De grote snooker/biljart/pool thread

Zeker dat dat beste vrienden zijn?
DE besten misschien niet, maar ze zijn zeker goeie vrienden irl. Maar dat wil niet zeggen dat je geen kritiek kan of mag hebben op die vriend he. :tongue:

---

T'is eindelijk toch gelukt voor Mertens. Hij is Europees kampioen bij de beloften (nadat hij eerder deze week, zijn titel bij de Junioren niet kon verlengen) en krijgt daardoor een tourkaart.

Zo hebben we volgend seizoen toch 3 profspelers uit België op de Tour. :tongue:

België telt volgend seizoen liefst drie snookerprofs

----

Mertens en Leclercq beginnen aan hun eerste seizoen bij de profs.

Mertens zijn allereerste wedstrijd op het hoogte niveau wordt er een tegen Grace voor de EM snooker.
En dan daarna in de CL meteen tegen Shaun Murphy. :tongue:
Leclercq speelt zijn allereerste wedstrijd tegen Lisowski. (in de CL)

Brecel was er dit seizoen al aan begonnen en plaatste zich reeds (met enige moeite) voor R2 van de CL.

---

Een sterke Mertens haalde net zoals Murphy 7 punten in zijn CL groep. Helaas gaat Murphy een ronde verder omdat hij minder frames tegen kreeg.

---

Brecel gaat dit seizoen voorlopig gewoon door, op het elan van vorig seizoen. Hij verloor na 7 wedstrijden, nog geen enkele keer.
2x gelijkgespeeld en 5x gewonnen.

Toch ergens jammer dat hij een WK complex heeft, want zijn match in R1, was zowaar zijn zwakste wedstrijd van de laatste 2 jaar.
Dat begint toch stilaan ergens in zijn hoofd te kruipen?
 
Laatst bewerkt:
Zonet toch wel een pijnlijk moment, voor Xintong. Hij stond 0-2 achter tegen Luca en in frame 3 had hij nog max 2 pots nodig om zich te plaatsen voor de finale, maar dat lukte dus niet. :unsure: Luca dacht waarschijnlijk: Ik heb nog een eitje moet u te pellen na het UK Championship vorig jaar. Luca gaat dus naar de finale en niet Xingtong. :D

Dit is één van de kleinsten of misschien wel het kleinste rankingtoernooi van het jaar, maar goed, een finale is een finale. Hij is alvast goed begonnen aan het nieuwe seizoen.
 
Hij heeft de finale net gewonnen met 3-1. Goed dat hij nog eens een toernooi op zak kan steken. Dat zal hem weer een mentale boost geven.
 
Hij heeft de finale net gewonnen met 3-1. Goed dat hij nog eens een toernooi op zak kan steken. Dat zal hem weer een mentale boost geven.
Ik denk niet dat die mentale boost ooit is weggeweest. Vroeger was dat wel eens 1 van zijn zwakkere punten maar de laatste 1.5 jaar, merk je toch wel, dat het mentaal juist wel goed zit. Vorig jaar, de finale verliezen van het UK Championship? Geen probleem, dan win je toch gewoon het toernooi erna? (Scottish Open) Voor de zoveelste keer, eruit na R1 van het WK? Geen probleem, even vakantie nemen en meteen het eerste toernooi van het nieuwe jaar winnen. :tongue:

Ook tijdens dit toernooi weer mentaal sterk. Zijn 3de match in dit toernooi, 0-2 achter, moest toen 2 frames achter elkaar winnen of hij lag eruit. Wat hij vervolgens dan gewoon doet. Dan in de finale ronde meteen 3-1 verliezen. Moest daardoor 2x met 3-0 winnen om alsnog de finale te halen. Wat dan ook gewoon lukt. Hij had vorig seizoen ook een heel goeie reeks van +-30 matchen waarbij hij amper matchen verloor, de beste reeks van alle spelers.

Vorig jaar zag ik een artikel van: Brecel 2.0. Dat is ergens wel zo. Hij heeft mentaal ergens ne klik gemaakt. Geen idee of een WK (lang formaat) iets voor hem is en hij dit ooit zal winnen. T'is eerder een speler voor de snellere korte matchen. Maar hij kan sowieso wel een aardig stukje snookeren en ik denk dat hij nu wel eens een hele tijd in de top-10 zal staan :tongue: Op basis van de laatste 1,5 jaar hoort hij ook wel in de top-10 thuis. Er zijn géén 10 betere snookerspelers, op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Lol een typische Ronny uitspraak

Ronnie O’Sullivan

O’Sullivan werd begin mei voor de zevende keer wereldkampioen, .... Ik won omdat ik me anders slecht zou voelen voor de tv crew, niet omdat ik zelf wou winnen.” :rofl:

Ivm de internationalisering van de sport heeft hij ergens wel gelijk. En dat is ook al wel aan het gebeuren, maar dat kost veel tijd. Je hebt een enorm grote lichting talentvolle Chinezen. Daarnaast heb je 3 twintigers in de top-16 van de wereld (Brecel, Bingtao en Xintong) die niet uit de UK komen. Je hebt tevens ook een goeie Iraniër (Vafaei).

