De Heuvelklassiekers 12/04 - 23/04

Iedereen doet nu alsof de kansen 50/50 zijn maar ik zou het echt een grote stunt vinden mocht Remco Pogacar kunnen kloppen zondag. Pog rijdt dit voorjaar rond als Eddy Merckx zelve: niet één maar twee niveaus beter dan de rest. De enige die hem ergens heeft kunnen lossen is MVDP in de laatste 200 meter van de Poggio met een explosie zoals enkel hij dat kan.

Ik hoop van harte dat Remco het hem moeilijk kan maken maar ik zou enorm verrast zijn mocht het lukken om Pogacar in een duel eraf te rijden. En in de vlakke sprint maakt Remco normaalgezien geen kans en hij heeft ook dit seizoen getoond dat hij tactisch nog geen oplossing heeft gevonden om iemand te kunnen kloppen die zich in zijn wiel vastbijt (zie Roglic in Catalonië).

Vandaar denk ik dat het in Remco's voordeel zou zijn als het geen duel wordt, maar dat ze na de Roche nog met een groepje van een man of 5 overblijven. In die situatie zie ik mogelijkheden voor hem om weg te rijden in de laatste kilometers.

Iedereen doet nu alsof de kansen 50/50 zijn maar ik zou het echt een grote stunt vinden mocht Remco Pogacar kunnen kloppen zondag. Pog rijdt dit voorjaar rond als Eddy Merckx zelve: niet één maar twee niveaus beter dan de rest. De enige die hem ergens heeft kunnen lossen is MVDP in de laatste 200 meter van de Poggio met een explosie zoals enkel hij dat kan.

Ik hoop van harte dat Remco het hem moeilijk kan maken maar ik zou enorm verrast zijn mocht het lukken om Pogacar in een duel eraf te rijden. En in de vlakke sprint maakt Remco normaalgezien geen kans en hij heeft ook dit seizoen getoond dat hij tactisch nog geen oplossing heeft gevonden om iemand te kunnen kloppen die zich in zijn wiel vastbijt (zie Roglic in Catalonië).

Vandaar denk ik dat het in Remco's voordeel zou zijn als het geen duel wordt, maar dat ze na de Roche nog met een groepje van een man of 5 overblijven. In die situatie zie ik mogelijkheden voor hem om weg te rijden in de laatste kilometers.

Ik zie minder dat iedereen doet alsof de kansen 50/50 zijn ik denk eerder dat mensen hopen dat Pogacar niet zomaar van Evenepoel wegrijd zoals hij in de RVV en AGR van iedereen wegreed. Als er iemand mogelijk het wiel van Pogacar kan houden dan is het misschien wel Evenepoel.

Ook al omdat Pogacar al de rest er al heeft afgeknald dit voorjaar (Vingdegaard in PN, VDP en VA in RVV en Pidcock in AGR). Geklopt worden door Pogacar in de sprint zou al een betere prestatie zijn dan de rest die er gewoon werd afgereden.

Dat is natuurlijk het grote nadeel bij de manier van koersen tegenwoordig en meteen ook de reden waarom de groten tegenwoordig altijd van zover de koers openen... op die manier is het bijna een garantie dat de beste man in koers wint omdat tactiek quasi volledig uitgeschakeld wordt.

Nadeel is wel dat als je níet de uitgesproken beste man in koers bent en niet de snelste aan de meet je jezelf wel isoleerd in een situatie waaruit je nog moeilijk kan winnen.

Maar ik verwacht tegen beter weten in toch wel gewoon een vrij gesloten koers in Luik dit jaar.

Ik denk dat Remco ook wel weet dat het op een helling moet gebeuren en met voldoende voorsprong.
Als hij na de valkenrots 20s heeft dan rijdt Pogacar dat niet meer dicht op de vlakkere weg naar Luik.

Het zal vooral een zaak zijn om Pogacar eraf te rijden op een klim. Op een redoute zie ik hem dat persoonlijk niet doen, maar er zijn nog punten genoeg.

Als ik Catalonië zag dan denk ik dat het moeilijk zal worden. Maar als er iemand Pogacar in een koers als Luik kan verslaan dan is het echt wel Remco. En hij maakt ook gewoon veel kans om het te doen ook.

En toch blijf ik me afvragen hoe fris hij nog zal zijn. Ooit stopt het toch wel eens, superman of niet.

Dus beide scenario's zijn voor mij realistisch. Als Pogi wint, zal niemand verbaasd zijn. Maar als hij er zondag in de finale er toch een beetje doorzakt, zal ik ook niet verbaasd zijn.

Remco daarentegen zou in principe ook nog niet 100% moeten zijn, dat is voor later.

We zien dus wel...

Vollering :crazy:.
Van beneden naar boven op tempo en nog een sprintje voor de fun in de laatste 50m.
Rijdt twee niveau' boven de rest.
Die gaat dit voorjaar afsluiten met 5 klassiekers op 8.

Bitter weinig volk op de startlijst die Pogi nog maar gaan kunnen kietelen.
Bwa, toch nog best wel wat mooie namen die hier aan de start staan.

Pidcock, Woods, Higuita, Gaudu, Ciccone, Lutsenko, Mas, Landa, ...

Sommigen hebben hier wel nog nooit potten gebroken. Misschien is een Gaudu nog de grootste uitdager. Van Woods heb ik geen idee in welke vorm die zit.

En misschien trekt Healy de lijn wel gewoon door ;)

EDIT: Ok niet dan... Gaudu heeft al opgegeven :lol:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan