De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ik zag hier ergens een opmerking passeren in de aard van "amai, zo hoog zijn de belastingen nog niet als je als bediende xx kan verdienen". Ja amai mijn ... . Alles wat ik als zelfstandige verdien wordt aan een héél hoog percentage belast. Dan nog het verschil van wat we bruto verdienen en netto uitbetaald krijgen als bediende. Met die bedragen alleen kan je al elke maand een klein autoke kopen mijn gedacht. Dan gaan we bouwen nu. Met alleen al de BTW die we gaan betalen kunt ge 2 héél schoon Porschekes kopen. Dat is dan nog eens een belasting op geld wat overblijft van geld waarop ik al belastingen heb betaald. Roerende voorheffing op alle beleggingen en dergelijke. Allez ik ga die discussie hier nu niet starten maar als ze met al dat geld dan nog nuttige dingen zouden doen bij de overheid maar nee ... en dan staat ge stoem dat ik het niet heb op de luierikken die hier van overal geld krijgen zonder een klop te doen (geld krijgen dus letterlijk en dan nog overal een goedkoper tarief op vanalles en nog wat) of van het aan profiteurs te geven die hier nooit iets hebben bijgedragen maar toch met de pollekes open staan. Dan nu ook nog die meerwaardebelasting ... soit ik ging de discussie niet starten. ;-) Maar weinig belastingen?? Ik denk het niet!
Toch wel, de sterkste schouders kunnen gerust nog wat meer belastingen betalen!!! \s

Mijn voornemens wat betreft financiën: Elke maand 1500€ opzij zetten
- 400€ in fondsen/ETF voor de kids
- 500€ in fondsen/ETF voor mezelf
- 600€ als spaarbuffer dat deels opgebruikt mag worden voor aankoop van meubels/reizen.

Mijn voornemen wat betreft financiën: de lening van mijn auto is nu (na 4 jaar) afbetaald en dat bedrag (278€) ga ik nu maandelijks sparen zodat ik binnen vier jaar maar de helft van het bedrag moet lenen om ne nieuwe Clio te kunnen betalen.
Eat that, you rich mothafukkers

Mijn voornemen wat betreft financiën: de lening van mijn auto is nu (na 4 jaar) afbetaald en dat bedrag (278€) ga ik nu maandelijks sparen zodat ik binnen vier jaar maar de helft van het bedrag moet lenen om ne nieuwe Clio te kunnen betalen.
Ow ow ow.

Indexeer die 278€ elk jaar en rond het om te beginnen af naar 300€. Doe een extra effortje ;).

Of elke maand in bitcoin en binnen 4 jaar 2 lambo’s.

Jaar afgerond, hier nog een overzicht van een "gewoon" profiel:

Algemeen
-Hoe oud ben je? 31jaar
-Hoe lang werk je al? 9jaar

Spaarvermogen:

-Hoeveel verdien je maandelijks netto? gezamelijk ~5K
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1800hypotheken, 1200 de rest
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? we sparen minstens 1k maandelijks
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? autolening die gefinancierd zal worden via huisvestingskost mobiliteitsbudget ter vervanging van mijn bedrijfswagen
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? na grote projecten afgelopen jaar, is het plan vooral terug normaal sparen

Spaargeld:

-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- spaarrekening: 15k
- effectenrekening: 35k
- groepsverzekering: 25k
- vastgoed afbetaald: 60k

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
25K via erfenis spijtig genoeg, rest zelf gespaard

Of elke maand in bitcoin en binnen 4 jaar 2 lambo’s.
haha, nee laat maar. Ik ben zo content van mijn Clio'tje. Als ik een lambo zou krijgen, zou ik er 1 ritje mee maken om eens te zien wat dat kan en hem dan verkopen om terug te gaan naar mijne Clio.
btw: zijn bitcoins niet met een nettoverlies afgesloten dit jaar?

haha, nee laat maar. Ik ben zo content van mijn Clio'tje. Als ik een lambo zou krijgen, zou ik er 1 ritje mee maken om eens te zien wat dat kan en hem dan verkopen om terug te gaan naar mijne Clio.
btw: zijn bitcoins niet met een nettoverlies afgesloten dit jaar?
Daarom bekijk je dat niet op 1 jaar bekijkt :p

Daarom bekijk je dat niet op 1 jaar bekijkt :p
Ok, maar het is toch duidelijk dat bitcoin=verzekerde winst niet meer geldt. De grote groei is weg en mensen die vorig jaar hebben ingelegd zijn nu 'armer'.
Die 300€ die ga ik op een groeirekening storten, in mijn geval lijkt dat gewoon de meest rendabele oplossing voor als ik dat binnen 4 jaar dan wil gebruiken voor een nieuwe auto. Misschien dat een beleggingsplan nog beter zou zijn, maar denk dat dit enkel interessant is over +10 jaar en niet met geld dat ik wil gebruiken binnen 4 jaar.
Anyway, het maakt voor mij ook niet uit: ik ben content met wat ik heb. De paar K die ik extra had kunnen winnen door mijn geld iets beter te beleggen (als het al zoveel is), gaat het ook niet maken in mijn leven, zeker niet als ze dan toch maar op een rekening geparkeerd staan.

Nu ik stilaan de 40 begin te naderen (dit jaar 39) en na een aantal jaar behoorlijk zware uitgaves te doen (huis gekocht, gezin gesticht, renovaties, ...) begin ik stilaan een vermogen op te bouwen. 2025 was een heel duur jaar geweest met een nieuwe oprit en een tuinaanleg. Ca. 15K heb ik in een aandelenportefeuille (mengeling van aandelen en ETF's) gestoken en de bedoeling is om daar jaarlijks een substantieel deel van mijn spaarvermogen in te investeren. Op de klassieke spaarrekening wil ik dan gewoon een buffer hebben voor onvoorziene uitgaves of om de hele dure maanden te kunnen stutten. Dan is er nog een gemeenschappelijke buffer waar we het komende jaar onze gezinsreis mee willen subsidiëren, wat ons beiden weer wat ruimte geeft om het vakantiegeld extra opzij te zetten.

Via mijn werkgever kunnen we jaarlijks ook investeren in aandelen aan een zeer voordelige prijs. Staat dan 5 jaar vast en dan wordt die weer vrijgegeven. Jaarlijks probeer ik daar 1000 euro in te steken, waarbij de werkgever 300 euro extra voorziet. Over twee jaar komt de eerste som vrij en als de werkgever dat blijft voorzien, betekent dat ik elk jaar een mooi extra appeltje voor de dorst heb.

Ik ga er van uit dat ik de komende 10 jaar financieel stukken comfortabeler ga zitten dan de afgelopen jaren. Carrièregewijs kan er ook wel wat bewegen.

En dan nog groepsverzekering via de werkgever en het privépensioensparen, wat tegen mijn 67 of 68 als ik op pensioen kan gaan ook wel mooi zal aangegroeid zijn.

Gewoon even een vraagje uit curiositeit. Mijn opa is gestorven toen hij in de 80 was. Die had op dat moment nog altijd wat geld in aandelen zitten. Dan denk ik over mijn opa: dat was ook redelijk zinloos om uw geld daar in te hebben, want ge hebt het nooit gebruikt, buiten dan misschien de return die hij had als inkomen.
Anyway: ik bedoel maar: wat zijn jullie van plan met het geld dat jullie parkeren? Gaan jullie dat vanaf jullie pensioen beginnen opdoen? Of gaat dat eigenlijk eerder erfenis voor de kinderen zijn aangezien ge nooit aan dat geld gaat (durven) komen buiten in geval van nood (bijv. voor uw rusthuis of medische kosten)?

Gewoon even een vraagje uit curiositeit. Mijn opa is gestorven toen hij in de 80 was. Die had op dat moment nog altijd wat geld in aandelen zitten. Dan denk ik over mijn opa: dat was ook redelijk zinloos om uw geld daar in te hebben, want ge hebt het nooit gebruikt, buiten dan misschien de return die hij had als inkomen.
Anyway: ik bedoel maar: wat zijn jullie van plan met het geld dat jullie parkeren? Gaan jullie dat vanaf jullie pensioen beginnen opdoen? Of gaat dat eigenlijk eerder erfenis voor de kinderen zijn aangezien ge nooit aan dat geld gaat (durven) komen buiten in geval van nood (bijv. voor uw rusthuis of medische kosten)?
Combinatie he, na een tijdje kan je gewoon de winst afromen en daar vlot van leven. Dan eindig je natuurlijk nog steeds met een deel in aandelen (waarmee de kinderen dan hetzelfde kunnen doen).
Eens er 1 iemand in de familie renteniert, en de erfenis moet niet gedeeld worden, geldt dat in theorie ook voor de volgende generaties.

Goh hangt wat van de strategie af maar voor mij is dat niet veel anders dan sterven met nog geld op je spaarrekening of een tweede huis voor de verhuur. Ik kan mij verschillende redenen inbeelden:

- Een vorm van diversificatie, alles enkel en alleen op een spaarrekening is ook niet risicovrij (en dan al zeker niet rekening houdende met inflatie).
- Voor extra inkomsten (als het bv dividendbetalers zijn of hem de gewoonte had om grotere stukken te verkopen om bepaalde uitgaven te dekken). Afhankelijk van hoe groot de portefeuille is kunnen de gegenereerde inkomsten daarvan groot genoeg zijn om nooit echt aan het kapitaal te moeten zitten.
- Deels uit hobby, bedrijven opvolgen en er kleine stukjes van bezitten is best fijn. Anderzijds kan het dan ook moeilijk zijn om ze uiteindelijk allemaal te verkopen.
- Ge weet niet hoe lang je gaat leven en hoeveel kosten je in de toekomst nog gaat hebben.
- Om door te geven aan erfgenamen.

Edit:
Bovenstaande ging uit van een performant portfolio. Het omgekeerde kan ook waar zijn natuurlijk. Veel beleggers zitten ook met aandelen die zwaar onder water zitten die ze eeuwig blijven bijhouden in de hoop dat het ooit weer goed komt.

Laatst bewerkt:
Als de fiscaliteit blijft wat ze is, is het hier de bedoeling om 1. De kinderen op kot te kunnen laten gaan (3 kinderen, met de huidige prijzen en een studie van 5 jaar is dat toch al snel een 150+ k), 2. Hen een duwtje in de rug te geven bij belangrijke momenten (huis kopen), wij hebben samen 40k gekregen toen we kochten wat niet exuberant was maar toch een duidelijk verschil heeft gemaakt, 3. Toch nog wat verre reizen op de bucketlist die met drie jonge kinderen on hold staan voor de komende 10-15 jaar 4. Een buffer hebben voor onvoorziene omstandigheden vb. langdurige ziekte in de dichte familie, werkloosheid 5. In mindere mate sparen voor een pensioen, hoewel we met de huidige regeling ruim zouden rondkomen met ons gezamenlijk pensioen. Etc. Ik heb ooit een thread gestart specifiek over dit onderwerp maar kan ze niet terugvinden.

wat zijn jullie van plan met het geld dat jullie parkeren? Gaan jullie dat vanaf jullie pensioen beginnen opdoen? Of gaat dat eigenlijk eerder erfenis voor de kinderen zijn aangezien ge nooit aan dat geld gaat (durven) komen buiten in geval van nood (bijv. voor uw rusthuis of medische kosten)?
Ik geef het geld uit dat ik moet uitgeven om mezelf plezier te geven in het leven. Als er daardoor nog heel wat geld over is op het einde van de rit zal sowieso een significant stuk naar goede doelen genre AZG vloeien, de rest mag verdeeld worden. Het geld absoluut op willen maken tegen mijn sterftedag is iets wat niet echt binnen mijn persoonlijkheid past, dus ik zie dat ook niet meteen gebeuren.

Ik probeer geld opzij te zetten én te leven tegelijk. Mocht ik een heel jaar lang geen boeken kopen, niet op reis gaan, geen bier of wijn kopen, niet op restaurant gaan, geen kleren kopen, geen uitstappen doen, ... kan ik heel veel sparen. Maar da's geen leven en dat is het geld ook niet waard.

Mocht ik een heel jaar lang geen boeken kopen, niet op reis gaan, geen bier of wijn kopen, niet op restaurant gaan, geen kleren kopen, geen uitstappen doen, ... kan ik heel veel sparen. Maar da's geen leven en dat is het geld ook niet waard.
Dat doet mij altijd denken en "Uncle" Ebenezer Scrooge. :p

Je weet nooit wanneer (en hoe) je gaat sterven. Dan liever overschot dan op mijn oude dag niet toekomen. Ik heb al genoeg schrijnende situaties gezien waar men hulpbehoevend is op latere leeftijd maar het niet kan betalen...

Maar mijn principe is dan ook: ik investeer enkel geld dat ik kan missen. Ik leef mijn leven en ga niets laten om dan dat geld te kunnen beleggen. Wat moet ik er anders mee doen, ik ga ook niet zinloos geld uitgeven.

Terug
Bovenaan