De grote snooker/biljart/pool thread

Weet er iemand waar je nog goed kan snookeren? In Arena Gent stoppen ze er helaas mee. In Ninove heb ik nooit plaats (ligt in centrum) en in Welle stap je nog altijd binnen in de jaren 80 😂

Liefst Oost-Vlaanderen maar mag Vlaams Brabant ook zijn !
 
Weet er iemand waar je nog goed kan snookeren? In Arena Gent stoppen ze er helaas mee. In Ninove heb ik nooit plaats (ligt in centrum) en in Welle stap je nog altijd binnen in de jaren 80 😂

Liefst Oost-Vlaanderen maar mag Vlaams Brabant ook zijn !
Hallo, altijd welkom in Josan Ternat.
 
Ik herinner nog de beginjaren waarbij Brecel een wildcard kreeg om te mogen deelnemen aan de main tour.

Hij had zich eigenlijk reeds geplaatst voor de Tour in 2011 - MAAR toen was de regel nog dat je minstens 16 jaar moest zijn om deel te nemen.
Op dat ogenblik was hij nog net geen 16 en daardoor kreeg hij toch geen Tourkaart.

Daardoor verloor hij na het WK van 2012, ironisch genoeg later zijn Tourkaart (die hij nooit kreeg) net door die regel. :tongue:

Ze hebben dit toen opgelost door hem 1 van de twee wildcards te geven. (Elk jaar deelt men 2 wildcards uit. Voor de volgende 2 seizoenen gaan deze trouwens naar Hendry en Doherty).
 
Laatst bewerkt:
Meh Doherty misschien nog (alhoewel) maar Hendry vind ik, ondanks zijn status als tweede beste snookerspeler ooit, volstrekt onzinning. Dan liever een nieuwe Brecel van 16-20 jaar oud die zo toch even zeker is van zijn plek op de tour.
 

Zhao Xintong is geschorst tem augustus 2024 - dwz nog een volledig snookerseizoen (seizoen 2024 - 2025 start net na zij schorsing)

Een zware straf want wat hij eigenlijk gedaan heeft is 'het niet rapporteren van andere Chinese snookerspelers die 2 matchen valsspeelde (als je op de hoogte bent moet je dit rapporteren hé) én van het gokken op ad random wedstrijden (wat als professionel niet mag, ook al daar an sich niets mis mee).

Maar anyways, ze moeten hier natuurlijk erg streng optreden om andere snookerspelers af te schrikken. + men kan nog altijd in beroep gaan om de straf te milderen.

Als ik echter sommige aanklachten en inbreuken lees dan denk ik - dom dom dom dat je daarvoor uw carrière op het spel zet. :frown:

2 snookerspelers zijn zelfs levenslang geband om de ander 8 aan te zetten tot valsspelen (Liang Wenbo & Li Hang)
 
Meh Doherty misschien nog (alhoewel) maar Hendry vind ik, ondanks zijn status als tweede beste snookerspeler ooit, volstrekt onzinning. Dan liever een nieuwe Brecel van 16-20 jaar oud die zo toch even zeker is van zijn plek op de tour.
Ondertussen heeft ook Fu (opnieuw) -last minute- een wildcard gekregen. Daar kan ik nog wel ergens in komen.

Hij heeft een oogoperatie moeten ondergaan (daardoor was hij even permanent out), en daarna kwam hij door Covid en strenge regels om de UK binnen te komen, weinig of zelfs helemaal niet tot spelen. Bovendien bewees hij op de Hong Kong Masters dat hij nog altijd een hoog niveau kan halen.

Ik vraag me echter inderdaad ook wel af of er geen aanstormende jongeren zijn die een wild card verdienen? Blijkbaar momenteel niet?
 

Blijkbaar zijn ze verraden door Cao Yupeng. Hij was eerder geschorst van 2018 tem 2020 en Wenbo was zo dom om hem te contacteren om (opnieuw) mee de boel te bedriegen. Wenbo is ondertussen aldus levenslang geschorst.

