De grote snooker/biljart/pool thread

8-7. Brecel blijft goed aanklampen en het verschil is miniem, maar het rolt zo'n beetje Ronnie zijn kant uit.
Iets meer geluk aan de andere zijde en het stond 7-8 ipv 8-7, zo weinig verschil is er. Maar nu gaat het richting 9-7.

Maar goed dat had ik ook al voorspeld. :tongue:
Ronnie vs Luca in de finale zou leuk zijn. En dan mag Ronnie voor mijn part zijn 'revenge' krijgen en winnen. :tongue:
Die locatie waar ze spelen, leunt nu ook niet aan tot echt topniveau. Het is er enorm vochtig en zowel Ronnie als Luca krijgen ze nu toch steeds meer last van. Het wordt tijd dat Ronnie wint en ze kunnen gaan douchen.

Lap met de finish in zicht, steelt Luca nog snel een spannend frameke dat Ronnie ALTIJD had moeten winnen. 10-8. En nog ééntje. 10-9.
Komaan Ronnie niet in slaap vallen nu hé. :biglaugh:

Eindelijk gedaan, 11-9.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel zou Brecel verdiend hebben?
105k pond als finalist minus de onkosten - daarvoor wil ik toch ook een prestige toernooike spelen in China. Ronnie kreeg ruim het dubbele. (10k bonus extra voor de hoogste break)

Hier kan je trouwens zien hoeveel snookerspelers verdienen over twee seizoenen bekeken.

Let wel een Ben Mertens bijvoorbeeld draait nog geen 2 seizoenen mee dus zijn verdiensten zijn dat van 1 seizoen ipv 2
En bij dit prijzengeld zitten toernooien die niet mee tellen voor de ranglijst niet mee inbegrepen. (zoals de Shanghai Open)


Wees gerust, Brecel gaat over het miljoen op 2 seizoenen bekeken (sponsorgeld, invitatie en non ranking toernooien, her en der een betalend interview, reiskosten vergoed als WK ??? .. enzovoorts .. ). Maar als je maar net in of net onder de top-64 zit, dat is toch gene vette vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Nummer 15 van de wereld staat daar maar op 235k, daar lacht de lokale zelfstandige eens goed mee. Toch triestig dat die niet meer vergoed worden, maar dat zal wel aan het aantal kijkers liggen.
 
Nummer 15 van de wereld staat daar maar op 235k, daar lacht de lokale zelfstandige eens goed mee. Toch triestig dat die niet meer vergoed worden, maar dat zal wel aan het aantal kijkers liggen.
Dat klopt. We zijn de bedragen gewoon vanuit het voetbal of tennis. Maar bij de meeste sporten verdien je een habbekras. (uitgezonderd de wereldtop)

Voor het geld moet je niet aan snooker beginnen als prof. Het moet in eerste instantie een passie zijn.

Er is een reden dat er zoveel spelers geschorst zijn of worden (en dan spreken we nog niet over good old Higgins die er in zijn jongere jaren nog goed mee weg gekomen is). De verleiding is groot.

---

Luca al verloren in de Kwalificaties maar hij moest meteen tegen Ding en dat is toch geen cadeau, als je dan niet top bent dan verlies je.
Toen het 3-3 stond kwam het trouwens op 1 pot aan voor winst of verlies. Ding potte de matchbal trouwens door een ... juist ja .. een fluke.

Want .. als je zijn verliespartijen bekijkt ..

EM - verloren tegen de latere winnaar
SM - Verloren in de finale tegen de winnaar
BO - Verloren tegen de latere winnaar? Het kan nog altijd - Ding staat nu toch al in R4 :tongue:

Het is nu niet dat Luca tegenwoordig nog dikwijls verliest tegen middelmatige spelers.
Hij heeft dit seizoen verloren tegen Hawkins, O' Sullivan en nu tegen Ding.
 
Laatst bewerkt:
Brecel was ziekjes waardoor hij zijn beste niveau plots niet meer haalde tegen Ding en met 4-5 verloor. Hij heeft ook afgezegd voor het volgende toernooi. Jammer maar ziekte hoort er bij.

Trump won de English Open. Hij stond 3-7 achter tegen de chinees Zhang Anda maar die laatste storte plots met de eindmeet in zicht helemaal in elkaar. Dit doet mij terug denken aan de halve finale tussen Brecel vs Si Jiahiu op het WK.

Er zijn veel Chinese talenten in het snooker (wat goed is voor de sport). Maar ze missen allemaal een beetje (nog) de ervaring om op cruciale momenten zichzelf bijeen te kunnen houden. Ze zijn waanzinnig goed als er geen druk op zit maar als ze onder druk komen of zenuwachtig worden dan zijn het gewoon mensen van vlees en bloed. :tongue:

Snookerspelers zoals Brecel, Trump, Selby, Higgins: dat zijn mentaal 'monsters'. Je bent nooit met hun klaar tot de laatste bal gepot is. Ze verliezen natuurlijk ook veel matchen, maar als je een zwakte toont, rollen ze je gewoon genadeloos op.

