De Heuvelklassiekers 12/04 - 23/04

Net als Pogacar na een voorjaar als dit zondag nooit aan 100% start.

Voor geen van beiden is Luik hét hoofddoel dit (voor)jaar. Bij Pogacar lag zijn piek wrs 3 weken eerder in RvV, bij Remco vermoedelijk over een week of 2-3. Zo zot ver zitten ze niet uit elkaar, zeker wetende vorm opbouwen een veel trager proces is dan afbreken. Vermoeidheid zal bij beiden aanwezig zijn.

Won vorig jaar San Sebastian na een hoogtestage om meteen erna weer op hoogtestage te gaan als voorbereiding op een GT. Van Wilder en Vervaeke leken vandaag toch gewoon dik in orde en die zijn de voorbije maand samen met Evenepoel op pad (Catalonie + hoogtestage).

Ja, maakt toch niet uit of dat in kleinere koersen was? Die was gewoon echt al heel goed vorig jaar. De consistentie dat hij in zijn resultaten legde, zei ook vorig jaar al genoeg. Hij was trouwens ook gewoon 10e op het WK vorig jaar. Natuurlijk heeft die nog een stap gezet, maar Karl wist duidelijk niet eens wie dat was voor afgelopen zondag. Herinner dat hij toen al van zijn stoel viel dat José Skjelmose een ster had gegeven.

En als de tijdsaanduiding deftig was opt WK,
stond die gewoon opt podium met Rota.

Het voorjaar stopt niet in Roubaix. Pogi en vollering renners van het voorjaar. Nu al!
Wat vroeg om al zo'n boude uitspraken te doen imo.

Trouwens, Landani gaat schitteren deze Tour, sowieso podium :coolbrows:

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vroeg om al zo'n boude uitspraken te doen imo.

Pogacar zijn voorjaar valt niet meer met LBL hoor. Als hij zondag niet wint heeft hij nog altijd zijn 4de plek in MSR, 3de in de E3, winst in RVV, winst in de Amstel en winst in de Waalse pijl.
Je kan discuteren dat het tussen hem en MVDP close is. Maar ik wil hen gerust beide de mannen van het voorjaar noemen.

Vollering heeft geen competitie voor die titel. Wie komt er in haar buurt? Strade, DDV, 2de in de ronde en Brabantse pijl en winst in Amstel en Waalse pijl.

Pogacar zijn voorjaar valt niet meer met LBL hoor. Als hij zondag niet wint heeft hij nog altijd zijn 4de plek in MSR, 3de in de E3, winst in RVV, winst in de Amstel en winst in de Waalse pijl.
Je kan discuteren dat het tussen hem en MVDP close is. Maar ik wil hen gerust beide de mannen van het voorjaar noemen.

Vollering heeft geen competitie voor die titel. Wie komt er in haar buurt? Strade, DDV, 2de in de ronde en Brabantse pijl en winst in Amstel en Waalse pijl.
Kopecky kan toch stevig kampen met Vollering. Omloop, RVV, Nokere, 2e in strade en Amstel.

Het was ironisch. Je vergeet trouwens nog winst en drie ritten in Parijs-Nice.

En als de tijdsaanduiding deftig was opt WK,
stond die gewoon opt podium met Rota.
Dat is weer zo'n uitspraak die in het rijtje valt "Sep Vanmarcke is de reden dat Boonen geen 5de kassei heeft"... dat zijn geen feiten maar (een foute) perceptie.

Net die fase nog eens terug bekeken:
1. Je vergeet al dat Mauro Schmid daar ook nog zit... alles behalve een strijkijzer dus dat podium was alles behalve zeker. Je kan niet zomaar even de namen die in die groep zaten uit die top 15 filteren en op basis daarvan zeggen "ah, dat zijn dan 2 en 3". Zo werkt het niet.
2. Tijdsaanduiding of niet, ze staan al van vóór de laatste kilometer bijna stil. Was die tijdsaanduiding uberhaupt wel verkeerd vraag ik mij af als ik die beelden terug zie... ik denk niet dat ze nog 20kph rijden, als je ziet hoe dat peloton (of wat er van over blijft) daar komt aangestoven... das los 60kph. Op die manier is het niet moeilijk om op 500m een minuut dicht te rijden natuurlijk.
3. Zelfs als ze Eenkhoorn van achteruit zien terug komen wordt er weinig aanstalten gemaakt om die op zen minst op te vangen. De enige die daar half reageert is Mauro Schmid maar het verschil in snelheid is zo hoog dat als Eenkhoorn daar niet DE brain-freeze van 2023 doet die 'hoogstwaarschijnlijk' gewoon zilver pakt. Hallucinant die fase... hoe vaker ik daar naar kijk hoe verder mijn mond open zakt. Die gast pakt gewoon 20-30m en zou verder weg rijden want zijn snelheid ligt veel hoger + Schmid gaat daar nooit tot op het wiel rijden met de rest in zijn wiel. Wat doet Eenkhoorn? Toch maar de benen stilhouden :eek::confused::help:

Laatst bewerkt:
Dat is weer zo'n uitspraak die in het rijtje valt "Sep Vanmarcke is de reden dat Boonen geen 5de kassei heeft"... dat zijn geen feiten maar (een foute) perceptie.

Net die fase nog eens terug bekeken:
1. Je vergeet al dat Mauro Schmid daar ook nog zit... alles behalve een strijkijzer dus dat podium was alles behalve zeker. Je kan niet zomaar even de namen die in die groep zaten uit die top 15 filteren en op basis daarvan zeggen "ah, dat zijn dan 2 en 3". Zo werkt het niet.
2. Tijdsaanduiding of niet, ze staan al van vóór de laatste kilometer bijna stil. Was die tijdsaanduiding uberhaupt wel verkeerd vraag ik mij af als ik die beelden terug zie... ik denk niet dat ze nog 20kph rijden, als je ziet hoe dat peloton (of wat er van over blijft) daar komt aangestoven... das los 60kph. Op die manier is het niet moeilijk om op 500m een minuut dicht te rijden natuurlijk.
3. Zelfs als ze Eenkhoorn van achteruit zien terug komen wordt er weinig aanstalten gemaakt om die op zen minst op te vangen. De enige die daar half reageert is Mauro Schmid maar het verschil in snelheid is zo hoog dat als Eenkhoorn daar niet DE brain-freeze van 2023 doet die 'hoogstwaarschijnlijk' gewoon zilver pakt. Hallucinant die fase... hoe vaker ik daar naar kijk hoe verder mijn mond open zakt. Die gast pakt gewoon 20-30m en zou verder weg rijden want zijn snelheid ligt veel hoger + Schmid gaat daar nooit tot op het wiel rijden met de rest in zijn wiel. Wat doet Eenkhoorn? Toch maar de benen stilhouden :eek::confused::help:

1. Tuurlijk niet ;) maar wel vrij zeker dat skjelmose op dat podium ging staan met dat groepje.

2. Bij het ingaan van de laatste km dachten ze (dus iemand heeft dat laten weten) dat ze nog 1' 47" voor hadden. (Skjelmose heeft dit bevestigd)
En niet de 50" die ze effectief voor hadden.

Ik dacht dat toen ook dat het heel traag was maar:
Volgens Strava van Schmid en Rota reden ze toen op het traagste moment nog altijd 27 per uur ;)

Ik had toen 2 gokjes lopen: podium voor Rota en skjelmose die veel gingen opleveren daarom dat ik vrij goed op de hoogte ben van de kwestie 😁
maar skjelmose stond met juiste informatie altijd op dat podium.

2. Bij het ingaan van de laatste km dachten ze (dus iemand heeft dat laten weten) dat ze nog 1' 47" voor hadden. (Skjelmose heeft dit bevestigd)
En niet de 50" die ze effectief voor hadden.
Die ~1'47" was de achterstand die ze hadden op Remco. Er werd direct na afloop gezegd dat de tijdsaanduidingen zogezegd fout waren omdat op het moment dat Remco de laatste kilometer ingaat de "groep Skjelmose" 50 seconden voorsprong heeft op het peloton (~1:40 & ~2:30 t.o.v. Remco) en dat het dus nooit kan dat ze dat nog dichtrijden. Die 50 seconden móesten dus zogezegd wel fout geweest zijn, maar zelfs als die groep met Skjelmose ~30kph rijdt (ipv die 20 die ik hierboven sugereer) dan nog rijdt het peloton dat aan 50kph gewoon op ~ een kilometer dicht. In hindsight denk ik dat die tijdsaanduidingen wel gewoon correct waren maar dat ze in dat groepje gewoon te hard gepokerd hebben, een beetje genre Alaphilippe/Fugslang met dat verschil dat die de achterliggers van 2km ver zagen komen en het in Wollongong bochtig was tot aan de meet en de verrassing dus veel groter was.

Het zal dus eerder de communicatie óver het tijdsverschil dan het tijdsverschil op zich geweest zijn dat fout was en dan is het de vraag wie Skjelmose heeft verteld dat het verschil 1'47" was... Iemand in een Deense volgwagen? Iemand van de organisatie?

Laatst bewerkt:
@Reverz mij een beetje misverstaan denk ik.

Tijdsaanduiding op tv waren juist , maar de renners zijn fout geïnformeerd geweest.

Groepje skjelmose dachten dat ze 1'47 hadden.
Dus niet de effectieve 50"
Met 1"47 is er ruimte om wat te pokeren.
Met 50" niet en dat is wat er gebeurd is...

Zowel Skjelmose als Eenkhoorn hebben na afloop gezegd dat ze inderdaad een voorsprong van bijna 2 minuten hadden doorgekregen, niet 50 seconden. Daar gaat het om.

Eenkhoorn deze week nog eens gezegd dat als hij wist dat het peloton dichter zat hij gewoon was door blijven knallen omdat hij dan zeker een ereplaats had.

@Reverz mij een beetje misverstaan denk ik.

Tijdsaanduiding op tv waren juist , maar de renners zijn fout geïnformeerd geweest.

Groepje skjelmose dachten dat ze 1'47 hadden.
Dus niet de effectieve 50"
Met 1"47 is er ruimte om wat te pokeren.
Met 50" niet en dat is wat er gebeurd is...
Ja neenee, dat had ik begrepen maar de vraag is van waar die info komt ook en hoe recent/up-to-date was die . Nu, dat de organisatie in Australië toch wel een beetje rammelde ga ik zeker niet ontkennen maar dan nog.
Zowel Skjelmose als Eenkhoorn hebben na afloop gezegd dat ze inderdaad een voorsprong van bijna 2 minuten hadden doorgekregen, niet 50 seconden. Daar gaat het om.

Eenkhoorn deze week nog eens gezegd dat als hij wist dat het peloton dichter zat hij gewoon was door blijven knallen omdat hij dan zeker een ereplaats had.
Of het peloton nu op 10 seconden of 10 minuten gezeten had. Ik kan de beelden niet meteen terugvinden op Youtube om hier te linken maar wat hij daar deed daar is geen enkel scenario voor te bedenken waarin dat een goeie beslissing was. Als je op die manier 20-30m krijgt (+ vliegende VS bijna stilstaande start) op ocharme 500m van de streep moet je gewoon doorrijden.

Skjelmose, Schmid & Rota kunnen nog die foutieve communicatie als excuus inroepen maar als Eenkhoorn zegt dat die fout einfo hem een mooie ereplaats kost dan is hij toch wel zwaar uit zijn nek aan het lullen... :S

Of het peloton nu op 10 seconden of 10 minuten gezeten had. Ik kan de beelden niet meteen terugvinden op Youtube om hier te linken maar wat hij daar deed daar is geen enkel scenario voor te bedenken waarin dat een goeie beslissing was. Als je op die manier 20-30m krijgt (+ vliegende VS bijna stilstaande start) op ocharme 500m van de streep moet je gewoon doorrijden.

Skjelmose, Schmid & Rota kunnen nog die foutieve communicatie als excuus inroepen maar als Eenkhoorn zegt dat die fout einfo hem een mooie ereplaats kost dan is hij toch wel zwaar uit zijn nek aan het lullen... :S

Hij had het (verkeerde) gevoel dat ze gewoon in zijn wiel hingen. Met dat in gedachte zou hij toch door gereden hebben als het verschil met het peloton klein was. Want dan was hij zeker van een ereplaats, nu dacht hij zijn kans op een medaille weg te gooien.

Dus jawel, ook die foute info kost hem een ereplaats.

Je hebt gelijk dat Eenkhoorn daar gewoon had moeten doorrijden voor medaille , maar Eenkhoorn bedoelt een ere plaats die ging dik tevreden zijn met een top 6 !

Nu was hij maar 28ste ...

260km in de regen zondag. Gaat wat worden. Hopelijk zien we geen massale valpartijen, maar dat er gevallen gaat worden is bijna een zekerheid.

260km in de regen zondag. Gaat wat worden. Hopelijk zien we geen massale valpartijen, maar dat er gevallen gaat worden is bijna een zekerheid.
Als ik naar de verschillende kanalen kijk dan gaat het zondag nog relatief meevallen in Luik.
Kans op buien, maar niet echt veel milimeters, een buitje links en rechts zit er wel in.
Maar los van de regen zal er hoe dan ook gevallen worden op de zenuwachtige baantjes die de koers toch wel kent. Vallen en koers kan je bijna in dezelfde adem uitspreken :P

Remco op verkenning voor L-B-L !! Hij ziet er alvast scherp en fris uit :wink: en hij pakt de KOM op La Redoute vandaag..

Evenepoel heeft alvast zichzelf op 1 gezet in de HLN-wielerprono. 😎 5 van de 7 andere renners zetten hem ook op 1. 🤔

Terug
Bovenaan