De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
De helft van Gen Z (en ook Millennials) koopt hun huis met behulp van een schenking. Oftewel een voorschot op de erfenis.
Maar hun ouders, de Boomers en een deel van Gen X gaan veel meer geld zelf opdoen dan de voorgaande generaties omdat ze veel langer gezond blijven. Point being vanaf een bepaald moment is het piek-effect van die schenkingen ook voorbij.

Je ziet bij de silent generation ook in veel situaties dat er amper iets overblijft hoewel velen altijd heel gierig hebben geleefd. Komt omdat alles (in het beste geval) op een spaarboekje stond en de negatieve reële rente (hun 'opbrengst' min de inflatie) de koopkracht van hun gespaarde geld grotendeels heeft opgegeten.

De helft van Gen Z (en ook Millennials) koopt hun huis met behulp van een schenking. Oftewel een voorschot op de erfenis.
Maar hun ouders, de Boomers en een deel van Gen X gaan veel meer geld zelf opdoen dan de voorgaande generaties omdat ze veel langer gezond blijven. Point being vanaf een bepaald moment is het piek-effect van die schenkingen ook voorbij.
De editie 2026 van de studie schets een ander beeld (dat ik ook niet direct snap), daar is de piek niet voorbij maar gaat het terug omhoog bij the silent generation:
rOKyuGP.png

Ik vraag mij af wat de vraagstelling hierbij was zodat silent gen terug omhoog gaat.

Ohja, ik snap ook niet hoe ik deze moet interpreteren want ze gaan allemaal boven de 100% en zijn allemaal een ander getal als je de percentages optelt :P Maar hier komen wel dezelfde percentages terug voor "Aankoop P(rimaire )G(ezins)W(oning)"
Nt8pOAw.png

Dus ik zou toch een revisie afwachten want hier klopt precies iets niet...

En belangrijke kanttekening bij Gen-Z (en ook deels Millenials) is natuurlijk dat er minder huiseigenaars zijn. Dus logisch dat de schenkingsgraad hoger ligt want diegenen dat een schenking gekregen hebben, zullen sneller een woning kunnen kopen...
Het woningbezit verschilt ook tussen generaties. Het groeit mee met de leeftijd en de vermogensopbouw. Bij de babyboomers, Generatie X en de millennials is ruim drie vierde eigenaar van de eerste gezinswoning. Bij Gen Z is dat iets meer dan de helft (55%). Dat is logisch. Gen Z’ers zijn hun vermogen nog volop bijeen aan het werken en sparen. Ze hebben vaak nogniet de financiële middelen om een woning te kopen. Ze huren of wonen nog thuis, zodat ze ondertussen wat geld opzij kunnen zetten voor een eigen huis.

Persoonlijke opinie.
Allemaal verschillende bankrekeningen openen met kleine bedragen op is inefficiënt, in een professionele omgeving zou dat qua cash management nooit voorkomen. Als je aandelen van MSFT zou kopen doe je dat ook niet bij 25 verschillende brokers, daar zit gewoon geen enkele meerwaarde aan en het verhoogt de administratieve rompslom enorm.

7Y bonds versus een spaarrekening is een groot verschil qua liquiditeit.
Je bent vrij hard aant pushen voor dit project maar evengoed wil iemand vastgoed kopen binnen 2 of 3 jaar en dan kan het perfect normaal zijn om je geld voldoende liquide te houden.
Ik push nergens 7Y bonds, ik adviseer bonds die nog 1Y a 2Y tot maturity te gaan hebben, die hun prijsverloop ziet er compleet anders uit dan dat van een bond met 7Y nog in looptijd. Ik heb zelf vorig jaar nog vastgoed gekocht en heb i/d tussenperiode al het geld dat extra binnenkwam in Duitse staatspapier gestoken die nog 1Y liepen. Die prijs steeg gewoon altijd in incrementen van 0.02€ of 0.03€, dat was enorm liquide en er zat geen risico aan vast.

Er is gewoon geen ideale opzet die voor iedereen past of die iedereen zou moeten aanhouden. Elk individu heeft een ander profiel. Je bent ongetwijfeld gepokt en gemazeld in de financiële wereld. Maar je hoeft niet zo voeten vooruit in te gaan op iemand die maar een heel klein stukje info geeft over zijn situatie.
Ik ga niet met de voeten vooruit, ik adviseer hier gewoon een eenvoudig alternatief met
1/ meer rendement
2/ minder risico
3/ minder administratieve rompslomp

Het enige dat je met die staatsbonnen niet doet is fees genereren voor banken, maar dat is mijn doel ook niet.

wat vinden jullie van deze spaarrekening ?

ik heb nu de Plus, maar de Boost (nieuwe) is wel interresant natuurlijk
Ik heb intussen vier maandsparen rekeningen, allemaal gratis te krijgen:
VDK ritme aan 2,85% (500€/m)
Belfius Glow aan 2,8% (600€/m)
Argenta groeirekening aan 2,6% (500€/m)
En nu dus
Fintro Boost aan 2,9% (500€/m)
Deze laatste is gratis te fixen via Hello Bank, de online dochter van BNP
Ik sluis iedere maand de bedragen over van Medirect Essential en/of loon.
De andere grootbank spaarrekeningen zijn de moeite niet. Ik viel bijna van m'n stoel toen ik las dat BNP met deze rekening kwam.

Grootste probleem hiermee is dat je vanaf een dikke 36k op die rekeningen je roerende voorheffing gaat moeten betalen omdat je meer dan 1020€ intresten gaat ontvangen (https://fin.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/inkomsten/spaargeld-beleggingen).

Nu, misschien moet ik vanaf dan ook gewoon meer geld investeren in ETFs... (Wat ook exact de bedoeling is van de overheid met die stelselmatig verlaagde vrijstellingsgrens...)
Ik heb zowel rekeningen bij bnp als fintro, kan ik dan bij beiden zo'n boostrekening openen?
Ik zou zeggen van wel want bij bnp staat de voorwaarde "1rekening geopend op naam van dezelfde houders bij bnp of hellobank" en bij fintro "1rekening geopend op naam van dezelfde houders bij fintro23"

Het probleem met die groeirekeningen is dat je er maar heel beperkt geld kunt insteken. En tegen je er veel geld ingestoken hebt, zakt de rente daar meestal.

Om het op flessen te trekken. Ze maken reclame met 0.5 + 1.5%. En dan doe je 500 per maand. En na 1j zit er 6000 euro in en dan is de rente al 0.5% + 0.5% geworden. En dan nog een jaar later krijg je pas je getrouwheidspremie op een deftig bedrag. Dus dat is best veel opportuniteitskost.

Je moet een kat ook een kat durven noemen. Aan 5000-6000 per jaar (12*500) maakt het weinig uit of je nu 1.5 of 1.6 of 2.0% vangt door te switchen tussen rekeningen. Dat scheelt letterlijk 25 euro per jaar. Kun je beter 2 weken geen croissants kopen en je hebt ook 25 euro gewonnen. Om maar te zeggen, het is veel werk voor weinig return.

Een half of 1 procentje maakt iets uit als je 10 of 100k in 1x kunt verhuizen. Maar a rato van 500 per maand, nope.

Pas op, ik heb me er ook mee bezig gehouden vroeger. Maar het is toch altijd een gedoe. Tot je dan vergeet dat die rente gezakt is ergens en je niet verhuisd hebt. En je winst is plots weg. Het enige wat ik nu heb is mijn 10k spaargeld bij KBC dat automatisch van de 0.1% spaarrekening naar de groeirekening gaat elke maand. 0 effort en redelijke delta, maar nog altijd geen vetpot.

Tip van nonkel cege. Er is maar 1 iets wat je niet kunt kopen en het is tijd. Simplicity >>> minimale winsten. Over de jaren is mijn setup heel simpel geworden en alle time-consuming overhead weggeknipt. Zo goed als alles zit bij KBC en Bolero. Wat er niet zit, zit in het Excelleke met een pad tot migratie. Cash en spaarrekening bij KBC. Aandelen zit in 4 aandelenrekeningen bij Bolero. 1 op mijn naam, 2 op naam van ik + madam, 1 op mijn naam waar ik enkel de corporate aandelen op bijhoud (Fidelity en Bolero zijn kapoenen om te migreren, ze mogen op die dedicated rekening migreren zodat ze geen fouten kunnen maken). Dan nog Fidelity met de corporate stock voor ze naar Bolero verhuizen (plan om die uit te faseren op termijn). Dan zijn er nog CERA aandelen voor de hele familie en wat anders obligaties en coop aandelen.

Neem deze bijvoorbeeld:

Die heeft toch niet echt een vlak verloop?
Indien jij nu stelt dat ongeveer vanaf het dal alles in nette stijgende lijn gaat gaan, OK dan. Maar dan is er toch een moeilijkheid die erbij komt kijken van wanneer juist die dingen aankopen. Maar dat is inderdaad meer voor het andere topic.

Het gaat hier over spaargeld.
B0NEr4z.png

Verder geef ik Straddle gelijk.

Je toont nu de grafiek die zakt, maar dat is gewoon in your face en het gevolg van de rente omgeving. Met een spaarboek heb je dezelfde problemen, alleen is het niet in your face.

Ik heb niet gecheckt over welke obligatie het gaat, maar de value zakt als de rente omgeving stijgt en vice versa. Je obligatie geeft je x jaar zekerheid over de rente die je krijgt. De 'downside' is dat de value mee beweegt. Vb. 10y obligatie die 1% geeft. Als na 5y de rente omgeving 5% is, dan zal die obligatie zakken want mensen willen 5% yield. je krijgt nog 5x1%, dus er moet nog 5x4% bijkomen, dus die obligatie gaat naar 80%. Bon, niet exact juiste berekening, but you get the point. Omgekeerd is hetzelfde ook waard. Maar als je die tot maturity houdt, no problem.

Bij een spaarboek ben je direct ge-exposed aan rente risico. In dat opzicht is een spaarboek risicovoller aangezien je elke rentebeweging direct voelt. Ja, je kapitaal is veilig, maar dat is uiteindelijk ook maar een artificieel lijntje in de totale boekhouding.

Wat heb je liever 100% kapitaal veilig en 1% per jaar of 80-120% en 5% per jaar ?

Het probleem met die groeirekeningen is dat je er maar heel beperkt geld kunt insteken. En tegen je er veel geld ingestoken hebt, zakt de rente daar meestal.

Om het op flessen te trekken. Ze maken reclame met 0.5 + 1.5%. En dan doe je 500 per maand. En na 1j zit er 6000 euro in en dan is de rente al 0.5% + 0.5% geworden. En dan nog een jaar later krijg je pas je getrouwheidspremie op een deftig bedrag. Dus dat is best veel opportuniteitskost.

Je moet een kat ook een kat durven noemen. Aan 5000-6000 per jaar (12*500) maakt het weinig uit of je nu 1.5 of 1.6 of 2.0% vangt door te switchen tussen rekeningen. Dat scheelt letterlijk 25 euro per jaar. Kun je beter 2 weken geen croissants kopen en je hebt ook 25 euro gewonnen. Om maar te zeggen, het is veel werk voor weinig return.

Een half of 1 procentje maakt iets uit als je 10 of 100k in 1x kunt verhuizen. Maar a rato van 500 per maand, nope.

Pas op, ik heb me er ook mee bezig gehouden vroeger. Maar het is toch altijd een gedoe. Tot je dan vergeet dat die rente gezakt is ergens en je niet verhuisd hebt. En je winst is plots weg. Het enige wat ik nu heb is mijn 10k spaargeld bij KBC dat automatisch van de 0.1% spaarrekening naar de groeirekening gaat elke maand. 0 effort en redelijke delta, maar nog altijd geen vetpot.
Mijn punt hier is dat het intussen vier rekeningen zijn, en de rente zit tussen 2,6-2,9%.
Je minimaliseert al snel tot 1-2% en 1 rekening. Maar het gaat dus over 2100 euro per maand in te leggen. Zoveel nieuw binnengekomen geld kan ik niet sparen per maand. De overhead bestaande uit obligaties uitpluizen is ook non-zero. Ik zie het als one of life's more enjoyable minigames.

De VDK en Argenta rekeningen staan trouwens al meer dan twee jaar aan 2,85% en 2,6% (ik heb ze spijtig genoeg allebei nog niet zo lang). Die van Belfius intussen al meer dan een jaar.

