De hopeloze zoektocht naar werk

Besparingen en bedrijfscultuur. Minder grote vissen die worden binnen gehaald, dus o.a. minder ontwikkelmogelijkheden voor personeel. Nogal strakke/starre hiërarchie met schijnleidinggevenden, onbekwame HR... Veel naar Griekenland, Roemenië... Mensen met de meeste bagage stappen op, kennis valt weg...

Besparingen en bedrijfscultuur. Minder grote vissen die worden binnen gehaald, dus o.a. minder ontwikkelmogelijkheden voor personeel. Nogal strakke/starre hiërarchie met schijnleidinggevenden, onbekwame HR... Veel naar Griekenland, Roemenië... Mensen met de meeste bagage stappen op, kennis valt weg...
Dat is de cyclus die zich verderzet.

Ik ben kleine 13 jaar geleden begonnen bij Dimension Data, nu NTT.

Same old, same old.

Kan je dit verduidelijken? Ben wel geïnteresseerd in Cegeka als bedrijf.
Omdat ze mij toen hebben overgenomen :oi22:

Cegeka is veel groter en internationaler geworden door overnames maar daar merk ik weinig van op mijn afdeling (en ik zit ook al gewoon 5j op zelfde project, project dat ze wouden binnenhalen en daarvoor mij met aantal collega's hebben overgenomen)

Enkel dit jaar merk ik iets van besparingen eerlijk gezegd.
Wat Falafel opsomt kan ik merendeel niet beamen (we werken al gans de tijd met Roemenen samen) maar ik weet dat er net voor ik overgenomen werd wel grote afscheuring was.
Mensen die vertrokken zijn bijna allemaal zelfstandige geworden

Overal beste werkgever die ik al gehad heb

Laatst bewerkt:
Krijg hier de zoveelste vacature binnen deze maand: Beste {firstName}, Mijn naam is xxx, Senior Consultant bij xxx...
You had one job: de naam invullen in een, waarschijnlijk door AI geschreven, tekstje dat je naar elvendertig mensen doorstuurt.

Ik ben erover aan het nadenken om ander werk te zoeken maar de gedachte dat ik daarvoor waarschijnlijk via recruiters zal moeten passeren alleen al... :puke:

Krijg hier de zoveelste vacature binnen deze maand: Beste {firstName}, Mijn naam is xxx, Senior Consultant bij xxx...
You had one job: de naam invullen in een, waarschijnlijk door AI geschreven, tekstje dat je naar elvendertig mensen doorstuurt.

Ik ben erover aan het nadenken om ander werk te zoeken maar de gedachte dat ik daarvoor waarschijnlijk via recruiters zal moeten passeren alleen al... :puke:
In onze sector zijn er heel wat valse of op zijn minst louche wetenschappelijke tijdschriften die hopen geld te verdienen doordat onderzoekers bij hen willen publiceren. Ook al enkele keer zo'n mails gehad genre "Dear esteemed [name], we were particularly impressed by your earlier work [title] and bla bla bla".

vraagje ivm loonvoorstellen.
zelf heb ik niet echt ervaring met solliciteren enzo (ik werk al 28 jaar in hetzelfde bedrijf 😅) en ik zoek wat opinie's ivm volgend scenario.

mijn vriendin is bezig met solliciteren en heeft nu 2 sollicitaties lopen waar ze een loonsvoorstel voor zou ontvangen.
bij het ene bedrijf mag ze deze week langsgaan om het loonsvoorstel te ontvangen en bij het andere bedrijf volgende week.

nu wil ze graag natuurlijk pas beslissen als ze beide loonsvoorstellen heeft ontvangen.
vooral omdat de job bij het bedrijf van volgende week haar voorkeur heeft.

maar hoe pak je dit best aan?

hoeveel dagen bedenktijd kan je zoal aanvragen bij een loonsvoorstel?
ben je best eerlijk tegen het eerste bedrijf en laat je hun weten dat je volgende week een ander loonsvoorstel ontvangt en of het ok is om dan te beslissen?

alvast bedankt voor jullie input :)

Ik heb destijds deels open kaart gespeeld en gezegd dat ik op een ander aanbod wou wachten, maar ik denk niet dat dat noodzakelijk is. Had 5 dagen bedenktijd nodig, heb 7 dagen bedenktijd gevraagd en 5 gekregen. Dus iets ruimer vragen dan je nodig hebt en dan kan je landen op het gewenste tijdstip.

op zoek gaan en solliciteren vind ik toch best moeilijk, als je nog je huidige job uit oefent.

