 dag per week van thuis uit gewerkt worden. Ze krijgt te horen dat als ze van thuis uit werkt, ze niet online komt of slechts 1 of 2 uur -> Dit klopt absoluut niet. Elke minuut (eerder te veel dan te weinig) die ze moet presteren is weldegelijk gepresteerd geweest. We vermoeden dat ze dagen gecheckt hebben waar ze bv. door ziekte van onze dochter nog 1 of 2 uur van thuis gewerkt heeft tijdens een dutje.
  • Als ze op het werk is, doet ze haar uren niet. Dit klopt formeel niet. Ze is er altijd van 8:30 tot ongeveer 17:15, zodat ze rond 17:30 om ons dochtertje kan. Dat is gemiddeld genomen eerder 1 tot 2u per week te veel dan te weinig.

Heb aangegeven dat ze begin volgende week duidelijkheid moet vragen. Ofwel is het een wakeup call, en wordt de procedure onmiddellijk ingetrokken en vervangen door een waarschuwing, ofwel zeggen ze nu zwart op wit dat het stopt, en dan komt ze nog 33 weken werken, waarbij er uiteraard een dag per week sollicitatieverlof e.d. genomen zal worden.

Dit alles is ongelofelijk unfair, zeker gezien er de dag ervoor een terugplaatsing heeft plaatsgevonden (IVF) en dat ze nu (hopelijk) zwanger richting werkloosheid moet gaan. Begin er maar aan als jong koppel met een zware lening. Zelden zo gedegouteerd geweest in het leven.

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft 10 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt als bediende. Ze heeft steeds goede feedback gekregen en een baas gehad die in haar geloofde. De werkomgeving is echter vrij toxisch, waarbij vastgeroeste collega’s er steeds alles aan doen om te roddelen en mensen zwart te maken.

Gisteren wordt ze bij haar baas geroepen, en zegt hij dat ze het laatste jaar minder goed gepresteerd heeft, minder uren doet dan voor de geboorte van ons eerste dochtertje (logisch uiteraard) en dat hij haar opzeg gegeven heeft. Hij zegt dat doodleuk dat hij dat als een wakeup call voor haar zag, waarbij hij aangaf dat hij dit steeds ongedaan kan maken. Nu gaat hij er van uit dat ze nog meer dan 30 weken haar opzegtermijn uitdoet, en ondertussen in onzekerheid moet leven en ze mag het ook tegen geen enkele collega zeggen. Ze heeft de voorbije periode (of voordien) nooit een opmerking, negatieve feedback, waarschuwing of zo gehad.

Zo werkt het toch helemaal niet. Ook de redenen die hij aangaf zijn allemaal van de pot gerukt:

• Vrij veel ziek geweest de laatste maanden: Ja, dat klopt. Er was namelijk een geplande operatie waardoor ze een weekje out was, en een pickup in kader van een IVF behandeling waarbij ze eveneens een drietal dagen afwezig was. Uiteraard ben je, als jonge ouder, ook af en toe eens een dagje out met griep, covid, buikgriep met een kindje die alles vanuit de creche mee pakt.
  • Er mag maximaal 1 dag per week van thuis uit gewerkt worden. Ze krijgt te horen dat als ze van thuis uit werkt, ze niet online komt of slechts 1 of 2 uur -> Dit klopt absoluut niet. Elke minuut (eerder te veel dan te weinig) die ze moet presteren is weldegelijk gepresteerd geweest. We vermoeden dat ze dagen gecheckt hebben waar ze bv. door ziekte van onze dochter nog 1 of 2 uur van thuis gewerkt heeft tijdens een dutje.
  • Als ze op het werk is, doet ze haar uren niet. Dit klopt formeel niet. Ze is er altijd van 8:30 tot ongeveer 17:15, zodat ze rond 17:30 om ons dochtertje kan. Dat is gemiddeld genomen eerder 1 tot 2u per week te veel dan te weinig.

