De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
wel interessant geweest dankzij enkele periodes van oversubsidiering. Zonder die subsidiering was het idd niet nuttig.
Je had de premie die in augustus 2019 ingevoerd was voor eerst anderhalf jaar (en dan verlengd tot eind 2021) dus er is al geen zekerheid of de persoon in het artikel er recht op had. Die premie was €250/kWh batterijvermogen met een limiet van 35% van de factuurprijs of €3200. Voor de persoon uit het artikel die in 2019 €13.500 voor zijn batterij betaalde was het dus maximum €3200 maar mogelijks ook gewoon €0.
Al zal het minder zijn dan dat maximum gok ik als hij er recht op had, want wat @Reverz hierboven zegt klopt. De voorwaarde was geïnstalleerd door een erkend installateur. De prijs van batterijsystemen kwam makkelijk op €1000/kWh toen geïnstalleerd en dat was nog zonder de omvormer mee te rekenen; want toen was een hybride omvormer nog niet courrant dus de kans is groot dat hij na een jaar al een nieuwe omvormer moeten plaatsen heeft. Al is dat speculatie.

Vanaf 2022 was het het sop de kolen zeker niet meer waard want toen is de premie nog verder afgezwakt en afgebouwd naar 0 sinds april 2023.
Bedrag 2022Bedrag tot eind maart 2023Bedrag sinds april 2023
0 tot 4 kWh225 euro/kWh150 euro/kWh0
4 tot 6 kWh187,5 euro/kWh125 euro/kWh0
6 tot en met 9 kWh150 euro/kWhGeen bijkomend bedrag0
Vanaf 9 kWhGeen bijkomend bedragGeen bijkomend bedrag0
Maximum per batterij1725 euro, max. 40% factuur incl. btw850 euro, max. 40% factuur incl. btw0

Dus geen idee over welke periodes van oversubsidiëring je het hebt, want het heeft het nooit rendabel gemaakt...

Je had de premie die in augustus 2019 ingevoerd was voor eerst anderhalf jaar (en dan verlengd tot eind 2021) dus er is al geen zekerheid of de persoon in het artikel er recht op had. Die premie was €250/kWh batterijvermogen met een limiet van 35% van de factuurprijs of €3200. Voor de persoon uit het artikel die in 2019 €13.500 voor zijn batterij betaalde was het dus maximum €3200 maar mogelijks ook gewoon €0.
Al zal het minder zijn dan dat maximum gok ik als hij er recht op had, want wat @Reverz hierboven zegt klopt. De voorwaarde was geïnstalleerd door een erkend installateur. De prijs van batterijsystemen kwam makkelijk op €1000/kWh toen geïnstalleerd en dat was nog zonder de omvormer mee te rekenen; want toen was een hybride omvormer nog niet courrant dus de kans is groot dat hij na een jaar al een nieuwe omvormer moeten plaatsen heeft. Al is dat speculatie.

Vanaf 2022 was het het sop de kolen zeker niet meer waard want toen is de premie nog verder afgezwakt en afgebouwd naar 0 sinds april 2023.
Bedrag 2022Bedrag tot eind maart 2023Bedrag sinds april 2023
0 tot 4 kWh225 euro/kWh150 euro/kWh0
4 tot 6 kWh187,5 euro/kWh125 euro/kWh0
6 tot en met 9 kWh150 euro/kWhGeen bijkomend bedrag0
Vanaf 9 kWhGeen bijkomend bedragGeen bijkomend bedrag0
Maximum per batterij1725 euro, max. 40% factuur incl. btw850 euro, max. 40% factuur incl. btw0

Dus geen idee over welke periodes van oversubsidiëring je het hebt, want het heeft het nooit rendabel gemaakt...
ik kan me vergissen (wat ik hier al gedaan heb, dus mss werkt mijn geheugen idd niet), maar ik dacht dat naast de subsidie specifiek voor thuisbatterij je het ook kon combineren met gemeentelijke subsidies (ik vind alvast nog een voorstel voor Ieper voor max 600 euro terug, maar kan niet vinden dat het effectief ingevoerd is) en met een algemene renovatiesubsidie voor energiezuinigheid

ik kan me vergissen (wat ik hier al gedaan heb, dus mss werkt mijn geheugen idd niet), maar ik dacht dat naast de subsidie specifiek voor thuisbatterij je het ook kon combineren met gemeentelijke subsidies (ik vind alvast nog een voorstel voor Ieper voor max 600 euro terug, maar kan niet vinden dat het effectief ingevoerd is) en met een algemene renovatiesubsidie voor energiezuinigheid
Bij mijn weten zijn al die gemeentelijke subsidies er pas gekomen nadat de Vlaamse premie stopgezet is. Maar zelfs als die er bovenop kwam, zou een extra premie van €500~€1000 het verschil niet gemaakt hebben dat het het rendabel zou maken.

2022 heeft er stevig ingehakt en ik denk dat we de hoge waarderingen van bedrijven de eerstkomende jaren niet zullen terug zien.

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 37
  • Hoe lang werk je al? 15 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700
  • Wat zijn je maandelijkse kosten? 4000-4500 (waarvan 1500 afbetaling huis)
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet
Spaargeld:
  • Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 4.700.000
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 150.000
    • waarde huis - lening: 200.000
  • Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
Al een tijd geleden, dus nog eens een update:

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 40
  • Hoe lang werk je al? 18 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? ~9000 (samen)
  • Wat zijn je maandelijkse kosten? 5000-6000 (waarvan 1500 afbetaling huis)
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? ong. 3000
Spaargeld:
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 6.000.000
    • zichtrekening: 200.000

Algemeen
Spaarvermogen:
Spaargeld:
Mooi gedaan, plannen met de beleggingen? Voor kinderen, zelf opdoen, mee in de kist nemen,...

Algemeen
Spaarvermogen:
Spaargeld:
Hoe kom je aan 6 miljoen als je alles zelf gespaard hebt? Zelfs met mooie inkomsten geraak je er toch niet zonder stevig startkapitaal?

Hoe kom je aan 6 miljoen als je alles zelf gespaard hebt? Zelfs met mooie inkomsten geraak je er toch niet zonder stevig startkapitaal?
Ook wel curieus naar het verhaal hier achter.

Als die 3000 euro sparen per maand al 18 jaar het geval is (wat me ook eerder onwaarschijnlijk lijkt, meestal gaat de mogelijkheid tot sparen omhoog met de jaren en is zeker de eerste jaren minder. Ook gezien inflatie ed.), en je hebt dit aan 10% kunt investeren, dan zou je op een mooie 1.7 miljoen uitkomen.

Hier is het totaalbedrag een factor 4 van dit bedrag.

Dat zijn er sowieso die blijven hangen en als je paar keer terugklikt heb je het antwoord zelf.
Werknemer bij software startup en aandelen kunnen kopen die nu veel hoger gewaardeerd staan, eigen inleg staat ook nog ergens vermeld.

Klopt, eigen inleg is 85k, overgrote deel is aandelen in het bedrijf waarvoor ik werk die ik stukje bij beetje heb aangekocht doorheen de jaren. Een kleiner deel is crypto.

Ik geloof het wel maar @hjzmzixhly heeft wel de lotto gewonnen in "alles is perfect verlopen" :D

Een héél goed salaris
Partner met een héél goed salaris
Partner al vrij jong leren kennen
Financieel alles 100% perfect verlopen
Ondanks jonge leeftijd amper tot geen financiële fouten begaan

Standaard is zijn profiel natuurlijk niet hé. Verre van. :) Eerder een uitzondering, maar zoveel te beter voor hem natuurlijk.

Financieel alles 100% perfect verlopen
Ondanks jonge leeftijd amper tot geen financiële fouten begaan
Dat is jammer genoeg niet volledig waar :D
  • Toen ik jong was heb ik nooit iets gespaard omdat ik dacht dat ik later toch genoeg zou hebben en dat een paar honderd euro per maand opzij zetten het verschil toch niet gaat maken. Financieel niet bepaald een verstandige keuze, van thuis uit geen financiële kennis meegekregen.
  • Ik heb op de zwarte lijst gestaan. Niet opgevolgd hoeveel ik aan het uitgeven was met de VISA kaart en niet naar die rekening gekeken voor een lange tijd. Het ging uiteindelijk maar om 1500 euro, maar dat heeft mij meer dan een jaar gekost om af te betalen.
  • Ik heb jarenlang mijn rekening nooit meer dan 2 keer per jaar bekeken. Ik had een panische angst voor wat ik daar te zien zou krijgen.
  • Eerste keer begonnen op de beurs met 10k (alles wat ik had), een jaar later was daar nog 4k van over door met hefbomen te werken. Koppig verder gedaan met nog hogere hefbomen :)
  • De eerste keer dat ik aandelen kon kopen in het bedrijf heb ik daarvoor mijn (zeer kleine) rekening volledig leeggehaald, terwijl de toekomst nog onzeker was. Achteraf gezien de juiste keuze, maar het had ook anders kunnen aflopen.
  • Van alles wat ik heb is >90% altijd belegd geweest met een zeer hoog risico.
Als ik daar op terugkijk met meer wijsheid denk ik toch, wat een domme koppigaard was ik :D

De eerste keer dat ik aandelen kon kopen in het bedrijf heb ik daarvoor mijn (zeer kleine) rekening volledig leeggehaald, terwijl de toekomst nog onzeker was. Achteraf gezien de juiste keuze, maar het had ook anders kunnen aflopen.
En wat je (deze keer) daarbij vergeet te vermelden is dat het een niet-beursgenoteerd bedrijf is.

Je "waarde" is heel afhankelijk van waarderingen (is in 2022 opeens veel lager gewaardeerd, afgaand op je eerdere berichten) en dit soort aandelen zijn uiteindelijk moeilijk te verkopen (zeker aan de waarderingswaarde).

En wat je (deze keer) daarbij vergeet te vermelden is dat het een niet-beursgenoteerd bedrijf is.

Je "waarde" is heel afhankelijk van waarderingen (is in 2022 opeens veel lager gewaardeerd, afgaand op je eerdere berichten) en dit soort aandelen zijn uiteindelijk moeilijk te verkopen (zeker aan de waarderingswaarde).
Correct, omdat het een niet-beursgenoteerd bedrijf is kan de waardering met horten en stoten veranderen (zowel positief als negatief). Liquiditeit is zeer redelijk en ik heb al meerdere keren de kans gehad om een groot deel of alles te verkopen.

Correct, omdat het een niet-beursgenoteerd bedrijf is kan de waardering met horten en stoten veranderen (zowel positief als negatief). Liquiditeit is zeer redelijk en ik heb al meerdere keren de kans gehad om een groot deel of alles te verkopen.

Hier zit meer dan 90% van mijn vermogen eveneens in een holding, echter kan ik je enkel maar adviseren om toch ook enigszins op een bepaald moment wat schaapjes op het droge te stellen. Als 20 of 30-jarige is dat allemaal doenbaar, echter vanaf de cijfers in de 4x beginnen te lopen is de afbouw van wat risico toch best niet te verwaarlozen. (Alvast my 2 cents)

Aandelen zijn maar waard wat een zot er voor wil geven.

Uw financiële roekloosheid is iets waar ik mij funny enough ook kan in vinden in mijn twintiger jaren. Nooit echt schulden gehad maar ook gewoon alles opgeleefd, nooit zorgen gemaakt om geld en dan nu eigenlijk op 10-12 jaar tijd mijn vermogen vrijwel volledig opgebouwd. Nu ik in de 4x jaren zit, wat meer nadenken over safety. Niet het risico waard wat mij betreft.

1/10 mannekes - zeldzaam is dat dus niet, nog X aantal jaar en het is maar gewoontjes wil dat zeggen.

EDIT:

Ook interessant:
  • 42% heeft minstens 12 maand inkomen opzij staan
  • 51% van het vermogen wordt vertegenwoordigd door de woning
  • 40-50% van Gen Z en millennials heeft een schenking gebruikt om een woning te kopen
  • Actieve beleggers zijn het vaakst te vinden bij de meest en minst vermogenden
  • Jongeren sparen een groter deel van hun inkomen dan ouderen (maar geen vermelding wie men bedoeld met ouderen)

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, ik had meer verwacht... Zeker omdat het gaat over het gezin en het volledige vermogen inclusief woning (wat volgens het artikel "meer dan de helft van het vermogen" is).

Ook die mediaan had ik hoger verwacht, zeker gezien andere bronnen die hier en in andere threads al gepasseerd zijn:
Om tot de rijkste 10 procent gezinnen te behoren is een vermogen van 995.000 euro nodig en met een vermogen vanaf 6.200 euro behoort een gezin al niet meer tot de 10 procent armsten. De rijkste 5 procent bezit 44 procent van het totale nettovermogen en de rijkste 10 procent is goed voor 58 procent. De armste 50 procent bezit samen amper 5,5 procent van de rijkdom. Het ‘middelste’ gezin in België heeft een vermogen van 286.250 euro.

[edit]Zie ook de discussie die hier ongeveer begon en ff verdergaat:

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, ik had meer verwacht... Zeker omdat het gaat over het gezin en het volledige vermogen inclusief woning (wat volgens het artikel "meer dan de helft van het vermogen" is).

Ook die mediaan had ik hoger verwacht, zeker gezien andere bronnen die hier en in andere threads al gepasseerd zijn:

[edit]Zie ook de discussie die hier ongeveer begon en ff verdergaat:
Ik heb uw post in ieder geval naar mijn vrouw gestuurd, dan heb ik af en toe toch gelijk :)

Eens het rapport verschijnt, gaan we wel meer kunnen zien.
Dit was de eerste editie uit 2024, dit de 2e uit 2025. Cijfers van het artikel hierboven gaan dus zitten in de editite van 2026.

Om ff te kaderen hoe snel het kan gaan, dit was de vergelijking 2024-2025 zoals het in de 2e editie staat, een deel van de cijfers voor 2026 staan hierboven al gequote:
LiAHngs.png

En dan toch hier zoveel backlash als je zegt dat het echt niet zo onbereikbaar is voor bepaalde mensen om een vermogen van 1 miljoen bij elkaar te krijgen.

Terug
Bovenaan