DiffieHM
Well-known member
Je vergat:Hebt gij ooit een accident meegemaakt met enen die in uw gat zat door te weinig volgafstand? Geestig ze. Ge zijt dan wel in uw recht, maar uwen auto is naar de kloten, ge zijt de rest van den dag er niet goed van, ge moogt weer van hier naar daar lopen om alles te regelen, uwe nek doet een week zeer,... En da's als het relatief goed afloopt.
Ge zijt bij bumperkleven continu afgeleid. Ahja ge moet er nog enen achter u in de gaten houden ook, dus ge zijt constant in uw spiegels aan't zien ipv voor u te kijken. En bij elke bocht of voorligger moet ge er ook nog eens mee rekening houden en tijdig vertragen/remmen zodat dienen achter u ook op tijd kan reageren. Vermoeiend om zo te rijden ze.
Gatplakkers zijn echt damned if you do, damned if you don't. Ge hebt 4 keuzes (veronderstellende dat er geen mogelijkheid is om in te halen):
Ik begrijp wat ge wilt zeggen met het verhaal van uw broer. Ge moet het inderdaad niet expres uitlokken, beter dat ge aan de kant gaat en er vanaf zijt. En dat doe ik meestal ook; ik ben er liever direct vanaf dan kilometers lang gespannen te moeten rijden. Maar dat gaat niet in elke situatie. Tis de bumperklever die een gevaarlijke situatie creëert met z'n gedrag — damned if you do, damned if you don't.
- Zelf versnellen en hopen dat hij wat meer afstand houdt. Kans is groot dat 'm gaat blijven duwen in uw gat. Gevolg: groter risico op accident (ge zijt meer afgeleid + minder afstand om te remmen), risico op boetes.
- Zelfde snelheid houden. Gevolg: ge zit nog altijd met een onveilige situatie die ge zelf niet veroorzaakt hebt.
- Vertragen. Gevolg: de situatie wordt veiliger door uw lagere snelheid, maar als ge pech hebt is dat een opgefokt gastje die boel zoekt.
- Brake check om de gatplakker "een lesje te leren". Dit doe ik nooit. Is niet alleen strafbaar, maar enorm gevaarlijk én heeft een groot risico op escalerende agressie.
En het klopt wat ge zegt: ge zit allebei in uwe metalen cocon. Ge kunt niet gewoon even rustig de situatie uitpraten en als goeie vrienden uw baan vervolgen. Neen, we beginnen ons op te fokken en ons in te beelden dat de ander ons expres de duvel wil aandoen. Af en toe is er toevallig oogcontact via de spiegels en dat lijkt het alleen maar erger te maken. Achteraf denken we dan: waarom deed ik dat eigenlijk? Maar dan is het vaak al te laat.
Ter info: ik reed aanvankelijk 65 (op de teller), vertraagd naar 50, daarna naar 40 en dit aangehouden tot we weer op een steenweg waren en hij kon inhalen.
5. Ga gewoon naar rechts en laat die passeren. Ik weet dat het zeer vervelend is, maar ooit wreekt dat zich wel eens bij die persoon en dat kan beter gebeuren wanneer jij niet de andere partij bent.

)