Ik vraag me af of iemand van de geschorste spelers beroep aantekent? Dit kan nog tot volgende week dacht ik.

Ik vind ook wel dat gokmanipulaties niet thuis horen in de sport, maar Murphy is inderdaad wel fout als hij zegt dat ze alle 10 zonder pardon levenslang geschorst moesten worden. Door jonge / naïeve spelers een 2de kans te geven, krijg je in praktijk steun van die spelers (zoals oa Cao Yupeng) om in de toekomst mee te helpen aan een betere sport. De zwaarste straf geven, is niet altijd de beste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier kenners van keu's aanwezig?

Heb een erfstuk en benieuwd of die enige waarde heeft (buiten sentimentele natuurlijk)

Lang verhaal:

Zoon is recent into golfbiljart, heeft een nieuwe keu gekocht.
Ik heb er ook nog 1 liggen, maar als ik deze meeneem om te spelen al van verschillende gehoord "die is geld waard" "zo'n kwaliteit maken ze niet meer",..... Hoeveel ongeveer kan niemand zeggen, maar véél 😂
Cafépraat of niet?

Zou ze sowieso ook nooit wegdoen, maar misschien toch niet meer mee spelen dan.

Ik heb deze gekregen van mijn grootvader toen ik een jaar of 10 was, hij had er zelf nog competitie mee gespeeld.
Is dus als zeker 31 jaar in mijn bezit, die tijd dat hij speelde misschien wel +50 jaar geleden.

Nergens iets van merk of type te bespeuren.
Mooi bewerkt hout en ivoor (wat sinds 1947 verboden is dacht ik).




 
Zijn er hier kenners van keu's aanwezig?

Heb een erfstuk en benieuwd of die enige waarde heeft (buiten sentimentele natuurlijk)

Lang verhaal:

Zoon is recent into golfbiljart, heeft een nieuwe keu gekocht.
Ik heb er ook nog 1 liggen, maar als ik deze meeneem om te spelen al van verschillende gehoord "die is geld waard" "zo'n kwaliteit maken ze niet meer",..... Hoeveel ongeveer kan niemand zeggen, maar véél 😂
Cafépraat of niet?

Zou ze sowieso ook nooit wegdoen, maar misschien toch niet meer mee spelen dan.

Ik heb deze gekregen van mijn grootvader toen ik een jaar of 10 was, hij had er zelf nog competitie mee gespeeld.
Is dus als zeker 31 jaar in mijn bezit, die tijd dat hij speelde misschien wel +50 jaar geleden.

Nergens iets van merk of type te bespeuren.
Mooi bewerkt hout en ivoor (wat sinds 1947 verboden is dacht ik).




Best naar een deftige keumaker mee gaan of de betere biljartwinkel denk ik.
 

Niet slecht na een lange break en zijn reservekeu (hij is alweer zijn keu kwijt geraakt - lees waarschijnlijk alweer ?? gestolen :tongue:)
Hij gaat gewoon door met 'winnen'. Ik verwacht in zijn huidige vorm wél geen toernooiwinst.

Maar het belangrijkste is hier dat hij een beetje matchritme op doet voor het belangrijkere werk later dit seizoen.

---

Brecel 4-5 zonet verloren tegen Hawkins. Blijkbaar was zijn (reserve)keu kapot halverwege de match, pech want anders had hij gewonnen.
Het seizoen begint al goed. Eerst zijn keu verdwenen (ondertussen zou deze toch nog terecht zijn maar Luca moet de keu nog terug krijgen) en de reservekeu naar de kloten. :laugh:

Dus nog geen nummer 1. Maar die kans is wel groot dat hij (toch voor héél even) na de British Open nummer 1 zal zijn. Ronnie moet daar een HF verdedigen van 2 jaar geleden. Brecel heeft veel minder punten te verdedigen.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen keu terug, en staat in semis te spelen voor de moment vs Robertson (in de Shanghai masters)

Net de 3-0 op het bord gezet...

