De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447

Tweak37

Crew Member
Crowdfunder FE
De grote Spaarvermogen en Spaargeld enquete! Tijd voor een nieuwe editie. Nu met Poll!

---start tekst---

Algemeen
-Hoe oud ben je?
-Hoe lang werk je al?

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
-Wat zijn je maandelijkse kosten?
-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?

---einde tekst---
 
Het einde van 2020 komt in zicht, en dan maak ik van de kerstvakantie nog eens gebruik om een overzicht te maken.

Vroeger was het gemakkelijk: ik nam het saldo van mijn zichtrekening, spaarboekje(s), kasbons, waarde van aandelen en fondsen en dat schreef ik op.
Nu heb ik echter een huis met lening, en een BV.
Voor het huis met lening denk ik om het afbetaalde bedrag mee te nemen in mijn vermogen (en niet de "waarde van het huis minus openstaande lening")
Voor de BV blijft er een deel in liquidatiereserve zitten, ik denk om daar het nettobedrag dat ik binnen 5 jaar mag uitkeren mee te rekenen.

Ideeën van mensen in een soortgelijke situatie?
 
Het einde van 2020 komt in zicht, en dan maak ik van de kerstvakantie nog eens gebruik om een overzicht te maken.

Vroeger was het gemakkelijk: ik nam het saldo van mijn zichtrekening, spaarboekje(s), kasbons, waarde van aandelen en fondsen en dat schreef ik op.
Nu heb ik echter een huis met lening, en een BV.
Voor het huis met lening denk ik om het afbetaalde bedrag mee te nemen in mijn vermogen (en niet de "waarde van het huis minus openstaande lening")
Voor de BV blijft er een deel in liquidatiereserve zitten, ik denk om daar het nettobedrag dat ik binnen 5 jaar mag uitkeren mee te rekenen.

Ideeën van mensen in een soortgelijke situatie?
Door deze post ook eens alles herbekeken. Vandaag dus ontdekt dat we nog 14 jaar lening af te betalen hebben. Dat was best een meevaller eigenlijk.
 
Ik zet het hier ook ff. Dan kan ik het over 2 jaar terug aanpassen ;-)

Allez hop, here we go … 2jaar later …

Algemeen
-Hoe oud ben je? koppel: zij 38 - ik 36
-Hoe lang werk je al? zij 16j - ik 18j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? samen: +/- €7.500

Voor degene die details willen lezen:
Samen iets meer dan 6.000 als bediende en ik minstens 1.500 met mijn bijberoep. Loon bediende zijn puur centen van wat er op het einde van de maand gestort wordt. Excl. maaltijdcheques, 13de maand, vakantiegeld, bonus, …) Bijberoep is de laatste jaren “ontploft” Elke maand minstens € 1000 maar zijn maanden bij van € 5000+. Gemiddelde van afgelopen jaar is € 3.750/m na belastingen. Ik zou dan kunnen invullen bij “maandelijks netto” 9.750 maar dat kunnen we waarschijnlijk geen jaren houden. Die 7.500 ongetwijfeld wel, vandaar dat ik voor dat bedrag kies.
Welke inkomsten zijn er dan nog bij te tellen? Ieder van ons heeft Maaltijdcheques, 13de maand, bonus, vakantiegeld. Elk jaar teruggave van belastingen. Interesten op de termijn rekeningen.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? +/- € 3000
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? minstens € 2.000 (in praktijk is dat de laatste jaren zonder moeite € 5.000)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? hetzelde
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? hetzelfde

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
-Vastgoed 1: Huidige woonst (Grond gekocht + huis gebouwd) met reële aankoop/bouwkost van +/- € 400.000 nu 15 jaar geleden. Vermits de vastgoedprijzen gestegen zijn zou dit iets meer waarde kunnen hebben vandaag. Hier loopt nog een lening op van +/- € 35.000 gespreid over nog 5 jaar. (op 50k na gelijke inbreng)
-Vastgoed 2: Bouwgrond voor de toekomst. Aankoop = € 240.000 --> € 55.000 eigen middelen en €185.000 euro geleend op 20 jaar. (redelijk veel geleend omdat 1: het meeste van ons geld vast staat in termijn rekeningen en 2: omdat de rente op de leningen belachelijk laag stonden. Deze lening loopt nog 16 jaar en openstaand bedrag +/- € 165.000

-Op termijnrekeningen: € 595.000 ( 15-85%)
-Op spaarrekeningen: +/- € 30.000 (35-65%)
-Pensioenspaarfonds: +/- € 35.000 (50-50%)

We hebben wel geen wagen in eigen bezit (allebei firmawagen)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
op de 50k die ik heb gekregen bij de aankoop van de (1ste) bouwgrond na ... alles.

Aan onderstaande is nog altijd niks veranderd:

Ik denk dat wij financieel er redelijk gezond voor staan. Alle 2 wel voorzichtig qua geld denk ik. Wij zijn geen van beiden het type dat geld door ramen en deuren buiten smijt. Als we iets kopen zal het nooit het goedkoopste zijn maar datgene waarvan we denken het de beste prijs kwaliteit verhouding heeft. We sluiten ons niet op ... 2x per jaar op vliegvakantie met alles erop en eraan en minstens 2x per jaar op citytrip van 4 dagen.

Verder hebben niet echt grote toekomstplannen. Geen kinderwens ... eventueel wel (zijn we dus mee bezig)een grotere woning waarin we dan wat extra luxe kunnen voorzien. (wellness, zwembad, ...) Niks dat moet vermits we nu al een redelijke ruime woning hebben voor maar 2 personen. Eventueel sportwagen maar dat is onnozel met een firmawagen. Een Porsche voor in het weekend mee naar de voetbal te gaan is alleen maar jaloezie in de hand werken vrees ik. Ik heb nergens het gevoel dat ik iets mis. Alles wat we willen hebben we denk ik.
 
Laatst bewerkt:
En heb je dan effectieve plannen? Want ik zie niet in waarom je geen sportwagen zou kopen als je het eigenlijk wil, en je genoeg kapitaal hebt om het te betalen. Je zit nu op 1.1M€ kapitaal met een stevig loon (ook wel stevige kosten voor een gezin van 2 trouwens), ik zie niet direct een reden om nu niet wat meer te gaan leven ;).
 
En heb je dan effectieve plannen? Want ik zie niet in waarom je geen sportwagen zou kopen als je het eigenlijk wil, en je genoeg kapitaal hebt om het te betalen. Je zit nu op 1.1M€ kapitaal met een stevig loon (ook wel stevige kosten voor een gezin van 2 trouwens), ik zie niet direct een reden om nu niet wat meer te gaan leven ;).
De effectieve plannen zijn om binnen een 5tal jaren opnieuw te bouwen. De bouwgrond hebben we dus al en voor het huis zelf voorzien we toch een budget van +/- 800.000 euro. Wel nog geen idee wat we met de huidige woonst gaan doen dan (verhuren of verkopen).

Ja dien Porsche ... das altijd zo de "running joke" met kameraden hé ... "als we geld genoeg hebben kopen we ne Porsche ..." Mijn huidige firmawagen kan je nu niet bepaald een sportwagen noemen ma bon ... qua pk's en poeier dat daar inzit kunt ge ook al eens zot doen. :) (en boetes verzamelen :-( ) En zoals gezegd is dat onnozel om met ne Porsche naar de voetbal te gaan en dat werkt ook enkel maar wat jaloezie in de hand. Ik heb liever dat de mensen die mij kennen zo min mogelijk weten van mijn financiën.

De kosten zijn ook al wel het gemiddelde van een jaar. Wij betalen ongeveer 1500 euro af per maand aan leningen. Dat is al de helft. Daar zit ook een budget in van 7.500 euro voor vakanties. 2 echte vakanties: 1week en 2 weken weg met de vlieger en 2 citytrips (dit jaar is daar wel wat op bespaard. Van elk maar één helaas)

uit interesse, in welke branche ligt je bijberoep @Ibico
Verlengde van mijn gewone job. --> IT en vrij breed.
 
