De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Update

Algemeen
- 42 jaar
- 20 jaar dienst

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 loon + 700 huur (sinds 2020) + sporadisch werkje bouw + 12000 € dividend per jaar
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Woon zo goed als gratis
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niets speciaal
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Fondsen gaan dit jaar en volgend jaar omgezet worden in iets anders, e depo rekening zal in april ook vrijkomen

Spaargeld:
- zichtrekening: 6382
- e-depo rekening: 60000
- termijnrekening: 50000
- spaarrekening: 8058
- aandelen: 579000
- fondsen 1: 190970
- fondsen 2: 90173
- pensioensparen: 23575
- LT sparen: 30000
- groepsverzekering: 17000
- vastgoed 1: 235000
- vastgoed 2: 300000 (schenking eerste schijf, volgende schijf vanaf 2025)

totaal: 1590158

gekregen: 75% vastgoed 1, 100% vastgoed 2, alle fondsen en 40k aandelen

Edit: wat velen vergeten - heel dit alles is om successie te vermijden, het is dus effectief een serieus voorschot op erfenis - gevolg is dat er haast geen erfenis meer zal zijn binnen hopelijk nog vele jaren.
Algemeen
- 43 jaar
- 21 jaar dienst

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3700 loon + 700 huur (sinds 2020)+ 20000 € dividend per jaar
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 500-1500 €
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niets speciaal
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Niets speciaal

Spaargeld:
- zichtrekening: 10000
- spaarrekening: 125000
- aandelen 1: 986000
- aandelen 2: 160000
- pensioensparen: 24000
- LT sparen: 33000
- groepsverzekering: 22000
- vastgoed 1: 235000 (helft schenking)
- vastgoed 2: 450000 (schenking)

totaal: 2.045.000

gekregen: 568k vastgoed eind 2022/2025, 320k fondsen eind 2022, buiten beperkte som geld zal er geen erfenis meer zijn

Laatst bewerkt:
Aan de andere kant, wanneer ik hier voorbeelden zie van prille veertigers, met een gecombineerd netto vermogen vastgoed, grond en beleggingen dat al de 2 miljoen € overschrijdt én die daar bovenop maandelijks 10k €+ sparen, dan ga ik er toch van uit dat die niet aan hetzelfde tempo zullen blijven doorgaan tot hun 67ste. Tenminste dat hoop ik toch voor hun.
Extrapoleer dat een jaar of 7-8 tot ze 50 zijn en dat zit je conservatief geschat een stuk boven de 3 mln €. Iedereen staat daar natuurlijk anders in maar als ik voor mezelf spreek, dan zou dat boeken toe zijn. Genoeg plaatsen op de wereld waar je dat nooit meer kunt opleven en sowieso ook al ruim voldoende voor een passieve inkomstenstroom mee op te zetten mocht je rond de kerktoren willen blijven.

Is een beetje mijn punt: wanneer is genoeg genoeg? Ik heb geen zin om met 500k (laat staan 3M lol) op mijn rekening dood te gaan, zeker gezien ik geen kinderen en dus geen rechtstreekse erfgenamen heb. Dat is dan allemaal geld waar ik niets aan gehad heb en wel opofferingen voor gedaan heb. Dus ik zoek een goed evenwicht tussen sparen, leven en zoek ook een sweet spot waarop ik mijn vermogen durf aan te spreken om dat dus te beginnen opleven tegen dat ik geschat dood ga. Geen makkelijke oefening wel...

wtf rijke tata's hier allemaal.

ik ga voor 2026 eens beginnen bijhouden per categorie wat ik allemaal uitgeef.
Soms denk ik dat wij enorm veel geld wegpissen terwijl ik wel de indruk heb zuinig te leven, en wij hebben een bovengemiddeld loon dan ook nog eens.
Verbouwingen zullen er wel niet goed aan doen natuurlijk, maar toch.

