De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik win liever 15w dan dat ik 3kg afval, terwijl dat in w/kg gewoon hetzelfde is. Afvallen is trouwens veel gemakkelijker :)
Oh you silly boy!
De clou van het verhaal is wel dat je geen spiermassa verliest en dus effectief sneller wordt, en ook niet dat je gewoon vocht verliest.
Gewicht verliezen en even sterk blijven als je een lager vetpercentage hebt is allesbehalve zo makkelijk.
 
Oh you silly boy!
De clou van het verhaal is wel dat je geen spiermassa verliest en dus effectief sneller wordt, en ook niet dat je gewoon vocht verliest.
Gewicht verliezen en even sterk blijven als je een lager vetpercentage hebt is allesbehalve zo makkelijk.
Als je je w/kg wil pimpen is het nochtans de gemakkelijkste keuze om je gewicht te verlagen ipv je wattage te verhogen.
Vier jaar geleden woog ik 64kg, nu 69kg. Wanneer was ik sneller? Ik kan met 100% zekerheid zeggen nu. Meer power, betere sprint, meer allround. Aan 64kg zal ik wel sneller een berg op zijn gereden, maar hier zijn geen bergen hé. En in Zwift races is het aantal aankomsten bovenop de Alp ook nogal beperkt. w/kg is een ridicule maatstaf voor een vlaamse wielertoerist.
 
Maar wij hebben heel veel vet hoor #pinarelloriders
Afgaande op die foto met Star Wars guy durf ik dat sterk te betwijfelen :smurf:

Ik win liever 15w dan dat ik 3kg afval, terwijl dat in w/kg gewoon hetzelfde is. Afvallen is trouwens veel gemakkelijker :)
I beg to differ. 10 jaar geleden op mijn 25ste leek dat vrij gemakkelijk te gaan: 25kg op anderhalf jaar tijd zonder echt moeite te doen. Nu zou ik al blij zijn als ik terug naar de 85kg geraak maar die 89 blijft gewoon halstarrig staan. Het is niet dat ik echt op dieet sta maar langs de andere kant probeer ik wel bewust minder tussendoor te eten.

Je vergelijkt trouwens u 64kg van 4 jaar geleden met u 69kg nu maar ge vergeet er wel bij te zeggen dat ik u nog bij de C's hebben weten rijden vroeger terwijl je nu firmly in the B category valt. U w/kg is er dus niet op achteruit gegaan, dan is het logisch dat je sterker bent geworden als je gewicht omhoog gegaan is...
 
Afgaande op die foto met Star Wars guy durf ik dat sterk te betwijfelen :smurf:


I beg to differ. 10 jaar geleden op mijn 25ste leek dat vrij gemakkelijk te gaan: 25kg op anderhalf jaar tijd zonder echt moeite te doen. Nu zou ik al blij zijn als ik terug naar de 85kg geraak maar die 89 blijft gewoon halstarrig staan. Het is niet dat ik echt op dieet sta maar langs de andere kant probeer ik wel bewust minder tussendoor te eten.

Ik ben er zeker van dat iemand met dat gewicht (en niet zo heel veel spiermassa) echt wel heel makkelijk 10kilo kwijt kan, zonder ook maar iets van kracht te verliezen.
Een caloriedeficiet is al wat je nodig hebt. En als je die calorieën dan ook nog eens haalt uit zaken die de suikerspiegel niet teveel in pieken en dalen doen gaan, dan val je geheid af.

Daarnaast nog wat losgaan in het krachthok met zware gewichten en minimaal aantal herhalingen... en je kan zo het wiel vasthouden van yours truly op de BGGBv2
 
Je vergelijkt trouwens u 64kg van 4 jaar geleden met u 69kg nu maar ge vergeet er wel bij te zeggen dat ik u nog bij de C's hebben weten rijden vroeger terwijl je nu firmly in the B category valt. U w/kg is er dus niet op achteruit gegaan, dan is het logisch dat je sterker bent geworden als je gewicht omhoog gegaan is...
Na de zomer startte ik soms bij de c's om er weer wat in te komen. Op mijn zp heb ik 6 races bij de c's sinds 2016. In 2015 was ik écht C.
 
Na de zomer startte ik soms bij de c's om er weer wat in te komen. Op mijn zp heb ik 6 races bij de c's sinds 2016. In 2015 was ik écht C.
Ik voel me plots oud :tongue: Jarvis heb ik nooit geweten maar ik weet nog van de tijd dat je 2 opties had: Watopia hilly & Watopia flat (en Richmond zeker?). In mijn hoofd is dat altijd maar 4-5 jaar geleden maar in realiteit is dat er eigenlijk al 7 :crazy:

Ik ben er zeker van dat iemand met dat gewicht (en niet zo heel veel spiermassa) echt wel heel makkelijk 10kilo kwijt kan, zonder ook maar iets van kracht te verliezen.
Een caloriedeficiet is al wat je nodig hebt. En als je die calorieën dan ook nog eens haalt uit zaken die de suikerspiegel niet teveel in pieken en dalen doen gaan, dan val je geheid af.

Daarnaast nog wat losgaan in het krachthok met zware gewichten en minimaal aantal herhalingen... en je kan zo het wiel vasthouden van yours truly op de BGGBv2
In 2019 hebben ze bij Energy Lab nen Dexa scan gedaan. Ik kon eigenlijk gerust nog 10-15kg afvallen zonder in mijn spiermassa te moeten snijden :tongue: . Ik ga er van uit dat daar weinig aan veranderd is.
 
Eerste FTP test is een feit ,net 301W avg op de 20min test. Tevreden want had rond de 300 gehoopt! de vloer kletsnat uiteraard vergeten iets onder te leggen haha. Wat gebruiken jullie voor eronder?
stevig aan 70 kg
edit: 300watt over 20 minuten, of 315 watt, waardoor FTP op 300 komt door 95% van dat gemiddelde te nemen?

300 watt is mijn eindstation na een trainingsperiode op zwift. In erg goede vorm de Alpe De Zwift opgereden aan 294 watt, maar wel aan 100% realisme, waardoor ik vaak moest schakelen en mijn ritme verloor. Dus 300 gemiddeld denk ik wel te halen na een intensieve trainingsperiode. De ramptest geeft dan zo'n 310 watt aan.

Ik begin meestal aan ongeveer 275 watt op de ramp test. Ook 70 kg.
Begin oktober begin ik ook weer te zwiften, ik kijk er eigenlijk wel naar uit :)

Kilo's verliezen is sowieso makkelijker dan watts winnen, zonder je zorgen te moeten maken om spiermassa te verliezen. Ik denk dat weinigen onder ons even droog staan als topsporters. In Vlaanderen merk je er misschien niet superveel van (hoewel in de Vlaamse Ardennen?), maar als je naar de Ardennen gaat merk je sowieso wel het verschil.
 
die 301 is die 95%, ik begon aan +-350W eerste 10 min en daarna zwakte het af, blijkbaar zat fiets dus ook niet vast op de rollen :D, blijkbaar moet je die meegeleverde quickrelease gebruiken ipv van die van de wielen zelf, denk wel dat ik nu veel beter de winter ga uitkomen!
 
Vlaamse Ardennen zijn de hellingen toch vaak te kort om echt winst te doen.
Zijn vaak gewoon powerhouses waar je op minder dan 2min omhoog kan rijden. Dat kan volledig in het rood.
 
Vlaamse Ardennen zijn de hellingen toch vaak te kort om echt winst te doen.
Zijn vaak gewoon powerhouses waar je op minder dan 2min omhoog kan rijden. Dat kan volledig in het rood.
Dit klopt volgens mij voor geen meter. 't is te zeggen... het klopt volgens mij alleen bij de profs en echt getrainde atleten.

Arkaine aan 73 kg heeft exact evenveel power als Arkaine aan 70kg, maar moet wel 3 kg vet extra meesleuren.
Het extra gewicht bij de eliterenners zijn extra spieren, niet overtollig vet.
 
Ik voel me plots oud :tongue: Jarvis heb ik nooit geweten maar ik weet nog van de tijd dat je 2 opties had: Watopia hilly & Watopia flat (en Richmond zeker?). In mijn hoofd is dat altijd maar 4-5 jaar geleden maar in realiteit is dat er eigenlijk al 7 :crazy:
In 2015 had je inderdaad de twee routes op Watopia en Richmond, en zoals tot voor een jaar of twee kon je je route niet kiezen dus dan maar 2u30 rondjes draaien op Watopia Hilly.
Zeven jaar op zwift is inderdaad wel gek. Oudjaar 2015, waar is den tijd :cool:

Screenshot-2022-09-21-at-20-42-20-Zwift-2u-34x14-Virtuele-fietsrit-Strava.png
 
Dit klopt volgens mij voor geen meter. 't is te zeggen... het klopt volgens mij alleen bij de profs en echt getrainde atleten.

Arkaine aan 73 kg heeft exact evenveel power als Arkaine aan 70kg, maar moet wel 3 kg vet extra meesleuren.
Het extra gewicht bij de eliterenners zijn extra spieren, niet overtollig vet.
In de Vlaamse Ardennen speelt gewicht niet zo een grote rol.
De echte klimmers met hoge W/kg maar laag gewicht zijn daar niet in het voordeel. Het gaat hem daar vooral over hoe hoog uw anaëroob vermogen is, die klimmen zijn zo kort dat het vooral van begin het einde in het rood gaan is en stoempen tot je erbij neer valt.
Het is dus niet zo dat je met afvallen perse sneller omhoog zult rijden. Het doorslaggevende is dus hoe hoog uw vermogen is dat je 2minuten kan leveren.

In de Ardennen waar de klimmen 2km en langer zijn dan is het toch vooral indelen en dan speelt het gewicht en dus W/kg wel een belangrijke rol.

Maar bij amateurs is het vaak zo dat met dalend gewicht ook de fitness en het vermogen stijgt. En dan ga je natuurlijk wel sneller omhoog kunnen rijden.
 
In de Vlaamse Ardennen speelt gewicht niet zo een grote rol.
De echte klimmers met hoge W/kg maar laag gewicht zijn daar niet in het voordeel. Het gaat hem daar vooral over hoe hoog uw anaëroob vermogen is, die klimmen zijn zo kort dat het vooral van begin het einde in het rood gaan is en stoempen tot je erbij neer valt.
Het is dus niet zo dat je met afvallen perse sneller omhoog zult rijden. Het doorslaggevende is dus hoe hoog uw vermogen is dat je 2minuten kan leveren.

In de Ardennen waar de klimmen 2km en langer zijn dan is het toch vooral indelen en dan speelt het gewicht en dus W/kg wel een belangrijke rol.

Maar bij amateurs is het vaak zo dat met dalend gewicht ook de fitness en het vermogen stijgt. En dan ga je natuurlijk wel sneller omhoog kunnen rijden.
Het anaëroob vermogen van Arkaine @73kg is hetzelfde als aan 70 kg.
ik fietste altijd al veel, dan eens beslist dat er wat kg af moest om deel te nemen aan een meerdaags mtb evenement.

Dus redelijk zeker dat ik wél sneller naar boven ga. Maar de Vlaamse Ardennen is een dikke kutregio om te mountainbiken, dus daar ben ik dit jaar niet eens geweest. =)

Er zijn veel mensen zoals ik die makkelijk kunnen afvallen zonder iets te moeten inboeten aan spieren.
Dus ben ik ervan overtuigd dat gewicht er wél toe doet in de Vlaamse Ardennen voor amateurs.

Bij eliterenners zullen andere factoren de doorslag geven.
 
Terug
Bovenaan