De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Trainer zijnde zou ik verwachten dat je weet dat je zo'n benchmark ride best fris doet? Je weet wat dat wil zeggen: voor uw finish ride zal je opnieuw die Zracing series moeten rijden kwestie van de omstandigheden van de baseline na te bootsen :coolbrows:

Ik wou de baseline eerst maandag doen maar 1 dag voor de ZRL leek mij dat geen goed idee. Woensdag leek mij dan ook nog te snel (zware poten van ZRL) dus uiteindelijk gisteren de baseline gedaan. Hebben jullie overigens die mail ontvangen waar tijdens dat event constant sprake van was? Ik heb namelijk niks gekregen... :confused:

Mijn tijden van gisteren, exacte vermogens heb ik (enkel guestimates van Strava) niet maar ik vermoed dat ze uit die mail komen die ik niet gehad heb?
Titans grove reverse kom - 2:04 - ~393W (4.4w/kg)
Sprint forward - 25s - ~776W (8.7w/kg)
Volcano KoM - 9:04 - ~309W (3,47w/kg)

Op de Volcano had ik misschien nog net iets meer kunnen doen maar niet zonder die race prikkel. In koers ga je soms toch net even iets dieper om mee te zijn.


Local admin rights aanvragen? :unsure:
1) mail niet gehad
2) rechten aangevraagd maar dat moet ergens door iemand goedgekeurd worden en is dan voor 24u geldig ... dus ja elke keer dat ik moet updaten ben ik gejost :p
 
Vond ik ook wel een nadeel aan TR. Kort opwarmen, 1h/1h30 tussen uw kader hangen, korte cooldown.
En ik snap ook wel waarom, maar soms is gewoon eens rustig cruisen ook wel zo aangenaam. Al kan je dat dan beter buiten gaan doen.

Je bent natuurlijk altijd vrij om daarvan af te wijken, maar dat was toch mijn ervaring als je het (TR) nauwkeurig volgt. En het is uiteindelijk 1 van de 'kritieken' die je wel vaker leest.
 
Goh, ik heb geen ambitie op die zwift academy te doorlopen met het oog op meer.
Eerder eens kijken hoe en wat er van uit komt.

Uiteindelijk heb ik meer interesse in de mail die ze er achteraf rond gaan sturen met de info errond.
Als ik fris die rit doe ga ik misschien iets hogere waardes halen maar de conclusie gaat ongeveer hetzelfde zijn. Middellange en korte V02max inspanningen cv. Langere heb ik het al moeilijker mee ;-)
De ZRL race van de dag ervoor zal trouwens zwaarder doorgewogen hebben in de prestaties. Want de Zracing serie was maar 565 kj.
Ik had het niet over ambitie voor dat contract hoor. Het ging mij eerder over het feit dat als je een baseline test doet en na het programma een eindtest dan het mij logisch lijkt van die onder gelijkaardige omstandigheden te doen. Als je u slottest nu na een rustdag gaat doen ga je bijna automatisch hoger uitkomen dan bij je baseline als je de dag voordien en de dag zelf nog eerste geraced hebt toch? :)
Of ergens, als je u baseline test fris doet en dan je final test direct na een zware wedstrijd kom je er in de final misschien slechter uit dan in de baseline.
Vond ik ook wel een nadeel aan TR. Kort opwarmen, 1h/1h30 tussen uw kader hangen, korte cooldown.
En ik snap ook wel waarom, maar soms is gewoon eens rustig cruisen ook wel zo aangenaam. Al kan je dat dan beter buiten gaan doen.

Je bent natuurlijk altijd vrij om daarvan af te wijken, maar dat was toch mijn ervaring als je het (TR) nauwkeurig volgt. En het is uiteindelijk 1 van de 'kritieken' die je wel vaker leest.
TrainerRoad is ondanks wat mensen lijken te denken/suggereren gewoon in hetzelfde bedje ziek als Zwift. Het komt allemaal op hetzelfde principe neer: mensen willen prikkels. Niemand wil naar een scherm met 1 groot blauw blok van 2h aan 180-200W staren. Zo'n rainbow unicorn workout met 6 verschillende kleuren en blokken van maximaal 2 minuten is veel meer engaging.
 
TR mikt vooral op indoor gebruik, terwijl JOIN gewoon op outdoor mikt en je kan de workouts ook indoor doen.
Inderdaad, de reden dat ik in nu TR ga doen. Geen zin om in de winter in de donkere en in het nat te gaan fietsen. Als ik toch eens buiten ga fietsen dan voeg ik het wel toe aan mijn kalender.
Tweede reden is dat ik (nog) geen powermeter heb op mijn buiten fiets en JOIN dus niet kan gebruiken denk ik? En als laatste reden dat ik vooral mijn anaerobe vermogen wil verbeteren omdat ik het moeilijk heb om hard te rijden op korte en/of winderige ritten. Op zo'n ritten zit ik te sterven in't wiel bij mijn maten (die ongeveer dezelfde bouw hebben) en pas na 2 uur komt mijn aerobe vermogen tot ontplooiing en hebben zij het moeilijk. Komt er gewoon op neer dat ik ze van in het begin al wil kunnen pijn doen.
 
