De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Voor iedereen die nog geen mail van zwift heeft ontvangen over de baseline, check volgende link… :wallbash:


Echt ongelooflijk dat je actief opt-in moet doen…
 
De numbers are in!
Your phenotype is.... -

Mail is gewoon leeg, nice one Zwift :unsure:

FTP is gebaseerd op wat er in Zwift zit... dus ofwel wat je er zelf hebt ingestoken ofwel het hoogste wat je recent gehaald hebt want hij past enkel automatisch naar boven aan, niet naar beneden.

170W lijkt mij voor u trouwens niet abnormaal. Bij was het 155W maar u cijfers zijn wel nog een stuk beter...

Ik voelde mij gisteren trouwens een pak beter dan pakweg vorige week. Vorige week was het nog 24-25° op die kamer, das véél te warm voor mij. Nu was het 18-19 denk ik, wereld van verschil.
Maat van mij vind die rust ook te hoog.
En dat is iemand dat echt traint (wedstrijden rijdt)
 
Voor iedereen die nog geen mail van zwift heeft ontvangen over de baseline, check volgende link… :wallbash:


Echt ongelooflijk dat je actief opt-in moet doen…
Ik ging zeggen GDPR... tot ik zag wat ik moest aanvinken. Really... dit zouden ze toch gewoon automatisch kunnen aanzetten op het moment dat je inschrijft voor ZA?

Swoit... kzal tot de final ride moeten wachten dus
 
Ik gebruik ook TR maar slaag er toch niet in om een serie te bekijken ondertussen, een podcast luisteren lukt al met moeite... 😅
En waarom lukt dat niet? Omwille van de concentratie tijdens de inspanning? Daarom kijk ik podcasts genre mid mid of vals plat. Soms spaar ik eens een opgenomen koers of cross op voor tijdens een training op de rollen. Lukt wel echt perfect tijdens een sessie imo. 't Is maar een tip!
 
Het komt allemaal op hetzelfde principe neer: mensen willen prikkels. Niemand wil naar een scherm met 1 groot blauw blok van 2h aan 180-200W staren. Zo'n rainbow unicorn workout met 6 verschillende kleuren en blokken van maximaal 2 minuten is veel meer engaging.
En het is fantastisch dat ze die vraag inlossen. Het gros van de recreanten traint sowieso niet genoeg op de rollen om er echt vermoeid door te geraken. Dus als ze door die regenboogtrainingen op de rollen kruipen en hun 2u afhaspelen is het een betere training dat een blauw blok waardoor je zou afhaken.

In termen van trainingsleer kan je hele epistels schrijven over die trainingen en waarom ze niet deugen, of waarom Join beter is dan TrainerRoad. Feit is gewoon dat die rollen helpen om te blijven sporten in de winter, en dat dat het grote doel is dat velen willen bereiken. Als dat dan met suboptimale trainingen gebeurt is dat helemaal prima, want ze zouden toch gewoon afhaken tijdens de optimale trainingen.
 
En waarom lukt dat niet? Omwille van de concentratie tijdens de inspanning? Daarom kijk ik podcasts genre mid mid of vals plat. Soms spaar ik eens een opgenomen koers of cross op voor tijdens een training op de rollen. Lukt wel echt perfect tijdens een sessie imo. 't Is maar een tip!
Mij lukt dat ook niet. Waarom? Geen idee.

Ik kijk het liefst naar mijn manneke op Zwift en gewoon muziek aan. Soms zet ik in een klein scherm wat youtube filmpjes op. Maar een Netflix serie zien van op de rollen, nee dat gaat niet.
 
Ik heb stukje van de 7e dag gezien en samenvatting van de voetbal
Wel companion app open en streepje muziek op de achtergrond
Maar dat is enkel tijdens 'duurritten', interval is met muziek
 
En waarom lukt dat niet? Omwille van de concentratie tijdens de inspanning? Daarom kijk ik podcasts genre mid mid of vals plat. Soms spaar ik eens een opgenomen koers of cross op voor tijdens een training op de rollen. Lukt wel echt perfect tijdens een sessie imo. 't Is maar een tip!
Ik moet daar echt te gefocust op blijven, ik wil ook niet verrast zijn door welke blokken er aan komen en vanaf dat het intensief wordt kan ik de serie sowieso niet meer inhoudelijk volgen.

Dit gaat dan uiteraard wel over trainingen met blokken, bij een relatief stabiele rit die niet te zwaar is lukt dat wel.
 
Ik moet daar echt te gefocust op blijven, ik wil ook niet verrast zijn door welke blokken er aan komen en vanaf dat het intensief wordt kan ik de serie sowieso niet meer inhoudelijk volgen.

Dit gaat dan uiteraard wel over trainingen met blokken, bij een relatief stabiele rit die niet te zwaar is lukt dat wel.
Ik heb vroeger ook nog Netflix proberen kijken. Op den duur zat ik dezelfde 5min 5 keer te kijken om dqn uiteindelijk nog niet te weten wat er gebeurde.
 
Gisteren mijn smart trainer ook geïnstalleerd. Kort getest en vandaag ramp test op Zwift gedaan. Nog niet zo veel ervaringen, maar toch al een paar dingen die me storen aan Zwift:
- Waarom is er geen simpele tab in die app waarbij uw afgelopen trainingen te zien zijn?
- Ik doe een FTP/Ramp test. Per ongeluk te snel doorgeklikt met dikke vingers, ik ga terug naar die activiteit en kan mijn "uitslag" niet vinden :unsure: Dan moet ik bij een andere workout gaan kijken wat mijn FTP nu eigenlijk is, en als die nu bv. niet verbeterd zou zijn dan zou ik mijn uitslag dan ook gewoon niet weten?

Uitslag was uiteindelijk een FTP van 258 voor 105kg. Snel omgerekend 2,45w/kg, wel wat ik verwacht van iemand die nog nooit één deftige fietstraining heeft gedaan buiten zondag zijn ritje draaien. Ben benieuwd wat het na 6 weken gaat geven met het FTP Builder training plan (al verwacht ik geen mirakels).

Klein vraagje: gebruiken jullie instant watts of 3 second avg watt?
 
Gisteren mijn smart trainer ook geïnstalleerd. Kort getest en vandaag ramp test op Zwift gedaan. Nog niet zo veel ervaringen, maar toch al een paar dingen die me storen aan Zwift:
- Waarom is er geen simpele tab in die app waarbij uw afgelopen trainingen te zien zijn?
- Ik doe een FTP/Ramp test. Per ongeluk te snel doorgeklikt met dikke vingers, ik ga terug naar die activiteit en kan mijn "uitslag" niet vinden :unsure: Dan moet ik bij een andere workout gaan kijken wat mijn FTP nu eigenlijk is, en als die nu bv. niet verbeterd zou zijn dan zou ik mijn uitslag dan ook gewoon niet weten?

Uitslag was uiteindelijk een FTP van 258 voor 105kg. Snel omgerekend 2,45w/kg, wel wat ik verwacht van iemand die nog nooit één deftige fietstraining heeft gedaan buiten zondag zijn ritje draaien. Ben benieuwd wat het na 6 weken gaat geven met het FTP Builder training plan (al verwacht ik geen mirakels).

Klein vraagje: gebruiken jullie instant watts of 3 second avg watt?
Activities -> just me in de companion app

Ik gebruik 5 sec average op mijn wahoo head-unit, zwift geen idee ik kijk vooral op head-unit :p
 
Gisteren mijn smart trainer ook geïnstalleerd. Kort getest en vandaag ramp test op Zwift gedaan. Nog niet zo veel ervaringen, maar toch al een paar dingen die me storen aan Zwift:
- Waarom is er geen simpele tab in die app waarbij uw afgelopen trainingen te zien zijn?
- Ik doe een FTP/Ramp test. Per ongeluk te snel doorgeklikt met dikke vingers, ik ga terug naar die activiteit en kan mijn "uitslag" niet vinden :unsure: Dan moet ik bij een andere workout gaan kijken wat mijn FTP nu eigenlijk is, en als die nu bv. niet verbeterd zou zijn dan zou ik mijn uitslag dan ook gewoon niet weten?

Uitslag was uiteindelijk een FTP van 258 voor 105kg. Snel omgerekend 2,45w/kg, wel wat ik verwacht van iemand die nog nooit één deftige fietstraining heeft gedaan buiten zondag zijn ritje draaien. Ben benieuwd wat het na 6 weken gaat geven met het FTP Builder training plan (al verwacht ik geen mirakels).

Klein vraagje: gebruiken jullie instant watts of 3 second avg watt?
3 second average, zowel op Zwift als op mijn Garmin overigens. Instant heb je weinig aan omdat die waarde dan zit rond te dansen gelek zot (daar heb je eigenlijk niks aan).
 
Laatst bewerkt:
Heb mezelf ook eens nieuwe rollen besteld zodat ik eindelijk virtueel kan fietsen, heb altijd gewone gehad en dat haatte ik echt zelfs met tv/YouTube, benieuwd als het nu veranderd anders vliegen ze weer te koop :)
 
Heb mezelf ook eens nieuwe rollen besteld zodat ik eindelijk virtueel kan fietsen, heb altijd gewone gehad en dat haatte ik echt zelfs met tv/YouTube, benieuwd als het nu veranderd anders vliegen ze weer te koop :)
Ik heb 10jaar gewone rollen gehad en al bij elkaar zelden gebruikt. Vorig jaar eind september virtuele gekocht en ondertussen al 96u gezwift en zelfs 3.5 maanden mijn abonnement stil gelegd in de zomermaanden Het is leuk om met een redelijke conditie de winter uit te komen want andere jaren verwaterde mijn conditie omdat ik echt geen kou en nat weer rijder ben. Succes!
 
Ja idem , kan zowizo al niet tegen koude, en in de winter maakte ik al zowizo weinig km's ben benieuwd! Het wordt wel geen zwift, kga voor Rouvy gaan wat me toch wat realistischer lijkt
 
Heeft er iemand de Kickr bike of ervaring mee?
Ik zoek een degelijke fietstrainer om inspanningstesten op af te nemen voor de niet fietser die geen fiets heeft of de fietser die zijn eigen fiets niet wil of kan meebrengen voor de test... (Cyclus 2 en gewone Kickr heb ik al).
Alle modellen van hometrainers die ik al de revu zag passeren, is eigenlijk brol voor de prijzen die het kost...
 
Eerste FTP test is een feit ,net 301W avg op de 20min test. Tevreden want had rond de 300 gehoopt! de vloer kletsnat uiteraard vergeten iets onder te leggen haha. Wat gebruiken jullie voor eronder?
Een trainermat is wel een aanrader.

En 301w op 100kg of op 66kg? Want dat is wel een heel belangrijke :p
 
Terug
Bovenaan