De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Het anaëroob vermogen van Arkaine @73kg is hetzelfde als aan 70 kg.
ik fietste altijd al veel, dan eens beslist dat er wat kg af moest om deel te nemen aan een meerdaags mtb evenement.

Dus redelijk zeker dat ik wél sneller naar boven ga. Maar de Vlaamse Ardennen is een dikke kutregio om te mountainbiken, dus daar ben ik dit jaar niet eens geweest. =)

Er zijn veel mensen zoals ik die makkelijk kunnen afvallen zonder iets te moeten inboeten aan spieren.
Dus ben ik ervan overtuigd dat gewicht er wél toe doet in de Vlaamse Ardennen voor amateurs.

Bij eliterenners zullen andere factoren de doorslag geven.
Dat dus. Als je een beetje nadenkt over uw proteïne-intake, geen kilo’s per week wil verliezen en eventueel wat doelgericht aan krachttraining doet, verlies je helemaal geen spieren. Heel misschien wat massa, maar daar gaat het niet om.

Eens je op 5-8% vet staat is het een ander verhaal, want dat valt er gewoon niet veel meer aan te doen. Als WVA gewicht wil verliezen moét hij spiermassa verliezen (en vaak ook kracht).
 
Sowieso is 2 minuten vaak ook wel een beetje een riedeltje. De Paterberg in 2 minuten dat zal mij nog lukken maar er zijn andere hellingen ook waar je al snel naar het dubbele of meer kijkt en dan is het toch al niet meer zo´n burst inspanning waar gewicht minder uit maakt.

En voor de rest: alles wat @Arkaine en @poeperman zeggen... heel veel (bijna alle) niet profs kunnen maken kilo´s verliezen zonder aan (nuttige) spiermassa in te boeten. Volgens mijn scan van 3 jaar terug kon ik eigenlijk makkelijk 10-12kg verliezen zonder in mijn spiermassa te snijden. De kans dat ik op 75kg zowel in de Vlaamse als Waalse Ardennen aanzienlijk beter omhoog rijdt dan bij 88kg nu is dus wel 100%.

Dat kan mijnen bruine niet trekken.
Heb mailtje gestuurd naar Gana om te vragen of ik zijne krijg na het seizoen
Met het seizoen dat diej gedraaid heeft denk ik niet dat hij veel presentjes gaat krijgen van Pinnarello :unsure:
 
Sowieso is 2 minuten vaak ook wel een beetje een riedeltje. De Paterberg in 2 minuten dat zal mij nog lukken maar er zijn andere hellingen ook waar je al snel naar het dubbele of meer kijkt en dan is het toch al niet meer zo´n burst inspanning waar gewicht minder uit maakt.

En voor de rest: alles wat @Arkaine en @poeperman zeggen... heel veel (bijna alle) niet profs kunnen maken kilo´s verliezen zonder aan (nuttige) spiermassa in te boeten. Volgens mijn scan van 3 jaar terug kon ik eigenlijk makkelijk 10-12kg verliezen zonder in mijn spiermassa te snijden. De kans dat ik op 75kg zowel in de Vlaamse als Waalse Ardennen aanzienlijk beter omhoog rijdt dan bij 88kg nu is dus wel 100%.

Voor de duidelijkheid als je 12kg reserve hebt en die kan afvallen dan spreken we wel over een andere situatie :p
Ik dacht eerder in de regio van 2-3kg en startend van iemand die al vrij scherp staat.

Maar zoals ik ook al zei bij amateurs zal afvallen ook vaak samengaan met meer training, en dus stijgende FTP en betere fitness. Wat dus ervoor zorgt dat je dus op alle vlakken sneller wordt. Bij mij gaat dat zelfs automatisch als ik deftig train. Begin dit jaar stond ik op 68-69kg, nu terug mooi op 66kg door zuiver meer te lopen en fietsen.

En nu het zwift seizoen terug begonnen is weet ik nog 2kg minder na het fietsen! Wel puur vochtverlies maar bon :unsure:
 
Iemand advies:
2de hands kickr core vs saris h3
Beide 450eur.
Duidelijke voorkeur voor één van de 2?
De saris is een niveau hoger dan de core.
Maar de core werkt wel beter met ERG. En de app is ook wel beter.

Zal een beetje persoonlijke voorkeur zijn maar met beide kan je niks verkeerd doen.
 
hoe dicht moet ANT+ bij de trainer liggen? 1m is te ver? Net halfweg een ritje en hij paste de % niet meer aan op de trainer, was ik steeds 250w te trappen op 9% en op -5% da klopt toch niet ze, bij bluetooth ging het wel zoals het hoort
 
Voor de duidelijkheid als je 12kg reserve hebt en die kan afvallen dan spreken we wel over een andere situatie :p
Ik dacht eerder in de regio van 2-3kg en startend van iemand die al vrij scherp staat.
Er zijn weinig toeristen die niet de marge hebben om 2-3kg af te vallen. Dan moet je toch echt al héèl scherp staan (sub-10%)...
 
Er zijn weinig toeristen die niet de marge hebben om 2-3kg af te vallen. Dan moet je toch echt al héèl scherp staan (sub-10%)...
Pas op heb je ooit op een percentage van pakweg 13% gestaan?
Dan heb je nog marge, maar dan is het toch niet zo evident om is even wat kilogrammen af te vallen. Dan moet je toch al echt goed gaan kijken wat je eet en hoe je beweegt. Dan moet je er effectief om actief mee bezig zijn.

Natuurlijk als je 15kg te veel weegt dan is het vrij simpel om veel af te vallen. Gewoon de obvious zaken laten vallen of vervangen. Weinig opvolgen aan, gewoon geen alchohol, geen snacks en die 3x per week friet en vettigheid achterwege laten.
Maar op een gegeven moment ga je merken dat naarmate je dichter bij die 13% komt dat het ook ineens stopt, dan moet je de volgende stap zetten en dat is niet zo een evident want dan gaat het ook uw dag en uw leven beheersen. Je gaat niet alleen uw trainingen moeten plannen maar ook uw voeding.
 
Pas op heb je ooit op een percentage van pakweg 13% gestaan?
Dan heb je nog marge, maar dan is het toch niet zo evident om is even wat kilogrammen af te vallen. Dan moet je toch al echt goed gaan kijken wat je eet en hoe je beweegt. Dan moet je er effectief om actief mee bezig zijn.

Natuurlijk als je 15kg te veel weegt dan is het vrij simpel om veel af te vallen. Gewoon de obvious zaken laten vallen of vervangen. Weinig opvolgen aan, gewoon geen alchohol, geen snacks en die 3x per week friet en vettigheid achterwege laten.
Maar op een gegeven moment ga je merken dat naarmate je dichter bij die 13% komt dat het ook ineens stopt, dan moet je de volgende stap zetten en dat is niet zo een evident want dan gaat het ook uw dag en uw leven beheersen. Je gaat niet alleen uw trainingen moeten plannen maar ook uw voeding.
Ja dat ga ik zeker allemaal niet tegenspreken. Langs de andere kant: hoe groter je spiermassa hoe hoger ook je passive burn van je basis metabolisme.

Het ging mij overigens niet over hoe moeilijk het is om af te vallen. Het ging mij vooral over het feit dat er zeer weinig mensen zijn die geen kilo´s kunnen kwijt spelen zonder negatieve impact op het absolute vermogen. Je moet al echt stomme stoten uithalen dan zoals 4u rijden zonder eten en dat soort zaken die spierafbrekend werken.
 
hoe dicht moet ANT+ bij de trainer liggen? 1m is te ver? Net halfweg een ritje en hij paste de % niet meer aan op de trainer, was ik steeds 250w te trappen op 9% en op -5% da klopt toch niet ze, bij bluetooth ging het wel zoals het hoort
Die van mij steekt gewoon als dongle in mijn laptop die voor me op de fiets staat en ik heb nog niet echt problemen ondervonden.
 
Ja dat ga ik zeker allemaal niet tegenspreken. Langs de andere kant: hoe groter je spiermassa hoe hoger ook je passive burn van je basis metabolisme.

Het ging mij overigens niet over hoe moeilijk het is om af te vallen. Het ging mij vooral over het feit dat er zeer weinig mensen zijn die geen kilo´s kunnen kwijt spelen zonder negatieve impact op het absolute vermogen. Je moet al echt stomme stoten uithalen dan zoals 4u rijden zonder eten en dat soort zaken die spierafbrekend werken.
Zo zonder ontbijt vertrekken bv? :oi22:
 
Zo zonder ontbijt vertrekken bv? :oi22:
🥲

In my defence: ik ben wel direct protein bars beginnen eten dus zal nog semi-meegevallen hebben. :tongue:

Ik denk dat het toen eerder te weinig vocht was. Ik stond na recovery shake en euhm... ne recovery shake met ne goeie schuimkraag :unsure: nog altijd 2kg lichter dan voor die rit.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat ga ik zeker allemaal niet tegenspreken. Langs de andere kant: hoe groter je spiermassa hoe hoger ook je passive burn van je basis metabolisme.

Het ging mij overigens niet over hoe moeilijk het is om af te vallen. Het ging mij vooral over het feit dat er zeer weinig mensen zijn die geen kilo´s kunnen kwijt spelen zonder negatieve impact op het absolute vermogen. Je moet al echt stomme stoten uithalen dan zoals 4u rijden zonder eten en dat soort zaken die spierafbrekend werken.
Dit jaar voorlopig 6000+ km in de benen.
Maar de omtrek van mijn kuiten en bovenbenen is 0,0 gegroeid.
Ik vind het zelf redelijk ongelofelijk. Zit in mijn genen denk ik.
Bovenlichaam daarinintegen is nog altijd wat gespierd ondanks dat ik dat al 10 jaar niet meer train..

Had het graag anders gezien. Pak na een zware rit wel wat proteine shakes of repen, maar spiermassa komt er niet (zichtbaar) bij.
 
Dit jaar voorlopig 6000+ km in de benen.
Maar de omtrek van mijn kuiten en bovenbenen is 0,0 gegroeid.
Ik vind het zelf redelijk ongelofelijk. Zit in mijn genen denk ik.
Bovenlichaam daarinintegen is nog altijd wat gespierd ondanks dat ik dat al 10 jaar niet meer train..

Had het graag anders gezien. Pak na een zware rit wel wat proteine shakes of repen, maar spiermassa komt er niet (zichtbaar) bij.
Spiermassa en spierkracht zijn niet per definitie rechtevenredig. Het is niet omdat je geen extra massa aankweekt dat je per definitie ook niet sterker geworden bent. Het hangt er ook vanaf hoe je die 6.000km gereden hebt. Als je bewust een tractor verzet gaat beginnen stoempen zal je normaal die omtrek wel zien groeien. Hoewel dat geen garantie is natuurlijk (en ik zou het ook niet aanraden). Er zijn ook mensen die 4 dagen in de week gaan fitnessen en nauwelijks spiermassa aankweken.

Voor ik ben beginnen fietsen ging ik veel zwemmen... als ik toen sporadisch nog eens terug ging zwemmen had ik na verloop van tijd echt moeite om mijn bovenbenen in mijn zwembroek te krijgen. :unsure:
 
Van fietsen, toch zeker niet met “slechts” 6000km op 9/12 jaar, krijg je totaal geen spiermassa hé. Hypertrofie krijg je vooral bij 8-15 herhalingen, met gewichten die overeenkomen met die herhalingen.

Squats/deadlifts/legpress/…

Profs tot daaraantoe met hun gigantisch hoge kilometrage, maar een groot deel daarvan komt ook echt wel door de krachttraining naast de fiets.

Pure kracht:
1-5 herhalingen

Gulden middenweg (vind ik)
6 - 12 herhalingen

Massa
8-15 herhalingen

Uithouding
Alles daarboven

Maar: het is vooral genetisch, en dan vooral de kuiten 😅 ik ben “gezegend” met een bovenlijf dat supersnel massa aanzet, en een buik waar geen vet op blijft hangen. Mijn schouders en armen krijg ik echter totaal niet droog in verhouding.

Maar’2: vraag het aan de kuit van Limburg, @515
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik trek die altijd uit. Geen idee hoeveel dat verbruikt maar waarom zou ik hem in laten steken als ik die pas 2 of 3 dagen later opnieuw gebruik?
 
Terug
Bovenaan