De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Telkens als ik mensen hoor spreken over de Fransen en hun rijvaardigheden moet ik aan deze aflevering van top gear denken:

(Ik vond die aflevering niet zo geweldig, miss heeft het te maken dat mijn eerste wagen een Peugeot 206 was. [Da was echt nen goeie bak])
Geweldige aflevering dit, maar ze gaat mijns inziens eerder over (Engelse) chauffeurs van Peugeots, en niet per se over Franse bestuurders.

Deze morgen óp de oprit van de E40 in Merelbeke (korte oprit na een bocht): een Renault Zoé die een tankwagen langs rechts voorbij ging. Bordje "ambulancier" aan z'n achterruit suggereert een pertinente doodswens waarbij z'n collega's hem uit zijn verhakkelde luciferdoos zullen mogen halen.

Gisteren via E40 Brussel binnengereden. Rechts zoals gewoonlijk massaal file om de ring op te rijden, maar daar had ik geen last van want moest Brussel binnenrijden via de linker twee rijstroken.

Blijft er daar een camionette redelijk traag rechts rijden en van het moment dat ik links inhaal begint hij stilaan uit te wijken naar mijn vak. Niets van pinker. Niets kijken in de spiegels. Gewoon opschuiven naar links zonder reden. Waarschijnlijk op zijn gsm bezig. Vol in de remmen mogen gaan en bijna mijn stuur tegen mijn motor gedrukt van het trompen. Die zijn reactiesnelheid was dan ook bedroevend laag. :wtf: Minstens 3 seconden moeten trompen vooraleer een reactie te bespeuren viel. Dan nog 3 seconden extra getrompt om mijn verontwaardiging duidelijk te maken. Fucking idioot.

Sowieso al verschieten, en zeker met uw kind op de achterbank.

Mensen die bij een rood licht op het linkse vak gaan staan, dan immens traag vertrekken, om dan terug rechts in te voegen en de auto's die daar rijden nog eens op te houden waardoor die weer moeten gaan inhalen.
Blijf dan toch gewoon rechts achter die file auto's staan, je gaat er echt geen tijd mee verliezen en je gaat op die manier geen andere mensen zitten ambeteren en opjagen.

Mensen die bij een rood licht op het linkse vak gaan staan, dan immens traag vertrekken, om dan terug rechts in te voegen en de auto's die daar rijden nog eens op te houden waardoor die weer moeten gaan inhalen.
Blijf dan toch gewoon rechts achter die file auto's staan, je gaat er echt geen tijd mee verliezen en je gaat op die manier geen andere mensen zitten ambeteren en opjagen.
En het zijn dan nog vaak van die ***wagens die links gaan staan. Die zelfs als ze heel alert zijn en zsm. vertrekken, nog als een slak vooruit gaan.

Genre Peugeot partner, allerhande camionnetes, Dacia's, etc. Blijf gewoon rechts als je met zo'n wagen onderweg bent. Ik doe dat standaard als ik met iets traags onderweg ben. Niet egoïstisch zijn en zoveel mogelijk anderen niet storen.

Maar goed, in theorie doen ze niets verkeerd.

Dit, dagelijkse kost! Zelfs pipo's die erin slagen om trager op te trekken aan de lichten dan vrachtwagens, bussen en tractoren...
Die kennen het verschil niet tussen links (vak voor mensen die hun gaspedaal een béétje weten zitten) en rechts (waar dat pedaal zit)

Nog eentje in dezelfde aard, mensen die uit een zijstraat (die geen voorrang heeft) voor je in rijden en eigenlijk plaats genoeg hadden, maar je toch gaan hinderen omdat ze zo traag optrekken.

En het zijn dan nog vaak van die ***wagens die links gaan staan. Die zelfs als ze heel alert zijn en zsm. vertrekken, nog als een slak vooruit gaan.

Genre Peugeot partner, allerhande camionnetes, Dacia's, etc. Blijf gewoon rechts als je met zo'n wagen onderweg bent. Ik doe dat standaard als ik met iets traags onderweg ben. Niet egoïstisch zijn en zoveel mogelijk anderen niet storen.

