De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Iemand die geen voorrang verleent en tegen mijn auto kletst (“ik was aan het kijken of de frituur open was”). Auto vooraan rechts kapot, whiiii. Hij in fout, het geraakt wel geregeld maar het is toch weer gedoe en T kon er nu eigenlijk echt niet meer bij. (wanneer wel natuurlijk)
hij had gelukkiglijk wel een goed excuus (hopelijk was het dan ook open).

Anyway: :hug:

Als je hindert ben je in overtreding. Voor een tractor of een vrachtwagen zou ik vertragen ja, omdat die (bijna) niet anders kunnen. Je kan moeilijk van die 2 verwachten dat ze afslaan en direct naar 70 trekken zonder u te hinderen. Alle respect daarvoor. Sowieso is dat ook werkvolk, en werkvolk krijgt van mij sowieso meer marge.

Voor fietsers heb ik echt 0 respect, zeker dit soort wielertoeristjes die denken dat de straat hun koersbaan is. Zij kunnen perfect stoppen, 2 sec wachten en aanzetten achter de wagen.
Wat zeg je nu? De ene persoon mag het en de andere niet? Afhankelijk van of deze al dan niet werkt en afhankelijk van zijn/haar gekozen voertuig? Nog iets wat je in dat soort klassejustitie wilt invoegen als we toch bezig zijn? Is toch pure waanzin wat je nu zegt?

Eender welke weggebruiker moet de wegcode respecteren. Ongeacht achtergrond, functie, voertuig, ...

Wel een mooi voorbeeld van het soort facebook reacties waar ik dus inderdaad het schijt aan heb.

Ik denk dat er vooral heel veel geïrriteerde reacties van autobestuurders zijn die nog nooit een paar km in grote groep gefietst hebben.
Ik keur vele gedrag niet goed.
Maar het begrip en de verdraagzaamheid stijgt toch zienderogen wanneer je het zelf al eens gedaan hebt.

Ik denk dat er vooral heel veel geïrriteerde reacties van autobestuurders zijn die nog nooit een paar km in grote groep gefietst hebben.
Maar het begrip en de verdraagzaamheid stijgt toch zienderogen wanneer je het zelf al eens gedaan hebt.
Ik heb 1x in een groep mee gefietst en me meermaals afgevraagd waarom de helft nog niet dood was.

Hoe die reden was onverantwoord. Ik was de enige die stopte en me niet voor auto's die voorrang hadden inschoot. De rest gewoon zonder kijken de eerste volgen. Walgelijk gewoon! Maar alles voor hun Strava, hun gemiddelde snelheid...
Ge ziet da bij de grote meerderheid van de wielrenners. Alles moet daarvoor wijken. En als ze in groep rijden komt er nog wat haantjesgedrag bij kijken en wordt het nog erger.
Ik fiets voor het plezier en om m'n conditie op te bouwen. Als ik eens moet wachten of vertragen, so fucking be it!

OT: maandagochtend.
Aan de schoolpoort van ons kindjes is een wegversmalling met voorrang voor de richting van waar ik uit kom. (De parking is net er voorbij).
Ik nader en er schiet zich nog een auto uit de andere richting voor mij, dan een tweede, ik schuif zachtjes dichter en zit al half in de versmalling. Dan nog een fietser(!) En nog 2 auto's. Die laatste moest tot op het voetpad uitwijken om mij nog te kunnen passeren. Terwijl in dus voorrang heb. En die reed daarbij net niet over de politieagent zijn tenen. (Die daar stond om de kinderen veilig te helpen oversteken). Ik werp mijn handen in de lucht van ongenoegen en wat doet die agent. Die maant mij aan om kalmer te zijn. Ik heb eens cynisch in m'n handen geklapt naar hem.

4 auto's en een fiets breken de verkeersregels, aan een schoolpoort om 8:20, en ik krijg commentaar.

Hmmm... Laat me dat even toepassen op mijn eigen hobby.

"Ik denk da er vooral heel veel geïrriteerde reacties van buren zijn die nog nooit gehoord hebben hoe goed een gitaarversterker op volledig volume klinkt.
Ik keur veel gedrag niet goed.
Maar het begrip en de verdraagzaamheid stijgt toch zienderogen wanneer je het zelf al eens gedaan hebt."

Hmmm... Laat me dat even toepassen op mijn eigen hobby.