Ik vond het wel leuk dat Higgins dit toernooi zo een koekje van eigen deeg kreeg. Hij stond 5-2 voor tegen Trump in de halve finale maar verloor finaal alsnog.
 
Laatst bewerkt:
Nummer 15 van de wereld staat daar maar op 235k, daar lacht de lokale zelfstandige eens goed mee. Toch triestig dat die niet meer vergoed worden, maar dat zal wel aan het aantal kijkers liggen.
En dan zijn ze dus kwaad dat een paar toppers vetbetaalde (toch naar snookernormen) toernooien willen spelen in China en het Midden Oosten en dan krijg je dus dit (dit heeft trouwens niks te maken met zijn ziekte van deze week)



Ik begrijp dat het gaat om centjes en dat ze in het Verenigd Koninkrijk gewoon hier niet tegen op kunnen. Maar je kan de topspelers ook niet verwijten dat ze geld wensen te verdienen. En ja natuurlijk dat Luca zijn status van wereldkampioen zoveel mogelijk financieel probeert uit te buiten / te maximaliseren. Hoe zou je zelf zijn?

Update


Ik vind (langdurig) schorsen toch echt géén goed idee (een boete of zo begrijp ik nog wel). Eerst dat schandaal van een tiental Chinese snookerspelers die ondertussen geschorst zijn. Dan nu ook nog eens 5 topspelers schorsen? Dan loop je het risico dat Ronnie ook gaat rebelleren (we kennen hem ondertussen EN hij steunt openlijk die spelers ook) en dan gaan de spelers die nu spelen in Shanghai hoogstwaarschijnlijk ook gewoon mee doen met de boycot. Dan heb je géén wereldtoppers meer die dit seizoen nog gaan spelen?

En dan? Wie gaat dan nog een ticketje kopen? Niemand? :support:

Dus ik verwacht dat finaal de soep minder heet wordt opgediend en er een soort deal zal gemaakt worden.

Nu goed ik begrijp het standpunt wel van de snookerbond en er moet wel een soort oplossing komen. En het is aan beide partijen om er uit te geraken.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om Haotian nog eens in de halve finales te zien en de grote Ronnie een pak slaag te geven :tongue: Hij is nog altijd de jongste speler ooit die de kwartfinales haalde van een officieel rankingtoernooi (14 jaar oud). Dat is ondertussen alweer 11 jaar geleden.

Er werd van hem net zoals Brecel een grote carrière verwacht maar hij heeft dat tot op heden nog niet echt waar gemaakt. Hij is natuurlijk nog altijd maar 25 jaar. Maar zo zie je toch ook wel dat die druk op jonge leeftijd niet altijd zaligmakend is.

---

Luca speelde vandaag eindelijk nog eens een officiële matchke na die farce van dat invitatietoernooi (voor het grote geld he). Door visa problemen mocht een goeie amateurspeler (Womersley) eens tegen hem spelen. Die mens deed zijn best maar ja .. Luca was natuurlijk te goed.

Ik moet eerlijk zijn. Hij is geen veelvraat winnaar en hij zal dit ook nooit worden. Daarvoor amuseert hij zich te veel en doet hij er eigenlijk te weinig voor. Het ergert mij wel dat de media steeds zegt: Wanneer wordt hij nummer 1? Ik ben zeker dat dit Luca maar 'matig' interesseert. Leuk als hij nummer 1 zou worden maar als dit niet lukt gaat hij er geen minuut minder van slapen.

Het feit dat hij WK worden is zal hij persoonlijk 10x belangrijker vinden.
 
Laatst bewerkt:

Een uitstekend interview met Luca en zijn visie op work-life balance. Mensen moeten dit maar eens lezen maar het geeft wel een goed beeld wie Luca echt is.

Een supertalent die te weinig leeft voor de sport omdat hij privé ook nog een leven wil hebben en eerder poogt om van het snookerspel te genieten ipv recordhouder te worden in het aantal gewonnen titels + zijn eeuwige strijd met zijn gewicht en zijn strijd met het mentale aspect van de sport. Alsook zijn voorkeur voor luxe horloges en sportwagens.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het niet lezen maar aan zijn Instagram posts zie je voldoende. Die man wil gewoon zoals Xavier Malisse indertijd profiteren van the good life. Van zodra er geld is, mag en moet het rollen. Als het allemaal op is wanneer hij 50 is, dat kan hem gestolen worden. Het is dankzij die mindset dat hij het WK gewonnen heeft en ook dankzij die mindset dat hij het nooit 2x zal winnen. Maar zolang hij kan reizen en goed kan gaan eten met zijn vriendinnetje is hij gelukkig. En dat is het belangrijkste.
 
Ik kan het niet lezen maar aan zijn Instagram posts zie je voldoende. Die man wil gewoon zoals Xavier Malisse indertijd profiteren van the good life. Van zodra er geld is, mag en moet het rollen. Als het allemaal op is wanneer hij 50 is, dat kan hem gestolen worden. Het is dankzij die mindset dat hij het WK gewonnen heeft en ook dankzij die mindset dat hij het nooit 2x zal winnen. Maar zolang hij kan reizen en goed kan gaan eten met zijn vriendinnetje is hij gelukkig. En dat is het belangrijkste.
Vader Brecel is ook zijn manager en beheert grotendeels zijn belangen en vergis je niet die mens is veel ernstiger als het op geldzaken aankomt.