Ik heb het voor vorig jaar even gecheckt, en het was een kleine 700 euro aan rente over al mijn spaargeld (dat in totaal ver onder de 100k ligt die je noemt. Die range van bedragen zit nog in schulden op mijn bakstenen voor ... aanzienlijke tijd). Da's geen 25 euro meer. Is het een vetpot? Nee natuurlijk niet. De vetpot zit hopelijk in ETFs te garen. Eens ik aan de roerende voorheffing vrijstellingslimiet zit voor spaargeld zal ik eens kijken naar nulcoupon obligaties met nog korte looptijd. Of misschien steek ik dat geld dan toch gewoon maar in een brede ETF, brengt over lange termijn normaal gezien nog meer op dat de schamele 3-5% die ik even snel opsnor voor deze (nog) kortlopende obligaties.

Maar dit is mijn superliquide buffer. En die mag ook wat (inflatie)verlies indekken. Of als ik de cijfers van vorig en huidig jaar mag geloven, zelfs wat zuiver opbrengen.

Mijn punt hier is dat het intussen vier rekeningen zijn, en de rente zit tussen 2,6-2,9%.
Je minimaliseert al snel tot 1-2% en 1 rekening. Maar het gaat dus over 2100 euro per maand in te leggen. Zoveel nieuw binnengekomen geld kan ik niet sparen per maand. De overhead bestaande uit obligaties uitpluizen is ook non-zero. Ik zie het als one of life's more enjoyable minigames.

De VDK en Argenta rekeningen staan trouwens al meer dan twee jaar aan 2,85% en 2,6% (ik heb ze spijtig genoeg allebei nog niet zo lang). Die van Belfius intussen al meer dan een jaar.

Kan zijn, maar punt blijft dat je 1) maar mondjesmaat geld kan inploffen en 2) een jaar moet wachten op je getrouwheidspremie. Je spreekt snel over een delay van 2y om deftige return te halen. 1 y om er geld in te krijgen dat de naam waard is en dan nog een jaar om de getrouwheidspremie te krijgen.

Als je dan nu vergelijkt met 2y geleden, dan waren er random rekeningen die 2% basisrente gaven en dan nog 0.5% getrouwheidspremie. Er waren ook rekeningen die zo goed als 0 basisrente gaven en 2 of meer % getrouwheidspremie (doe spaargids open en je ziet paar gewone spaarrekeningen die 2% geven).

Ja, je kunt naar 2.6-2.9% gaan, maar je vertrekt ergens waar je 2% krijgt. Die switch killt je getrouwheidspremie en is basically een gok op 'de rente zal blijven stijgen' en 'de rente zal ergens anders nooit hoger zijn'. Wat uit een risico strategie oogpunt een risico is. Als je gewoon je 20-50-100k in 1x kunt verhuizen, kun je een spread capteren op die volledige som.

Beetje bij beetje geld transferreren - wat per definitie die groeirekeningen doen - brengt delay op de 'instroom' (je kunt maar vertraagd de hogere rente capteren) maar ook op de 'uitstroom'. Als je na 2y naar een andere rekening wil verhuizen, moet je ook wachten wachten wachten om je geld beetje bij beetje uit te laten stromen, anders verlies je getrouwheidspremie op de blokjes die er geen veelvoud van 12mnd zitten. Statistisch gezien moet je je geld 6mnd langer dan je wil laten staan (het gemiddelde tussen 0 en 12mnd aangezien je beetje bij beetje binnengestroomd hebt).

Bon, draai het eens door een excelleke en je zult het snel zien. Pak een scenario van stabiele rente, stijgende rente, dalende rente. You'll see.

Ik heb het voor vorig jaar even gecheckt, en het was een kleine 700 euro aan rente over al mijn spaargeld (dat in totaal ver onder de 100k ligt die je noemt. Die range van bedragen zit nog in schulden op mijn bakstenen voor ... aanzienlijke tijd). Da's geen 25 euro meer.

1) Is dat 700 totale rente of 700 surplus rente tgo een andere spaarrekening ?
2) En dat is nu 700, maar wat als de rente zakt en je kunt niet snel weg. As said, draai het eens door je excelleke en je zult het snel zien

Bankieren is simpel, he. Een bank heeft een bepaalde cost waterline die ze redelijk vast houden, er is een rente omgeving die ze niet controleren. Het gevolg daarvan is dat hun spaarrente tgo de marktomgeving redelijk stabiel is. Als KBC spaarrente X geeft op een spaarrekening en X+Y op een groeirekening, dan zal dat long-term redelijk hetzelfde opbrengen. Hoe doen ze dat ? Door die delay factor naar de klant te duwen en er op te vertrouwen dat de klant nog luier/minder mobiel is als de rente omgeving verandert tgo een standaard spaarrekening.

Is het een vetpot? Nee natuurlijk niet. De vetpot zit hopelijk in ETFs te garen. Eens ik aan de roerende voorheffing vrijstellingslimiet zit voor spaargeld zal ik eens kijken naar nulcoupon obligaties met nog korte looptijd. Of misschien steek ik dat geld dan toch gewoon maar in een brede ETF, brengt over lange termijn normaal gezien nog meer op dat de schamele 3-5% die ik even snel opsnor voor deze (nog) kortlopende obligaties.

Maar dit is mijn superliquide buffer. En die mag ook wat (inflatie)verlies indekken. Of als ik de cijfers van vorig en huidig jaar mag geloven, zelfs wat zuiver opbrengen.

Wel, je spreekt jezelf tegen. Als het een superliquide buffer is, moet je niet vertrouwen op getrouwheidspremies om return te draaien of inflatie te verslaan. Het doel is superliquide buffer. Zet dan 5000 of 10000 op een standaard spaarrekening als overflow rekening waar je zonder schroom elke dag 10x over en weer schrijft zonder de moeten nadeken over getrouwheidspremie en dan 10 of 20k op een andere spaarrekening (groei of getrouwheids), dan een volgend blokje in obligaties of wat cooperatieve prut en dan de rest in aandelen.

Vermogen beheren is in functie van je noden (nu en later) centen alloceren in bepaalde activa klassen met een risico profiel dat past bij je persoon en elk van je noden. En dan een systeem opzetten dat beheersbaar is en waar effort in relatie staat tot return. Met hier en daar waar ruimte voor 'optimaliseren voor de sport'.

Je gaat me hier niet horen toeteren 'alles in crypto' of 'alles op een spaarrekening', maar groeirekeningen optimaliseren en verschillende samen nemen, lijkt me veel effort en weinig upside vs alles in 1 of 2 plekken duwen (vb een gewone en een getrouwheidspremie rekening) die je dynamisch/snel kunt aanpassen aan de omstandigheden.

Hey ja dan heb ik nog steeds schulden. Vanaf 2030 ben ik virtueel schuldenvrij. (na aftrek van de hypotheeklening)

Allez, huiseigenaars met een hypotheek zijn dan veel armer met een negatief vermogen van enkele 100k dan iemand die helemaal niets heeft :laugh: Over misleidende clickbait journalistiek gesproken.
Dat is toch geen clickbait ?

Dat uw woning die dan 600k waard is maar waar jij maar 240k hebt ingestoken maar die maar voor 200k activa gevalueerd wordt zorgt er toch voor dat je potentieel minder vermogen hebt dan degenen die het nog niet gekocht hebben of...

Uiteindelijk ben je bij de aankoop van dat pand tgv de belastingen bij die transactie ook vermogen kwijtgespeeld om dat op termijn terug op te bouwen (waarde van goed dat omhoog gaat) en heb je een enorme schuld op u genomen dat je op uw communiezieltje beloofd hebt om af te betalen.

Dat uw woning die dan 600k waard is maar waar jij maar 240k hebt ingestoken maar die maar voor 200k activa gevalueerd wordt zorgt er toch voor dat je potentieel minder vermogen hebt dan degenen die het nog niet gekocht hebben of...

Uiteindelijk ben je bij de aankoop van dat pand tgv de belastingen bij die transactie ook vermogen kwijtgespeeld om dat op termijn terug op te bouwen (waarde van goed dat omhoog gaat) en heb je een enorme schuld op u genomen dat je op uw communiezieltje beloofd hebt om af te betalen.
Het Keytrade rapport laat vermoeden dat men de openstaande schuld plus interesten hierop meerekent waardoor je een vertekend beeld krijgt, maar ik geef toe dat je dat er niet met zekerheid kan van afleiden. Ook hoe de waarde van de huidige woning bepaalt wordt is onduidelijk, de oorspronkelijke aankoopwaarde zou wederom een vertekend beeld geven. Heb mijn bericht verwijderd tot ik meer duidelijkheid hierover heb.

Da's wel een verkeerde redenering over de term vermogen.
Dat is altijd activa - passiva en die waarde van het huis (in jouw vb dus de 600k) hoort dan gewoon bij activa.
Het is niet omdat je een schuld (hypotheek) hebt, dat je daarom ineens armer bent dan iemand die dat niet heeft.

Ik volg dus wel @Jenthe dat dit neigt naar clickbait.

Da's wel een verkeerde redenering over de term vermogen.
Dat is altijd activa - passiva en die waarde van het huis (in jouw vb dus de 600k) hoort dan gewoon bij activa.
Het is niet omdat je een schuld (hypotheek) hebt, dat je daarom ineens armer bent dan iemand die dat niet heeft.

Ik volg dus wel @Jenthe dat dit neigt naar clickbait.

Je vergeet de kosten die je gemaakt hebt bij de aankoop van uw activa. En die dus een negatieve impact hebben op uw vermogen.
Het aangaan van mijn hypotheek kostte mij destijds 5k€. Mijn aankoop van mijn huis was destijds een kost van een 35k wegens de registratierechten en de BTW.

Dat is dus een directe impact van 40k op mijn vermogen in vergelijking dat ik niet gekocht had.
Een impact die zich langzaamaan, en soms niet zo langzaam, recht zet als de tijd vordert. Wat je dan ook ziet in de statistiek bij de andere generaties. Of zo komt dat toch over.

Wat natuurlijk niet de enige kosten zijn. Andere kosten kunnen er ook nog zijn die een impact hebben. Ik koop een woning. Ik renoveer die. Het is niet omdat ik in mijn renovatie 1 miljoen steek dat daarom de woning 1 miljoen meer waard is.
Het kan dan ook perfect het geval zijn dat je armer bent dan iemand die geen schuld/hypotheek had wegens de keuzes die je gemaakt hebt.

@Renegadexxripxx die nuance kan ik nog wel snappen over notariskosten e.d.
Die verbouwing van 1 miljoen is dan eerder een bijzonder slechte investering. Uit de eerdere veronderstelling lijkt het vooral dat iedereen met een hypotheek opeens armer uitkomt dan wie dat niet heeft.

En belangrijke kanttekening bij Gen-Z (en ook deels Millenials) is natuurlijk dat er minder huiseigenaars zijn. Dus logisch dat de schenkingsgraad hoger ligt want diegenen dat een schenking gekregen hebben, zullen sneller een woning kunnen kopen...
Nog belangrijkere kanttekening: hoe ouder, hoe logischer dat de kans dat je een stuk van je ouders krijgt (al dan niet via overlijden) en hoe groter de kans is dat je een woning hebt.

Dat Gen-Z nu nog achterligt, zegt op zich niks. De vraag is eerder hoeveel mensen van bvb de babyboomers bvb op 30-jarige leeftijd een woning bezat en hoe zich dat verhoudt tov de Gen-Z. En mss nog even belangrijk: niet enkel de leeftijd maar ook de verstreken jaren sinds het eerste inkomen al loontrekkende/zelfstandige. Want dat is eigenlijk pas de start vanaf wanneer je kan verwachten dat eventueel "echt" gespaard wordt voor een woning.

Nog even het oorspronkelijke artikel om context mee te geven: https://www.tijd.be/ondernemen/bank...-zelf-voor-mijn-pensioen-zorgen/10659663.html

Je voelt toch aan je theewater dat er ergens een betere verklaring moet zijn waarom in dat statistisch model 14- tot 29-jarigen rijker zijn dan 30- tot 45-jarigen dan: ze sparen en erven meer. In het originele Keytrade rapport wordt helaas niet echt dieper ingegaan op de waardebepaling van vastgoed en de hypothecaire schuld. De onderliggende technische analyse kan ik ook nergens vinden. De initiële dip in vermogen door de vaste kosten bij aankoop van een woning zouden ruimstreeks gecompenseerd moeten worden door de waardestijging van de woning bij de ouderen onder de millennials.

Laatst bewerkt:
@Renegadexxripxx die nuance kan ik nog wel snappen over notariskosten e.d.
Die verbouwing van 1 miljoen is dan eerder een bijzonder slechte investering. Uit de eerdere veronderstelling lijkt het vooral dat iedereen met een hypotheek opeens armer uitkomt dan wie dat niet heeft.

Die verbouwing van 1 miljoen was een extreem voorbeeld om het principe te duiden.
Het principe erachter was dat je een pand koopt. Dat je in dat pand verbouwingen doet en zaken die je betaald hebt afbreekt. Waar je dan geld spendeert om die zaken te vernieuwen of een modernere versie van te installeren. Ergo nieuwe keuken, nieuwe badkamer. Terwijl de badkamer en keuken die erin zat nog perfect dienst kan doen en bruikbaar was. Maar waar de kost van die nieuwe keuken en badkamer vb 30 - 35k was maar misschien maar een impact van 10-15k had als waardevermeerdering op de woning.

Daarnaast zijn we tegenwoordig meer en meer bezig met structurele verbeteringen te doen die niet direct een monetaire return hebben of een gelijkaardige monetaire return hebben. Toen ik jong was, waren de verbouwingen die er gedaan werden vooral esthetische verbouwingen. En dat gaf in meerdere gevallen een verhoging van de waarde.
Terwijl mensen nu zaken afbreken omdat het logischer is om dat nu te doen, dan eerst de esthetische verbouwing te doen om daarna alles terug af te breken om dan die structurele verbetering (zoals bijplaatsen isolatie, voorzien plat dak ipv puntdak) te doen. Een verbetering die niet noodzakelijk een return heeft op de korte of lange termijn. Maar waar men wel vindt dat het beter is om ze te doen.
Opnieuw, het is niet omdat je 75k aan verbouwingswerken hebt gedaan om het structureel te upgraden dat daarom de woning 75k is gestegen in waarde.
Een eigen woning kan je niet enkel zien als een investering. Het is evengoed een consumptiegoed en heeft een emotionele component. Een thuis...

Die verbouwing van 1 miljoen is dan eerder een bijzonder slechte investering.
Maar dat is omdat je de eigen woning puur als investering ziet; wat de meesten niet doen.

Heel veel mensen gaan hun eigen smaak/noden doorvoeren zonder rekening te houden met de impact op doorverkoopprijs.
En sommige investeringen zijn ook voor een andere reden of andere manier van return uitgevoerd. Toen ik mijn dak vernieuwd heb (isolatie + nieuwe dakpannen + zonnepanelen) was dat een investering die zich over de tijd zou terugbetalen op mijn energiefactuur; de doorverkoopwaarde is niet gestegen met de kost daarvan hoor...

Het lijkt me nu ook wel vergezocht dat inefficiënte verbouwingen een significant deel van de verklaring zijn. Het lijkt me dan logischer dat men de waardevermeerdering van verbouwingen helemaal niet heeft meegerekend in het model (ook niet triviaal om te bepalen trouwens, want alle data was blijkbaar gebaseerd op een enquête), waardoor de verbouwingen gewoon een vermogensvermindering zijn die nergens gecompenseerd wordt.

Maar dat is omdat je de eigen woning puur als investering ziet; wat de meesten niet doen.

Heel veel mensen gaan hun eigen smaak/noden doorvoeren zonder rekening te houden met de impact op doorverkoopprijs.
En sommige investeringen zijn ook voor een andere reden of andere manier van return uitgevoerd. Toen ik mijn dak vernieuwd heb (isolatie + nieuwe dakpannen + zonnepanelen) was dat een investering die zich over de tijd zou terugbetalen op mijn energiefactuur; de doorverkoopwaarde is niet gestegen met de kost daarvan hoor...
En welke impact hebben die dakpannen dan op uw energiefactuur?

Terug
Bovenaan