(best of 19 frames)
 
Ondertussen 3-1. Ik hoop dat ie vandaag wint. Ronnie vs Luca in de finale zou leuk zijn. En dan mag Ronnie voor mijn part zijn 'revenge' krijgen en winnen. :tongue: Dit is wel geen rankingtoernooi (wel een héél vette prijzenpot), maar ik vind hem sinds het WK zéér ontspannen spelen.

Zo van: Niks hoeft nog, alles mag. De druk van eeuwig talent lijkt nu zo'n beetje weggevallen en dan win je ook gewoon veel matchen zonder echt uw allerbeste spel te spelen.

Ondertussen keu terug, en staat in semis te spelen voor de moment vs Robertson (in de Shanghai masters)

Net de 3-0 op het bord gezet...

(best of 19 frames)
Geen idee of hij nog veel WK gaat worden, dat is het moeilijkste toernooi om te winnen en alles moet daar mee zitten, maar ik zie hem nu toch meerdere jaren in de top-16 staan.

No offense naar andere snookerspelers toe, maar qua talent, ervaring en spelniveau is hij 9/10 nu gewoon beter dan quasi elke speler buiten de top-16. Hij staat de laatste 2 jaar nu toch heel terecht aan de wereldtop.

Update: Brecel 10-7 gewonnen. Voor de toernooi organisator toch ook wel de gedroomde (en gehoopte) finale.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal morgenvroeg opstaan worden, heb deel 2 niet gezien omwille dat vuelta werd uitgezonden op tv, hopelijk zenden ze deze integraal uit, Ronnie vs luca dus
 
Ik had het Jiahui ook wel gegund maar voor het snooker is het beste wat de sport kon overkomen dat Brecel WK geworden is.

Jiahui spreekt amper Engels (daar moet hij toch echt aan werken), en is toch nog vrij wisselvallig. Hij kan fantastisch spelen maar soms speelt hij gewoon een non match.

Brecel is ne speciale. Iedereen lacht er wel eens mee (van WTF doet of zegt hij nu weer!) maar iedereen wil hem ook bezig zien. Voor zo'n spelers komen mensen nu éénmaal kijken naar die hoofdzakelijk 'saai uitziende' sport. Iedere generatie heeft wel die 'figuur' in het snooker.

Zoals Ronnie al regelmatig wel eens zei: De sport is saai geworden, we hebben een figuur nodig (naast "hemzelf" lol) want er komt anders géén kat meer naar kijken. En hij heeft (of had) gelijk.
 
Dit heb ik nog nooit gezien eigenlijk,
Situatie :

Luca ligt half gesnookerd aan de balk end, hij wil naar de business end want daar liggen wat rode ballen verspreid.

Luca doet een in-off met de witte en een rode tegelijk.

Blijkt dat op replay beelden hij bij de start van zijn shot geel een fractie heeft geraakt. Er werd dus een miss gecalled waar Ronnie is op ingegaan. Waardoor luca terug aan zet moest.

=> match wordt effe stilgelegd om wat was het, een 7 of 8 tal ballen, veel rode dus, terug te leggen naar originele positie.

Al bij al hebben ze dat nog redelijk efficiënt kunnen doen die Chinezen, maar eerste keer dat ik zoveel geschuifel zag om alles terug op zen originele positie te zetten...
 
HLN
Ronnie O’Sullivan vs Luca Brecel, dat is ook de nummer één van de wereld tegen de wereldkampioen. Een droomfinale in Shanghai. Kan Brecel, net als op het wereldkampioenschap, de legende O’Sullivan opzijzetten? Dan mag onze landgenoot niet alleen 210.000 pond (zo’n 243.000 euro) op z'n rekening bijschrijven, maar schrijft hij ook opnieuw geschiedenis door de allereerste Belgische nummer één in het snooker te worden!

Heu neen hé HLN. Dit is GEEN rankingtoernooi. Ronnie blijft gewoon nummer 1, ook al wint Luca. :tongue:
Luca kan ten vroegste nummer 1 worden vanaf 1 oktober (Na de Britisch Open) als hij daar goed presteert.
 
Terug
Bovenaan