De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Jij niet dan? :unsure:

We gaan hier uit van de 50/30/20-verdeling. Geef 50 procent van je nettoloon aan noodzakelijke uitgaven en 30 procent aan luxe. De andere 20 procent kun je sparen.

Lol, I wish. Net mijn huishoudbudget nog eens geupdate... en dan is het nog de vraag hoeveel van eten je in noodzakelijke uitgaven steekt en hoeveel in luxe, maar als alleenwonende met een eerder modaal inkomen is het eerder: 56,85; 34,40; 9,75.

Dat is ook eigenlijk nog eens met boodschappen volledig als luxe geteld overigens, wat ook niet realistisch is.
Als ik boodschappen verplaats naar noodzakelijk, want feitelijk heb ik geen vetreserves om een heel jaar mee toe te komen, dan is het eerder 66/24/10 afgerond.

Zeker aangezien ik volgend jaar met wat pech nog eens een paar duizend euro mag ophoesten voor een herstelling aan wat nieuwbouw met 10 jaar garantie zou moeten zijn, dat dreigt toch al snel een goede 4-5% van mijn jaarbudget te gaan worden, en dat is gewoon pijnlijk.

Als ik boodschappen verplaats naar noodzakelijk, dan is het eerder 66/24/10 afgerond.
Hier is al meer dan 50% vaste kosten, dus ook zonder eten, benzine,...
Als ik dat er wel bij reken kom ik ongeveer op 65-70% uit ook.
Ik spaar wel 17,5% maar net zoals bij jou is dat als single geen gigantische vetpot.
De helft is "spaargeld", de andere helft beleggingen en pensioensparen.
Een nieuwe wasmachine en een herstelling aan de auto en die spaarpot is al weer een pak kleiner.

Met 20% van het nettoloon zullen velen er niet komen (inclusief mezelf) - maar mits aanpassing levensstijl is dat een optie voor een redelijke groep mensen denk ik. Wie die aanpassingen ziet zitten is een andere vraag natuurlijk.

Nu ja, ik heb op papier wel eens die oefening gemaakt, in theorie is 20% wel haalbaar voor mij, maar het zou pijnlijk zijn.
  1. Auto wegdoen, kost zeer veel, maar zou het leven énorm veel moeilijker maken... niet onmogelijk, maar social leven zou weinig van overblijven.
  2. Als ik al mijn hobby's opgeef (geen fitness-abo, geen boksbootcamp), elke streamingdienst schrap (heb overigens ook geen televisie meer), ook geen nieuwe (board)games koop, geen nieuwe boeken, mijn huisdier laat gaan vliegen, stop met buitenshuis iets te gaan eten/drinken, en max. € 50 per maand aan onverwachte kosten heb, dan kom ik er wel denk ik.
Hier is al meer dan 50% vaste kosten, dus ook zonder eten, benzine,...
Als ik dat er wel bij reken kom ik ongeveer op 65-70% uit ook.
Ik spaar wel 17,5% maar net zoals bij jou is dat als single geen gigantische vetpot.
De helft is "spaargeld", de andere helft beleggingen en pensioensparen.
Een nieuwe wasmachine en een herstelling aan de auto en die spaarpot is al weer een pak kleiner.

Hmm, ik maak (te) regelmatig wel de oefening hoor waarop ik kan besparen om meer te sparen. Denk dat ik vooral m'n tijd nog vul met dure hobby's. Toch al snel € 400 sporten per jaar en € 800 andere hobby's. Tekenacademie helaas al een tijdje mee gestopt.
Cadeaus voor Petekindje en diens spaarrekening ook al gauw € 350 + 200 (telt bij ook in de categorie luxe/ontspanning overigens).

Dus ik weet perfect waar het "vet" in mijn budget zit mocht ik moeten snijden.
Vooral de onverwachte kosten zoals een herstelling van € 400 aan m'n gasketel of als ik pech heb en ik krijg de aannemer niet over de brug met geld/herstelling, herstelling aan het huis die veel kosten.

Auto is ook nog omnium verzekerd maar zolang die jonger dan 6 jaar is, gaat dat zo blijven. Dat is één van m'n zwaarste vaste kosten naast m'n lening. Moet hem ook nog één jaar afbetalen, maar feitelijk staat het geld dat ik nodig heb om die lening volledig in te lossen, al een tijdje aan de kant, de lening is echter goedkoper dan wat dat geld nog opbrengt op een spaarrekening (2+% versus lening aan 1% ofzo).
Geeft ook natuurlijk ook wel een vertekend beeld: met de autolening weg, kom ik wel al sneller richting onder de 50% vaste kosten, en meer sparen... maar eigenlijk zou dat dan de facto toch gewoon sparen voor de volgende auto zijn voor de komende 8 jaar ofzo.