Maar goed, in theorie doen ze niets verkeerd.
Ik zet me met mijn Peugeot Partner ook meestal links. En 9/10 keer ben ik sneller weg dan de anderen.

Ik zet me met mijn Peugeot Partner ook meestal links. En 9/10 keer ben ik sneller weg dan de anderen.
Dat is nu ook niet zo moeilijk, ik ben met mijn PHEV in de meeste gevallen zelfs sneller weg dan de anderen als ik enkel elektrisch rij... (86pk voor 1812kg)

Algemeen heb ik ook geen problemen met camionetten, ik heb meestal zelfs het idee dat die sneller weg zijn aan de lichten dan de gemiddelde chauffeur.

Inderdaad, die wet is er (of iets van je mag een kruispunt niet oprijden als je die niet meteen kan vrijmaken), maar in dit geval ben jij wel diegene die in fout is. :p

Edit: de specifieke wettekst:
"14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten."
Dus jij mocht het kruispunt niet zijn opgereden.

Maar de andere die dan net groen krijgt ook niet hé.
Heb zo een accident gehad.
Ik stond aan te schuiven om links af te slaan op een kruispunt.
Was ik in fout?
Misschien, ik ken dat kruispunt en ik wist uit ervaring dat ik genoeg tijd zou hebben om nog links af te slaan eens het rood werd voor de tegenliggers.
Ware het niet dat er enkele tegenliggers door het oranje/rood waren gereden.
We konden dus pas afslaan als het groen werd voor de andere bestuurders.
Ik kon niet blijven staan, onmogelijk want dan blokkeerde ik het kruispunt.
Ik vertrok dus nadat de wagen voor mij vertrok.
Patat, Hollander die in mijn flank reed.
Die had volle gans gegeven om verderop als eerste aan de wegversmalling te zijn en had mij gewoon niet gezien.

Die probeerde daar nog wat "getuigen" te ronselen maar die verklaring zijn tenietgedaan achteraf.
Uiteindelijk verklaarde de verzekering dat ieder verantwoordelijk was voor zijn eigen schade.

Pert-total van mij bmw e30 318is :'(

Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

De "actie" is op 1:13.

Ja ik moet daar vaak door. Heb daar ook al meerdere keren zot gekomen op degene die van de andere kant voorrang moeten verlenen maar het niet doen. Dan rij ik gewoon door en ze kunnen achteruit rijden.
Vanmorgen ook nog een achteruit doen rijden. Komende van de N8 heb je voorrang door borden, maar de versmalling is wat langer geworden door een werfcamionette en een container die er nu staan. Tegenligger dacht dus dat de borden niet meer van tel waren. Halverwege de originele versmalling mocht hij zijn achteruit zoeken.

Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

Waar dat bord "verboden 3,5 ton" staat, staat er ook effectief een bord "zone 30".

Wat was die mens zijn bedoeling nu eigenlijk? Moest die bij dat huis zijn misschien?

Ja sowieso, maar misschien was die in gedachten verzonken en had die dat laat door? Allez, ik probeer ook maar een logische verklaring te bedenken voor dat rare manoeuvre :p
Die kon er overduidelijk niet tegen dat hij ingehaald werd.
Niet te zien op het filmpje, maar hij maakte niet al te vriendelijke handgebaren.

En nadat ik nipt gepasseerd was bleef hij opschuiven, hij raakte net niet m'n rechterachterkant.

Brommertjes die beginnen te claxoneren op een fietspad waar je maximaal 25 mag en gefrustreerd raken als je hen duidelijk maakt dat je al 25 op je fiets aan het rijden bent.

Volgende keer een voetje en 45 tegen de eerstvolgende paal.

Op zo'n momenten zou ik willen dat we in botsauto's zaten en dat je de overtreder (die zwarte yaris dus) gewoon kon rammen :unsure:

Terug
Bovenaan