Heb aangegeven dat ze begin volgende week duidelijkheid moet vragen. Ofwel is het een wakeup call, en wordt de procedure onmiddellijk ingetrokken en vervangen door een waarschuwing, ofwel zeggen ze nu zwart op wit dat het stopt, en dan komt ze nog 33 weken werken, waarbij er uiteraard een dag per week sollicitatieverlof e.d. genomen zal worden.

Dit alles is ongelofelijk unfair, zeker gezien er de dag ervoor een terugplaatsing heeft plaatsgevonden (IVF) en dat ze nu (hopelijk) zwanger richting werkloosheid moet gaan. Begin er maar aan als jong koppel met een zware lening. Zelden zo gedegouteerd geweest in het leven.
Heeft ze iets getekend?

Start de zoektocht naar ander werk maar, op zo een plaats wil je niet blijven.

Vakbond! En kijken of je kan aanvechten als onrechtmatig ontslag, als uw vrouw daar wil blijven.
Zoniet, dan kan uw vrouw ander werk zoeken en ondertussen haar voeten er aan vegen. Alléja, dat klinkt simpel, maar een werkgever die zich zo laat kennen, daar zou ik i.i.g. zo ver mogelijk van willen geraken.

Dat lijkt me louter een manier om ervoor te zorgen dat uw vrouw nog iet of wat productief is tijdens haar opzeg. Neem maar al dat sollicitatieverlof op!

Er zijn toch eikel werkgevers in de wereld. Beetje anal doen tijdens die 2-3y dat iemand zijn productiviteit wat zakt omdat er jonge kinderen zijn 🥹

Heeft ze iets getekend?

Start de zoektocht naar ander werk maar, op zo een plaats wil je niet blijven.

Niks getekend.

Maar realitisch gezien is dit wel dikke shit natuurlijk, want niemand zal een zwangere vrouw aanwerven. Dat betekent dat je eigenlijk sowieso makkelijk een half jaar (of langer) zonder werk zal zitten.

Niks getekend.

Maar realitisch gezien is dit wel dikke shit natuurlijk, want niemand zal een zwangere vrouw aanwerven. Dat betekent dat je eigenlijk sowieso makkelijk een half jaar (of langer) zonder werk zal zitten.
Een vriendin van me is met zichtbare zwangere buik gaan solliciteren en ze werd ook aangenomen. Dat was nu misschien wel een goed profiel, en misschien vooral: een Amerikaanse multinational, maar ik zou me toch niet gegijzeld laten voelen door zo'n baas.

Wat een rotstreek ook. En dat "tegen niemand zeggen"...ik zou de grootste gazet van haar dienst opzoeken en het in geuren en kleuren vertellen eerlijk gezegd.

Niks getekend.

Ik zou proberen van dat niet zo somber in te zien en er gewoon voor te gaan. (Ik besef 100% dat dat makkelijk gezegd is.) Bij kleine KMO's gaat dat misschien wel spelen dat ze zwanger is. Maar als ze een goede kandidaat is, gaan ze in grote bedrijven en bij overheidsdiensten daar geen rekening mee houden. Daar is sowieso een groter personeelsbestand om afwezigheden op te vangen, waardoor ze dat minder hard voelen en meer kunnen kijken naar wat iemand hen op langere termijn kan brengen.

Sowieso is het waarschijnlijk beter voor haar om daar weg te zijn. Kunt wel ne keer met uw ogen draaien en het u niet laten raken bij van dat toxisch gedrag, maar helemaal koud laat dat niemand. Dus op termijn gaat dat toch meer en meer wegen.

Nu voelt dat zo niet. En de periode die nu komt gaat sowieso bij momenten heet kut en lastig zijn. Maar hopelijk (en de kans is echt groot) gaan jullie daar over een jaar/2jaar op terug kijken en beseffen dat ze haar een gigantische dienst bewezen hebben door haar te verplichten iets nieuws te zoeken op een plek waar werknemers wel gerespecteerd worden. En dat voordeel heeft ze, als ze haar aannemen gaat het een bedrijf zijn dat het menselijk aspect en het feit dat iemand een gezin heeft wel gewoon als normaal beschouwd.

Niks getekend.

Instant bezoekje bij huisdokter, daar drama verkopen en maandje thuis laten zetten.
Opzeg schuift mooi op en dit nog een paar keer herhalen, wie weet betaalt die dan wel uit en moet ze niet meer gaan.

Niks getekend.

Vraag/zeg dat ze het op papier zetten, niet tekenen en direct aangetekend in twijfel trekken met deftig argumenten.
Ook voorgehad jaren geleden met ex werkgever die het smerig dacht te spelen, ik heb de eer aan mezelf gelaten, iets anders gezocht en mijn ontslag ingediend.

Stop ook maar met dat extra werk als ze thuis is om voor het ziek kind te zorgen.

Naar gelang de sector, regio en ervaring zal ze wel iets anders vinden.
Naargelang de financiële mogelijkheden moet ook niet direct weer aan het werk, een zwangere vrouw heeft ook rechten.

En spreek al maar een vakbond aan, ook al is het maar op een dossier te hebben.

Lijkt me ook gewoon niet wettelijk, een ontslag is in principe definitief, je kan geen voorwaardelijk ontslag geven. Je zou als werkgever zo iedereen continuin een opzeg laten zitten, als je mag blijven ontslag annuleren en dan meteen weer nieuw ontslag laten ingaan. Het is dan nog eens voorwaardelijk op iets dat compleet van de wil van de werkgever afhangt.

Ontslag van de werkgever zijn kant kan ook niet mondeling maar enkel per aangetekend schrijven of via een deurwaarder.
Er is vandaag een aangetekende brief toegekomen. We gaan er morgen om en kijken welke motivering er in staat.

Vriendin heeft vandaag in detail opgelijst wat ze wanneer gedaan heeft (werk, thuiswerk, ziekte, verlof,...) waarbij ze perfect kan aantonen dat alle argumenten nonsens waren. We denken om ook een aangetekende brief terug te sturen waarbij we hun motivering volledig weerleggen met deze feiten. Ook denken we er aan om te vragen aan de werkgever om van alle gewerkte dagen de in en uitrij-uren van de parking te bezorgen, zodat ze ook zwart op wit zien dat er eerder te veel uren dan te weinig werden gepresteerd.

Al vragen we ons ook wel af of het zin heeft om zo'n strijd aan te gaan. Het zou dan eerder gaan om een soort rechtvaardigheidsstrijd (+ kans om niet als zwangere vrouw zonder werk te zitten), want we weten ook beide dat je in zo'n omgeving zo snel mogelijk moet vertrekken.

Laatst bewerkt:
Niks getekend.

Als ze zwanger is geloof ik niet dat ze zomaar kan ontslagen worden. Ik tag @JPV, die mens heeft daar wel wat kaas van gegeten.

Als ze zwanger is geloof ik niet dat ze zomaar kan ontslagen worden. Ik tag @JPV, die mens heeft daar wel wat kaas van gegeten.
Wel als de werkgever nog niet wist dat ze zwanger was natuurlijk. We zijn momenteel bezig met een IVF traject, waarbij de eerste terugplaatsing maandag gebeurd is. Dus het is niet zeker uiteraard dat ze nu zwanger is. Lang de andere kant willen we ook geen 30 weken opzeg afwachten alvorens een volgende poging te doen (mocht het deze keer niet gelukt zijn), want dan gaat er heel veel leeftijdsverschil tussen de kindjes zijn.

Al een maand aan het kijken naar iets nieuws, vaak ben ik de geschikte kandidaat, maar is het voorstel 3-400€ netto minder dan mijn huidige pakket.

Blijkbaar heb ik een heel goei loon, maar zoveel inleveren wil ik nu ook weer niet.

Al een maand aan het kijken naar iets nieuws, vaak ben ik de geschikte kandidaat, maar is het voorstel 3-400€ netto minder dan mijn huidige pakket.

Blijkbaar heb ik een heel goei loon, maar zoveel inleveren wil ik nu ook weer niet.
En ze willen er niks bijdoen? Hoe gaan die loonsonderhandelingen dan?

Terug
Bovenaan