10 jarige aansprakelijkheid is een lege doos blijkbaar, dus ik heb bovenaan mijn kerstlijstje een rechtsbijstandverzekering gezet voor als ik ooit nog eens bouw/koop.

@KnightOfCydonia er is absoluut niets mis met LEVEN ook he. Hier gaat de helft van de luxe uitgaven al rechtstreeks naar de dochter. Zolang we rondkomen zonder schulden te moeten maken, rekeningen links te laten liggen of mensen te bedriegen/beliegen zijn we goed bezig, niet?

Mocht ik echt willen en stevige inspanningen leveren, zou ik waarschijnlijk 10-15% van mijn uitgaven kunnen schrappen. Maar zou ik daar ook beter van worden? Dat betwijfel ik ten zeerste.
En wij hebben dan nog geluk, we bezitten een eigendom. In extreme situaties kunnen we dat verkopen. Kans is nihil dat we dat zullen doen, maar dat is wel degelijk een stevige investering die we nu doen.

Het is maar hoe je het bekijkt en wat er voor u valt onder die 20% :tongue:

Appartement gekocht in 2015 --> 0€ over op de rekening (ja beetje laat gekocht, c'est la vie)
Herfinanciering in 2019 --> 0€ over op de rekening
Rolluiken voor 5000 balletjes in 2021 --> 5k spaarcentjes foetsie
Nieuwe PC --> 1500 spaarcentjes foetsie
2 extra ikea kasten --> 1500 spaarcentjes foetsie
Dan her en der nog wat tegenvallers qua extra kosten het laatste jaar --> Toch ook zeker 5k spaarcentjes foetsie

Tel dat geld er allemaal bij en ik kom aan die 20%. Tel je dat er allemaal af, dan belange na nog niet.

@makila wat? Spaargeld dient om grote kosten te dekken?
Maar dat is het nu net. Veel mensen lijken hetgeen jij zegt en wat ik dus neerpen wel eens (bewust) te vergeten OF ze doen aan stoerdoenerij / opschepperij. :tongue:

Ook familie en vrienden zie ik dit regelmatig doen: Hoezo Makila je spaargeld is foetsie? Hoe kan dat nu?

Heel de familie en (een groot deel - niet allemaal van) de vriendenkring heeft hier precies altijd continue 200k spaarcenten klaar staan. Ik weet het: Mensen scheppen graag op over hun geld he. Stoerdoenerij. Ik ken dat. Maar die (naar mijn mening) vrij domme reacties krijg ik dus constant te horen in het echte leven. Ik erger mij daar echt aan. :angry:

Ja, maar dat vind ik dus wel de moeilijke eerlijk gezegd. Uiteraard dient spaargeld ook om grote kosten te dekken, maar in mijn ideale visie is dat spaargeld wel nog altijd iets meer dan die grote kosten.

Herkenbaar. Toen ik mijn appartement kocht stak er ook al mijn spaargeld in met praktisch € 0 nog over op de rekening (oké in de realiteit een goede € 500). Dat is eerlijk gezegd niet voor herhaling vatbaar, ik vind dat één van de domste beslissingen die ik ooit gemaakt heb. Ik raad iedereen dat af eerlijk gezegd, liever iets meer geleend en iets meer buffer voor noodgevallen.

Ik wil hier ook nog graag nieuwe terrasmeubels, zonnewering, ... allemaal zaken waarvoor je uiteraard moet sparen, maar ik probeer die eigenlijk wel buiten het spaarbudget te houden dat moet dienen om geld voor noodgevallen opzij te houden, op een apart "traject"/rekening.

In mijn hoofd is écht spaargeld wel geld dat ik aan het einde van het jaar over heb, dat niet voorbestemd is voor een bepaald doel en dat kan dienen in noodgevallen (wasmachine stuk, nieuwe bril nodig, etc.).
Enige uitzondering is een kleine spaarrekening voor m'n petekindje, heb een traject uitgestippeld dat ik hem € 5000 kan cadeau doen met z'n 18e verjaardag, maar aangezien die nog maar 2 is, staat daar dus nog maar een fractie van dat bedrag op.

Jij niet dan? :unsure:

We gaan hier uit van de 50/30/20-verdeling. Geef 50 procent van je nettoloon aan noodzakelijke uitgaven en 30 procent aan luxe. De andere 20 procent kun je sparen.
Ik denk dat dit echt iets is om mensen te frustreren. Dat hangt natuurlijk allemaal af van je inkomen...