De effectieve plannen zijn om binnen een 5tal jaren opnieuw te bouwen. De bouwgrond hebben we dus al en voor het huis zelf voorzien we toch een budget van +/- 800.000 euro. Wel nog geen idee wat we met de huidige woonst gaan doen dan (verhuren of verkopen).

Ja dien Porsche ... das altijd zo de "running joke" met kameraden hé ... "als we geld genoeg hebben kopen we ne Porsche ..." Mijn huidige firmawagen kan je nu niet bepaald een sportwagen noemen ma bon ... qua pk's en poeier dat daar inzit kunt ge ook al eens zot doen. :) (en boetes verzamelen :-( ) En zoals gezegd is dat onnozel om met ne Porsche naar de voetbal te gaan en dat werkt ook enkel maar wat jaloezie in de hand. Ik heb liever dat de mensen die mij kennen zo min mogelijk weten van mijn financiën.

De kosten zijn ook al wel het gemiddelde van een jaar. Wij betalen ongeveer 1500 euro af per maand aan leningen. Dat is al de helft. Daar zit ook een budget in van 7.500 euro voor vakanties. 2 echte vakanties: 1week en 2 weken weg met de vlieger en 2 citytrips (dit jaar is daar wel wat op bespaard. Van elk maar één helaas)


Verlengde van mijn gewone job. --> IT en vrij breed.
Dat gaat uw nieuw huis wel al verpesten waarschijnlijk :p.
Ik snap dat je enerzijds liever niet hebt dat mensen jaloers worden op uw vermogen, want daar krijg je ongetwijfeld "vrienden" mee die dan kwaad worden omdat je het niet aan hen uitdeelt. Maar anderzijds heeft het ook geen nut om geld te blijven sparen zonder kinderen...
De vrienden die jaloers worden, zijn waarschijnlijk ook de vrienden die je niet zou missen ;).

Uiteindelijk kom je dan op het punt dat je een paar 100k erfenis aan uw neefjes en nichtjes etc gaat geven. Daar is op zich niks mis mee, maar imo leef je het dan beter op. Sparen, enkel en alleen om te sparen, heeft niet veel zin.
 
Laatst bewerkt:
Het einde van 2020 komt in zicht, en dan maak ik van de kerstvakantie nog eens gebruik om een overzicht te maken.

Vroeger was het gemakkelijk: ik nam het saldo van mijn zichtrekening, spaarboekje(s), kasbons, waarde van aandelen en fondsen en dat schreef ik op.
Nu heb ik echter een huis met lening, en een BV.
Voor het huis met lening denk ik om het afbetaalde bedrag mee te nemen in mijn vermogen (en niet de "waarde van het huis minus openstaande lening")
Voor de BV blijft er een deel in liquidatiereserve zitten, ik denk om daar het nettobedrag dat ik binnen 5 jaar mag uitkeren mee te rekenen.

Ideeën van mensen in een soortgelijke situatie?
voor vastgoed doe ik hetzelfde eigenlijk maar toch ook weer anders: er is een bedrag geplakt op het pand (jaar van aankoop!) maar ook een negatief van openstaande schuld en bijgevolg is het eindresultaat effectief enkel datgene wat afbetaald is/destijds ingestoken is. Waardevermeerdering sluit ik bewust wél uit met de filosofie dat dit volatiel/subjectief kan zijn en ook andere zaken (nieuwe grond/nieuw pand/huren) ook mee stijgen in de loop der jaren.