Aangezien ik toch wat de adjunct van de baas ben, en die verwacht toch steeds dat ik op neem (telefoon), is het voor mij echt wel tricky.

Heb nu al enkele "gesprekken/testen" in het verschiet weer, en ik kan wel eens zeggen tegen baas "ik moet naar de tandarts, dokterbezoekje, notarisbezoekje", en dus een uurke telkens onbetaald verlof nemen, maar met dat ik op verschillende jobs tegelijk aas, en meerdere testen zijn, loopt dit toch aardig wat op.

en gewoon open kaart spelen, lukt me niet echt. Gezien m'n leeftijd , 40er, ben ik lang niet zeker dat ze me gaan aannemen, dus wil ik toch mijn huidige job eventueel als backup houden.

ontslag geven/nemen en 1 dag per week sollicitatieverlof zou trouwens ook niet heilig zijn, want das steeds in overleg, en als m'n baas dan ambetant doet, en me die 1dag per week wanneer de testen/gesprekken plaats vinden, me niet laat gaan, is het ook weer iets.

hoe doen de anderen dit hier, die ook uitkijken voor iets anders, maar nog gebonden zijn op een ander werk?

ontslag geven/nemen en 1 dag per week sollicitatieverlof zou trouwens ook niet heilig zijn, want das steeds in overleg, en als m'n baas dan ambetant doet, en me die 1dag per week wanneer de testen/gesprekken plaats vinden, me niet laat gaan, is het ook weer iets.

Even inpikken: sollicitatieverlof (1d of 2 halve dagen per week) vindt plaats in overleg met de werkgever, maar indien geen overeenkomst wordt gevonden, beslist de werknemer. Dus als hij echt niet meewerkt, moet je de gesprekken laten doorgaan op 1 van de halve dagen die je neemt.

op zoek gaan en solliciteren vind ik toch best moeilijk, als je nog je huidige job uit oefent.

Aangezien ik toch wat de adjunct van de baas ben, en die verwacht toch steeds dat ik op neem (telefoon), is het voor mij echt wel tricky.

Heb nu al enkele "gesprekken/testen" in het verschiet weer, en ik kan wel eens zeggen tegen baas "ik moet naar de tandarts, dokterbezoekje, notarisbezoekje", en dus een uurke telkens onbetaald verlof nemen, maar met dat ik op verschillende jobs tegelijk aas, en meerdere testen zijn, loopt dit toch aardig wat op.

en gewoon open kaart spelen, lukt me niet echt. Gezien m'n leeftijd , 40er, ben ik lang niet zeker dat ze me gaan aannemen, dus wil ik toch mijn huidige job eventueel als backup houden.

hoe doen de anderen dit hier, die ook uitkijken voor iets anders, maar nog gebonden zijn op een ander werk?
De hoofdvraag die je kan stellen is "wil ik hier echt weg?". Als het antwoord daarop "ja, maar..." is, dan kan je het wel uitspelen tegen je baas. Gezien je zelf zegt van Adjunct te zijn van de baas zal hij wss wel willen dat je blijft en dus mogelijks iets aanbieden. Mss hoger loon, bedrijfswagen of meer verlof, etc...

Je kan jezelf in een positie van onderhandeling zetten door te zeggen dat je aan het uitkijken bent naar iets anders omwille van "insert reason(s) here". Daarbij geef je aan bij je baas dat je niet tevreden bent met je werksituatie en kan hij kiezen om daar iets aan te doen of om het daarbij te laten. Als het eerste waar is dan wil je baas je effectief houden en is hij bereidt om iets te doen daarvoor, aan jou om te beslissen of het genoeg is. Als het tweede waar is dan is het duidelijk dat je baas je niet apprecieert als werkkracht en kan je op gemak uitkijken naar iets anders tot je voor jezelf beslist hebt dat je ontslag neemt

De hoofdvraag die je kan stellen is "wil ik hier echt weg?". Als het antwoord daarop "ja, maar..." is, dan kan je het wel uitspelen tegen je baas. Gezien je zelf zegt van Adjunct te zijn van de baas zal hij wss wel willen dat je blijft en dus mogelijks iets aanbieden. Mss hoger loon, bedrijfswagen of meer verlof, etc...
Ja ik wil hier echt wel weg.
Uitspelen voor meer voordelen lijkt me nutteloos, zit nu al aan het maximaal haalbare:
bedijfswagen, extra verlof om net zoals de bouwvakkers thuis te zijn, hoger loon kan hij amper nog geven, want hij zit ook op zijn limieten, ook al geeft hij mij niet zo veel, maar mijn job is iets wat 99% van andere soortgelijke bazen als hem, gewoon zelf doen.
Maar hij kan met geen PC werken. en ik heb misschien 1 u werk per dag. dus ik besef ergens wel dat ik "overbetaald" ben. maar dat weegt stilaan niet meer op tov de shit die ik moet opkuisen of aanhoren, en constant bereikbaar zijn s'avonds en int weekend.
(die regel van deconnectie is spijtig genoeg enkel maar toepasselijk op +50 werknemerbedrijven)
plus mijn biologische klok tikt. straks wil niemand me nog , gezien mijn leeftijd.
Je kan jezelf in een positie van onderhandeling zetten door te zeggen dat je aan het uitkijken bent naar iets anders omwille van "insert reason(s) here". Daarbij geef je aan bij je baas dat je niet tevreden bent met je werksituatie en kan hij kiezen om daar iets aan te doen of om het daarbij te laten. Als het eerste waar is dan wil je baas je effectief houden en is hij bereidt om iets te doen daarvoor, aan jou om te beslissen of het genoeg is. Als het tweede waar is dan is het duidelijk dat je baas je niet apprecieert als werkkracht en kan je op gemak uitkijken naar iets anders tot je voor jezelf beslist hebt dat je ontslag neemt
Ik snap je redenering volledig, maar iets in mij zegt me dat hij me het zal moeilijk maken, als hij weet dat ik weg ga/wil.
dat thuiswerk bv, staat nergens beschreven. als hij vandaag op morgen eist dat ik terug full time op kantoor kom....
+ heb gezien met anderen die hij hier buiten gewerkt heeft (arbeiders dan) dan geeft hij hen uit rancune shitty jobjes.

ik vrees dat er weinig op zit dan blijven uitvluchtjes te verzinnen (zelf na mijn uren moet ik al uitvluchten verzinnen waarom ik telefoon niet op nam). Eens s'avonds gaan zwemmen? je kunt toch je telefoon naast u leggen , of aan de redder afgeven? :rolleyes:

Of op den duur gewoon naar de dokter gaan, en zeggen dat ik er compleet door zit. en dan al die job interviews beetje inplannen op die tijd.
En vooraleer er hier weer keyboard warriors gaan opduiken, ik heb de laatste 10 jaar maar 1 keer afwezig geweest op mijn werk, wegens een motor ongeval, gewone ziekte = 0. En zelfs tijdens dat 1e motor ongeval, had hij nog het lef om naar de kliniek te komen met een fruitmand en mn laptop en een hele hoop taken. zodat het werk niet achterop hinkte...

Maar de laatste tijd gaat het echt weer de verkeerde kant uit. Wordt constant uitgescholden omdat hij belt naar mij, en soms is er slechte verbinding, ligt zogezegd aan mij of mijn telefoon (maar hij belt handsfree vanuit een camion met een goedkope draadloze set van aliexpress), of omdat een arbeider schade heeft berokkend is het ook weer mijn fout omdat ik ze niet genoeg onder hun duivels geef, of de vuilbakken stinken is ook mijn fout, ik moet ze maar meenemen met mijn auto en aan mjin huisophaling thuis aanbieden, of omdat niemand komt naar de teambuilding is ook mijn fout, omdat ik ze niet genoeg aanspoor hiervoor...
nee heb het een beetje gehad weer.
Heb meegedaan aan testen en geslaagd, en krijg nu veel job uitnodigingen, maar voor elke job is er een apart interview, aparte proef, assessment;.... is echt wel tijdrovend allemaal.

alle bovenstaande zaken zijn wederkerende problemen, besef ik wel, en daardoor dat ik weg moet. het zal nooit opgelost geraken met die man.
van onze 6 werknemers zitten er ocharme 2 bij die hier langer dan 3 jaar werken.
maar het is wel voor het eerst dat ik zo actief rondspeur naar ander werk. voorgaande jaren was het eerder van "we zien wel wat er mijn pad passeert, als ik me eens kan verbeteren".

Laatst bewerkt:
Ja ik wil hier echt wel weg.
Uitspelen voor meer voordelen lijkt me nutteloos, zit nu al aan het maximaal haalbare:
bedijfswagen, extra verlof om net zoals de bouwvakkers thuis te zijn, hoger loon kan hij amper nog geven, want hij zit ook op zijn limieten, ook al geeft hij mij niet zo veel, maar mijn job is iets wat 99% van andere soortgelijke bazen als hem, gewoon zelf doen.
Maar hij kan met geen PC werken. en ik heb misschien 1 u werk per dag. dus ik besef ergens wel dat ik "overbetaald" ben. maar dat weegt stilaan niet meer op tov de shit die ik moet opkuisen of aanhoren, en constant bereikbaar zijn s'avonds en int weekend.
(die regel van deconnectie is spijtig genoeg enkel maar toepasselijk op +50 werknemerbedrijven)
plus mijn biologische klok tikt. straks wil niemand me nog , gezien mijn leeftijd.

Ik snap je redenering volledig, maar iets in mij zegt me dat hij me het zal moeilijk maken, als hij weet dat ik weg ga/wil.
dat thuiswerk bv, staat nergens beschreven. als hij vandaag op morgen eist dat ik terug full time op kantoor kom....
+ heb gezien met anderen die hij hier buiten gewerkt heeft (arbeiders dan) dan geeft hij hen uit rancune shitty jobjes.

ik vrees dat er weinig op zit dan blijven uitvluchtjes te verzinnen (zelf na mijn uren moet ik al uitvluchten verzinnen waarom ik telefoon niet op nam). Eens s'avonds gaan zwemmen? je kunt toch je telefoon naast u leggen , of aan de redder afgeven? :rolleyes:

Of op den duur gewoon naar de dokter gaan, en zeggen dat ik er compleet door zit. en dan al die job interviews beetje inplannen op die tijd.
En vooraleer er hier weer keyboard warriors gaan opduiken, ik heb de laatste 10 jaar maar 1 keer afwezig geweest op mijn werk, wegens een motor ongeval, gewone ziekte = 0. En zelfs tijdens dat 1e motor ongeval, had hij nog het lef om naar de kliniek te komen met een fruitmand en een laptop en een hele hoop taken. zodat het werk niet achterop hinkte...

Maar de laatste tijd gaat het echt weer de verkeerde kant uit. Wordt constant uitgescholden omdat hij belt naar mij, en soms is er slechte verbinding, ligt zogezegd aan mij of mijn telefoon, of omdat een arbeider schade heeft berokkend is het ook weer mijn fout omdat ik ze niet genoeg onder hun duivels geef, of de vuilbakken stinken is ook mijn fout, ik moet ze maar meenemen met mijn auto en aan mjin huisophaling thuis aanbieden, of omdat niemand komt naar de teambuilding is ook mijn fout, omdat ik ze niet genoeg aanspoor hiervoor...
nee heb het een beetje gehad weer.
Heb meegedaan aan testen en geslaagd, en krijg nu veel job uitnodigingen, maar voor elke job is er een apart interview, aparte proef, assessment;.... is echt wel tijdrovend allemaal.
My guy... Je bent geen werknemer, je bent de punchingbag van de baas. Dit is niet de adjunct zijn van de baas, dit is de deurmat zijn van de baas.

Doe jezelf een plezier en neem gewoon ontslag. Je sollicitatieverlof is betaald en kan hij niet weigeren. Doe zoveel gesprekken als maar mogelijk en probeer iets anders vinden. Dit soort van behandeling is niet normaal en moet ook niet aanvaard worden als zijnde normaal. Je kan betere voorwaarden en behandeling krijgen in een domme delhaize of krantenwinkel... Klok in, uren doen, klok uit en fuck de rest. Op den duur zal je niet ZOMAAR meer naar een dokter kunnen gaan en ik spreek daarbij uit ervaring.

Tis niet alleen de biologische klok die tikt, ook het feit dat als je niet handelt en daar blijft je dit nog mag aanhoren tot je pensioen... of accurater zijn pensioen.

Ik volg jullie wel hoor.

Maar het staat toch beter op je cv dat je wilt veranderen komende van een degelijke verantwoordelijke functie, dan dat je komt aankloppen als werkloze of rekkenvuller...

Ja toch?

Als werkloze of een lagere job doen als waarvoor ik later zou solliciteren, zou toch argwaan wekken?

Ik volg jullie wel hoor.

Maar het staat toch beter op je cv dat je wilt veranderen komende van een degelijke verantwoordelijke functie, dan dat je komt aankloppen als werkloze of rekkenvuller...

Ja toch?

Als werkloze of een lagere job doen als waarvoor ik later zou solliciteren, zou toch argwaan wekken?
Aan alles kan je een uitleg geven. Het is natuurlijk beter voor jezelf gewoon ook om meteen iets te vinden waar je weer goed zit. Maar als dat niet lukt, zou ik voor mijn eigen mentaal welzijn tussendoor gerust iets anders gaan doen, ook al weer je dat het maar tijdelijk is. Als daar vragen over komen in een gesprek, kan je nog bijvoorbeeld zeggen dat de situatie niet meer houdbaar was en je een andere job verkoos boven jezelf ziek te melden. Zonder de werkgever zwart te maken/te veel details te geven. Dat kan iemand ook net positief interpreteren. Je hebt daar zo veel jaar gewerkt, dat bewijst wel enige loyaliteit.
Je moet niet altijd 100% alle details eerlijk open en bloot op tafel gooien.

En een "lagere" job doen...daar kan je ook een positieve draai aan geven. Beetje afhankelijk van de job, maar daar valt wel iets op te verzinnen. Wat je ook zegt, geef het een positieve draai in het licht van wat men wilt zien in een kandidaat. Je kan dat bijvoorbeeld koppelen aan de eigenschap 'proactiviteit', 'bereidheid om bij te leren', het verruimen van jouw blik op de arbeidsmarkt, ontdekken van je eigen talenten etc...

Je moet proberen in een gesprek je verhaal te brengen en niet gewoon een zoom-in op je feitelijke cv.

Also, een "lagere" job uitvoeren is geen schande om even mentaal tot rust te komen. Ik zou persoonlijk een lagere job verkiezen over dit soort wangedrag en eerlijk gezegd gewoon mentale mishandeling.

Werk zal je altijd vinden, de kunst is om werk "aangenaam" te maken of toch tenminste "draagbaar" te maken. Wat ik lees is niet iets wat op lange termijn draagbaar is en dit zijn de soort praktijken die mensen tot absolute waanzin drijven.

Maat van mij werkt als medewerker in de Colruyt. Die klaagt ook wel eens over collega's, baas of klanten maar nooit in de proportie dat het niet meer draagbaar is. Hij is tevreden dat hij z'n werk heeft, correct betaald wordt en respectvol behandeld wordt. Als je het mij vraagt maakt dat het leven een stuk aangenamer dan de constante vrees van opgebeld te worden als je eigenlijk al uitgeklokt bent.

En een "lagere" job doen...daar kan je ook een positieve draai aan geven. Beetje afhankelijk van de job, maar daar valt wel iets op te verzinnen.
Ik ben ooit van IT'er naar orderpicker gegaan (van moetes, de deur was op slot en ik geraakte nergens binnen als Junior in crisistijden - lees de crisis van 2001). Ik heb die job 3 jaar gedaan.

Ik kon dat meestal verkopen als: Ik ben nederig, trouw, geen job is mij te min, ik ben ne harde werker, ik ben gene luierik ... Genoeg zaken om daar ne positieve draai aan te geven.

Zo een keertje de vraag gekregen of ik niet beter gewacht had tot er een IT job passeerde. Toen was mijn antwoord simpel: "Dan zat ik nu jaren aan den dop hé!" Dan kreeg ik ne dikke glimlach terug :D

@TRUMP zet je ziek, geen scrupules met zo'n werkgever omg.
Of dien tegelijk ook klacht in bij arbeidsinspectie nadat je bewijzen hebt verzamelt. Je goed indekken, zodat je ontslagen kan worden en hij je moet verder betalen terwijl jij wat nieuws zoekt.

Terug
Bovenaan