Ik denk dat dit echt iets is om mensen te frustreren. Dat hangt natuurlijk allemaal af van je inkomen...

Idd, uw levensstandaard stijgt niet niet proportioneel met uw loon. Voor mensen met een (heel) laag loon zullen de noodzakelijke kosten (huishuur, energie, voeding, etc.) richting de 100% gaan. Maar mensen met een heel goed loon (wat toch wel de zelfverklaarde norm is hier op BG 😂 ) zullen een heel stuk onder die 50% van noodzakelijke kosten zitten. Een normaal gezin dat samen 5000 netto heeft (wat nog niet zo heel spectaculair is), die gaan echt geen 2500€ aan noodzakelijke kosten moeten uitgeven.

Idd, uw levensstandaard stijgt niet niet proportioneel met uw loon. Voor mensen met een (heel) laag loon zullen de noodzakelijke kosten (huishuur, energie, voeding, etc.) richting de 100% gaan. Maar mensen met een heel goed loon (wat toch wel de zelfverklaarde norm is hier op BG 😂 ) zullen een heel stuk onder die 50% van noodzakelijke kosten zitten. Een normaal gezin dat samen 5000 netto heeft (wat nog niet zo heel spectaculair is), die gaan echt geen 2500€ aan noodzakelijke kosten moeten uitgeven.

Dat zal afhangen van wat je als "noodzakelijk" beschouwt. Onze hypotheek alleen al is meer dan dat bijvoorbeeld, maar je kan wellicht stellen dat het huis dat we daarvoor hebben "niet noodzakelijk" is.

Dat zal afhangen van wat je als "noodzakelijk" beschouwt. Onze hypotheek alleen al is meer dan dat bijvoorbeeld, maar je kan wellicht stellen dat het huis dat we daarvoor hebben "niet noodzakelijk" is.

"Noodzakelijk" is een degelijk dak boven je kop, energie, internet/tv en voeding.
Een hypotheek van meer dan 2500€ is geen noodzaak meer eh, dat is luxe.

"Noodzakelijk" is een degelijk dak boven je kop, energie, internet/tv en voeding.
Maar een afbetaling van 1500 is dan weer doorsnee. Energie, internet, telefonie en voeding + schoolkosten is voor een gezin (niet een alleenstaande) ook snel 1000 euro.
Dus ook mensen met 5000 euro kunnen het lastig hebben om 20% te sparen. Hebben ze 2 bedrijfswagens zal dat al een pak vlotter lukken dan als ze 2 eigen wagens moeten betalen.
En dan ga ik er nog van uit dat ze geen crèche moeten betalen.

Meer dan het minimum? Jazeker. Luxe? Niet per se.

Een goede 10-15 jaar geleden jaar had je mogelijks gelijk gehad, maar zoals Mulan ook al aangeeft, een hypotheek van 1500, daar moet je al niet bijster veel moeite meer voor doen.

Noodzakelijk is een heel rekbaar begrip dat je volledig naar eigen goeddunken invult.

Laatst bewerkt:
Maar een afbetaling van 1500 is dan weer doorsnee. Energie, internet, telefonie en voeding + schoolkosten is voor een gezin (niet een alleenstaande) ook snel 1000 euro.
Dus ook mensen met 5000 euro kunnen het lastig hebben om 20% te sparen. Hebben ze 2 bedrijfswagens zal dat al een pak vlotter lukken dan als ze 2 eigen wagens moeten betalen.
En dan ga ik er nog van uit dat ze geen crèche moeten betalen.

Is natuurlijk geen rocket science eh. Je hebt koppels die zich met 5000 netto een godenleventje kunnen aanmeten, en je hebt andere koppels (met kinderen, met 2 auto's, met dure hobby's, etc.) die met 5000 netto moeten krabben.
Zijn allemaal keuzes die je maakt in het leven. Je kan kiezen om een deelauto te nemen (i.p.v. eigen auto, met kinderen is dat natuurlijk wel moeilijker), te winkelen in de Colruyt of bij "de Marokkaan" (i.p.v. in de Delhaize), cohousen/niet per se in een loft willen wonen op 't Eilandje/de Kouter/Avenue Louise, nauwgezet uw abonnementen op te volgen (en geregeld te switchen), etc. Sommige mensen zien dat misschien als sober leven en inboeten aan comfort, maar dat is gewoon een gewoonte en een klik die je moet maken. Ongelukkiger word je daar heus niet door. Met dat geld kan je dan wel veel meer sparen of reizen maken die voorheen buiten budget lagen.

Voilà. Wij zitten nu in een fase van ons leven waar we gewoon doen wat we willen, en wij houden echt wel meer dan die 20% over per maand. Maar met 2500 EUR komen wij echt er niet hoor, dat is eerder goed voor 2 weken.
Is natuurlijk geen rocket science eh. Je hebt koppels die zich met 5000 netto een godenleventje kunnen aanmeten, en je hebt andere koppels (met kinderen, met 2 auto's, met dure hobby's, etc.) die met 5000 netto moeten krabben.
Zijn allemaal keuzes die je maakt in het leven. Je kan kiezen om een deelauto te nemen (i.p.v. eigen auto, met kinderen is dat natuurlijk wel moeilijker), te winkelen in de Colruyt of bij "de Marokkaan" (i.p.v. in de Delhaize), cohousen/niet per se in een loft willen wonen op 't Eilandje/de Kouter/Avenue Louise, nauwgezet uw abonnementen op te volgen (en geregeld te switchen), etc. Sommige mensen zien dat misschien als sober leven en inboeten aan comfort, maar dat is gewoon een gewoonte en een klik die je moet maken. Ongelukkiger word je daar heus niet door. Met dat geld kan je dan wel veel meer sparen of reizen maken die voorheen buiten budget lagen.
Het geheim is vooral om gewoon niet teveel op geld gefocust te zijn, maar wel op genieten, je hebt daar geen geld voor nodig. Ik ken mensen die met erg weinig geld gewoon heel gelukkig zijn, die missen de luxe die wij zo graag willen hoegenaamd niet. Die focussen op wat ze wel hebben, niet wat ze niet hebben en anderen wel.

Lening is hier 90% kapitaal en 10% rente gerecupereerd met de woonbonus dus kan je zowel onder sparen rekenen wat het hele plaatje verandert. In de huidige markt misschien iets minder rooskleurig maar dat volledige bedrag als "kost" en niet als "sparen" rekenen is ook niet helemaal correct.

Het geheim is vooral om gewoon niet teveel op geld gefocust te zijn, maar wel op genieten, je hebt daar geen geld voor nodig. Ik ken mensen die met erg weinig geld gewoon heel gelukkig zijn, die missen de luxe die wij zo graag willen hoegenaamd niet. Die focussen op wat ze wel hebben, niet wat ze niet hebben en anderen wel.

Idd, comfort/luxe is allemaal subjectief. En eens je uzelf veel luxe 'aanmeet', is het moeilijk om nog terug te gaan.
Stel dat je nu 2 mensen hebt die allebei exact hetzelfde verdienen, maar de ene rijdt rond met een simpele Skoda, en de andere met een chique BMW. Denk je dat die tweede gelukkiger is dan de eerste? Misschien de eerste maanden na de aankoop van die auto, maar daarna is dat allemaal een gewoonte. Maar laat die dan niet terug rondrijden met een mindere auto eh, want dan is het bleiten geblazen. En zo is dat met alles.

Idd, comfort/luxe is allemaal subjectief. En eens je uzelf veel luxe 'aanmeet', is het moeilijk om nog terug te gaan.
Stel dat je nu 2 mensen hebt die allebei exact hetzelfde verdienen, maar de ene rijdt rond met een simpele Skoda, en de andere met een chique BMW. Denk je dat die tweede gelukkiger is dan de eerste? Misschien de eerste maanden na de aankoop van die auto, maar daarna is dat allemaal een gewoonte. Maar laat die dan niet terug rondrijden met een mindere auto eh, want dan is het bleiten geblazen. En zo is dat met alles.
Het probleem (of juist niet) is dat het gros van het forum/van de wereld nog niet in aanraking is gekomen met echte luxe.

Maar het is niet noodzakelijk om in luxe te leven om gelukkig te zijn, al ben ik wel overtuigd dat een tekort aan middelen wel een bijdrage zal.leveren tot ongelukkig zijn (zorgen, spanningen …).

Het probleem (of juist niet) is dat het gros van het forum/van de wereld nog niet in aanraking is gekomen met echte luxe.

Maar het is niet noodzakelijk om in luxe te leven om gelukkig te zijn, al ben ik wel overtuigd dat een tekort aan middelen wel een bijdrage zal.leveren tot ongelukkig zijn (zorgen, spanningen …).
Definieer ‘echte luxe’. Dat is nu iets dat voor ieder een andere betekenis heeft zou ik denken.

Terug
Bovenaan