Classic Artists Dé grote selectieronde

Welke bands bespreken we de komende weken?


  • Totaal aantal stemmers
    59
  • Opiniepeiling gesloten .
ye1x4_.gif

Gotta love de Lars though
 
Maar ale mannekes gaan we nu echt een week luisteren naar Lars Ullrich in plaats van Danny Carey ??? :wallbash:
Ik ken beide bands heel goed en vind Tool ook fijner om te bespreken. Ik dacht eerst dat iedereen wel alles tot en met the black album van metallica had beluisterd, maar dat is blijkbaar niet zo. :unsure:

Ik zou het wel jammer vinden om bv. Sonic Youth te zien uitvallen voor één van die twee. Dat lijkt me toch een grotere ontdekking voor velen.
 
Ik ken beide bands heel goed en vind Tool ook fijner om te bespreken. Ik dacht eerst dat iedereen wel alles tot en met the black album van metallica had beluisterd, maar dat is blijkbaar niet zo. :unsure:

Ik zou het wel jammer vinden om bv. Sonic Youth te zien uitvallen voor één van die twee. Dat lijkt me toch een grotere ontdekking voor velen.
Ik denk dat men bij Tool enkel de bekendste riffs kent maar er valt verdomd veel te bespreken over de albums: art, spirituele, het omgaan van de band met de media, ...

Maar ik ga nog niet teveel verklappen. Eerst moet de meute beslissen en Sonic Youth is inderdaad eentje die ik zelf niet ken.
 
Black Sabbath wordt ook wel stevig, die hebben een lange lijst aan album. Je hebt de iconische eerste paar albums die barsten van de genialiteit en nadien ga ik zelf de mist in omdat de consistentie wat ontbreekt. Ozzy's soloproject vond ik ook niet zo bijster interessant. Op Youtube was ik wel omver geblazen door hun concert in Parijs in 1970. Dat moet een heel andere ervaring zijn geweest dan Black Sabbath als superband in de jaren '80 voor tienduizenden mensen. Ik zou die graag eens in hun volle glorie gezien hebben in een zaal met 300 man in plaats van een festivalweide met 30.000 man.
 
Voor mij mag Metallica naast Tool ook komen hoor maar is een beetje een running gag om Carey met Ullrich te vergelijken. Carey wordt aanzien als misschien wel de beste levende drummer en in de toekomst - want zo gaat dat met lijstjes - potentieel een top 10, misschien wel top 5 kandidaat voor beste drummer ooit. Ullrich staat daarnaast bekend om heel simplistisch te spelen en het wordt alleen maar erger en erger. Met die uitspraak ga ik niet veel Metallica fans tegen het been schoppen want het is ook voor hun de weak link in de band. Desalniettemin heeft Metallica wel degelijk goeie albums. Metallica is een pure heavy metal band terwijl Tool nergens in te vullen valt, volgens wikipedia dan maar: style-transcending act and part of progressive rock, psychedelic rock and art rock.
Niemand die ook zegt dat je die twee moet vergelijken of die twee moeten vergelijken. Maar ik sta open om zowel Metallica als Tool te verkennen.

Black Sabbath wordt ook wel stevig, die hebben een lange lijst aan album. Je hebt de iconische eerste paar albums die barsten van de genialiteit en nadien ga ik zelf de mist in omdat de consistentie wat ontbreekt. Ozzy's soloproject vond ik ook niet zo bijster interessant. Op Youtube was ik wel omver geblazen door hun concert in Parijs in 1970. Dat moet een heel andere ervaring zijn geweest dan Black Sabbath als superband in de jaren '80 voor tienduizenden mensen. Ik zou die graag eens in hun volle glorie gezien hebben in een zaal met 300 man in plaats van een festivalweide met 30.000 man.

Je zal toch je albums er moeten uitpikken. Want zelfs voor 2 weken is dat niet te doen. Idem voor Nick Cave & The Bad Seeds (en de die hards kunnen Nick Cave's andere projecten er ook nog gaan bijnemen :ROFLMAO:). Dat wordt behoorlijk zwaar, zeker omdat Nick Cave & The Bad Seeds toch ook niet altijd dezelfde dingen hebben gedaan als ik afga op de genrelabels per album.
 
Voor mij mag Metallica naast Tool ook komen hoor maar is een beetje een running gag om Carey met Ullrich te vergelijken. Carey wordt aanzien als misschien wel de beste levende drummer en in de toekomst - want zo gaat dat met lijstjes - potentieel een top 10, misschien wel top 5 kandidaat voor beste drummer ooit. Ullrich staat daarnaast bekend om heel simplistisch te spelen en het wordt alleen maar erger en erger.

Simplistisch spelen is op zich geen issue. Een John Bonham (ik begeef mij op glad ijs nu :unsure:) of een Charlie Watts speelde/speelt uiteindelijk ook vrij simplistisch, zeker naar hedendaagse normen, maar die worden wel alom geroemd. Het grote probleem van Ullrich is dat hij niet creatief is (de fills zijn quasi uitsluitend snare, komaan) en dat hij ook gewoon totaal geen moeite doet. Het klinkt allemaal hetzelfde, en als ge die live ziet falen met random tempoveranderingen, fills die ondanks de simpliciteit toch compleet de mist in gaan, etc... het interesseert hem duidelijk gewoon geen hol hoe het klinkt, zolang hij zijn centjes maar krijgt. Ik vind het echt ontzettend moeilijk om daar dan respect voor op te brengen.

Ik ga alvast een lange rant voorbereiden als mijn opening statement voor de Metallica topic. :coolbrows:
Wel akkoord dat Metallica en Tool totaal niet te vergelijken vallen, ze worden allebei tot de metal gerekend maar daar stopt het echt.

Ook hier groot respect voor Danney Carey trouwens maar Mario Duplantier veegt daar wel vrij gemakkelijk de vloer mee aan als beste levende drummer hoor imo. :tongue:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij mag Metallica naast Tool ook komen hoor maar is een beetje een running gag om Carey met Ullrich te vergelijken. Carey wordt aanzien als misschien wel de beste levende drummer en in de toekomst - want zo gaat dat met lijstjes - potentieel een top 10, misschien wel top 5 kandidaat voor beste drummer ooit. Ullrich staat daarnaast bekend om heel simplistisch te spelen en het wordt alleen maar erger en erger. Met die uitspraak ga ik niet veel Metallica fans tegen het been schoppen want het is ook voor hun de weak link in de band.
Lars is idd vreselijk maar langs de andere kant heeft Metallica dan weer 4 vd beste heavy metal albums ooit geschreven terwijl ik van Tool nog geen enkel deftig nummer gehoord heb :)
Nu komt dat waarschijnlijk grotendeels omdat complexe muziek mij vaak niks doet maar ik vind echt hoegenaamd niks aan hetgene ik al gehoord heb van Tool. Saai gepingel in vreemde maten dat waarschijnlijk hoogst interessant is voor muzikanten en mensen die met de theorie achter muziek bezig zijn maar mij laat het compleet koud.

Maar hey, als ze aan bod komen kijk ik uit naar de uitleg er rond, misschien snap ik de band dan eindelijk.
En dat is zowat het concept van die topics zeker? Ik heb ondertussen Tom Waits "fan" geworden, ontdekt dat de Beatles meer zijn dan hun hits en dat Radiohead hun experimentele dingen mij eigenlijk veel beter liggen dan hun bekende platen maar langs de andere kant is mijn mening over CRJ, Rammstein en Nirvana dan weer gewoon bevestigd. Blijft een enorm leuk concept!
 
Ik ken beide bands heel goed en vind Tool ook fijner om te bespreken. Ik dacht eerst dat iedereen wel alles tot en met the black album van metallica had beluisterd, maar dat is blijkbaar niet zo. :unsure:

Ik zou het wel jammer vinden om bv. Sonic Youth te zien uitvallen voor één van die twee. Dat lijkt me toch een grotere ontdekking voor velen.

Kan je geen, ahem, "executive decision" nemen en hier en daar een aantal stemmen doen verdwijnen? :unsure:
 
Maar ale mannekes gaan we nu echt een week luisteren naar Lars Ullrich in plaats van Danny Carey ??? :wallbash:

Tool gaat anders maar saai worden hoor. Iedereen moet het geweldig vinden en wie het maar niks vindt "snapt er niks van". Of dan is die mening zelfs "genant". Het soort klassieke muzikaal snobisme dat we terugzagen in de Radiohead discussie eigenlijk.

Durf er bijna mijn geld op inzetten!

(Los daarvan toch ook gewoon Tool gestemd om mezelf te plezieren :music: )
 
Bwa, kende niks van muziektheorie en dergelijke toen ik naar tool begon te luisteren en ook dan kunt ge om dat bass en drum werk niet omheen. Dat staat er als een dijk. ( een verder betoog hou ik voor de thread)
 
Tool gaat anders maar saai worden hoor. Iedereen moet het geweldig vinden en wie het maar niks vindt "snapt er niks van". Of dan is die mening zelfs "genant". Het soort klassieke muzikaal snobisme dat we terugzagen in de Radiohead discussie eigenlijk.

Durf er bijna mijn geld op inzetten!

(Los daarvan toch ook gewoon Tool gestemd om mezelf te plezieren :music: )
Verre van hoor, als iedereen het goed zou vinden dan zou het ook maar saai zijn. Maar door een thread te starten verwacht ik toch minstens één forumgebruiker fan te maken en minstens de helft te laten inzien dat wat Tool doet uniek en geniaal is. Wat ook gezegd kan worden van talloze andere artiesten op de lijst.

Dit maakt de threads net zo fun.
 
Verre van hoor, als iedereen het goed zou vinden dan zou het ook maar saai zijn. Maar door een thread te starten verwacht ik toch minstens één forumgebruiker fan te maken en minstens de helft te laten inzien dat wat Tool doet uniek en geniaal is. Wat ook gezegd kan worden van talloze andere artiesten op de lijst.

Dit maakt de threads net zo fun.
@Forumgebruiker uw mening over Tool?

Bwa, kende niks van muziektheorie en dergelijke toen ik naar tool begon te luisteren en ook dan kunt ge om dat bass en drum werk niet omheen. Dat staat er als een dijk. ( een verder betoog hou ik voor de thread)
Agreed. Maar wat nog zotter is, de mannen van Meshuggah zijn zelf totaal niet bezig met de theorie achter hun riffs, terwijl die echt wel vrij complex zijn. Dus ge moet echt niet theoretisch onderlegd zijn om iets graag te horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lol @ heel de Tool & Metallica discussie. Ik snap dat mensen willen vergelijken, en het mag, maar uiteindelijk wint ge daar toch niks mee?
Persoonlijk lijkt mij, net zoals @Nahrtent, de Metallica week niet zo interessant te worden. Ik gok dat niemand zijn bestaande mening gaat veranderen over die band. Maar you never know.

Tool hoop ik dat het haalt. Ik ken eigenlijk veel te weinig ervan, maar ik gok dat dat een schot in de roos gaat zijn voor mij.


Het soort klassieke muzikaal snobisme dat we terugzagen in de Radiohead discussie eigenlijk.
Dat vielt toch heel goed mee? Op 1 post na, heb ik daar niets van gemerkt bij de Radioheads/sluts van BG.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan