Met 20% van het nettoloon zullen velen er niet komen (inclusief mezelf) - maar mits aanpassing levensstijl is dat een optie voor een redelijke groep mensen denk ik. Wie die aanpassingen ziet zitten is een andere vraag natuurlijk.
Nu ja, ik heb op papier wel eens die oefening gemaakt, in theorie is 20% wel haalbaar voor mij, maar het zou pijnlijk zijn.
- Auto wegdoen, kost zeer veel, maar zou het leven énorm veel moeilijker maken... niet onmogelijk, maar social leven zou weinig van overblijven.
- Als ik al mijn hobby's opgeef (geen fitness-abo, geen boksbootcamp), elke streamingdienst schrap (heb overigens ook geen televisie meer), ook geen nieuwe (board)games koop, geen nieuwe boeken, mijn huisdier laat gaan vliegen, stop met buitenshuis iets te gaan eten/drinken, en max. € 50 per maand aan onverwachte kosten heb, dan kom ik er wel denk ik.
Hier is al meer dan 50% vaste kosten, dus ook zonder eten, benzine,...
Als ik dat er wel bij reken kom ik ongeveer op 65-70% uit ook.
Ik spaar wel 17,5% maar net zoals bij jou is dat als single geen gigantische vetpot.
De helft is "spaargeld", de andere helft beleggingen en pensioensparen.
Een nieuwe wasmachine en een herstelling aan de auto en die spaarpot is al weer een pak kleiner.
Hmm, ik maak (te) regelmatig wel de oefening hoor waarop ik kan besparen om meer te sparen. Denk dat ik vooral m'n tijd nog vul met dure hobby's. Toch al snel € 400 sporten per jaar en € 800 andere hobby's. Tekenacademie helaas al een tijdje mee gestopt.
Cadeaus voor Petekindje en diens spaarrekening ook al gauw € 350 + 200 (telt bij ook in de categorie luxe/ontspanning overigens).
Dus ik weet perfect waar het "vet" in mijn budget zit mocht ik moeten snijden.
Vooral de onverwachte kosten zoals een herstelling van € 400 aan m'n gasketel of als ik pech heb en ik krijg de aannemer niet over de brug met geld/herstelling, herstelling aan het huis die veel kosten.
Auto is ook nog omnium verzekerd maar zolang die jonger dan 6 jaar is, gaat dat zo blijven. Dat is één van m'n zwaarste vaste kosten naast m'n lening. Moet hem ook nog één jaar afbetalen, maar feitelijk staat het geld dat ik nodig heb om die lening volledig in te lossen, al een tijdje aan de kant, de lening is echter goedkoper dan wat dat geld nog opbrengt op een spaarrekening (2+% versus lening aan 1% ofzo).
Geeft ook natuurlijk ook wel een vertekend beeld: met de autolening weg, kom ik wel al sneller richting onder de 50% vaste kosten, en meer sparen... maar eigenlijk zou dat dan de facto toch gewoon sparen voor de volgende auto zijn voor de komende 8 jaar ofzo.
10 jarige aansprakelijkheid is een lege doos blijkbaar, dus ik heb bovenaan mijn kerstlijstje een rechtsbijstandverzekering gezet voor als ik ooit nog eens bouw/koop.