Dat het nog wat meer mag zijn: Ja, de meeste spelers blijven van de UK komen, maar als je nu kijkt naar de jongere spelers, dan zie ik in de toekomst eerder NIET UK spelers in de top-16 staan dan UK spelers. De jongere generatie daar is niet zo goed bezig. (Daar had Luca onlangs in feite wel ergens gelijk over). Dus dat komt wel goed met de sport. Die internationalisering (en daardoor ook wel Chinees geld), is wel nodig wil de sport blijven bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Northern Ireland Open - Ronde 1
Luca Brecel vs Jimmy White

Nice, het moet toch ergens wel leuk zijn, om tegen Jimmy te spelen, die toch ook plezier blijft hebben in het spelletje (voor wat anders doet hij het nog?).
Al telt op de snookertafel maar 1 ding: Winnen. :tongue:

Zoals verwacht was deze Jimmy geen partij voor Luca, die weer naar zijn betere vorm groeit. 4-0 winst.
(Wel even een accidentje tussen Jimmy en de scheids in frame 4. Waardoor Jimmy zijn concentratie verloor én meteen ook de wedstrijd)
 
Laatst bewerkt:
Ding-Junhui vs Ronny O'Sullivan 6-0 tijdens de UK Championship snooker. :shutup:

Heel slechte match van Ronny, maar Ding-Junhui -die voor dit toernooi uit de top-32 was gezakt- , is helemaal terug na een lang break nadat hij last kreeg van een depressie.

Tom Ford (toch wel een zwaar onderschatte speler) is ook aan een goed toernooi bezig na oa winst tegen Higgins en Brecel.

Beiden spelen in de halve finales nu tegen elkaar.
 

Ik wil ze beiden geen oneer aandoen, en misschien ben ik veel te streng, maar Leclerq is een laatbloeier tov Brecel. Eigenlijk heeft hij nog niet zoveel laten zien.

Mertens, werd toen hij amper 13 was, al aanzien als een groter talent dan Brecel, maar ondertussen is hij 18 jaar, en op die leeftijd stond Brecel al eens in de kwartfinale van het UK Championship en tevens in R1 van het WK. En Ronny zijn grote idool deed zelfs nog beter, en won op 17 jarige leeftijd al diezelfde UK Championship. Eigenlijk is Mertens toch voorlopig zo'n klein beetje blijven hangen. Dat is geen oneer maar dit is toch gewoon een feit.

Ik zeg niet dat beiden er niet gaan komen, ze hebben nog 20+ jaar de tijd ;) en ja, de concurrentie is misschien wel sterker van vroeger, maar ze moeten het wel nog altijd bewijzen.

En ja, bijna winnen van Ronny is wel leuk (Mertens), maar dat is nog altijd "niet winnen" en daar koop je uiteindelijk helemaal niks mee.

Update: Brecel ondertss naar R3. Hij stond op 1 bal, van 3-1 achter maar straft dan de fouten van Lines af om er alsnog 2-2 van te maken, en daarna was het al Brecel dat de klok sloeg.
 
Laatst bewerkt:
Geven ze brecel sebiet?
Ik was op een kerstfeest maar Brecel heeft blijkbaar vrij eenvoudig gewonnen. Nu vandaag, tegen Trump in de kwartfinale.
Ik heb geen idee of Trump vs Brecel straks ergens te zien is op TV. Iemand?

Ik ben te veel naar feestjes aan het gaan, ik ga het sowieso alweer missen. :biglaugh:
 
Niet echt verrassend als je Brecel goed volgt. De laatste 1-2 jaar heeft hij ergens een 'mentale' knop omgedraaid.

Hij is nog geen top-5 materiaal (vooral long formats zoals het WK blijven voorlopig zijn zwakke punt) maar toch net daaronder. Ik voorspel dat hij in tegenstelling tot in het verleden, niet snel meer uit de top-16 zal verdwijnen. Hij hoort daar tegenwoordig gewoon thuis.

Nu tegen Allen, de beste man van de eerste seizoenshelft. Ik ben benieuwd.
 
Als je zijn interview achteraf bekijkt zie je dat hij een topper is. Niet van WAW IK HEB VAN TRUMP GEWONNEN WAW

nee gewoon droogweg ‘dat is normaal in de vorm die ik nu heb, op naar de volgende’

Dat is echt de goei mentaliteit 💪
 
Terug
Bovenaan