Aan de andere kant, wanneer ik hier voorbeelden zie van prille veertigers, met een gecombineerd netto vermogen vastgoed, grond en beleggingen dat al de 2 miljoen € overschrijdt én die daar bovenop maandelijks 10k €+ sparen, dan ga ik er toch van uit dat die niet aan hetzelfde tempo zullen blijven doorgaan tot hun 67ste. Tenminste dat hoop ik toch voor hun.
Ik denk dat veel BG'er niet beseffen hoe goed ze het hebben. :p

Gaan werken op je 20ste (gemiddeld genomen). Op die leeftijd ook al je vaste partner vinden (best case). 20 jaar werken met een vlekkeloos parkoers (best case). Neem nu gezamenlijk 8k per maand gemiddeld (best case, tenzij je zelfstandige bent en enorm veel geluk of skills hebt is dat toch echt de MAX). Neem nu 1k kosten (extreem spaarzaam zijn en nooit ne miskleun hebben).

7k * 12 = 84k per jaar, maar pak nog 16k extra door ... whatever .. = 100k
100k * 20 jaar= 2 miljoen eurokes

Ok exclusief juiste en goeie beleggingen maar swoit 2 miljoen op je 40ste is mogelijk echter je gaat mij nu niet beweren dat dit een gemiddeld huishouden is? :unsure: Op BG'ing lijkt dit nochtans de normaalste zaak ter wereld te zijn :D

Ik heb geen afgunst of zo, het tegendeel is waar maar zo even rekenen met de natte vinger is zo'n bedrag op je 40ste toch echt niet zo evident? 1 tegenslag en je zit daar al niet meer aan. ;)

2 milj € is echt wel een uitzondering en zeker geen gemiddeld huishouden, zelfs voor BG normen niet.
Ik denk dat de meeste 40'ers blij zijn als ze +100k spaargeld/beleggingen hebben.

Ik denk dat veel BG'er niet beseffen hoe goed ze het hebben. :p

Gaan werken op je 20ste (gemiddeld genomen). Op die leeftijd ook al je vaste partner vinden (best case). 20 jaar werken met een vlekkeloos parkoers (best case). Neem nu gezamenlijk 8k per maand gemiddeld (best case, tenzij je zelfstandige bent en enorm veel geluk of skills hebt is dat toch echt de MAX). Neem nu 1k kosten (extreem spaarzaam zijn en nooit ne miskleun hebben).

7k * 12 = 84k per jaar, maar pak nog 16k extra door ... whatever .. = 100k
100k * 20 jaar= 2 miljoen eurokes

Ok exclusief juiste en goeie beleggingen maar swoit 2 miljoen op je 40ste is mogelijk echter je gaat mij nu niet beweren dat dit een gemiddeld huishouden is? :unsure: Op BG'ing lijkt dit nochtans de normaalste zaak ter wereld te zijn :D

Ik heb geen afgunst of zo, het tegendeel is waar maar zo even rekenen met de natte vinger is zo'n bedrag op je 40ste toch echt niet zo evident? 1 tegenslag en je zit daar al niet meer aan. ;)

Je start niet met 4k netto per persoon vanaf uw 20ste. Dus de extrapolatie klopt al niet.
De schets die je maakt is niet de schets van de gemiddelde BG'er. Je gaat er hebben die dit hebben maar dan nog is een frugaal uitgavepatroon van dat niveau klein tot onbestaande.

Dit is dus niet het gemiddeld huishouden. Statistiek bevestigt ook dat dit niet het gemiddelde is.
Dit zijn de uitzonderingen. Maar het is goed om die uitzondering te zijn.

Klinkt lastig. Wil je delen hoe dat kwam? Big spenders of gewoon wat lager inkomen? Op pensioen moeten gaan met 10k zou mij doodsangsten geven denk ik.

Langdurig werkloosheid op een slecht moment ( stel dat je plots langdurig werkloos bent rond je 35ste, dan begon je eigenlijk weer van 0)
+ absoluut geen verstand van geld
+ algemeen slechte keuzes
+ een soort van "overgave" om daar nog iets aan te veranderen
+ wonen op een plek waar je niet kan leven zonder auto (Je kan natuurlijk rondrijden met een ongekeurde auto om kosten uit te stellen maar dat liedje kan je geen jaar volhouden. :p) ik herinner me nog als kind zittende in een jaren '70 audi 80 zonder werkende remmen. koppeling + handrem gebruiken. :p

Die leefden van maand tot maand.
Hebben nog in budgetbeheer gezeten.