Inderdaad, de reden dat ik in nu TR ga doen. Geen zin om in de winter in de donkere en in het nat te gaan fietsen. Als ik toch eens buiten ga fietsen dan voeg ik het wel toe aan mijn kalender.
Tweede reden is dat ik (nog) geen powermeter heb op mijn buiten fiets en JOIN dus niet kan gebruiken denk ik? En als laatste reden dat ik vooral mijn anaerobe vermogen wil verbeteren omdat ik het moeilijk heb om hard te rijden op korte en/of winderige ritten. Op zo'n ritten zit ik te sterven in't wiel bij mijn maten (die ongeveer dezelfde bouw hebben) en pas na 2 uur komt mijn aerobe vermogen tot ontplooiing en hebben zij het moeilijk. Komt er gewoon op neer dat ik ze van in het begin al wil kunnen pijn doen.
Je kan de workouts van JOIN ook gewoon indoor doen. Heeft hetzelfde effect uiteindelijk.
Je kan ook op HR rijden buiten, ook daarop kan je trainen. Maar dat is minder accuraat natuurlijk en daarom is power wel beter.

Basis als in traag rijden zal altijd bij een schema horen. Maar inderdaad meer focus op korte en middellange efforts is voor uw doel wel ideaal.
Het punt is natuurlijk wel dat je met enkel maar workouts van een uur niet zo ver komt, en daar durft TR wel tegen zondigen. Ritten van 2u en meer horen er echt bij , en ook die zul je op de rollen moeten doen soms :p
En mentaal is dat niet altijd zo geweldig. Ook fysiek is op de rollen rijden niet hetzelfde, buiten hou je nog eens je benen stil en trap je ook niet constant hetzelfde vermogen, maar op de rollen is dat echt constant trappen met een constante weerstand. Dat voelt toch altijd anders.

Maar ik zal vanaf nu ook minstens 8u per week op de rollen te vinden zijn. Morgen al 2,5u zelfs :p
 
Mail gekregen, verwacht er niet teveel van 😀

Screenshot-20220916-192913.jpg
 
Ik ging de baseline rit rijden met mijn 25 trial kilometers maar bij de start ging mijn avatar niet vooruit. Alle cijfers tekenden maar mijn mannetje bleef staan. Uitgelogd en geprobeerd nog mee te rijden met de Duitsers die 2 min later starten maar net hetzelfde. Opnieuw uitgelogd en dan maar een ramptest gedaan. Dat lukte wel misschien kun je als niet betalend lid die academy niet rijden. Soit de ramptest geëindigd op een FTP van 309w ofwel 4.06w/kg. Een verbetering met 4watt 😅.
 
Je kan de workouts van JOIN ook gewoon indoor doen. Heeft hetzelfde effect uiteindelijk.
Je kan ook op HR rijden buiten, ook daarop kan je trainen. Maar dat is minder accuraat natuurlijk en daarom is power wel beter.

Basis als in traag rijden zal altijd bij een schema horen. Maar inderdaad meer focus op korte en middellange efforts is voor uw doel wel ideaal.
Het punt is natuurlijk wel dat je met enkel maar workouts van een uur niet zo ver komt, en daar durft TR wel tegen zondigen. Ritten van 2u en meer horen er echt bij , en ook die zul je op de rollen moeten doen soms :p
En mentaal is dat niet altijd zo geweldig. Ook fysiek is op de rollen rijden niet hetzelfde, buiten hou je nog eens je benen stil en trap je ook niet constant hetzelfde vermogen, maar op de rollen is dat echt constant trappen met een constante weerstand. Dat voelt toch altijd anders.

Maar ik zal vanaf nu ook minstens 8u per week op de rollen te vinden zijn. Morgen al 2,5u zelfs :p
8u per week gericht trainen is hier niet mogelijk. Andere hobby's nog, kindje dat langer en langer begint op te blijven, het huishouden en dan nog een vriendin die ook 3 dagen in de week hobby's/sport 😬
Af en toe woon/werk combineren met voor of na nog anderhalf uur bij te doen.
Maar als ik eerlijk moet zijn zou gewoon een hele winter doortrainen al een overwinning zijn 😅
 
Akkoord. Als er zo'n bike op de markt zou komen voor 2K, en het onderhoud (TBD?) daarop is quasi nihil zou ik het ook effectief overwegen. Ook met meerdere mensen in het gezin is dat echt wel een gigantisch voordeel (wishful thinking dat poepervrouw ooit weer begint te sporten, maar dan is de drempel toch al wat lager).
Neo bike is 2.5, kun je soms met nog wat korting vinden. Ik heb beide getest en die neo bike is wel iets speciaals. Echt leuk om op te rijden.
 
Ik zou wel eens een trainingsplan willen doen op zwift of 1 zelf maken. Iemand voorstellen voor 2x in de week 1u a 1u30 en in het weekend dan een +2u met het doel om mijn huidige (voor mij goede) conditie te onderhouden met het doel op lange ritten in het voorjaar en minder explosief zoals ik het laatste jaar getraind heb. Ik dacht zelf 2x wat SST en in het weekend langere duurritten naargelang de tijd die ik heb.
 
Ik zou wel eens een trainingsplan willen doen op zwift of 1 zelf maken. Iemand voorstellen voor 2x in de week 1u a 1u30 en in het weekend dan een +2u met het doel om mijn huidige (voor mij goede) conditie te onderhouden met het doel op lange ritten in het voorjaar en minder explosief zoals ik het laatste jaar getraind heb. Ik dacht zelf 2x wat SST en in het weekend langere duurritten naargelang de tijd die ik heb.
Je kan eventueel Zwift Academy overwegen... loopt 4 weken en zijn 8 workouts van een klein uur (maar dikwijls met zeer korte cooldowns dus je kan gerust iets langer doorrijden nadien).

Dat zijn 2 workouts in de week en dan zou ik in het weekend zoeken naar een goeie group ride voor die 2u+ ride. Zaterdag en zondag zijn er normaal zeer veel lange group rides van allerhande snelheden waardoor je altijd wel eentje in u LSD zone kan vinden.
 
Je kan eventueel Zwift Academy overwegen... loopt 4 weken en zijn 8 workouts van een klein uur (maar dikwijls met zeer korte cooldowns dus je kan gerust iets langer doorrijden nadien).

Dat zijn 2 workouts in de week en dan zou ik in het weekend zoeken naar een goeie group ride voor die 2u+ ride. Zaterdag en zondag zijn er normaal zeer veel lange group rides van allerhande snelheden waardoor je altijd wel eentje in u LSD zone kan vinden.
Net de eerste een stuk gedaan
Ja een stuk, die rust is wat mij betreft veel te hoog
 
Net de eerste een stuk gedaan
Ja een stuk, die rust is wat mij betreft veel te hoog
Die 5minuten aan 55%ftp te lang? Dan staat uw FTP niet goed ingesteld denk ik :p
Je rijdt 10min rond FTP, dan heb je wel even nood aan 5minuten rust als je daarna het nog 2x moet doen :p

Hier nog altijd geen mail van zwift trouwens :(
 
Aah verkeerd begrepen, ik dacht dat 5min te lang was :p

55% FTP is vaak een recupplateau hoor. Te laag is ook niet zo super want dan is de overgang naar de hogere zone ineens heel groot. En je moet de vermoeidheid ook een beetje in de benen houden.
Ik ga er 2 of 3 volgende week doen. Gaat meevallen als ik het zo bekijk.
De pro contender testen is andere koek :p maar goed het is niet alsof ik kans maak natuurlijk xD
 
Ik kom van atletiek waarbij mijn rust meestal langer was dan de inspanning :p

Mijn sterkste punt is net dat ik tussenin heel traag kan fietsen :unsure:

Heb ook niet op gelet waarop FTP gebaseerd was, op de baseline of nog van paar maand geleden.

Was ook wat verkouden na donderdag, had toen mss ventilatie te veel op mijn smoel gezet.
Nu niet maar nu was ik aan het zweten als een rund en dan presteer ik ook niet
 
De numbers are in!
Your phenotype is.... -

Mail is gewoon leeg, nice one Zwift :unsure:
Ik kom van atletiek waarbij mijn rust meestal langer was dan de inspanning :p

Mijn sterkste punt is net dat ik tussenin heel traag kan fietsen :unsure:

Heb ook niet op gelet waarop FTP gebaseerd was, op de baseline of nog van paar maand geleden.

Was ook wat verkouden na donderdag, had toen mss ventilatie te veel op mijn smoel gezet.
Nu niet maar nu was ik aan het zweten als een rund en dan presteer ik ook niet
FTP is gebaseerd op wat er in Zwift zit... dus ofwel wat je er zelf hebt ingestoken ofwel het hoogste wat je recent gehaald hebt want hij past enkel automatisch naar boven aan, niet naar beneden.

170W lijkt mij voor u trouwens niet abnormaal. Bij was het 155W maar u cijfers zijn wel nog een stuk beter...

Ik voelde mij gisteren trouwens een pak beter dan pakweg vorige week. Vorige week was het nog 24-25° op die kamer, das véél te warm voor mij. Nu was het 18-19 denk ik, wereld van verschil.
 
Terug
Bovenaan