De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Horse, altijd verder kijken kan je neus lang is, laat je je niet verblinden door een mooi percentage.

Als je kijkt naar hun reviews, blijken dat natuurlijk reviews te zijn van mensen die een lening moesten krijgen via hen en zie je dit:

"Afgelopen najaar van 2025 zijn wij in contact gekomen met Capilex. Na diverse pogingen bij de normale banken en financiële instellingen zonder een enkel succes kwamen wij gelukkig uit bij Capilex.

Capilex is een partij die wel een MKB bedrijf kan en wil helpen en niet kijkt naar hoe de voorgaande jaren financieel verlopen zijn. Het traject om een lening te krijgen is er één die duidelijk is. Nadat onze borg geaccepteerd werd is het heel soepel en snel verlopen."

Heel slim om te overwegen om te investeren in een bedrijf die leningen verstrekt aan bedrijven zonder goed te kijken hoe het met de boekhouding van de laatste jaren zat...

Heel slim om te overwegen om te investeren in een bedrijf die leningen verstrekt aan bedrijven zonder goed te kijken hoe het met de boekhouding van de laatste jaren zat...

Langs de andere kant, rijk ga je niet worden door voorzichtig en defensief te zijn.
Soms moet je risico’s durven nemen om te oogsten.
Je kan pas spijt hebben van een keuze als je de keuze gemaakt hebt.

Langs de andere kant, rijk ga je niet worden door voorzichtig en defensief te zijn.

Dat klopt, maar dit specifiek voorbeeld is er wel één van zeer veel extra risico nemen voor een mogelijks iets hoger rendement. Net als zeer veel van die constructies waar ze geld willen ophalen bij particuliere investeerders.
In vergelijking is een ETF dan minder risico op lange termijn voor gemiddeld gezien een hoger rendement.

Je hebt risico's in verschillende maten en gewichten. Dit hierboven is een zwaar risico met een risicopremie die veel te weinig is.

Denk dat zoiets wat afhangt van je definitie van rijk - als een villa van 1 miljoen, 350k spaargeld en 150k wagens (om het cliché matig te zeggen) als gezin volstaat is dat best realiseerbaar op een voorzichtige en defensieve manier - niet voor iedereen wel te verstaan.

Hier ga je ook niet rijk van worden en de risico's zijn daarenboven nog eens volledig van de pot gerukt.

Je haalt historisch gezien meer rendement uit pakweg IWDA en daar heb je op een termijn van pakweg 15 jaar dat risico gewoon veel minder.

Hier ga je ook niet rijk van worden en de risico's zijn daarenboven nog eens volledig van de pot gerukt.

Je haalt historisch gezien meer rendement uit pakweg IWDA en daar heb je op een termijn van pakweg 15 jaar dat risico gewoon veel minder.

Ik dacht dat de ironie wel duidelijk was, zonder het expliciet te hoeven vermelden :P

Denk dat zoiets wat afhangt van je definitie van rijk - als een villa van 1 miljoen, 350k spaargeld en 150k wagens (om het cliché matig te zeggen) als gezin volstaat is dat best realiseerbaar op een voorzichtige en defensieve manier - niet voor iedereen wel te verstaan.

Definitie van rijk zijn is afhankelijk van wie je het vraagt, dat klopt.
Maar wat je nu aangeeft lijkt me allesbehalve de norm te zijn voor een modale Belg. Zeker als je met dat modaal inkomen defensief en voorzichtig omspringt.
Laat ons uitgaan van 6k netto gezinsinkomen. Wat je nu aangeeft is net geen 18 jaar werken waarbij elke cent uitgeeft (13,92*maandinkomen) om dat te bekomen en je ook renteloos kan kopen.
Om maar te zeggen dat niet voor iedereen wel een vrij ruime groep zal zijn.

Haha dit is er weer eentje om in te kaderen.

Haha dit is er weer eentje om in te kaderen.
Ik ben niet goed mee, op zich zegt hij toch niets fout? Hoeveel "normale" mensen hebben op hun pensionering geen vermogen van 1 Mio. EUR door een huis + spaarrekening/groepsverzekering/pensioensparen/...? Moest dit 10%-15% van de bevolking zijn, zou me dat niets verbazen... Niet dat dit waanzinnig veel mensen zijn hé, maar zoals hij zegt is 10%-15% van de bevolking ook niet zo zeldzaam, dat is meer dan een miljoen mensen in België...

Niet dat de weg daar naartoe dan zo poepsimpel is, maar ook niet zo waanzinnig uniek. Ik weet nog de tijd dat je als Belg al ne stoefer waart als je in BEF 10 miljoen vermogen had, hoeveel van ons hebben nu op 30-40 jaar al geen vermogen van minstens dat (steeds onze bakstenen erbij rekenend)?

Ik ben volledig mee dat vaak de realiteitszin op BG weg is qua financiën en er geen enkele aanraking is met de "echte" wereld, deze uitspraak lijkt me daar wel niet in te kaderen. Hangt er natuurlijk vanaf wat je eigen interpretatie van rijk is en wat je zelf verstaat onder "niet voor iedereen". Voor mij lijkt 15% me te vallen onder "niet voor iedereen". Dat is nu eenmaal het probleem met de term "rijk", dat is hier zo vaak gepasseerd die discussie, na al die jaren is daar nog altijd geen uitsluitsel over, iedereen geeft daar zijn eigen interpretatie aan.

Ik ben niet goed mee, op zich zegt hij toch niets fout? Hoeveel "normale" mensen hebben op hun pensionering geen vermogen van 1 Mio. EUR door een huis + spaarrekening/groepsverzekering/pensioensparen/...? Moest dit 10%-15% van de bevolking zijn, zou me dat niets verbazen... Niet dat dit waanzinnig veel mensen zijn hé, maar zoals hij zegt is 10%-15% van de bevolking ook niet zo zeldzaam, dat is meer dan een miljoen mensen in België...
Hij spreekt wel casual over 1.5 miljoen, dat is 50% meer als wat jij zegt, best realiseerbaar op een "voorzichtige en defensieve manier". Het zijn allemaal fluffy termen maar dat onder realiteitszin plaatsen vind ik nu ook wel sterk.
Niet dat de weg daar naartoe dan zo poepsimpel is, maar ook niet zo waanzinnig uniek. Ik weet nog de tijd dat je als Belg al ne stoefer waart als je in BEF 10 miljoen vermogen had, hoeveel van ons hebben nu op 30-40 jaar al geen vermogen van minstens dat (steeds onze bakstenen erbij rekenend)?
Ik zie de relevantie niet echt van deze uitspraak. Neen, door inflatie is 10 miljoen BEF niet zo'n gigantisch bedrag meer als destijds. Hij spreekt toch over hier en nu, en 1.5 miljoen EUR lijkt me nog altijd niet zo'n toegankelijk vermogen. Als wij binnen 25 jaar op pensioen gaan zal dat toegankelijker zijn, dat wel.

Hij spreekt wel casual over 1.5 miljoen, dat is 50% meer als wat jij zegt, best realiseerbaar op een "voorzichtige en defensieve manier". Het zijn allemaal fluffy termen maar dat onder realiteitszin plaatsen vind ik nu ook wel sterk.

Ik zie de relevantie niet echt van deze uitspraak. Neen, door inflatie is 10 miljoen BEF niet zo'n gigantisch bedrag meer als destijds. Hij spreekt toch over hier en nu, en 1.5 miljoen EUR lijkt me nog altijd niet zo'n toegankelijk vermogen. Als wij binnen 25 jaar op pensioen gaan zal dat toegankelijker zijn, dat wel.
Ben het wat gaan opzoeken, zou gaan om ca. 135.000 huishoudens die zich miljonair mogen noemen, al is wel niet duidelijk of hier de eigen woning mee in vervat zit... Pak dat zo'n huishoudens gemiddeld uit 3 personen zal bestaan, zou dat gaan om zo'n 400.000 mensen... Een stuk minder dan ik gedacht had, ik blijf er wel bij dat als de eigen woning hier niet in zit, dit cijfer in realiteit een stuk hoger zal liggen.

Maar soit, blijkbaar liggen de cijfers toch lager dan ik dacht.

Ben het wat gaan opzoeken, zou gaan om ca. 135.000 huishoudens die zich miljonair mogen noemen, al is wel niet duidelijk of hier de eigen woning mee in vervat zit... Pak dat zo'n huishoudens gemiddeld uit 3 personen zal bestaan, zou dat gaan om zo'n 400.000 mensen... Een stuk minder dan ik gedacht had, ik blijf er wel bij dat als de eigen woning hier niet in zit, dit cijfer in realiteit een stuk hoger zal liggen.

Maar soit, blijkbaar liggen de cijfers toch lager dan ik dacht.
Ik vermoed dat je het op die hebt waarover sprake was in kader van de miljonairstaks?
Daarbij wordt vastgoed niet geviseerd, maar wel het geld op alle mogelijke spaar- en beleggingsrekeningen, tot crypto toe.
Er wordt ook verwezen naar de dollarmiljonairs van een studie van capgemini; die ook geen rekening houdt met vastgoed of geld dat in firma's zit...

Sinds de initiële uitspraak hier was dat de gezinswoning de grootste brok van het vermogen was, kan je die cijfers dus niet gebruiken daarvoor.

Ik ben volledig mee dat vaak de realiteitszin op BG weg is qua financiën en er geen enkele aanraking is met de "echte" wereld, deze uitspraak lijkt me daar wel niet in te kaderen. Hangt er natuurlijk vanaf wat je eigen interpretatie van rijk is en wat je zelf verstaat onder "niet voor iedereen". Voor mij lijkt 15% me te vallen onder "niet voor iedereen". Dat is nu eenmaal het probleem met de term "rijk", dat is hier zo vaak gepasseerd die discussie, na al die jaren is daar nog altijd geen uitsluitsel over, iedereen geeft daar zijn eigen interpretatie aan.

Ja ik snap de weerstand die volgt op je post maar ik volg je hier enigszins mits wat nuance.
In theorie, ga uit van 10% per jaar (MSCI World bv avg annual is 10,9% dacht ik), zou je met 200 euro per maand na ergens 32 jaar de cap van 1 miljoen euro bereiken. Het is echt niet dat het mission impossible is om naast een woning nog 200 euro per maand te sparen. Kan iedereen dit? Natuurlijk niet. Maar 2 middenklasse verdieners die niet het geld door ramen en deuren naarbuiten gooien, zouden dit plan perfect kunnen uitvoeren.

Terug
Bovenaan