"Ik denk da er vooral heel veel geïrriteerde reacties van buren zijn die nog nooit gehoord hebben hoe goed een gitaarversterker op volledig volume klinkt.
Ik keur veel gedrag niet goed.
Maar het begrip en de verdraagzaamheid stijgt toch zienderogen wanneer je het zelf al eens gedaan hebt."
Ja dit wil ik dus zeggen.
Insert om het even welke hobby.
Verdraagzaamheid en begrip daarmee kom je al een heel eind…

Dat denkt gij?
Zo een mannen zouden zo een wegkapitein gewoon voorbij rijden, of zelfs omver rijden.
Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.
Ik heb dat al zien gebeuren.
@Silence gij kunt wel lachen met mijn bovenstaande reactie, maar als ge het zelf voor zou hebben zou dat lachen toch niet lang blijven duren.
Mijne pa was vroeger seingever bij wielerwedstrijden en een collega van hem is eens omver gereden en over zijn been gereden door zo een zot, "gelukkig" was die man zijn onderbeen al kwijt en was het een protese waar die zot over reed.
(Andere situatie, maar gaat om dezelfde soort debielen op de weg die nergens respect voor hebben!)

Ik heb 1x in een groep mee gefietst en me meermaals afgevraagd waarom de helft nog niet dood was.

Hoe die reden was onverantwoord. Ik was de enige die stopte en me niet voor auto's die voorrang hadden inschoot. De rest gewoon zonder kijken de eerste volgen. Walgelijk gewoon! Maar alles voor hun Strava, hun gemiddelde snelheid...
Ge ziet da bij de grote meerderheid van de wielrenners. Alles moet daarvoor wijken. En als ze in groep rijden komt er nog wat haantjesgedrag bij kijken en wordt het nog erger.
Dit zo f*cking hard.

Zelf ook meegemaakt met een groep zondagse mbk-ers die ook schijt aan elke verkeersregel hadden als ze van een bospad op een stuk openbare weg terecht kwamen.
Meermaals gedacht dat er waren die de rit niet gingen overleven.
Van de moment dat die met meer dan 3 zijn denken ze dat elke andere weggebruiker zicht moet aanpassen aan hun gedrag.
En inderdaad , veel haantjesgedrag en 'grellig' doen.

Na een uurke of 2 afzien een stop inplannen van ongeveer 2 uur in de lokale tennisclub.
80% van de groep had 4 en meer Duvels of Grimbergen genuttigd met de nodige partysnacks en/of stukken vlaai.
En dan moest het nog 11h worden. Fietsen , een hobby als een ander zeker ?
Dan terug de baan op naar huis om de rest van de zondagnamiddag op de zetel naar 't veldrijden of voetbal te kijken om
na 10 minuten in slaap te vallen.

Ik ben 2x mee gaan rijden met da clubke maar ben er mee gestopt wegens bovenstaande ergernissen.

juist toch wel een van de meest hallucinante taferelen gezien.
centrum Turnhout, overal zone 30, heel druk momenteel met fietsers, voetgangers, auto's... door de eindejaarsperiode.
een auto stopt netjes aan een straat waar hij voorrang van rechts moet verlenen, auto daarachter steekt hem gewoon met een rotvaart voorbij, raakt daarbij net niet de auto die uit de straat van rechtst kwam en duwt twee fietsers vanuit tegenovergestelde richting gewoon de kant in. (de straten zijn hier sowieso al zo smal dat twee auto's elkaar maar amper kunnen kruisen).
Wat bezielt mensen toch zulke levensgevaarlijke toeren uit te halen ipv gewoon 10 seconden te wachten?

R4 oprit in Mariakerke: 's morgens gemakkelijk 10 minuten aanschuiven omwille van kort groen licht; constant auto's die heel de file voorbijsteken, zich op het einde van het voorsorteervak zetten en zich een baan forceren door het tegenkomend verkeer.

deze morgen: -4, kans op gladheid en het was voor geen kanten te zien aan de rijstijl van de gemiddelde belg. Tegen 120 en meer op een meter van elkaar rijden.

@Silence gij kunt wel lachen met mijn bovenstaande reactie, maar als ge het zelf voor zou hebben zou dat lachen toch niet lang blijven duren.
Mijne pa was vroeger seingever bij wielerwedstrijden en een collega van hem is eens omver gereden en over zijn been gereden door zo een zot, "gelukkig" was die man zijn onderbeen al kwijt en was het een protese waar die zot over reed.
(Andere situatie, maar gaat om dezelfde soort debielen op de weg die nergens respect voor hebben!)
Ik vind uw veralgemening gewoon lachen.

Ik erger me ook aan die wielertoeristen. Ik stop ook niet op plaatsen waar ze niet oversteken.
Ik ga er ook niet mee lachen als er ene tegen mijn auto kletst, wel vloeken uit miserie

Trouwens al een ongeluk gehad met een fietser die vanachter op mijn auto in reed, ge moet het maar kunnen hé..
Maar ik ga geen seingevers of wegkapitein omrijden, als er een volgauto achter zit zal ik er ook achter blijven tot ik veilig kan inhalen indien mogelijk

Om uw veralgemening door te trekken, mijn vader zijn beroep was vrachtwagenchauffeur en ik ben vaak genoeg meegegaan
Dat soort types (die gasten op hun fietske) zijn ook de mannen die denken dat ze dezelfde stunten kunnen uithalen met een 18 tonner en er dan maar vanuit gaan dat die gaat stoppen en moet stil geraken voor hen

Wtf van de dag. Oversteekplaats voor fietsers aan een rotonde, fietsers hebben er al geen voorrang
Maar vandaag gewoon een voetganger die daar de weg overstak, keek zelfs niet omhoog om te kijken of de auto's wel zouden stoppen.
Vroeg of laat gaat die ook nog in het ziekenhuis belanden zo

Ik vind uw veralgemening gewoon lachen.

Ik erger me ook aan die wielertoeristen. Ik stop ook niet op plaatsen waar ze niet oversteken.
Ik ga er ook niet mee lachen als er ene tegen mijn auto kletst, wel vloeken uit miserie

Trouwens al een ongeluk gehad met een fietser die vanachter op mijn auto in reed, ge moet het maar kunnen hé..
Maar ik ga geen seingevers of wegkapitein omrijden, als er een volgauto achter zit zal ik er ook achter blijven tot ik veilig kan inhalen indien mogelijk

Om uw veralgemening door te trekken, mijn vader zijn beroep was vrachtwagenchauffeur en ik ben vaak genoeg meegegaan
Dat soort types (die gasten op hun fietske) zijn ook de mannen die denken dat ze dezelfde stunten kunnen uithalen met een 18 tonner en er dan maar vanuit gaan dat die gaat stoppen en moet stil geraken voor hen
Dat is niet veralgemenen, dat zijn gewoon de feiten. Als je in dat wereldje zit of gezeten hebt dan herken je dat soort individuen direct.

Ik erger mijn ook soms aan wielertoeristen, maar bovenal aan de autobestuurders die stoppen om fietsers (al dien niet wielertoeristen) over te laten waar deze geen voorrang hebben.

Ik zeg ook niet dat jij bent zoals die persoon op dat filmpje, dat zijn gelukkig uitzonderingen, maar dat soort mensen zijn een gevaar voor iedere andere weggebruiker en zouden ze zijn/haar (want er zijn ook zo vrouwen) rijbewijs levenslang moeten afnemen.

Kameraad van mijne pa wa ook vrachtwagenchauffeur, ik ben daar ook wel een aantal keren bij mee geweest, het enige wat ik daar merkte was dat fietsers totaal geen gedacht hebben van de dode hoek bij een vrachtwagen.
Voor de rest had de meerderheid altijd wel respect voor de vrachtwagen, want als je dat niet hebt, dan speel je met je eigen leven.

Niet zo zeer een ergernis, maar van de week stak ik over op een zebrapad en de chauffeur van een wachtende auto vond het blijkbaar gepast om iets naar mij te roepen in de aard van: "Een danku is weer te veel gevraagd zeker?" oid nadat ik was overgestoken :unsure:

Wist niet dat het tegenwoordig verplicht is om uw hand op te steken terwijl je voorrang hebt. Als ik ergens random wil oversteken en een auto stopt om mij over te laten, ja dan ga ik uiteraard wel even met hand op steken. Maar op een zebrapad als je mij voorrang moet verlenen? Nee. Ik vind dat zelf ook onnozel als ze dat omgekeerd naar mij doen, want uiteindelijk moet je stoppen als autobestuurder.

Bijna een paar mensen onder de auto

Er kwamen een paar mensen (ik denk met kinderen) opeens onder zo'n doorloop uitgelopen.

Ik weet dat er een zebrapad is en ik hou al extra in. Maar fucking hell allemaal in het zwart gekleed int donker en dan in ene tret opt zebrapad.
Let toch een beetje op of kleed u iets zichtbaar

Inhaalverbod voor vrachtwagens. Is toch gewoon een lachertje. Kunnen ze beter afschaffen, dan zou ik me minder erin opjagen en gaat niet veel verschil geven tov. De huidige situatie.

Erbarmelijk hoe weinig dat nageleefd wordt.

Terug
Bovenaan