vennootschapgewijs tel ik niets mee dat nog niet concreet geprivatiseerd is, het geeft een vertraging in je overzicht maar de wetgeving is al te vaak aangepast om te ver vooruit te kijken. En hierop inpikkend: kies je bewust voor liquidatiereserve omdat je geen maximaal loon uitkeert ofzo? Dit jaar heb ik er zelf niet meer naar gekeken maar de minimale winst tov VVPR-bis investeer ik liever privé om het gat toe te rijden.
(en je overzicht is natuurlijk vanuit vennootschapstandpunt één jaartje vertraagd, liquidatie 5jaar nja.. ik dénk dat ik het ook zou parkeren (niet opnemen in privatief vermogen) al zal het ongetwijfeld in je hoofd wel sluimeren in tussentijd voor het totaalplaatje)
 
Dit is een persoon dat 2x per jaar een dure vliegreis doet van 2 weken, 2x per jaar een citytrip van 4 dagen, een groot huis heeft, plannen heeft om een nieuwe kast van 800k te bouwen met zwembad/wellness... maar toch moeten wij hem hier advies komen geven "om wat meer te leven". Want ja paar 100k dat zomaar in uw vermogen staat te staan heeft niet veel zin! Neefjes erfenis toekomst buh. Jaloerse vrienden op uw Porsche niet naar zien! Leef! Beetje meer leven! Want wie zijn geld niet door de deuren naar buiten gooit leeft niet! Al het geld dat je overhebt is toch allemaal weggesmeten later!

Ik word daar imo kotsmisselijk van. Een ongeloof egoistische en verspillende ingesteldheid.
Die 800k is zijn vermogen he, dat verandert er niks aan. En ja, bij iemand zonder erfgenamen is al het geld dat je overhebt toch weggesmeten geld?
Wat moet ge dan doen, uw geld bijhouden omdat er andere mensen zijn die geen geld hebben om uit te geven?
Of een auto kopen die duurder is dan die Porsche maar niet zo hard opvalt, terwijl je eigenlijk die Porsche wilt, maar stel dat er iemand dan jaloers zou worden?
 
Geld verspillen is net noodzakelijk in een goede economie. Als iedereen alles oppot en niets uitgeeft, valt alles in duigen. Consumeren zorgt dat mensen een job hebben en kunnen leven.

Als je de termen egoïstisch wilt gebruiken, dan is een oppotter net veel egoïstischer dan een big spender die op restaurant gaat, werken aan zijn huis laat uitvoeren, gaan winkelen in boetieks.
 
Sander heeft wel ergens een punt natuurlijk hé. We zijn beiden enig kind dus qua "erfgenamen" zal dat al geen dichte familie zijn. Dat houd mij ook wel bezig natuurlijk. Dan heb ik daar een vermogen man een miljoen en dan zit dan allemaal in stenen. Als ik dood ga is dat allemaal voor vadertje staat ... Allez ik zeg altijd "ik" maar ik bedoel natuurlijk mijn "vrouw en ik".

Daar bestaat ook zo iets als lijfrente. Uw huis verkopen (natuurlijk aan een prijs onder de marktwaarde). Een deel van het bedrag krijg je direct en de rest per maand. Ik blijf dan wonen tot ik sterf. Word ik oud leuk voor mij, sterf ik vroeg leuk voor de koper ... In ben nog niet echt ingelezen in die materie dus de echte details (en valkuilen?) ken ik nog niet maar het idee erachter is wel ok denk ik.

Op gebied van uitgaven is het nu niet dat wij het geld door ramen en deuren buitensmijten. Allebei van gewone komaf. Mijn ouders hadden/hebben het niet super breed maar ik heb nooit iets tekort gekomen. Maar zoals gezegd gaan we al eens graag op vakantie en ontzeggen ons eigenlijk niks. Als er iets is dat ik wil hebben, ga ik naar de winkel en koop ik het ... dat is toch pure luxe? Laatste aankoop was een koersfiets van 5.000. Toch leuk als je daar niet moet over nadenken? Doch altijd bewust blijven van de prijs/kwaliteit.

En dien "Porsche" ... eerlijk? Als ik die écht écht écht zou willen had ik die al lang gekocht denk ik. Ergens in mijn onderbewustzijn moet ik weten/denken dat dat prijs/kwaliteit totaal niet in verhouding staat (ik bedoel hiermee niet de kwaliteit van de auto maar de kwaliteit dat dit aan mijn leven zou bijbrengen). De mening van mijn kameraden hierin is inderdaad ook wel bijzaak. De "fake" vrienden hebben al lang afgehaakt ... vandaar dat ik al een beetje ervaring heb met waartoe jaloezie kan leiden. Verder heb ik dat uiterlijk vertoon ook niet nodig. Gewoon low profile, voetjes op de grond. Ik ben maar van simpele komaf. Laat de anderen (soms met veel minder) maar show verkopen en denken dat ze de man zijn. Ieder zijn ding ...

Soit, sorry voor de off topic ... het is al laat. :)
 
Als het imagoprobleem de reden is, waarom dan geen andere sportwagens? Genoeg wagens die meer rijplezier geven, minder kosten en ook nog eens minder "arrogant" overkomen.

Onlangs de Toyota Supra 3.0 gezien in de garage, ziet er prachtig uit. Krijgt ook heel goede reviews, als je er mee kan leven dat het interieur BMW is.

Of gewoon minder werken? Waarom doe je dat bijberoep zelfs? Tijd is het meest schaarse goed in een menselijk leven, als je er comfortabel bij zit vind ik het zonde om dan nog je tijd in een bijberoep te steken, als je dat op veel plezantere manieren kan besteden. Tenzij jij jouw vak echt zo boeiend vindt natuurlijk. Ik zou toch graag vroeg stoppen met werken, ik snap niet dat niet meer mensen dat ambiëren. Ik zou het heel moeilijk hebben als ik op mijn 75ste terugkijk naar mijn leven om dan te zien dat ik van mijn 22ste tot 65ste eigenlijk bijna alleen maar heb liggen werken. Maar bon, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
ik snap niet dat niet meer mensen dat ambiëren. Ik zou het heel moeilijk hebben als ik op mijn 75ste terugkijk naar mijn leven om dan te zien dat ik van mijn 22ste tot 65ste eigenlijk bijna alleen maar heb liggen werken. Maar bon, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Aan het tempo dat de regeringen aan het prutsen zijn met mijn pensioendatum (tot 67 nu, zal wel nog stijgen tegen ik er ooit van zal kunnen profiteren) en met de almaar stijgende prijzen van gelijk wat kan ik het niemand kwalijk nemen om een bijberoep te doen, toch?
Geld maakt niet gelukkig, maar het is wel verdomd handig in deze wereld, om een cliché quote te gebruiken.

Ik heb samen met mijn vrouw beslist dat carrière voor mij nu geen prio heeft zolang er kids rondlopen thuis, zo delen we wat de load.
Als ze uit huis zijn kan ik nog altijd doen wat ik wil ;)
 
Als het imagoprobleem de reden is, waarom dan geen andere sportwagens? Genoeg wagens die meer rijplezier geven, minder kosten en ook nog eens minder "arrogant" overkomen.

Onlangs de Toyota Supra 3.0 gezien in de garage, ziet er prachtig uit. Krijgt ook heel goede reviews, als je er mee kan leven dat het interieur BMW is.

Of gewoon minder werken? Waarom doe je dat bijberoep zelfs? Tijd is het meest schaarse goed in een menselijk leven, als je er comfortabel bij zit vind ik het zonde om dan nog je tijd in een bijberoep te steken, als je dat op veel plezantere manieren kan besteden. Tenzij jij jouw vak echt zo boeiend vindt natuurlijk. Ik zou toch graag vroeg stoppen met werken, ik snap niet dat niet meer mensen dat ambiëren. Ik zou het heel moeilijk hebben als ik op mijn 75ste terugkijk naar mijn leven om dan te zien dat ik van mijn 22ste tot 65ste eigenlijk bijna alleen maar heb liggen werken. Maar bon, dat kan ook aan mij liggen natuurlijj
Jij al plannen wat je gaat doen na uw 30e als je niet meer ga werken?
Ikzelf werk fulltime maar maar 3 dagen in de week. De overige dagen vrij is leuk, maar de meeste zijn aan het werken en na verloop van tijd zoek je maar hobby's om bezig te zijn.

Voorlopig verveel ik me nog niet, maar toch ook aan het denken om paar uur/1dag iets extra te doen. Moet wel iets zijn wat ik echt wil doen en niet zomaar om bezig te zijn.
 
Als het imagoprobleem de reden is, waarom dan geen andere sportwagens? Genoeg wagens die meer rijplezier geven, minder kosten en ook nog eens minder "arrogant" overkomen.

Onlangs de Toyota Supra 3.0 gezien in de garage, ziet er prachtig uit. Krijgt ook heel goede reviews, als je er mee kan leven dat het interieur BMW is.

Of gewoon minder werken? Waarom doe je dat bijberoep zelfs? Tijd is het meest schaarse goed in een menselijk leven, als je er comfortabel bij zit vind ik het zonde om dan nog je tijd in een bijberoep te steken, als je dat op veel plezantere manieren kan besteden. Tenzij jij jouw vak echt zo boeiend vindt natuurlijk. Ik zou toch graag vroeg stoppen met werken, ik snap niet dat niet meer mensen dat ambiëren. Ik zou het heel moeilijk hebben als ik op mijn 75ste terugkijk naar mijn leven om dan te zien dat ik van mijn 22ste tot 65ste eigenlijk bijna alleen maar heb liggen werken. Maar bon, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Tijd is inderdaad het meest schaarse goed, en ik zou ook niet direct een voltijdse job + bijverdienste doen. Maar in jouw situatie kom je op het punt dat je vrij vroeg kan stoppen met werken en nog comfortabel kan blijven leven. Maar volgens mij ga je snel toch iets zoeken om zin te geven aan uw leven.
Het alternatief is om hobby's te gaan bij zoeken, maar die kosten dan weer (veel) geld, en dan wordt het al moeilijker om dat te blijven volhouden...

En ivm de Porsche, het is nu ook niet dat dat nog zo'n exclusief merk is he. Die Supra is bvb zeker tof, maar het heeft niet de charme van een mid-engine of rear-engine, en qua rijplezier gaat hij volgens mij ook niet echt gelijkaardig zijn met een boxster of 911... Maar dat is een discussie voor in een andere thread.
 
Tijd is inderdaad het meest schaarse goed, en ik zou ook niet direct een voltijdse job + bijverdienste doen. Maar in jouw situatie kom je op het punt dat je vrij vroeg kan stoppen met werken en nog comfortabel kan blijven leven. Maar volgens mij ga je snel toch iets zoeken om zin te geven aan uw leven.
Het alternatief is om hobby's te gaan bij zoeken, maar die kosten dan weer (veel) geld, en dan wordt het al moeilijker om dat te blijven volhouden...

En ivm de Porsche, het is nu ook niet dat dat nog zo'n exclusief merk is he. Die Supra is bvb zeker tof, maar het heeft niet de charme van een mid-engine of rear-engine, en qua rijplezier gaat hij volgens mij ook niet echt gelijkaardig zijn met een boxster of 911... Maar dat is een discussie voor in een andere thread.

Ik ben waarschijnlijk een vreemde mens want ik heb een keer met een porsche carrera gereden en een paar van dat soort dingen, en dat trekt wat rapper op ok.. maar de rest voel ik daar geen verschil. Was uiteraard wel in gewoon verkeer.
 
Ik ben waarschijnlijk een vreemde mens want ik heb een keer met een porsche carrera gereden en een paar van dat soort dingen, en dat trekt wat rapper op ok.. maar de rest voel ik daar geen verschil. Was uiteraard wel in gewoon verkeer.
Ik heb exact het tegenovergestelde gehad. Op 1 dag Gallardo, 430, V8 Vantage en 911 op Zandvoort gereden, en hoewel de Lambo en Ferrari meer een ervaring zijn, viel het op dat de 911 echt een beest is gezien het prijsverschil.

Maar dat is wel off topic :D
 
Terug
Bovenaan