Ging eigenlijk wat beter na pensioen omdat mijn vader nog een paar jaar 1 à 2 dagen werkte per week in combinatie met pensioen.

Laatst bewerkt:

Soms denk ik dat wij enorm veel geld wegpissen terwijl ik wel de indruk heb zuinig te leven, en wij hebben een bovengemiddeld loon dan ook nog eens.
Ik denk dat de basis en het begin is. Bijhouden wat er allemaal binnenkomt en waar je het aan uitgeeft en daar ook een spaardoel aan koppelen per jaar en zo jaar per jaar vooruitgang boeken. Ik doe het intussen al 15 jaar en zal het blijven doen, ook al is het in principe niet echt nodig. Het geeft me een overzicht en rust. Dit jaar bv. ongeveer 33% van mijn inkomen gespaard met gewoon modaal loon en klein bijberoep als alleenwonende.

Het overschot beleggen - wat tijd nemen om je er in te verdiepen, eens Netflix een paar avonden vervangen door boeken lezen - en zo zie je gaandeweg je vermogen aangroeien. Natuurlijk hebben velen hier - waaronder ik ook, waarvoor erg dankbaar - een goede basis gekregen van thuis met wat schenking voor een huis of dergelijke, maar nog meer kregen ze bepaalde lessen mee over geld en die zijn veel kostbaarder. Elke maand sparen, geen al te zotte uitspattingen doen, niet per se iets nieuw kopen als het oude nog werkt... Als je die basis niet vergooit en natuurlijk ook geen pech kent, kun je na x aantal jaar iets mooi opbouwen. Iedereen hier werkt ongeveer +160u voor een maandloon, maar je zou toch ergens zeker één uur per maand moeten uittrekken om je geld voor jou te laten werken (maandoverzicht invullen, beleggingen bekijken...). Dat ene uur zal verhoudingsgewijs veel meer opbrengen.

Nog eens benadrukken dat de cijfers die mensen hier zien passeren, zeker niet de norm zijn :)

Altijd interessant, zo'n overzicht van wat je uitgeeft. En om te zien waar besparen wel een verschil kan maken vs. waar het meer om het principe zal gaan. En ook aan de andere kant, weten dat het op bepaalde vlakken echt niet nodig is om er nog wat euro's uit te persen omdat dat toch geen verschil maakt. Zeker als je met 2 een bovengemiddeld loon hebt, mag er daar wel wat levenskwaliteit tegenover staan...

Verbouwingen zijn natuurlijk snel hele grote bedragen maar éénmalig en hopelijk ook wel nuttig.

Nog eens benadrukken dat de cijfers die mensen hier zien passeren, zeker niet de norm zijn :)

Altijd interessant, zo'n overzicht van wat je uitgeeft. En om te zien waar besparen wel een verschil kan maken vs. waar het meer om het principe zal gaan. En ook aan de andere kant, weten dat het op bepaalde vlakken echt niet nodig is om er nog wat euro's uit te persen omdat dat toch geen verschil maakt. Zeker als je met 2 een bovengemiddeld loon hebt, mag er daar wel wat levenskwaliteit tegenover staan...

Verbouwingen zijn natuurlijk snel hele grote bedragen maar éénmalig en hopelijk ook wel nuttig.
Idd, al valt het hier wel op dat degene die erover posten veelal de "grotere" vermogens zijn. Wat dus zorgt voor dat verkeerd beeld.

Extrapoleer dat een jaar of 7-8 tot ze 50 zijn en dat zit je conservatief geschat een stuk boven de 3 mln €. Iedereen staat daar natuurlijk anders in maar als ik voor mezelf spreek, dan zou dat boeken toe zijn. Genoeg plaatsen op de wereld waar je dat nooit meer kunt opleven en sowieso ook al ruim voldoende voor een passieve inkomstenstroom mee op te zetten mocht je rond de kerktoren willen blijven.

Ik voel me partieel aangesproken

1) met een gezin verhuis je niet zomaar. Ik ga mijn kinderen niet wegtrekken uit hun omgeving omdat ik niet meer wil werken.
2) een gedrag van "opleven" zorgt er niet voor dat je ooit een deftig vermogen hebt
3) open deur intrappen. Het feit dat je niet echt MOET werken, zorgt ervoor dat je redelijk zorgeloos je werk kunt doen. Ik kan vb risico's nemen op het werk en wat rondstampen zoals ik wil. Ergste dat kan gebeuren, is dat ik ontslagen word => geen ramp. Ironisch genoeg, leidt dat tot goeie resultaten in meerderheid van de situaties... en dito verloning.
4) Ik zie niet in wat ik tussen nu en 10y van nu zou moeten doen als ik niet meer zou werken. Ja, ik kan me wel bezig houden. Maar de opportuniteitskost is nogal groot. En ik kan toch niet weg, want de kinderen moeten elke dag naar school en elke avond afgehaald worden. Dat laat me de exotische mogelijkheid om elke dag 8h te gaan fietsen of wandelen... En de ochtend en avondstress zou er nog altijd zijn. Lijkt me kutdeal. Eens ze 16-18y zijn, dan is het een ander verhaal uiteraard.
5) Geld opdoen is geen kunst. Vb in mijn geval is mijn vermogen ontstaan zonder specifiek doel voor ogen. Ik heb het huis dat ik wil, ik heb 3 kinderen, ik heb de madam die ik wil, ik heb een lame bedrijfswagen die me van A naar B brengt. Waar moet ik mijn vermogen aan opmaken ? Een nog groter huis ? Voor wie of wat. Een Porsche om wat 20-jarige chicks te scoren ? Exotische reizen naar Thailand waar ik alleen naartoe kan gaan ?

Inkomsten en uitgaven bijhouden is in vele gevallen een bezighoudstherapie met weinig concreets.

Of je spaart of niet is niet moeilijk. Kijk naar je zicht+spaarrekening op 1 januari, kijk op 31 december. Als het getalletje lager is op 31 dec vs 1 jan, geef je meer uit dan je verdient...

De grote uitgavenposten weet je ook wel zonder alles op te schrijven. Ga je 7x per week op restaurant ? Rook je 4 pakken per dag ? etc. Je kunt beter bij elke grote uitgave 2x nadenken of je die uitgave wil vs iets anders. Indien zo, all fine. Maar dan moet je nadien niet mekkeren dat er geen geld is.

En in geval van twijfel zijn het reizen en uitstapjes. Als je elk jaar met je gezin gaat skien en naar Costa Rica op reis gaat, tjah, dan blaas je er jaarlijks 15k door. Op 10y is dat 150k die indien belegd 300k zou zijn. Als je liever op reis gaat, all fine. Maar het zijn keuzes die je maakt...

We zijn hier nog nooit met de kinderen op reis geweest met het vliegtuig en heb 0,0 ambitie om het te doen. Lijkt me horror. En zolang er een strand en een zee is, zijn ze content anyway. Of dat in Dominicaanse Republic of ergens een strand in NL of FR is, interesseert hen (en mij en madam) geen worst. En ook mijn ouders - die nochtans niet slecht verdienden - zijn 1 x met de vlieger met de kroost op reis geweest. En dat was toen we ~8-10y waren en omdat mijn ouders 10y getrouwd waren... Idem met de uitstapjes. We zijn om de 2 weekends wel op stap met de kroost. Maar niet elk weekend naar Efteling of Fantasialand of dierentuin of whatever uitstap die telkens paar 100-1000 euro kost... De kinderboerderij of de geitjes brood geven of de lokale kerstmarkt. Of je dan 10 euro of 12 of 15 euro per maand uitgeeft aan Netflix en Disney of enkel 8 euro aan Disney, dat gaat het verschil niet echt maken...

Het lijkt er eveneens op dat je je favoriete forum best niet kan sponsoren als je veel vermogen wil vergaren.
Wie het kleine niet eert...

3) open deur intrappen. Het feit dat je niet echt MOET werken, zorgt ervoor dat je redelijk zorgeloos je werk kunt doen. Ik kan vb risico's nemen op het werk en wat rondstampen zoals ik wil. Ergste dat kan gebeuren, is dat ik ontslagen word => geen ramp. Ironisch genoeg, leidt dat tot goeie resultaten in meerderheid van de situaties... en dito verloning.
Dat is een punt dat hier ook opvalt. ik "moet" mijn huidige project niet doen, waardoor ik gewoon mijn mening durf zeggen, ook tegen hoger management. Ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat je automatisch meer gezag lijkt te krijgen.

1) met een gezin verhuis je niet zomaar. Ik ga mijn kinderen niet wegtrekken uit hun omgeving omdat ik niet meer wil werken.
2) een gedrag van "opleven" zorgt er niet voor dat je ooit een deftig vermogen hebt
4) Ik zie niet in wat ik tussen nu en 10y van nu zou moeten doen als ik niet meer zou werken. Ja, ik kan me wel bezig houden. Maar de opportuniteitskost is nogal groot. En ik kan toch niet weg, want de kinderen moeten elke dag naar school en elke avond afgehaald worden. Dat laat me de exotische mogelijkheid om elke dag 8h te gaan fietsen of wandelen... En de ochtend en avondstress zou er nog altijd zijn. Lijkt me kutdeal. Eens ze 16-18y zijn, dan is het een ander verhaal uiteraard.
5) Geld opdoen is geen kunst. Vb in mijn geval is mijn vermogen ontstaan zonder specifiek doel voor ogen. Ik heb het huis dat ik wil, ik heb 3 kinderen, ik heb de madam die ik wil, ik heb een lame bedrijfswagen die me van A naar B brengt. Waar moet ik mijn vermogen aan opmaken ? Een nog groter huis ? Voor wie of wat. Een Porsche om wat 20-jarige chicks te scoren ? Exotische reizen naar Thailand waar ik alleen naartoe kan gaan ?

Voor alle duidelijkheid: ik heb niet de pretentie om te bepalen hoe iemand anders zijn leven moet inrichten. Ik zei alleen hoe ik het waarschijnlijk ging aanpakken met >3mln € aan netto vermogen, maar iedereen zijn situatie is verschillend. Met drie kleine kinderen is het uiteraard anders dan bij een empty nest, om nu de twee uitersten te nemen.
Ben nu te tam om terug te scrollen, maar iemand had naast een bediendejob ook nog een bijberoep dat nog meer opbracht. Tenzij je tot de kleine minderheid behoort die met 4u slaap per nacht toe komt, kan ik me inbeelden dat er dan niet zoveel tijd meer over blijft voor iets anders.
In combinatie met een groot vermogen vraag ik me dan af, voor wie of wat doe je het nog, vanaf een bepaalde leeftijd.
Zelf heb ik verschillende zij-projectjes en interesses waar ik los van 'echt werk' gerust mijn dagen kan mee vullen. Maar nogmaals, dat ben ik. Als je leven je werk is en je werk je leven of je levensdoel is om zoveel mogelijk geld te verzamelen, niets mis mee en alle respect daarvoor.

Die grote bedragen hier zien lijkt allemaal makkelijk om te zeggen van ik zou dit en dat en lijkt het makkelijk op te doen, maar als je het zelf daar gebracht hebt en weet welke effort daarvoor nodig was is dat al een pak moeilijker. Als het je eigen geld is geeft dat een bepaalde gemoedsrust maar wil daarom niet zeggen dat je het makkelijk uitgeeft of uw leven omgooit.

....

Een Porsche om wat 20-jarige chicks te scoren ?

Moet ik mij nu aangesproken voelen? :biglaugh:
(de madam zal het graag horen)

Voor alle duidelijkheid: ik heb niet de pretentie om te bepalen hoe iemand anders zijn leven moet inrichten. Ik zei alleen hoe ik het waarschijnlijk ging aanpakken met >3mln € aan netto vermogen, maar iedereen zijn situatie is verschillend. Met drie kleine kinderen is het uiteraard anders dan bij een empty nest, om nu de twee uitersten te nemen.
Ben nu te tam om terug te scrollen, maar iemand had naast een bediendejob ook nog een bijberoep dat nog meer opbracht. Tenzij je tot de kleine minderheid behoort die met 4u slaap per nacht toe komt, kan ik me inbeelden dat er dan niet zoveel tijd meer over blijft voor iets anders.
In combinatie met een groot vermogen vraag ik me dan af, voor wie of wat doe je het nog, vanaf een bepaalde leeftijd.
Zelf heb ik verschillende zij-projectjes en interesses waar ik los van 'echt werk' gerust mijn dagen kan mee vullen. Maar nogmaals, dat ben ik. Als je leven je werk is en je werk je leven of je levensdoel is om zoveel mogelijk geld te verzamelen, niets mis mee en alle respect daarvoor.

Welja, met het risico dat ik hier dan toch weer direct voor de stoefer zal uitgemaakt worden, here goes.

Dat is zo wat de situatie waar ik mij in bevind, hetzij in nog wat andere grootordes. Met 2 een kleine activiteit gestart, op 13 jaar tijd uitgegroeid tot een grote onderneming met 200 medewerkers. Ik kan gewoon per direct stoppen en rentenieren. Punt is dat vanaf een bepaald punt geld ook niet de drijfveer is. Ik ken weinig succesvolle ondernemers die geld als hun motivator gebruiken. Vanaf er een bepaald inkomen/financieel vermogen is opgebouwd maakt het echt geen hol meer uit. Ik weet dat daar een term voor bestaat, dat zogenaamde kantelpunt, maar kan er even niet opkomen. Het is meer chasing highscores zoals in spelletjes. Je wil gewoon zien hoe ver je kan geraken, waarbij geld niet de motivator is. Het is meer de rush van expansie, nieuwe markten aan te boren,... Dat is de benzine die je doet draaien. Dat is ook de reden waarom mensen zoals Bill Gates gewoon naar kantoor gaan elke dag. Het draait niet allemaal om geld maar het ondernemerschap an sich is gewoon een leuke rit.

In mijn geval heeft dat gezorgd dat ik in de laatste 15 jaar echter geen sociaal leven heb gehad (ben ik nu sinds kleine 2 jaar actief verandering in aan het brengen), ik eindelijk terug voornamelijk thuis ben in weekends ipv aan het werk, familieleden JAREN niet gezien heb (gisteren toevallig neef en tante gezien die ik oprecht 15 jaar niet gezien heb - reden? Peter op sterven), etc... Mensen rondom tonen wel begrip maar fijn is dat niet. Heb een kindje van 2 jaar rondlopen, verschillende gezondheidsproblemen ontwikkeld door stress en oververmoeidheid over de jaren. Het is mooi geweest. Er is een uitstap strategie in werking gesteld en binnen 2 jaar gooi ik definitief de handdoek in de ring. Net omdat het niet uitmaakt hoeveel geld je hebt als je kan leven volgens de standaard die je wil. Ik ben autogek en heb wat wagens, heb een groot huis gekocht dat ik leuk vond, geen schulden of kredieten lopen. Kan niets meer gebeuren. Alles dat binnenkomt gaat gewoon rechtstreeks in de beleggingspot en kan je zeer comfortabel van leven. Er is maar 1 ding dat je niet kan kopen met geld en dat is tijd. Tijd is het meest kostbare goed van allemaal. Koop ik mij een luxe motorhome en dan is wat rondtrekken met het gezin in Europa. Dat zijn de zaken waar ik nu het meest naar uitkijk. Heb op dat vlak nog wat schade in te halen, zoals uw huwelijksreis annuleren omdat je niet kan door werkgerelateerde verantwoordelijkheden... (gratis tip: geen aanrader, mag dat 3 jaar later nog met regelmaat horen)

Fyi, ik ben 40 jaar intussen.

Die grote bedragen hier zien lijkt allemaal makkelijk om te zeggen van ik zou dit en dat en lijkt het makkelijk op te doen, maar als je het zelf daar gebracht hebt en weet welke effort daarvoor nodig was is dat al een pak moeilijker. Als het je eigen geld is geeft dat een bepaalde gemoedsrust maar wil daarom niet zeggen dat je het makkelijk uitgeeft of uw leven omgooit.

Zoals ik zei in men eerdere post, het is bij mij net hoe meer vermogen ik vergaard had, hoe meer ik stilstond bij uitgaves terwijl het in the bigger picture net minder relevant was. Is een luxeprobleem maar een andere manier van 'geldzorgen' maken. Hard voor geknokt dus je wil daar optimaal mee om gaan zonder vergeten te leven. Is een mentale balansoefening die je maakt. Alles dat binnenkomt als divident van beleggingen bv, je kan dat opbrassen of je kan dat gewoon herinvesteren. Dat is de balansoefening die ieder voor zich maakt. Ik leef ook graag en wil wat genieten van wat er opgebouwd is maar ik wil ook dat mijn dochter safe zit en iets achterlaten voor de generaties die nog komen moeten. Ik zal het nooit weten maar lijkt me een fijne gedachte op het sterfbed aangezien mijn familie niet van geld komt.

Laatst bewerkt:
ik herinner me nog als kind zittende in een jaren '70 audi 80 zonder werkende remmen. koppeling + handrem gebruiken. :p
Mijn schoonvader rijdt nu nog rond in een Audi 80 (van 1985 als ik het goed heb)... Mogelijk in een van de deelgemeenten waar jij opgegroeid bent (Hollebeke) :).

Denk dat je wel de lage lonen in de streek niet mag onderschatten. Nu is dat verschil kleiner omdat wonen in een grote stad duurder geworden is en je vlugger als plattelandsjong een deftige opleiding kan hebben, maar generatiearmoede op het platteland kwam vroeger zeker deels door de beperkte lonen en mogelijkheden.

Mijn schoonvader rijdt nu nog rond in een Audi 80 (van 1985 als ik het goed heb)... Mogelijk in een van de deelgemeenten waar jij opgegroeid bent (Hollebeke) :).

Denk dat je wel de lage lonen in de streek niet mag onderschatten. Nu is dat verschil kleiner omdat wonen in een grote stad duurder geworden is en je vlugger als plattelandsjong een deftige opleiding kan hebben, maar generatiearmoede op het platteland kwam vroeger zeker deels door de beperkte lonen en mogelijkheden.
In die tijd was dat gewoon wrakken oprijden. Ik kan mij nauwelijks een auto herinneren die niet iets mis had. Deuren die niet opengingen van binnenuit, deuren die niet opengingen van buitenuit, iedere keer mee naar buiten om de auto in gang te duwen, afgrijselijke remmen, roestgaten in de carrosserie verstopt onder stickers, ramen die niet opengingen, wekenlang auto in gang duwen,... :p

Dat was zeker een deel "generatiearmoede" maar ook voor toen een mentaliteit hebben qua werk, besteding en gezinsleven die zelfs in de jaren '90 niet meer (financieel) haalbaar was. Ik heb de indruk altijd gehad dat mijn ouders zelf maar half opgevoed waren omdat de "grootouders" vroeg gestorven zijn of/en serieuze problemen hadden (alcoholverslaving, drugsverslaving, waarschijnlijk iets illegaals uitgespookt met gevolgen,...).

Enfin, ik ken er nog ééntje uit die streek en ik schat dat die misschien 1.000 euro totaal vermogen heeft. Nog tien jaar totdat die pensioengerechtigd is. :p

Laatst bewerkt:
In die tijd was dat gewoon wrakken oprijden. Ik kan mij nauwelijks een auto herinneren die niet iets mis had. Deuren die niet opengingen van binnenuit, deuren die niet opengingen van buitenuit, iedere keer mee naar buiten om de auto in gang te duwen, afgrijselijke remmen, roestgaten in de carrosserie verstopt onder stickers, ramen die niet opengingen, wekenlang auto in gang duwen,... :p

Dat was zeker een deel "generatiearmoude" maar ook voor toen een mentaliteit hebben qua werk, besteding en gezinsleven die zelfs in de jaren '90 niet meer (financieel) haalbaar was. Ik heb de indruk altijd gehad dat mijn ouders zelf maar half opgevoed waren omdat de "grootouders" vroeg gestorven zijn of/en serieuze problemen hadden (alcoholverslaving, drugsverslaving, waarschijnlijk iets illegaals uitgespookt met gevolgen,...).

Enfin, ik ken er nog ééntje uit die streek en ik schat dat die misschien 1.000 euro totaal vermogen heeft. Nog tien jaar totdat die pensioengerechtigd is. :p

Het feit dat je naar eigen zeggen die cirkel doorbroken hebt is an sich al een monumental achievement. Statistisch gezien is dat zeer onwaarschijnlijk dus veel meer dan kudos kan je daar niet op zeggen.

Terug
Bovenaan