De dure spullen die Luca koopt behouden trouwens hun meerwaarde (Oa die rode ferrari kan hij over 5 jaar verkopen aan minimaal 90% van de nieuwprijs). Dus dat zijn geld op zal zijn op zijn 50ste? Zolang zijn vader (nog) leeft gaat hem dat echt niet gebeuren hoor.

Luca zegt dat trouwens zelf in dat interview:
Alles wat ik doe, is berekend (door zijn vader hé). Ook als ik een Ferrari koop. Ik weet dat hij minstens zijn waarde behoudt. Anders zou ik hem nooit kopen. (grijnst) Mensen noemen me een (financiële) dommerik, ...

Voor het overige zal hetgeen je zegt wel dicht aanleunen bij de waarheid ja ;)
 
Ding Junhui is terug op topniveau. Eerst 2x Brecel een poepje laten ruiken eerder dit seizoen en nu in R1 van de UK Open ook Mark Allen meteen naar huis gestuurd. Er zijn veel Chinezen op de pro tour maar Ding is voor mij nog altijd de nummer 1 mits hij op niveau is.

Hij kan erg constant presteren wat bij véél Chinezen toch wel een probleem is. En ook zijn Engels is degelijk.

Hij zal zich ook nooit laten verleiden tot die domme match fixing schandalen. Hij is ook altijd al mijn favoriete speler geweest vanuit China. Hopelijk geraakt hij ver in dit toernooi.
 
Laatst bewerkt:
Een Snookerspeler sportman van het jaar, c'est possible? :unsure:

Nee, enkel sportmannen kunnen die titel behalen.

Snooker is geen erkende sport in België dacht ik?

---

Eigenlijk speelde Luca deze sessie op het buitenaards niveau van Si van de HF. Echt een machine.
Maar hopelijk stort Luca in tegenstelling tot Si niet in straks.

Ik denk ergens van niet. Brecel versie 2.0 (sinds het seizoen van vorig jaar) heeft ergens een mentale klik gemaakt. Hij staat de laatste 2 jaar echt op een enorm hoog niveau te snookeren en heeft al 2 jaar mentaal amper nog zwaktes gekend.

Brecel mag nu wel niet de fout maken van te denken dat het binnen is. Hij mag pas de teugels loslaten nadat hij het 18de frame wint. Geen millimeter eerder. Want Selby blijft Selby, .. "een topper"
 
Zou leuk zijn een Brecel ipv Evenepoel (die dat ook zou verdienen) een Swings gaat het niet worden in een niet olympisch seizoen, imo.
 
Ja het ding is het een sport of een spel bijvoorbeeld is wel een terechte vraag (ik zou zelfs durven zeggen spel) maar als je t beschouwd als sport dan moet hij absoluut kans maken. Om de simpele reden dat hij het grootste wat er in zijn sport te winnen valt gewonnen heeft, drie meervoudige wereldkampioenen klopt op zijn weg naar de titel en dat alles doet met snooker waar quasi iedere snookerliefhebber wel fan van is.

Weinig oefenen is natuurlijk deels een gimmick geworden ook en een imago dat hij zichzelf graag aanmeet imo, die stond als kind echt uren en uren en uren te snookeren. Dat het nu geen trainingsbeest is zal absoluut zo zijn, maar bijvoorbeeld een Federer was dat toen hij zijn laatste slams won ongetwijfeld ook niet meer (door leeftijd, blessures die hij gehad had, gezin, ... uiteraard maar bon), maakt zijn overwinningen daarom niet minder waard, imo.

Als iemand echt zo goed is dat hij zelfs met minder training dan de concurrentie nog wint is dat goed voor hem zeker, maakt zijn prestaties daarom niet minder waard imo.
 
Weinig oefenen is natuurlijk deels een gimmick geworden ook en een imago dat hij zichzelf graag aanmeet imo
Vroeger in de jaren 70 en 80 had je ook van die topspelers die rookten tijdens een WK finale of een glas whiskey leegdronken.
Sinds midden de jaren 90 had je dan onze goeie vriend Ronnie. En nu heb je dan weer een extremer figuur in de vorm van Brecel.

Like it or not maar mensen kijken niet alleen naar het snooker om een "saai potje snooker" te zien. Af en toe zo ne pipo die rare dingen zegt dat brengt de mensen net naar een snookerzaal. Finaal draait het allemaal om de 'commerce'.

Het geld moet binnenstromen. En als het te saai is of wordt (Ronnie kloeg in het verleden al dikwijls dat veel toppers TE saai geworden zijn) dan stoppen mensen met kijken hé :D

---

Brecel eruit tegen saaie piet Anda. Hij had koorts tijdens de match. Jammer want Brecel is qua talent natuurlijk gewoon veel beter.
En niet iedereen is zoals Ding die met koorts nog zijn matchen doodleuk wint. Iedere mens is anders.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan