De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ben overgeschakeld van Zwift naar Trainerroad dit jaar. Had ik eigenlijk eerder moeten doen, aangezien ik nu pas besef dat Zwift echt niets voor mij is. Dat avatar/virtuele wereld-gedoe spreekt mij niet voldoende aan.

Trainerroad is een stuk 'droger', maar ik krijg er veel meer voldoening van. Niet enkel als cijfergeek, maar ook dankzij het gevoel dat je na één uur op de rollen echt een training achter de rug hebt (en het gevoel dat je vooruitgang maakt). In combo met een serietje tikt de tijd ook goed vooruit (al is 1.5u interval voorlopig toch wel echt pittig, amai). Ik ben (voorlopig) fan.

Uiteraard wel Zwift abbo vergeten afzetten, dus nog een maand extra aan mijn been :angry:.
Ik wil geen open deur intrappen maar op zwift kan je gewoon identiek hetzelfde doen hoor :p
Gewoon uw companion app open, zwift op een scherm, EEG aan en serie kijken. Trainingen kan je perfect ook gewoon op zwift.
 
Ja lap, om een of andere reden heeft de laptop waarop ik zwift (van het werk) ineens restricties dat ik zwift niet kan updaten

FML
 
Laatst bewerkt:
Ik wil geen open deur intrappen maar op zwift kan je gewoon identiek hetzelfde doen hoor :p
Gewoon uw companion app open, zwift op een scherm, EEG aan en serie kijken. Trainingen kan je perfect ook gewoon op zwift.

Uiteraard kan je op Zwift ook workouts doen, al is dat toch van een ander niveau (dat TR meer data driven & 100% gefocust is op trainen/beter worden, zal niemand ontkennen).

Soit, als het toch enkel voor te trainen is, dan je imo beter af met TR. Misschien dat ik binnen x maanden weer eens switch ter variatie, kan goed zijn :).
 
Uiteraard kan je op Zwift ook workouts doen, al is dat toch van een ander niveau (dat TR meer data driven & 100% gefocust is op trainen/beter worden, zal niemand ontkennen).

Soit, als het toch enkel voor te trainen is, dan je imo beter af met TR. Misschien dat ik binnen x maanden weer eens switch ter variatie, kan goed zijn :).
Ligt eraan natuurlijk. De trainingen in zwift zijn niet slecht, de trainingsplannen ook niet.
Maar het is weinig persoonlijk en je moet je eigen nieuwe correct inschatten.
Maar opzich kan je gewoon net zo goed worden met zwift als je weet waar je mee bezig bent.

Persoonlijk gebruik ik JOIN. Dat is nog een heel pak beter dan TR en is echt een dynamisch en persoonlijk trainingschema. Dat houdt rekening met heel veel en heeft een catalogus van 500+ trainingen. Maar op een gegeven moment heb je de essentie wel door, x uur per week trainen, 80/20-regel en soms tempo en blokken maken eh. Daarbinnen kan je eindeloos variëren.

Een slechte training bestaat niet. Enkel een training die op de verkeerde moment gedaan wordt.
En ook gewoon te veel of te weinig doen. En niet voldoende rust nemen.
 
Bon uiteindelijk nog een andere laptop gebruikt want de mijne zei foert :D

Was nog op tijd voor de baseline - ride. Laatste weken niet veel gedaan en dan nog dinsdag in de tuin gewerkt en gisteren gaan lopen dus voelde dat wel.

Maar hier mijn segment statistieken (neem aan dat dat strava koms zijn ook):
Titans grove reverse kom - 1:44 ofte 462w (5.6w/kg)
Sprint forward - 24s ofte 976w (11.9w/kg)
volcano kom - 8:49 ofte 295w (3.6 w/kg)
 
Bon uiteindelijk nog een andere laptop gebruikt want de mijne zei foert :D

Was nog op tijd voor de baseline - ride. Laatste weken niet veel gedaan en dan nog dinsdag in de tuin gewerkt en gisteren gaan lopen dus voelde dat wel.

Maar hier mijn segment statistieken (neem aan dat dat strava koms zijn ook):
Titans grove reverse kom - 1:44 ofte 462w (5.6w/kg)
Sprint forward - 24s ofte 976w (11.9w/kg)
volcano kom - 8:49 ofte 295w (3.6 w/kg)
Vond dat toch nog vrij pittig die Baseline -ride.
Had dinsdag ZRL gereden en dan gisteren voor de start van mijn baseline ride stage 2 van de Zracing series.
Dacht dan die baseline te doen om uit te bollen.
Bad Idea...
 
Maar hier mijn segment statistieken (neem aan dat dat strava koms zijn ook):
Titans grove reverse kom - 1:44 ofte 462w (5.6w/kg)
Sprint forward - 24s ofte 976w (11.9w/kg)
volcano kom - 8:49 ofte 295w (3.6 w/kg)
Op de vulkaan hebt ge u dan toch ingehouden :p?

Titans grove reverse kom - 1:48 ofte 379w (5.5w/kg)
Sprint forward - 23s ofte 784w (11.4w/kg)
volcano kom - 7:50 ofte 303w (4.4w/kg)
 
Op de vulkaan hebt ge u dan toch ingehouden :p?

Titans grove reverse kom - 1:48 ofte 379w (5.5w/kg)
Sprint forward - 23s ofte 784w (11.4w/kg)
volcano kom - 7:50 ofte 303w (4.4w/kg)
Nee vond daar geen ritme en is gewoon veel te lang geleden dat ik nog eens echt lange inspanningen deed. Vorige week nog 1 keer 8min langs de vaart en dan zat ik wel aan 315w
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste weken nu wel al geregeld wat op Zwift gereden, dat scheelt behoorlijk wat. Liet me een maand geleden die vulkaan op rijden en ik was sowieso minstens 30" trager. Vorige week dan ook nog een race gereden via Titans grove, dus ik had een wattage in mijn hoofd wat ik kon trappen en hoe lang het ging duren.

Als je die rit doet als Zwift leek en over een maand nog eens ben je sowieso al sneller door dat je meer parcourskennis hebt. En dan Zwift claimen dat 80% vd mensen sneller was tijdens hun finish line ride :)
 
Vond dat toch nog vrij pittig die Baseline -ride.
Had dinsdag ZRL gereden en dan gisteren voor de start van mijn baseline ride stage 2 van de Zracing series.
Dacht dan die baseline te doen om uit te bollen.
Bad Idea...
Trainer zijnde zou ik verwachten dat je weet dat je zo'n benchmark ride best fris doet? Je weet wat dat wil zeggen: voor uw finish ride zal je opnieuw die Zracing series moeten rijden kwestie van de omstandigheden van de baseline na te bootsen :coolbrows:

Ik wou de baseline eerst maandag doen maar 1 dag voor de ZRL leek mij dat geen goed idee. Woensdag leek mij dan ook nog te snel (zware poten van ZRL) dus uiteindelijk gisteren de baseline gedaan. Hebben jullie overigens die mail ontvangen waar tijdens dat event constant sprake van was? Ik heb namelijk niks gekregen... :confused:

Mijn tijden van gisteren, exacte vermogens heb ik (enkel guestimates van Strava) niet maar ik vermoed dat ze uit die mail komen die ik niet gehad heb?
Titans grove reverse kom - 2:04 - ~393W (4.4w/kg)
Sprint forward - 25s - ~776W (8.7w/kg)
Volcano KoM - 9:04 - ~309W (3,47w/kg)

Op de Volcano had ik misschien nog net iets meer kunnen doen maar niet zonder die race prikkel. In koers ga je soms toch net even iets dieper om mee te zijn.

Ja lap, om een of andere reden heeft de laptop waarop ik zwift (van het werk) ineens restricties dat ik zwift niet kan updaten

FML
Local admin rights aanvragen? :unsure:
 
Wahoo heeft een nieuwe versie van de Kickr Bike (v2) aangekondigd:
https://eu.wahoofitness.com/devices...cdrvGCrF03q-R3btM91oc4x1JuH2V5mYaAkAjEALw_wcB
  • NEW - Direct Connect and WiFi Connectivity
  • NEW - ERG Easy Ramp gets you back in action
  • NEW - Odometer tracks total trainer mileage
Prijs: €4.000.

Korte samenvatting: ze hebben de bestaande Kickr Bike een aantal interne tweaks gegeven en het frame zelf ongemoeid gelaten. Het grootste probleem met de eerste Kickr (top tube breedte) is dus niks aan gedaan EN ze hebben de prijs €800 verhoogd van €3.2k naar €4k? :rofl:
 
Hebben jullie overigens die mail ontvangen waar tijdens dat event constant sprake van was? Ik heb namelijk niks gekregen... :confused:

Ook nog niks gekregen :(

@kickr bike.
Beetje belachelijk dat ze minor tweaks doen en zo een prijsstijging lanceren. Ook de kickr, beetje belachelijk.
 
Persoonlijk gebruik ik JOIN. Dat is nog een heel pak beter dan TR en is echt een dynamisch en persoonlijk trainingschema. Dat houdt rekening met heel veel en heeft een catalogus van 500+ trainingen. Maar op een gegeven moment heb je de essentie wel door, x uur per week trainen, 80/20-regel en soms tempo en blokken maken eh. Daarbinnen kan je eindeloos variëren.

TR is toch ook wat jij zegt dat JOIN is? Dat 'adaptive training' verhaal is waar TR om draait, dat is dynamisch en persoonlijk?

Letterlijk:
Adaptive Training uses the power of machine learning to continually adjust around your performance, goals, and needs. Because an individual approach is the key to getting faster.
En ook:
Personalized, Fine-Tuned Training
Adaptive Training analyzes the details of your performance and adjusts your upcoming workouts to optimize your progress—challenging your strengths, improving your weaknesses, and preparing you for your goals.
En om af te sluiten:
Ready for Whatever Comes Your Way
Like a good coach, Adaptive Training knows both when to push you harder and when to ease things up. So if you struggle with a workout or take time off, it adjusts as needed to keep you moving forward. It's training built for the real world.

Trainerroad heeft ook +500 trainingen trouwens. 3215 heeft om exact te zijn.

Dit is geen betoog tegen JOIN voor de duidelijkheid want dat ziet er mij heel goed uit en de podcastreeks is één van mijn favorieten.
 
Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd voor een Wahoo Kickr Bike, maar €4000 is er gewoon mee lachen
Ik denk dat er serieus wel een bredere markt voor smart bikes is dan er momenteel wordt aangeboord maar niet aan de huidige price points & al helemaal niet aan €4k. Ik denk dat als ze de prijs sub-€2k krijgen dat er plots véél meer interesse gaat zijn. Lijkt mij dat supply chain issues het grootste probleem zijn daar momenteel want naar mijn gevoel kunnen ze door marges te verlagen exponentieel veel meer verkopen van die dingen.

De trainer + oude/2de hands fiets combo klinkt wel leuk in theorie maar ik wil bv liever geen gedoe meer met kettingen en andere vettigen brol op mijne nieuwe vloer. Een trainermat is allemaal goed en wel maar vroeg of laat belanden er toch wel dingen naast.
 
Akkoord. Als er zo'n bike op de markt zou komen voor 2K, en het onderhoud (TBD?) daarop is quasi nihil zou ik het ook effectief overwegen. Ook met meerdere mensen in het gezin is dat echt wel een gigantisch voordeel (wishful thinking dat poepervrouw ooit weer begint te sporten, maar dan is de drempel toch al wat lager).
 
Trainer zijnde zou ik verwachten dat je weet dat je zo'n benchmark ride best fris doet? Je weet wat dat wil zeggen: voor uw finish ride zal je opnieuw die Zracing series moeten rijden kwestie van de omstandigheden van de baseline na te bootsen :coolbrows:

Ik wou de baseline eerst maandag doen maar 1 dag voor de ZRL leek mij dat geen goed idee. Woensdag leek mij dan ook nog te snel (zware poten van ZRL) dus uiteindelijk gisteren de baseline gedaan. Hebben jullie overigens die mail ontvangen waar tijdens dat event constant sprake van was? Ik heb namelijk niks gekregen... :confused:

Mijn tijden van gisteren, exacte vermogens heb ik (enkel guestimates van Strava) niet maar ik vermoed dat ze uit die mail komen die ik niet gehad heb?
Titans grove reverse kom - 2:04 - ~393W (4.4w/kg)
Sprint forward - 25s - ~776W (8.7w/kg)
Volcano KoM - 9:04 - ~309W (3,47w/kg)

Op de Volcano had ik misschien nog net iets meer kunnen doen maar niet zonder die race prikkel. In koers ga je soms toch net even iets dieper om mee te zijn.


Local admin rights aanvragen? :unsure:
Goh, ik heb geen ambitie op die zwift academy te doorlopen met het oog op meer.
Eerder eens kijken hoe en wat er van uit komt.

Uiteindelijk heb ik meer interesse in de mail die ze er achteraf rond gaan sturen met de info errond.
Als ik fris die rit doe ga ik misschien iets hogere waardes halen maar de conclusie gaat ongeveer hetzelfde zijn. Middellange en korte V02max inspanningen cv. Langere heb ik het al moeilijker mee ;-)
De ZRL race van de dag ervoor zal trouwens zwaarder doorgewogen hebben in de prestaties. Want de Zracing serie was maar 565 kj.
 
TR is toch ook wat jij zegt dat JOIN is? Dat 'adaptive training' verhaal is waar TR om draait, dat is dynamisch en persoonlijk?

Trainerroad heeft ook +500 trainingen trouwens. 3215 heeft om exact te zijn.

Dit is geen betoog tegen JOIN voor de duidelijkheid want dat ziet er mij heel goed uit en de podcastreeks is één van mijn favorieten.

Het klopt dat TR dat ook aanbied, maar het is zeker niet hetzelfde.
TR mikt vooral op indoor gebruik, terwijl JOIN gewoon op outdoor mikt en je kan de workouts ook indoor doen.
Dat houdt meerdere zaken in:
1) indoor training is vaak korter. Niemand zit graag 3u op de indoortrainer voor een workout. En iemand die op zijn rollen kruipt heeft misschien ook geen 3u de tijd. Ze mikken dus op mensen die time crunched zijn.
2) omdat om beter te worden je tijd in het zadel moet zitten en veel kort maar ook een klein beetje matig/ zone 2 en ook hard/ zone 3 moet doen krijg je workouts die een uurtje duren en die buiten warm-up, cooldown en traag er ook harder moet gereden worden. Je hebt met andere woorden weinig ruimte om die kwalitatieve harde blokken te doen.
3) door het feit dat ze mikken op indoor gaan ze u trainingen voorstellen die enkel maar kunnen uitgevoerd worden op een trainer met ERG. Sommige workouts zijn vrijwel onmogelijk goed uit te voeren outdoor.
4) met het bovenstaande in acht gehouden gaat TR u voorstellen om per dag niet lang, maar in de week wel vaak te rijden, vaak kort. Je gaat dus niet veel rust krijgen. En gaan ze u vooral indoor aan het werk zetten met trainingen die je buiten soms niet kan uitvoeren.

Dit is een voorbeeld van een training die JOIN u voorstelt.
06844954-ACE1-4-EB0-9-DA1-8-C9147647-F07.jpg


Je rijdt dus 140min ofwel 2u20min gewoon rustig.
Dit is een training van TR
5-Indoor-Cycling-Workouts-to-Get-Faster-taylor-1536x508.png

Je ziet onmiddellijk dat dit een heel andere opbouw kent. In minder dan 5minuten doe je een opwarming waar je net onder uw FTP gaat en dan doe je twee bursts boven FTP. Dan nog 2minuut rustig en daarna begin je met 14 bursts, hierna krijg je dan 5minuten rust. Dit herhaal je 2x en daarna doe je nogmaals 14 bursts en fiets je nog 2,5minuut? uit.

Dat is gewoon een heel andere aanpak. Ook zal TR u ook altijd voorstellen als je een training niet doet om de volgende keer een intensiever training te doen, terwijl je net in feite gewoon de volgende keer moet proberen om langer en meer traag te doen.

Pas op TR is zeker niet slecht hoor. Maar het heeft zeker zijn flaws.
 
Terug
Bovenaan