Ik sluit me hier toch bij aan. Beetje onnodig stellig en neerbuigend wat mij betreft. Niemand kent de optimale strategie, anders zou elke belegger de gouden formule toepassen. Ook de grote Wallstreet jongens houden er individueel sterk verschillende meningen op na en wel om die reden.
Het is natuurlijk het punt van een discussieforum dat je je eigen mening verdedigt. Anders was het maar een saaie boel hier. Net zoals zo goed als elke investeringstransactie een transactie is tussen 2 personen met een verschillende mening. Ik koop omdat ik denk dat het goedkoop is, een ander verkoopt omdat het duur is (absoluut, relatief tegen andere opportuniteiten, you name it).
Dat is niet neerbuigend bedoeld.
Je gaat er hier een beetje van uit
@cege dat jouw aanpak de juiste is, alvast dat is de onderliggende toon.
Het zou jammer zijn van niet, niet ?
Echter hedging, hoe groot of klein ook, is wat mij betreft nooit een fout. ''Dan is het maar 1% maal 10''. En dan? Denk dat je hier een klassieke denkfout maakt. Die 1% is, hoe klein ook, een soort van brandverzekering. Niemand hoopt dat zijn huis afbrandt maar als het gebeurt, ben je wel blij met die kleine dekking. Die kleine dekking kan trouwens er voor zorgen dat je eventueel een bepaalde crisis kan doorzwemmen zonder je long posities te moeten gaan dumpen moest je in financieel verweer komen.
Mij ga je nooit horen zeggen dat hedging fout is. Ik vind BTC persoonlijk onzin, maar goed, dat is hier niet het punt. Ik vind goud of zilver ook onzin als hedge (en ja, het is de laatste 12 mnd in goeie doen, maar achteraf is het altijd gemakkelijk). Dat is ook niet het punt.
En het 'geld printen' van de overheid. Allemaal overroepen. Als er giga inflatie is, zal alles dat in 'fiat' noteert naar boven gaan. Maakt niet uit welke asset je bezit. Personal opinion, goud is geen betere store of value dan een huis of aandelen of andere assets. BTC zeker niet, want dat is zo niche dat het op het einde van de rit ook plummet als er storm op de markt is. Kijk naar de voorbije 12-24mnd en Trump zijn strapatsen. BTC ~ Nasdaq. Hoezo store of value ?
De vraag is of een 1% BTC positie een zinvolle hedge is. Never gonna move the needle, zelfs niet in tijden van rampen. Als dat je last resort liquiditeit is, kun je beter 1% cash aanhouden. Heb je tenminste cash en not gonna move de opportunity cost needle.
Ik heb in mijn portefeuille vb een hoop mijn en olie aandelen. Niet omdat ik giga fan ben van mijn en olie. Maar als inflatie hedge. 10-15% ongeveer. Moves the needle.
Je kan de kritiek ook omkeren. Jij hebt maar 20 posities voor een aanzienlijk bedrag. Als letterlijk 1 positie compleet onderuit gaat door faillissement, schandaal, fraude, whatever, ... Verdampt 5% van je portefeuille. Had je ook al eens verteld dat ik dat best een concentratierisico vond.
Dat concentratie risico overdrijf je. Mijn aandelen pf is 1/3 of zo van vermogen. Er is nog het huis, appartement, groepsverzekering etc. Van de aandelen is dan 25% IWDA, 12.5% BRK en 12.5% Ackermans. De andere helft is 20 aandelen. En het is niet dat dat vol zit met rare flippo's die plots failliet gaan. UCB of Gilead of DEME, die gaan niet plots uit het niets failliet gaan. Fraude kan altijd, maar er gaan er geen 10 tegelijk frauduleus failliet gaan.
Had je portefeuille topic bekeken en zag veel Belgische mid-smallcaps met toch een aanzienlijke Belgische/EU bias. Dat is ook iets dat mannen zoals Munger en Buffet niet lopen te prediken terwijl je duidelijk wel opkijkt naar hun methodiek.
Dat BE/EU concentratie risico valt ook wel mee. Het is niet omdat iets op euronext brussel noteert dat het een Belgisch bedrijf is. AB inbev is nu niet echt een 'belgisch' bedrijf. UCB, idem. Zelfs Engie, idem. Zelfs een EVS of DEME of Tessenderlo of Lotus zijn nu niet echt lokale KMOs die veel impact hebben van lokale economie. Die spelen wereldwijd.
En
@Ares , ik heb zeker begrip voor standpunten omtrent crypto, persoonlijk denk ik er wel anders over desondanks het grote merendeel absolute dogshit is. Echter is het meenemen van BTC en/of ETH in de portefeuille wat mij betreft ook gewoon een vorm van hedging, niet de 'ik wil snel rijk worden' benadering. De ironie zit een beetje in de 'I get markets' aangezien crypto ook gewoon een echte markt is, echter wordt deze momenteel vooral en bijna uitsluitend gedreven door psychologie en liquiditeit. Door het af te schilderen als een zeepbel negeer je ook gewoon compleet de institutionele adoptie, die inmiddels ook een fundamenteel marktgegeven is.
Ik wil die institutionele adoptie wel graag zijn. Een jaar of 7-8-9 geleden kon je nog regelmatig BTC stickers zien in nachtwinkels of online shops. Ik heb de laatste 5y of zo toch 0x een BTC betaaloptie gezien in de brick & mortar wereld of de online wereld. Als ze er zijn, zal het toch niche zijn.
Ik denk dat die 'institutionele adoptie' een misse kijk op de wereld is. Ja, KBC en BlackRock en Fidelity en whatever bieden dat aan en steken dat in fondsen. Maar die zouden ook koeienkak of schelpen aanbieden als er een vraag naar is. Dat wil nog niet zeggen dat dat een soort van 'endorsement' is of iets wat ze zelf op de boeken hebben.
Niets persoonlijk maar heb het altijd lastig met de 'wijsheid in pacht' posts, zeker wat betreft financiële markten. Niemand heeft hier een glazen bol helaas, moest je hem vinden, DM Nijntje please.