De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ik weet nog goed als klein manneke van 7j, vond ik een stuk van 20F op de grond aan een lunapark. Mijn vader zei toen: of je speelt er een spel mee, of je houd het bij en steekt het in je spaarpot. Ik stak het veilig weg.

In de lagere school konden we punten sparen een schooljaar door, om elke vrijdag op het schoolmarktje spullen te kopen. De meesten kochten elke week hun punten op, ik op het einde van het jaar na een jaar sparen en kon all out gaan op grote stukken.

Verjaardagsgeld altijd opgepot etc...

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar het zit er zo ingebakken bij mij, nu ook. Ben altijd spaarzaam ingesteld geweest. Ik leef darentegen wel enorm goed, maar zal nooit veel kunnen uitgeven aan luxe, mijn auto is 11j oud, laptop 12j, gsm 4j etc.
Die gemoedsrust van rond te komen moest er iets gebeuren is te belangrijk ofzo...

Anyway: ik bedoel maar: wat zijn jullie van plan met het geld dat jullie parkeren? Gaan jullie dat vanaf jullie pensioen beginnen opdoen? Of gaat dat eigenlijk eerder erfenis voor de kinderen zijn aangezien ge nooit aan dat geld gaat (durven) komen buiten in geval van nood (bijv. voor uw rusthuis of medische kosten)?

Dat is een lastige vraag waar ik ook mee worstel. Tot welk punt vermogen opbouwen om het dan te beginnen opleven. Die sweetspot zoek ik, maar geen idee op welk punt die ligt. Maar hier zeker niet de bedoeling heel mijn leven op te potten en dan met al dat geld te sterven en er dus eigenlijk niks aan gehad te hebben.

Dat is een lastige vraag waar ik ook mee worstel. Tot welk punt vermogen opbouwen om het dan te beginnen opleven. Die sweetspot zoek ik, maar geen idee op welk punt die ligt. Maar hier zeker niet de bedoeling heel mijn leven op te potten en dan met al dat geld te sterven en er dus eigenlijk niks aan gehad te hebben.
Ook dit is heel persoonlijk natuurlijk. Hangt af van wat je wil doen, je huidig uitgave patroon is, wil je nog is verhuizen of andere uitspattingen waarmaken?

Een hele simpele regel die ik graag meegeef: elke 1000 euro die je opzij zet, is gemiddeld 50 euro per jaar aan rendement. Goede vuistregel om enigszins in te schatten hoeveel je moet sparen voor x inkomen passief te krijgen.

Een goed boek hieromtrent is 'The art of spending money' van Morgan Houssel die eerder ook al The Psychology of Money schreef.

Algemeen
- Hoe oud ben je? 31 en 31
- Hoe lang werk je al? 9 en 9

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2500 (+ salariswagen), 2200 (partner), 800 huurwoning
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek + 410 (aflossingsvrije hypotheek 2de woning) + 250 (3Y voor 2de auto)
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? circa 2000 per maand

Tegenover twee jaar geleden dus wat dingen kunnen realiseren; een 2de kindje, een nieuwe kleine 2de auto en een investeringspand.

Spaargeld:
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop van onze woning

Situatie op 1 januari:
Cash: 7.5k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 95k (quasi alles in VWCE)
Huurwoning: (222-135) 87k
Home equity: (475-150) 325K
+-------------------
Totaal ~514k

OHIepEz.png
Algemeen
- Hoe oud ben je? 33 en 33
- Hoe lang werk je al? 11 en 11

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2500 (carrièreswitch), 2690 (partner), 800 huurwoning
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek + 410 (aflossingsvrije hypotheek 2de woning) + 550 (2 auto's)
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? circa 2000 per maand

Spaargeld:
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking

Situatie op 1 januari:
Cash: 13k
Diverse: 22k
Aandelen: 89k
Huurwoning: (230-117) 113k
Home equity: (500-136) 364k
+-------------------
Totaal ~601k

Z8swF5A.png

Ik vraag mij af of het zinvol is als particulier om de waarde van je vastgoed zo maand-per-maand te proberen schatten, ik vind dat zowat het moeilijkste van mijn eigen vermogen om in te schatten. Ik zou er hier toch makkelijk 50 000EUR of meer kunnen naast zitten denk ik, en dan moet je het er op een redelijke termijn ook nog van kunnen krijgen.

Ik vraag mij af of het zinvol is als particulier om de waarde van je vastgoed zo maand-per-maand te proberen schatten, ik vind dat zowat het moeilijkste van mijn eigen vermogen om in te schatten. Ik zou er hier toch makkelijk 50 000EUR of meer kunnen naast zitten denk ik, en dan moet je het er op een redelijke termijn ook nog van kunnen krijgen.
Het is dan ook geen exacte wetenschap. Het getalletje dat je op het einde ziet, moet je een marge geven. In jouw geval dus zo'n 50k marge dat je er naast kan zitten.

Maand per maand is het zeker niet maar ik neem gewoon de gemiddelde (lokale) aangroei volgens de vastgoedbarometer. Wat is dat doorgaans, 2 a 3 procent ofzo wat eigenlijk niet veel meer is dan de inflatie. Heel verkeerd zal het niet zijn als ik vergelijk met de huizen in de buurt. In theorie plan ik wel om mijn vastgoed om de 10 jaar eens te laten schatten om een ijking te hebben.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 46 (ik)/46 (zij)
-Hoe lang werk je al? 22 jaar "volledig", ervoor als werkstudent vanaf 22 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3780 (ik) / 2250 (zij) + inkomsten bijberoep (vakantiewoning+fiscaal advies), variabel.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek: 250 euro (woning) + 1470 euro (bijberoep), daarnaast 1200 euro vaste kosten (verzekering, verwarming, ...) en natuurlijk eten (ongeveer 800 euro).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? overal alle maanden gezien gemiddeld 2500 euro/maand.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel een 200k liquide middelen (spaarrekening, aandelen, ...), 110k in pensioensparen, en 2 woningen (waarvan 1 met een relatief zware lening, zie hierboven). Nettowaarde van de 2 woningen (lening afgetrokken) zo'n 600k.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 60%. Ouders zijn van het principe dat ze liever nu geven ipv later, wat voor ons véél meer mogelijk maakt. Zelf leven we best wel spaarzaam.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 200k ongeveer; De fiscus heeft hier sterk bij geholpen, laatste 5 jaar 55k personenbelasting teruggekregen.

Maand per maand is het zeker niet maar ik neem gewoon de gemiddelde (lokale) aangroei volgens de vastgoedbarometer. Wat is dat doorgaans, 2 a 3 procent ofzo wat eigenlijk niet veel meer is dan de inflatie. Heel verkeerd zal het niet zijn als ik vergelijk met de huizen in de buurt. In theorie plan ik wel om mijn vastgoed om de 10 jaar eens te laten schatten om een ijking te hebben.
Ik neem telkens de helft van de gemiddelde stijging die de vastgoedbarometer aangeeft in mijn regio voor mijn type woning om zo zeker geen overschatting te maken.
Je mag niet vergeten dat jouw woning alleen maar ouder wordt, terwijl er in de vastgoedbarometer telkens nieuwe huizen meegerekend worden.

Nu, op zich is dat weinig boeiend hoeveel de woning waar je zelf in woont juist waard is. Belangrijker (vind ik) is om te zorgen dat je jouw woning goed onderhoudt en up-to-date houdt. Daar haal je zelf genot uit en dat zorgt ook dat jouw woning zijn waarde blijft behouden.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 35jaar
-Hoe lang werk je al? 12jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +-2900€, gezinsinkomen +- 4500€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- 2500€ maandelijkse kosten waarvan 400€ hypothecaire lening
- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
2x 125€ fonds kids
500€ fonds ik
100€ fonds vrouw
200€ spaarrekening ik
150€ spaarrekening vrouw
800€ spaarrekening gezamelijk (wordt gebruikt voor grotere uitgaven)

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? TV-wand +- 15.000€
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? iets minder in fondsen steken dit jaar

Spaargeld:
- Spaarrekening: 40k €
- Beleggingen: 45k €
- pensioensparen: 8k €
- crypto: 2k €

Als ik over mezelf kan spreken: ik heb elke maand+- 1k € opzij gezegd (deel belegd, deel gespaard).
Ik heb in totaal 2,5k € minder als eind vorig jaar

Besluit: +- 15k € verloren dit jaar wegens verlies in waarde tech fondsen en crypto.

Hopelijk dit jaar beter. Ik vind van onszelf dat we eigenlijk teveel uitgeven. We zouden van die 2500€ maandelijkse kosten moeten proberen minder dan 2000€ van te maken.
Algemeen
-Hoe oud ben je? 38jaar
-Hoe lang werk je al? 14jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? gezinsinkomen +- 5000€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- 4000€ waarvan 400€ hypothecaire lening, 800€ eten, 300€ kleding, 400€ hobby/uitstap
- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
2x 200€ ETF kids
500€ ETF's
600€ spaarrekening (wordt gebruikt voor grotere uitgaven)

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Eventueel achterliggende grond aankopen +- 20k
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Proberen gemiddeld 1500€ overschot te hebben. Ik hou sinds enkele maanden onze uitgaven bij en ik verschiet ervan hoeveel er per maand naar buiten gaat..

Spaargeld:
- Spaarrekening: ~50k
- Beleggingen: ~130k
- pensioensparen: ~12k
- crypto: ~4k

Ik neem telkens de helft van de gemiddelde stijging die de vastgoedbarometer aangeeft in mijn regio voor mijn type woning om zo zeker geen overschatting te maken.
Je mag niet vergeten dat jouw woning alleen maar ouder wordt, terwijl er in de vastgoedbarometer telkens nieuwe huizen meegerekend worden.
Nieuwbouw is <1% van de woningvoorraad, nog een paar procenten renovatie, maar ds impact van "nieuwe huizen" op de prijsstijgingen zou dus vrij beperkt moeten zijn. Ik heb lang geen prijsstijging gerekend, maar nu toch maar eens 2% per jaar gerekend sinds aankoop en als ik naar het aanbod kijk zal dat een lichte onderschatting zijn van de werkelijke waarde.
Nu, op zich is dat weinig boeiend hoeveel de woning waar je zelf in woont juist waard is. Belangrijker (vind ik) is om te zorgen dat je jouw woning goed onderhoudt en up-to-date houdt. Daar haal je zelf genot uit en dat zorgt ook dat jouw woning zijn waarde blijft behouden.
Inderdaad vrij illiquide,. Ik heb het nu vooral aangepast om wat te kunnen inschatten waar we staan als we ooit zouden willen verhuizen.

Terug
Bovenaan